Hoppende batteriindikator på el-sykkel
|
Hoppende batteriindikator på el-sykkel
29/11/2018 08:58
|
Terje Tollisen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei, jeg er ute etter å se om andre har erfaringer som ligner mine, som beskrevet nedenfor.
Jeg har kjøpt meg en el-sykkel som i hovedsak brukes til og fra jobb. Generelt fornøyd, men jeg opplever at batteriindikatoren endrer seg ganske mye, og lurer på om andre opplever det samme. For meg ser turen til jobb slik ut: 11 km nesten bare nedover, 240 høydemeter. Med litt tyning kan jeg klare tur-retur hjem-jobb to dager før jeg må lade.
Eksempel på Hoppende batteriindikator: Når jeg parkerer sykkelen på jobb viser batteriindikatoren 95%. Når jeg skal hjem igjen viser indikatoren av og til 95%, men ganske ofte 86%. Når jeg parkerer sykkelen hjemme så viser batteriindikatoren f.eks. 2% (to dager uten å lade). Hvis jeg da lar sykkelen stå et par timer viser den kanskje 20% eller 25%. Opplever også hopping når batteriet er mer midt-på-treet-ladet: 41% blir til 50%, 62% blir 55% eller 73% blir 60%.
Noen andre som opplever lignende problemer med sin el-sykkel? Jeg har en Shimano Steps 8000 motor og et batteri på 504 wh.
Mvh -Terje, noob
|
|
|
Re: Hoppende batteriindikator på el-sykkel
[Re: Terje Tollisen]
29/11/2018 09:21
|
Totte
Unionstøysekopp
|
Unionstøysekopp
Har ikke slik erfaringer, men det er i alle fall enten en feil i elektronikken eller et usedvanlig dårlig design for å bestemme gjenværende. De fleste har vel mobiltelefoner i lomma som har essensielt samme batterikjemi, og batteriindikatorene oppfører seg definitivt ikke slik.
Hvis disse prosentene angis på et display som ikke sitter på selve batteriet, så sjekk først kontaktene på ledning fra display til batteri.
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
|
|
|
29/11/2018 09:27
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Indikatoren måler vel bare spenningen på batteriet, og det stemmer bra med hoppene du opplever. Et batteri gir etter ved belastning og henter seg inn etterpå. Viser batteriet 1% på toppen av en lang bakke, er det på en måte reelt, i og med at batteriet straks ville nådd en grense hvor den ikke kan eller bør belastes og ville kuttet. Etter litt hvile stiger batterispenningen og du kan fint belaste det mer.
Selv om en smartere måler regnet medgått energi (Wh) i stedet for batterispenning, kunne kraften forsvunnet midt i en lang bakke med bare "halvtomt" batteri.
|
|
|
[Re: kjerts]
29/11/2018 10:19
|
Terje Tollisen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
men det er i alle fall enten en feil i elektronikken eller et usedvanlig dårlig design for å bestemme gjenværende. Det er dette jeg også tenker, og det er derfor jeg lurer på hva andre opplever i praksis. Hvis disse prosentene angis på et display som ikke sitter på selve batteriet, så sjekk først kontaktene på ledning fra display til batteri. Bra tips. Leverandør har hatt den inne og burde sjekka… Indikatoren måler vel bare spenningen på batteriet, og det stemmer bra med hoppene du opplever. Et batteri gir etter ved belastning og henter seg inn etterpå. Viser batteriet 1% på toppen av en lang bakke, er det på en måte reelt, i og med at batteriet straks ville nådd en grense hvor den ikke kan eller bør belastes og ville kuttet. Etter litt hvile stiger batterispenningen og du kan fint belaste det mer. Det er noe i den stilen forhandler sier. Jeg synes variasjonene er veldig store i forhold til hva jeg forventer av et såpass kostbart kvalitetsprodukt (selv om jeg ikke opplever forventet kvalitet akkurat nå). -Terje
|
|
|
29/11/2018 11:03
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
"kvalitetsprodukt"  Har ikke noe med "kvalitet" å gjøre. Slik fungerer alle batterier i 18650-serien. De fleste har voltage-drop ved høye belastninger, men kommer seg opp igjen etterhvert når du drar mindre A fra batteriet. Kjøp et billig watt-meter fra ebay om du ønsker å måle kapasitet.
|
|
|
29/11/2018 11:41
|
Totte
Unionstøysekopp
|
Unionstøysekopp
Men hvis det oppfører seg slik, så har man jo enten et batteri med altfor stor indre motstand i forhold til den lasten og målemetoden man har valgt, eller i det minste har man oppgitt svaret med en presisjon som man overhodet ikke kan stå inne for. Dette jo så dårlig at det nesten hadde vært like nyttig med én diode til å vise "batteri OK"/"batteri dødt".
Jeg hadde billig elsykkel med Bafang midtmontert motor (fra fabrikk) i et par uker før jeg solgte den igjen, og den oppførte seg definitivt ikke slik (men den prøvde heller ikke å oppgi prosenter med like stor presisjon).
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
|
|
|
29/11/2018 11:49
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Står sykkelen alltid ute, eller tar du den inn/ut ved de ulike målingene? Forklaringen til kjerts er nok en del av problemet, men vil også tro at temperaturen kan påvirke. F.eks batteriet blir kaldt på vei hjem fra jobb, og så tar du sykkelen inn i et varmere rom. Batterispenningen vil da øke når temperaturen øker.
|
|
|
29/11/2018 12:34
|
Terje Tollisen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg opplever både at batteriet holder seg dønn stabilt og at den varierer som beskrevet både når sykkelen står inne og ute.
Jeg skjønner at det det er noe avvik i forbindelse med stor variasjon i belastning, men det jeg ser er jo at det er litt bingolotto hva som skjer. Derfor er det interessant å høre om andres erfaring.
Hadde jo håpet at det var et kvalitetsprodukt..., særlig mtp prisen. Igjen blir det jo interessant å høre om andres erfaring, og om 'alle' faktisk opplever lignende.
Så langt er erfaringslisten: - Shimano Steps 8000 - Varierer fra -17% til +25% mellom turene - Shimano Steps 6000 - Aldri merket noe avvik - Yamaha - Hopper kanskje en prosent eller to - Bafang - Prøver ikke å måle så nøyaktig, men oppførte seg definitivt ikke slik
-Terje, som setter stor pris på innspill :-)
|
|
|
[Re: gutt45kg]
29/11/2018 12:45
|
Terje Tollisen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har ikke noe med "kvalitet" å gjøre. Slik fungerer alle batterier i 18650-serien. De fleste har voltage-drop ved høye belastninger, men kommer seg opp igjen etterhvert når du drar mindre A fra batteriet.
Kjenner jeg ikke kan nok om dette, så da er det spennende med konkrete innspill. Jeg ser jo også at batteriindikatoren går nedover. Eksempel på tre turer hjem fra jobb: 11 km, ca 240 høydemeter oppover: Tur 1: Starter på 96% og stopper på 67%. Tre timer senere har batteriet sunket til 55%. Tur 2: Starter på 76% og stopper på 20%. Tre timer senere har batteriet økt til 35%. Tur 3: Starter på 50% og stopper på 8%. Tre timer senere er batteriet stabilt på 8%. Tenker du at det faktisk kan forventes at batteriet viser denne oppførselen? Samme tur, omtrent samme belastning, litt varierende utetemperatur, sykkelen stod ute alle gangene. Takker, -Terje
Redigert av Terje Tollisen; 29/11/2018 12:46.
|
|
|
29/11/2018 13:03
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Viser batteriet 1% på toppen av en lang bakke, er det på en måte reelt, i og med at batteriet straks ville nådd en grense hvor den ikke kan eller bør belastes og ville kuttet. Etter litt hvile stiger batterispenningen og du kan fint belaste det mer. Jøss. Batterier er mer lik oss mennesker enn jeg ante 
|
|
|
[Re: gutt45kg]
30/11/2018 19:52
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
"kvalitetsprodukt"  Har ikke noe med "kvalitet" å gjøre. Slik fungerer alle batterier i 18650-serien. "Batterier i 18650-serien" er per definisjon 18mm tykke og 65,0mm lange. Hva de imidlertid inneholder, varierer svært mye fra produsent til produsent eller mellom typer fra samme produsent.
|
|
|
03/12/2018 17:28
|
Toillball
Entusiast
|
Entusiast
Oppdatert software på STEPS da?
|
|
|
[Re: Toillball]
03/01/2019 13:53
|
Terje Tollisen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Oppdatert software på STEPS da? Ja, forhandler/verksted gjorde det etter jeg sa jeg hadde problemer. De sier Shimano skal komme med en oppdatering, men jeg venter fortsatt...  For to uker siden opplevde jeg at batteriet droppa fra 525 til 0% på 1,5 km...
|
|
|
03/01/2019 16:05
|
Jeggs
Entusiast
|
Entusiast
Ikke opplevd dette på elsykkel, men opplevd dette på flere mobiltelefoner hvor batteriet har vært skadet: batteriene buler ut/fått seg en trøkk. Jeg kan veldig lite om dette og forstår ikke hvordan dette påvirker de, men har som sagt opplevd akkurat det du beskriver(riktignok i en helt annen målestokk) Har leverandør forsøkt med et annet batteri?
|
|
|
[Re: Jeggs]
04/01/2019 07:35
|
Terje Tollisen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har leverandør forsøkt med et annet batteri? Nei, de sier sånn ca: "Det er normalt å kunne oppleve litt varians på batterinivå. Det er vanskelig å beregne nøyaktig hvor mye som er igjen på batteriet." Min påstand er at noe er galt med mitt batteri/motor/display e.l., men har ikke nådd frem så langt. Ikke opplevd dette på elsykkel Har du noen eksempler på elsykkel du ikke har opplevd dette på? ;-) Jeg prøver å lage en liten liste over eksempler på at det jeg opplever ikke er normalt. Takker -Terje
|
|
|
|
|