Beste allsidige landeveissykler?
|
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
01/11/2018 10:07
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
17/11/2018 09:15
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Sykkeløyvind varslet i en annen tråd for en måneds tid siden at Cannondale Synapse skal testes mot BMC Roadmachine og Focus Paralane - alle med SRAM RED eTap (!). (....) Dersom syklene testes primært for blandevei, vil jeg tro at både Synapse og Paralane, med sin gode dekklaring og vekt på vibrasjonsdemping, vil gjøre det godt. Roadmachine er jeg mer usikker på. Da er spenningen utløst og testen publisert i siste Landevei! Jeg skal ikke røpe utfallet av testen, men oppfordre alle interesserte om å tegne abonnement på landets beste landeveismagasin. Om du ikke rekker å få denne utgaven i papir, får du uansett umiddelbar tilgang til elektronisk versjon av både Landevei og alle de andre magasinene til Fri Flyt. Som eier av en rimeligere versjon av Roadmachine, er jeg glad for å kjenne meg igjen i beskrivelsene av egenskapene til den kostbare toppmodellen i testen. Synes Øyvind treffer godt, også hva gjelder den særegne vibrasjonsdempingen: "Dempingen føles ikke som fjæring... (den) fungerer mer som et filter mellom veien og hender, nakke og rygg. Samtidig føler du at du har kontakten med underlaget." Kan røpe at sykkelen får et lite trekk for manglende skjermfester. Da er det greit å vite at den rimeligere 02 har skjermfester, mens alu-versjonen 03, som lever videre som X, faktisk har fester både for skjermer og bagasjebrett. Om jeg skal tillate meg å bedømme Landeveis bedømmelse (!) må det bli noe slikt: Pluss: Grundig test med gjennomført kvalitetsfølelse i alle vurderinger. Utmerket utvalg av relevante sykler, selv om mange vil savne Canyon Endurace. Liknende oppsett på alle sykler gjør sammenlikningen mer rettferdig. Minus: Svært kostbare versjoner (veil. kr. 78-91.000) kan virke fremmedgjørende på mange. Kan ikke gjentas for ofte at de grunnleggende kjøreegenskapene kommer av geometrien, som er felles for seriene uansett prisnivå. En ellers prikkfri test skjemmes av auto correct på ville veier, som gir oss uhyrligheter som Road Machine, Super Six og System Six Passer for: Deg som vil ha en sykkel som er rask og behagelig på både landevei og grus med et minimum av kompromisser.
|
|
|
17/11/2018 10:34
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Haha, jeg satt og tenkte mens jeg leste den at her kommer det et korrigerende innlegg  Litt rart at Endurace ikke var med ja, men de er kanskje lei av at Canyon vinner alle testene i Landevei? Kanskje mer sannsynlig at de ikke kunne stille med en eTap-modell til demo. Og enig angående prisnivå, skulle jeg hatt en sykkel i denne kategorien hvor rå ytelse ikke er prioritert ville jeg lagt meg på 30-40% av prisnivået og siktet meg inn på noe med 105 eller Ultegra.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
17/11/2018 13:51
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Vi tilgir også lett at det har sneket seg inn feil mål på akslinger på Roadmachine og Synapse. For nye lesere er det bare å bekrefte at begge har standard 12 mm foran og bak
|
|
|
17/11/2018 14:37
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Ja det er vel av hensyn til de andre merkene at en utelater endurace:-) Ingen der jeg ville byttet med hvertfall;-)
|
|
|
[Re: vortex surfer]
17/11/2018 22:45
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Ja det er vel av hensyn til de andre merkene at en utelater endurace:-) Ingen der jeg ville byttet med hvertfall;-) Man skal vel ha tykke Canyon-briller for å mene noe sånt;)
|
|
|
[Re: Red Devils]
18/11/2018 06:55
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Ja det er vel av hensyn til de andre merkene at en utelater endurace:-) Ingen der jeg ville byttet med hvertfall;-) Man skal vel ha tykke Canyon-briller for å mene noe sånt;) Joda, det var bare for å erte de som har tatt et annenrangs valg:-)
|
|
|
18/11/2018 10:26
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
 Vet ikke om alle i tråden har lest den siste testen av blandeveissykler i Landevei, men en god ting med den - i likhet med f.eks. testen av syv eventyrsykler i fjerne 2017 - er at man ikke opererer med skalaen god-dårlig, men en skala fra landevei til grovere underlag og gir en anbefaling ut fra sykkelens egenskaper/egnethet for en gitt bruk. Dermed kan leseren selv gjøre opp sin mening om hvilke egenskaper som er mest nyttig for hans/hennes reelle bruk. Hva gjelder utmerkede Endurace, tror jeg den i siste test ville plassert seg mellom Roadmachine og Synapse hva gjelder egnethet for landevei versus grus, p.g.a. dens sporty kjøreegenskaper og gode dekklaring, men mindre grad av vibrasjonsdemping i selve rammesettet. Og det må understrekes at alle syklene vi snakker om åpenbart takler hele spekteret av bruk! Her snakker vi kun om gradsforskjeller. Det fremstår for øvrig som uforståelig at Canyon ikke setter (skjulte) skjermfester på Endurace, slik de fleste tester og mange eiere etterlyser, spesielt på alu-versjonen. Synd, for det gjør det litt mer fiklete å utnytte sykkelens potensial som helårs pendlersykkel eller langdistansesykkel. På den annen side, har nettkonkurrenten Rose så vidt jeg vet heller ikke skjermfester på sin lignende Pro SL. Det virker som de tyske nettmerkene legger mindre vekt på dette enn sine kolleger fra andre land, spesielt UK og USA, eller endog tyske butikkmerker som Focus og Cube. Bikeradar: Battle of Alloy Direct-Sell Disc Bikes
|
|
|
18/11/2018 13:56
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
"Uforståelig" synes jeg er overdrevet, all den tid den er rettet mot komfortracersegmentet, også kjent som "racersykkel for gamlinger", heller enn mot pendle-/touringsykkelmarkedet hvor skjembehov er mer naturlig.
Men det kunne helt klart vært et pluss, hvis det ikke går på bekostning av andre egenskaper.
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
18/11/2018 17:32
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
"Uforståelig" synes jeg er overdrevet, all den tid den er rettet mot komfortracersegmentet, også kjent som "racersykkel for gamlinger", heller enn mot pendle-/touringsykkelmarkedet hvor skjembehov er mer naturlig. Tja, synes den beskrivelsen passer bedre på den forrige generasjonen kjipere komfortracere enn på dagens moderne og gøyale blandeveissykler. Å begrense bruken til et segment burde være et tilbakelagt stadium, særlig i disse dager da hverdags-, tur- og langdistansesykling er minst like attraktivt som trening og ritt. Selvsagt vil mange bruke slike sykler uten skjermer, slik jeg gjør med Roadmachine, men hvorfor fjerne muligheten for skikkelige, heldekkende skjermer for dem som skulle ønske eller trenge det? Hvor mange tråder er det ikke med spørsmål om - og frustrasjon over - hvilke skjermer som passer på Endurace og andre sykler uten festepunkter? Men det kunne helt klart vært et pluss, hvis det ikke går på bekostning av andre egenskaper. Kan ikke se hvordan festepunkter i seg selv skal gå på bekostning av andre egenskaper? Når du faktisk setter på skjermer, så ja, da går det ut over egenskapene 
|
|
|
18/11/2018 18:05
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Man bør jo gjerne designe rammen med mer klaring, det må designes slik at strukturell integritet holdes intakt, aerodynamikk og vekt bør ikke påvirkes negativt osv. F.eks. er jo gjerne broen mellom setestagene unødvendig på skivebremsrammer, mens den gjerne trengs for å montere skjermer ordentlig. I tillegg skal pris (inkludert R&D og ev. mer komplisert produksjonsprosess) holdes nede. I tillegg kan tenkes at det er profileringsmessige/estetiske årsaker, Canyon ønsker kanskje ikke å gi signalet om at dette er en "traktor".
Jeg sier ikke at det ville vært umulig eller vanskelig, men hverken du eller jeg kjenner til alle parameteren produsentene vurderer i designprosessen.
Som sagt, er ikke nødvendigvis uenig i at det kunne være kjekt, men å kalle det uforståelig synes jeg er å overdrive, gitt komfortracersegmentet som jeg mener du ikke kan avskrive ved å sidestille de med det ulne begrepet "blandeveissykler". Dette er først og fremst en racer med høy komfort, ikke et optimalisert pendlerverktøy.
|
|
|
18/11/2018 19:08
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nedten ingen xc-sykler kommer med mulighet for skjermer.
Canyon har jo også grail med mulighet for dette.
Synes det er kult at endurace er en allsidig landeveissykkel, ikke en kjedelig jobbsykkel.
|
|
|
18/11/2018 19:23
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Som sagt, er ikke nødvendigvis uenig i at det kunne være kjekt, men å kalle det uforståelig synes jeg er å overdrive... Forstår at det er ordlyden mer enn budskapet du reagerer på. Ja, jeg burde gjerne sagt "synd" eller "dumt" i stedet for "uforståelig"  Helt enig at det er forståelig i den forstand at Canyon åpenbart ville profilere Endurace som en rask komfortracer og differensiere den fra den tids Inflite, som i praksis var en allsidig brukssykkel med festepunkter og det hele, og gjerne også mot dagens Grail som en grovere eventyrsykkel. Rent teknisk er jeg ikke et øyeblikk i tvil om at Canyon enkelt kunne ha skjulte festepunkter på Endurace og fungerende løsninger for setestagene, slik vi ser på mange andre liknende sykler. Poenget mitt er at Endurace er en ypperlig sykkel og at festepunkter ville gjort den enda mer allsidig og en enda sterkere konkurrent i et felt med stadig flere alternativer. Jeg tenker ikke bare på hverdagsbruk, men like mye på langdistansesykling. Da jeg i motvind og piskende regn syklet langs sørlandskysten i sommer, forsto jeg verdien av heldekkende skjermer også på lette og sporty landeveissykler. Det er for øvrig synd at man fortsetter å snakke om brede dekk og skjermer som om det skulle bety treg og kjedelig sykling. Det motsatte er tilfellet. Komfort gjør at man sykler raskere, lengre og hyppigere. (Også proffene vil ha komfort. Ikke helt relevant for denne tråden, men beslektet: Pro Cycling Hacks To Make Bikes More Comfortable  ) Men det behøver jeg ikke forklare deg. Så vidt jeg husker, cruiser du i Marka med massive WTB-dekk på din Terra. Det er sikkert helt topp.
|
|
|
[Re: larsdx]
18/11/2018 19:24
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Nedten ingen xc-sykler kommer med mulighet for skjermer. Canyon har jo også grail med mulighet for dette. Synes det er kult at endurace er en allsidig landeveissykkel, ikke en kjedelig jobbsykkel. Vi snakker ikke om cx, det er en helt annen disiplin, men blandeveissykler - eller allsidige landeveissykler, som vi har kalt det i denne tråden - og de aller fleste kommer med skjermfester  Har som nevnt over ikke nødvendigvis noe med å være kjedelig jobbsykkel å gjøre. Og hvorfor i all verden skal jobbsykler være kjedelige? Helt enig at Endurace er kul. Din AL er et av de beste kjøpene på markedet.
|
|
|
18/11/2018 19:43
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: larsdx]
18/11/2018 19:45
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Beklager! Så feil  Landeveisforumsblindhet.
|
|
|
19/11/2018 10:20
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Ja det er vel av hensyn til de andre merkene at en utelater endurace:-) Ingen der jeg ville byttet med hvertfall;-) Vi har testet Endurace før. Ingen av de tre her har vi testet før. Med tre sykler i en test er det åpenbart at det ikke er en komplett test av alle sykler i kategorien - hadde vi tatt med 5-6 ville det fort gi inntrykket av en mer komplett test. Denne testen var av tre trendsettere innen kategorien som hver har vært pionerer på sitt vis. Endurace og Specialized Roubaix er andre kandidater vi vurderte å ta med, men igjen da hadde det blitt enda mer diskusjon om hvem som ikke var med. Begge disse er også testet i Landevei tidligere.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
19/11/2018 19:03
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Så hvilken er best i test hvis man inkluderer tidligere testresultater for Roubaix og Endurace? 
|
|
|
20/11/2018 04:48
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Så hvilken er best i test hvis man inkluderer tidligere testresultater for Roubaix og Endurace? Min:-)
|
|
|
20/11/2018 07:20
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig med Sepeda, bra test i bladet (som vanlig).... Skulle jeg hatt kun en sykkel (gud forby) som ikke er helt idiotisk dustete dyr ville jeg gått for Synapse Hi-mod dura ace mekanisk. Eneste jeg ville hatt annerledes er 52/36 foran og 32ish dekk. Siste utgave av bladet var helt strålende :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
20/11/2018 07:59
|
Kull
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Men er endurace et like godt kjøp lenger? Den modellen som har vunnet det meste av tester var vel slx modellen?
Etter at 2019 modellene kom i salg er det nå kun en modell med den rammen som nå koster 55000 + mva.
Tidlligere kunne man få SLX -versjonen til 33000 + moms, men denne er nå erstattet med SL ramme (lavere kvalitet karbon), og flere rimeligere versjoner har nå fått dårligere utstyrsnivå til samme pris. (Aksium isteden for DT-swiss hjul, SL gaffel isteden for SLX).
Hadde tenkt å kjøpe endurace nå, men er litt skuffet.. Skrur canyon opp prisene nå som de har fått større markedsandel?
Redigert av Kull; 20/11/2018 08:13.
|
|
|
20/11/2018 08:29
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Så hvilken er best i test hvis man inkluderer tidligere testresultater for Roubaix og Endurace? Det er godt spørsmål. Roubaix har et ess i ermet med dempingen. Dekklaringen er ganske så god og vekten er ganske lav. Endurace har det for seg at den ser ut som en landeveissykkel på avstand, akkurat som Roadmachine. Paralane har de medfølgende skjermene, stor dekklaring og den superlette rammen som sine fremste skrytepunkter. Roadmachine er den lekreste og tighteste av disse, mens Synapse er lett og har en super spenst i rammen. Alle er gode sykler med noen små forskjeller. Paralane byr på mer for pengene enn de fleste.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
20/11/2018 12:03
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Roubaix har et ess i ermet med dempingen. Dekklaringen er ganske så god og vekten er ganske lav. Endurace har det for seg at den ser ut som en landeveissykkel på avstand, akkurat som Roadmachine. Paralane har de medfølgende skjermene, stor dekklaring og den superlette rammen som sine fremste skrytepunkter. Roadmachine er den lekreste og tighteste av disse, mens Synapse er lett og har en super spenst i rammen. Alle er gode sykler med noen små forskjeller. Paralane byr på mer for pengene enn de fleste. Da er det bare å skrive dette ut i Old English Text MT på pent papir, ramme inn og henge på veggen Tråden kan med dette trygt erklæres oppsummert og avsluttet  Men jeg slenger på enda et par avsluttende bemerkninger: Roubaix har et ess i ermet med dempingen. Specializeds Future Shock er tatt vel imot, men er som kjent en proprietær løsning som krever at man investerer i ramme bygget for formålet, i likhet med Treks IsoSpeed eller den grovere Canyon Grails dobbeltdekker. Artig å merke seg at oppstarteren Redshift med sin Shockstop har høstet mye ros, bl.a. fra CyclingTips' James Huang: It’s good to be wrong sometimes. Styrefremspringet er også blitt fordelaktig sammenlignet med Future Shock: Path Less Pedaled: Suspension Shootout: Future Shock vs. Redshift Stem. Her kan man altså regulere graden av demping, ta av eller på ved behov og bruke på enhver sykkel man måtte ønske - for landevei eller grus Kan være særlig aktuelt for sykler der man har god vibrasjonsdemping bak - om det er i setepinne eller i setestag - mens fronten oppleves hardere. Prisen å betale er noe høyere vekt enn et alminnelig styrefremspring. ... Eneste jeg ville hatt annerledes er 52/36 foran og 32ish dekk. Slik tenker jeg også. Utveksling er en smakssak, men god dekklaring er et åpenbart pluss. Det er et tegn i tiden at Schwalbe lanserer Pro One i 30 mm og nye GP5000 kommer helt opp i 32 mm. En sykkel med god dekklaring som ofte er oversett som blandeveissykkel, er Trek Domane Disc. Ja, den er geometrisk nærmere en tradisjonell komfortracer og markedsføres som landeveissykkel med særlig styrke på røft underlag som brostein - ble bl.a. kåret til Superbike of the Year 2017. Og ja, lanseringen av Domane Gravel var lite vellykket - den er åpenbart ikke en grov gruskverner - og ble raskt etterfulgt av den mer egnede Checkpoint. Men Domane er like fullt svært så allsidig med både god dekklaring og IsoSpeed. Våre venner i GCN har også sett sykkelens potensiale (ja, Trek er sponsor, akkurat som Canyon, Orbea og andre) GCN: Turn Your Road Bike Into A Gravel Bike Men er endurace et like godt kjøp lenger? Den modellen som har vunnet det meste av tester var vel slx modellen? I disse dager da det er på moten å slå hull på myter - om det så er KOPS, rundtråkk eller den perfekte bikefit - må det sies at Endurace utvilsomt er en helt topp sykkel, men den har så vidt jeg vet ikke vunnet en mengde tester, slik man synes å tro på forumet  I Landeveis test av syv eventyrsykler fikk den delt førsteplass. Den ble kåret til best i test for deg som sykler mest asfalt og litt grus mens Ridley X-Trail ble kåret til best i test for deg som liker kombinasjonen av grus og asfalt, i den rekkefølgen  Sykler som Synapse, Paralane, Domane, Roubaix og Roadmachine var ikke med i testen. Alu-versjonen skal også ha vunnet en gruppetest i Bikes Etc. uten at jeg vet hvilke andre sykler som var med. Ellers har jeg ikke sett noen gruppetester som Endurace har vunnet, med alle forbehold om at jeg kan ha oversett mye, spesielt papirutgaver! I kvinne-versjonen er Endurace blitt kåret til årets kvinnesykkel av Bikeradar og tyske Roadbike.de. Plasseringer i "Reader's Choice" leser jeg mer som popularitetskonkurranser der de mest utbredte sykkelmerkene selvsagt er mest populære  Den mest omfattende testen hittil - som åpnet denne tråden - Gran Fondo Cycling Magazines The best road bike for any weather and any season - kåret som kjent Endurace til mest for pengene mens Roadmachine tok prisen for beste sykkel. Uten at det nødvendigvis betyr så mye. Saken er at det er få gruppetester av sykler i denne kategorien. Endurace er altså en ypperlig sykkel  som har fått meget god omtale, men så vidt jeg vet ikke en hyppig testvinner.
|
|
|
20/11/2018 13:04
|
Kull
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Men er endurace et like godt kjøp lenger? Den modellen som har vunnet det meste av tester var vel slx modellen? I disse dager når det er på moten å slå hull på myter - om det så er KOPS, rundtråkk eller den perfekte bikefit - må det sies at Endurace utvilsomt er en helt topp sykkel, men den har så vidt jeg vet ikke vunnet en mengde tester, slik man synes å tro på forumet  I Landeveis test av syv eventyrsykler fikk den delt førsteplass. Den ble kåret til beste sykkel for deg som sykler mest asfalt og litt grus mens Ridley X-Trail ble kåret til best i test for deg som liker kombinasjonen av grus og asfalt, i den rekkefølgen  Sykler som Synapse, Paralane, Domane og Roadmachine var ikke med i testen. Alu-versjonen skal også ha vunnet en gruppetest i Bikes.etc uten at jeg vet hvilke andre sykler som var med. Ellers har jeg ikke sett noen gruppetester som Endurace har vunnet, med alle forbehold om at jeg kan ha oversett mye, spesielt papirutgaver! I kvinne-versjon er Endurace blitt kåret til årets kvinnesykkel av Bikeradar og tyske Roadbike.de. Plasseringer i "Reader's Choice" leser jeg mer som popularitetskonkurranser der de mest utbredte sykkelmerkene selvsagt er mest populære  Den mest omfattende testen hittil - som åpnet denne tråden - Gran Fondo Cycling Magazines The best road bike for any weather and any season kåret som kjent Endurace til mest for pengene mens Roadmachine tok prisen for beste sykkel. Uten at det nødvendigvis betyr så mye. Saken er at det er få gruppetester av sykler i denne kategorien. Endurace er altså en ypperlig sykkel  som har fått meget god omtale, men så vidt jeg vet ikke en hyppig testvinner. Det var nok i overkant å si at den har vunnet det meste av tester, ja. I stand corrected. Poenget mitt var heller at de testene du refererer til (og som var de jeg tenkte på også) gjaldt slx versjonen, mens man nå i samme prisklasse kun får SL ramme. Det er ingen tester med forskjellen på SL og SLX rammene til canyon som jeg har lest. Er det kun vekten som er forskjellig, eller er det andre egenskaper? Samtidig som de rimeligere modellene nå ikke har like bra utstyr som tidligere var jeg som sagt litt skuffet over 2019 modellene. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe slx versjonen nå, men tror ikke jeg gidder å bruke like mye penger på kun SL ramme og gaffel med lavere kvalitet karbon når jeg ikke vet om den er like bra. Hjul og slikt kan man jo bytte ut og oppgradere etterhvert, men rammen pleier man jo å beholde. Ja, ser nå at det var Roadmachine som var beste sykkel i Gran Fondo testen, men til en pris til € 10,999 mot € 4,999 for Canyon, var det i mitt hode Canyon som vant den testen. Og det bekrefter de vel selv her: "The Canyon Endurace CF SLX Disc 8.0 Di2 is one of the most sought after bikes of the season, and also won our endurance bike group test last year."
Redigert av Kull; 20/11/2018 13:11.
|
|
|
[Re: Kull]
20/11/2018 13:22
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Det er ingen tester med forskjellen på SL og SLX rammene til canyon som jeg har lest. Er det kun vekten som er forskjellig, eller er det andre egenskaper? Har vært emne for opphetet debatt i denne tråden, der jeg og andre er litt kjeklete  Ja, ser nå at det var Roadmachine som var beste sykkel i Gran Fondo testen, men til en pris til € 10,999 mot € 4,999 for Canyon, var det i mitt hode Canyon som vant den testen. Og det bekrefter de vel selv her: "The Canyon Endurace CF SLX Disc 8.0 Di2 is one of the most sought after bikes of the season, and also won our endurance bike group test last year." Gode poenger, og enig at toppmodellen av Roadmachine som ble testet er meget kostbar. Men du blander kortene på ett punkt. Teksten du gjengir er hentet fra selve gruppetesten i 2017 som vi snakker om, der Roadmachine stakk av med seieren. Seieren det vises til i teksten, er altså en annen gruppetest av komfortsykler fra 2016 som jeg dessverre overså i forrige innlegg - og som Endurace helt korrekt vant mot gode konkurrenter som Roubaix, Domane og Scultura. Roadmachine ble lansert senere og var følgelig ikke med  Poenget mitt er i grunnen ikke at gruppetester er avgjørende, men at det er rimelig få av dem. Det avgjørende er hvilke egenskaper man ønsker selv, og det kan gode tester - enkeltvis eller i grupper - være en god hjelp til å avklare.
|
|
|
20/11/2018 13:34
|
Kull
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er ingen tester med forskjellen på SL og SLX rammene til canyon som jeg har lest. Er det kun vekten som er forskjellig, eller er det andre egenskaper? Har vært emne for opphetet debatt i denne tråden, der jeg og andre er litt kjeklete  Takk, skal sjekke. Ja, ser nå at det var Roadmachine som var beste sykkel i Gran Fondo testen, men til en pris til € 10,999 mot € 4,999 for Canyon, var det i mitt hode Canyon som vant den testen. Og det bekrefter de vel selv her: "The Canyon Endurace CF SLX Disc 8.0 Di2 is one of the most sought after bikes of the season, and also won our endurance bike group test last year." Gode poenger, og enig at toppmodellen av Roadmachine som ble testet er meget kostbar. Men du blander kortene på ett punkt. Teksten du gjengir er hentet fra selve selve gruppetesten i 2017 som vi snakker om, der Roadmachine stakk av med seieren. Seieren det vises til i teksten, er altså en annen gruppetest av komfortsykler som jeg overså - og som Endurace helt korrekt vant i 2016 mot gode konkurrenter som Roubaix, Domane og Scultura. Roadmachine ble lansert senere og var følgelig ikke med  Poenget mitt er i grunnen ikke at gruppetester er avgjørende, men at det er rimelig få av dem. Det avgjørende er hvilke egenskaper man ønsker selv, og det kan tester - enkeltvis eller i grupper - være en god hjelp til å avklare. Ok, ja den overså jeg også. Trodde det var samme testen de viste til.
|
|
|
20/11/2018 20:37
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
|
|
|
27/11/2018 19:36
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Nå er tråden altså erklært oppsummert og avsluttet, men jeg kan ikke dy meg. Er det bare jeg som synes rammen til Fujis flotte, nye aeroracer Transonic 2019 minner litt om en annen? Krappere vinkler, kanskje, og trolig lengre reach, men likevel Intet vondt ord sagt om Transonic - jeg synes den er lekker! Og Fuji er undervurdert her til lands 
|
|
|
27/11/2018 19:39
|
KER
Entusiast
|
Entusiast
Tar en BMC any day of the week!