Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nybilgaranti, forhandler klarer ikke rette feilen.

Nybilgaranti, forhandler klarer ikke rette feilen. #2521938 13/11/2018 13:38
A
Armand Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Bakgrunn:
Jeg kjøpte ny bil med CVT-girkasse og firehjulsdrift i 2015 (gjett hvilken produsent). I løpet av første året opplevde jeg noen tilfeller av rykking og skjelving ved kjøring/trilling i jevn fart på flat vei. Jeg påpekte dette ved første service og meldingen var at "det ikke er farlig å kjøre med" og en mekaniker avslørte at de forsket på bilen til daglig leder som viste de samme syptomene.

Året etter var symptomene noe værre og jeg reklamerte(ikke skriftlig, dessverre). De hadde "festet en slange" fikk jeg vite men feilen opptrådde på nytt ila et par måneder.

Problemet er vanskelig å fremprovosere så det tar lang tid mellom hvert tilfelle.. I år tok jeg på nytt kontakt, bilen var på service i juli, feilen oppsto i Danmark på bilferie med påfølgende nytt verkstedbesøk i august. Da fikk girkassa ny programvare men jeg opplever ingen bedring.

Situasjonen nå er at jeg ikke ønsker å sitte med denne bilen når garantien går ut og jeg er ikke tjent med å selge den privat; Jeg er pliktig å opplyse om kjente feil og mangler og feil på drivverk er ikke direkte salgsfremmende..

Har noen av dere erfaring med tilsvarende situasjoner? Jeg skal formulere en skriftlig klage og er usikker på hva jeg bør sette som krav, erfaringen med denne bilen gjør at jeg ikke umiddelbart kan tenke meg å bytte i en tilsvarende.

Tøff i trynet, sår i skrittet!
Re: Nybilgaranti, forhandler klarer ikke rette feilen. [Re: Armand] #2521940 13/11/2018 13:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Forbrukerkjøpsloven er ganske klar her. Leverandøren har tre forsøk på å rette feilen eller omlevere (dvs gi deg en ny bil). Klarer de ikke det, kan du heve kjøpet.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Nybilgaranti, forhandler klarer ikke rette feilen. [Re: Armand] #2521941 13/11/2018 13:46
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Ta kontakt med forbrukertilsynet og få råd. det er mitt tips. Angående at du ikke har klaget skriftlig så vil nok verkstedet ha loggført klagen din, i alle fall i det tilfellet du har hatt den på verksted for utbedring.

Re: Nybilgaranti, forhandler klarer ikke rette feilen. [Re: Armand] #2521943 13/11/2018 13:58
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Armand
Bakgrunn:
Jeg kjøpte ny bil med CVT-girkasse og firehjulsdrift i 2015 (gjett hvilken produsent).

Tja, kan jo være en Honda CRV eller f.eks. en Subaru Outback/Legacy, Forester eller Impreza?

Er det Subaru så kan du jo sjekke om denne Extended Warranty også gjelder Norge?

Har selv en 2010 Outback med CVT, samt en eldre Honda Jazz med CVT. Null problemer med Subaru-en, men på Jazz-en så må den inn for å skifte olje på automatkassen hvert 2.år. Når det nærmer seg 24 måneder siden sist så begynner bilen å vibrere når man tar løs. Trenger nesten ikke notere meg når den skal inn på neste service en gang, så regelmessig er dette (forøvrig en Jazz som snart har kjørt 250.000km)

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Nybilgaranti, forhandler klarer ikke rette feilen. [Re: GeirK] #2521947 13/11/2018 14:14
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: GeirK

Forbrukerkjøpsloven er ganske klar her. Leverandøren har tre forsøk på å rette feilen eller omlevere (dvs gi deg en ny bil). Klarer de ikke det, kan du heve kjøpet.

Det er vel to avhjelpsforsøk, det må være samme mangel og det kan være særlige grunner som tilsier fortsatt avhjelp.

Re: Nybilgaranti, forhandler klarer ikke rette feilen. [Re: Paulus] #2521950 13/11/2018 14:33
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Paulus
Sitat: GeirK

Det er vel to avhjelpsforsøk, det må være samme mangel og det kan være særlige grunner som tilsier fortsatt avhjelp.

Jepp:

Sitat: forbrukerkjøpsloven
Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Re: Nybilgaranti, forhandler klarer ikke rette feilen. [Re: parob] #2521952 13/11/2018 14:39
A
Armand Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Sitat: parob
Bakgrunn:
Jeg kjøpte ny bil med CVT-girkasse og firehjulsdrift i 2015 (gjett hvilken produsent).

Tja, kan jo være en Honda CRV eller f.eks. en Subaru Outback/Legacy, Forester eller Impreza?

Er det Subaru så kan du jo sjekke om denne Extended Warranty også gjelder Norge?

Har selv en 2010 Outback med CVT, samt en eldre Honda Jazz med CVT. Null problemer med Subaru-en, men på Jazz-en så må den inn for å skifte olje på automatkassen hvert 2.år. Når det nærmer seg 24 måneder siden sist så begynner bilen å vibrere når man tar løs. Trenger nesten ikke notere meg når den skal inn på neste service en gang, så regelmessig er dette (forøvrig en Jazz som snart har kjørt 250.000km)

Det er en Outback ja. Har forsøkt å spørre om denne saken du linker til men opplever ikke å få gode svar hos verken forhandler eller Subaru sentralt.

Re: Nybilgaranti, forhandler klarer ikke rette feilen. [Re: Armand] #2521964 13/11/2018 16:01
L
LAKA Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Jeg hadde samme problem med en 2015 modell Forester med diesel og CVT. Forhandleren tok bilen inn umiddelbart og oppdaterte software for gearkasse og motorstyring. Etter det kjørte jeg 50 000 km uten noe problemer før jeg solgte bilen. Dette bør være mulig å få en orden på. Min erfaring med Subaru (I Haugesund) er at de tar slike tilbakemeldinger svært alvorlig og er flinke til å følge opp.

Re: Nybilgaranti, forhandler klarer ikke rette feilen. [Re: LAKA] #2521991 13/11/2018 19:57
A
Armand Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Sitat: LAKA
Jeg hadde samme problem med en 2015 modell Forester med diesel og CVT. Forhandleren tok bilen inn umiddelbart og oppdaterte software for gearkasse og motorstyring. Etter det kjørte jeg 50 000 km uten noe problemer før jeg solgte bilen. Dette bør være mulig å få en orden på. Min erfaring med Subaru (I Haugesund) er at de tar slike tilbakemeldinger svært alvorlig og er flinke til å følge opp.

Godt å høre at du fikk orden på det. Opplevde du noen ganger at den gjentatte ganger holdt på å kvele seg når du bremser inn mot et kryss eller trillet i saktegående kø?

Re: Nybilgaranti, forhandler klarer ikke rette feilen. [Re: Armand] #2522047 14/11/2018 09:23
L
LAKA Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: LAKA

Godt å høre at du fikk orden på det. Opplevde du noen ganger at den gjentatte ganger holdt på å kvele seg når du bremser inn mot et kryss eller trillet i saktegående kø?

Ja, akkurat slik. Når jeg rant rolig inn mot en rundkjøring så begynte den å nykke når farten gikk under ca 40 km/t og helt ned i tomgangsfart. Enkelte ganger hoppet den nesten som en kenguru bortover. Det hjalp å gi gass og øke farten eller å bremse helt ned. Dette skjedde på andre turen etter at jeg hadde fått nybilen. Trodde først det var en bremse eller noe som hang skikkelig, men det var softwaren til gearkassen og motorstyringen i følge Subaru.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå