Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Flytende glider

Re: Flytende glider [Re: Torshov-Simen] #2470215 14/03/2018 13:09
Bøygen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Torshov-Simen
Sitat: Bøygen

Valget mellom fluor som vi vet er farlig...

Vet vi det?
Har vi forskning som viser at de aktuelle fluorforbindelsene i de konsentrasjonene det er snakk om er skadelige, eller antar vi det på generelt grunnlag?
Fluor er i seg selv et giftig grunnstoff, men fluoridforbindelser har blitt dyttet i gapet på flere generasjoner barn nå uten at noen (så langt) har ment at det er et problem.

Miljødirektoratet mener i alle fall det, og jeg tenker at deres mening kan tillegges en del vekt...
https://www.nrk.no/viten/holmenkollen-er-full-av-gift-1.12658377

Hvilken konsentrasjon det blir avhenger selvsagt av hvor mange som bruker et gitt område, men iom at det er et problem i holmenkollen kan det også bli det andre steder.

Re: Flytende glider [Re: Bøygen] #2470222 14/03/2018 13:18
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S

Vet vi det?
Har vi forskning som viser at de aktuelle fluorforbindelsene i de konsentrasjonene det er snakk om er skadelige, eller antar vi det på generelt grunnlag?
Fluor er i seg selv et giftig grunnstoff, men fluoridforbindelser har blitt dyttet i gapet på flere generasjoner barn nå uten at noen (så langt) har ment at det er et problem.

Miljødirektoratet mener i alle fall det, og jeg tenker at deres mening kan tillegges en del vekt...

Hvilken konsentrasjon det blir avhenger selvsagt av hvor mange som bruker et gitt område, men iom at det er et problem i holmenkollen kan det også bli det andre steder.

Vi som reiser mye rundt på ski vet at Holmenkollen er et ekstremområde. Faktisk så møkkete snø at skiene må preppes på en veldig spesiell måte. Er en grunn til at man først begynte med skibytte på lange løp akkurat der. Mye av møkka skyldes påvirkningen av møkkete luft som siger opp over over Holmenkollåsen. Det resterende skyldes voks- og klisterrester + alskens rare rester fra anleggets brukere.
Nyhetene i dag handlet om rensing av snø ved utslipp i fjroden. De sa vel noe som at snøen inneholdt 6-7 fast masse pr m3. Hadde man gjort lignende målinger i Holmenkollen ville man nok funnet rimelig mye gammel festesmurning pr m3. Moderne festesmurning inneholder litt fluor og dermed har jeg full tro på meitemarkmålingene. Sånn sett er det en annen problemstilling enn det knyttet til bruk av fluorpulver ved gliding.

Re: Flytende glider [Re: Bøygen] #2470238 14/03/2018 14:41
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Vet vi det?

Ingen har bestredet at det finnes fluor i grunnen i Holmenkollen eller at fluorforbindelser er giftige, men det er heller ingen tvil om at det finnes oksygen i atmosfæren og at oksygen i riktig form og konsentrasjon er giftig.
Og meg bekjent er det så langt ingen forskning som bygger opp under at de aktuelle fluorkonsentrasjonene er skadelige.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Flytende glider [Re: Torshov-Simen] #2470245 14/03/2018 15:13
Bøygen Offline
Entusiast
Entusiast

Ingen har bestredet at det finnes fluor i grunnen i Holmenkollen eller at fluorforbindelser er giftige, men det er heller ingen tvil om at det finnes oksygen i atmosfæren og at oksygen i riktig form og konsentrasjon er giftig.
Og meg bekjent er det så langt ingen forskning som bygger opp under at de aktuelle fluorkonsentrasjonene er skadelige.

Hva legger du i "de aktuelle fluorkonsentrasjonene"? Og hvilke rolle spiller det? Tenker du at det er ok å bruke fluor under skiene hvis du går langt til skogs der ikke så mange andre går, men at man skal la være i Holmenkollen?

Sitat: sls
Gitt at fluormengden på skia er minimal og at slitestyrken er god, så vil naturlig nok avgitt mengde være ekstremt liten. Miljøbelastningen er derimot større for pulverrestene etter preppingen. Og den mistenker jeg de fleste sender rett i restavfallet.

Jeg vet veldig lite om hvilke konsentrasjoner som skal til for det er skadelig for naturen utover at det helt klart er for høy konsentrasjon i Holmenkollen. Om det kommer fra festesmurning eller fluorpulver spiller ikke så stor rolle. At de fleste sender restene rett i restavfallet mistenker jeg at du har rett i. Om det er et stort problem vet jeg ikke, men det er vel i alle fall ikke særlig heldig.
Restavfall blir det vel mindre av med en flytende glider..? Det skulle jo i så fall være en fordel..?

Re: Flytende glider [Re: Bøygen] #2470255 14/03/2018 16:35
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Hva legger du i "de aktuelle fluorkonsentrasjonene"? Og hvilke rolle spiller det? Tenker du at det er ok å bruke fluor under skiene hvis du går langt til skogs der ikke så mange andre går, men at man skal la være i Holmenkollen?

Vi omgir oss med en hel mengde stoffer i det daglige som i seg selv er giftige, men som er tillat brukt i lave konsentrasjoner fordi de ved en slik bruk ikke utgjør noen fare.
Målingene i Kollen viser åtte ganger høyere konsentrasjon enn i referanseområdene, men ingen vet så langt om disse konsentrasjonene utgjør noen helserisiko.

Og Kollen er et spesielt område med mange km løype på et lite område hvor løypene utsettes for ekstremt mye bruk. I tillegg er anlegget bygget for å beholde skiføret så lenge som mulig som innebærer at det er veldig godt drenert med avrenningskanaler og grøfter, hvilket igjen sørger for at avrenningsvannet fra hele området ender opp på et lite areal. Om man da måler konsentrasjonene i det avrenningsområdet gir det tilnærmet null relevans for hvordan ståa er for resten av området, og absolutt null relevans for hvilke konsentrasjoner man kan forvente om det samme antall km skidistanse spres på et løypenett på mange hundre kilometer med kun naturlig drenering.

Sitat: sls
Gitt at fluormengden på skia er minimal og at slitestyrken er god, så vil naturlig nok avgitt mengde være ekstremt liten. Miljøbelastningen er derimot større for pulverrestene etter preppingen. Og den mistenker jeg de fleste sender rett i restavfallet.

Jeg vet veldig lite om hvilke konsentrasjoner som skal til for det er skadelig for naturen utover at det helt klart er for høy konsentrasjon i Holmenkollen.

Hvordan vet du det?

Redigert av Torshov-Simen; 14/03/2018 16:38.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Flytende glider [Re: Torshov-Simen] #2470385 15/03/2018 09:50
Bøygen Offline
Entusiast
Entusiast

Hvordan vet du det?

Det er slik jeg tolker NILU og miljødirektoratets uttalelser. Tolker du det på en annen måte?
----------------------------------------------------
Jeg fant etter noe leting det jeg har spurt etter tidligere: Vauhti GW mid
Er det noen som har erfaring med denne og de varmere og kaldere brødrene? Er det bra saker som kan erstatte vanlig glider?

Re: Flytende glider [Re: Bøygen] #2470509 15/03/2018 20:36
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Hvordan vet du det?

Det er slik jeg tolker NILU og miljødirektoratets uttalelser. Tolker du det på en annen måte?

Ja, fordi rapporten ikke oppgir annet enn konsentrasjon sammenliknet med referanseområder, det står ingenting om at de aktuelle verdiene utgjør noen risiko. Det kan på sikt utgjøre et problem når det akkumuleres oppover i næringskjeden, men det vet man foreløpig ikke.
Er en bil som koster 8 ganger så mye som en annen nødvendigvis en formidabel luksusbil? Det kommer helt an på hvilken bil du sammenligner med, og det samme prinsippet gjelder disse funnene; at konsentrasjonen er 8 ganger høyere enn referanseverdiene betyr ingenting så lenge man ikke vet hva grenseverdiene er/bør være.

At de fluorforbindelsene man finner i grunnen er de samme som finnes i blant annet finnes i skismøring betyr ikke nødvendigvis at (alt) stammer fra skismøring heller all den tid de samme forbindelsene inngår i mange stoffer. Rapporten nevner jo for eksempel at grunnen også inneholder 15 ganger mer bly enn referanseområdene. Det blyet stammer ikke fra skismøring, men har endt opp nær skiløypene uansett. Det er verdt å huske på at en observert sammenheng ikke er et bevis på kausalitet.

Re: Flytende glider [Re: Kjesk] #2470518 15/03/2018 22:14
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Som nevnt er snøen i Holmenkollen ekstremt forurenset. Fuktig sjuløft samler opp dritt i og over byen, og presses så over Holmenkollen hvor mye åpenbart avsettes. Og så er jo bruken veldig hard og brukerne drar inn mye rart. Tror jeg heller ville spist en liten bit fluorpulver enn en munnfull snø fra anlegget der.

Re: Flytende glider [Re: Kjesk] #2472276 25/03/2018 16:38
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Interessant fra langrenn.com (lite utsnitt):
Holder like lenge

Berglund tar også livet av myten om at flytende glider ikke egner seg til lange konkurranser.

– Når vi tester i forkant av renn, så sammenlikner vi alle variabler for både flytende og fast glider hver tiende kilometer. De flytende produktene holder like høy slitestyrke, og det er mange produsenter som har gode produkter, sier han.

– I forkant av Kaiser Maximilian Lauf i Østerrike i januar testet vi flytende glider som underlag for Cera og fluortopping til Ski Classics-løperne våre, og fant at den beste kombinasjonen var pulver på flytende glider fra Vauhti. Det slo både parafinglider og vanlig HF-glider, og våre løpere hadde veldig gode ski i det rennet.

Re: Flytende glider [Re: Kjesk] #2472398 26/03/2018 07:57
F
Flytstien Offline
Entusiast
Entusiast
F
Hvilken vauti brukte de? Lf, eller uf?

Og hvor mange ski beregner man pr vauti flaske?

Re: Flytende glider [Re: Flytstien] #2472442 26/03/2018 10:41
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Flytstien
Hvilken vauti brukte de? Lf, eller uf?

Og hvor mange ski beregner man pr vauti flaske?

LF til hverdags, UF til fest (renn).
Den er ganske drøy i bruk, holder fort vekk til 30 par.

Re: Flytende glider [Re: Kjesk] #2472513 26/03/2018 16:04
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Våre tester viser at det stort sett henger sammen med temperaturen (ikke overraskende). Vi ender ofte opp med å legge pulver selv der testene viser at det strengt tatt er ørlite nagativt. Er imidlertid bedre sikret mot føreendringer da. LF grønn, UF cold og mid har jeg brukt mye under topping på renn i vinter.

Re: Flytende glider [Re: Kjesk] #2472622 27/03/2018 09:25
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Noen som vet om en fysisk butikk i Oslo som har Vauhti LF grønn inne?

Re: Flytende glider [Re: spinat] #2472632 27/03/2018 10:00
D
danerb Offline
Ringrev
Ringrev
D
Hør med BSK. De hadde i allefall alle Vauhti inne i Sandvika på fredag

Re: Flytende glider [Re: danerb] #2472680 27/03/2018 15:23
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: danerb
Hør med BSK. De hadde i allefall alle Vauhti inne i Sandvika på fredag
Takk for tips. BSK Majorstuen hadde. Da er det bare å satse på at grønn er riktig farge når det er meldt -13 på natten og -3 på dagen.

Re: Flytende glider [Re: Kjesk] #2472860 28/03/2018 16:00
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Det er vel ikke bare møkkete snø som er utfordringen i Kollen. 5 km løypa har jo stor høyde forskjell, kunstsnø,natursnø og temperatur ofte rundt 0 grader som krever noe annet enn BlåSwix.

Re: Flytende glider [Re: Kjesk] #2472936 29/03/2018 07:36
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Høy luftfuktighet, som foeøvrig også er opphavet til mye av dritten. Vann i lufta tar opp møkk over byen

Re: Flytende glider [Re: sls] #2521404 10/11/2018 07:49
T
Team Tonga Offline
Fersking
Fersking
T
Hei Ringrev.
interessant mye av det du skriver når det gjelder flytende glider.
Kan du fortelle litt mer om hvordan dere prepper en ski for ski på lange løp med flytene gilder. Tenker da helt fra bunn av.
Har hørt om varianter hvor man brenner pulver inn i flytende mens det fortsatt er vått etc. Og at flytene legges på, herdes over natta, så brenner man inn pulver.
Har dere noe grafitt i bunn om det er skittent?
Testene deres tilsier at flytene fra Vauthi holder lange renn som går fra 4-7 mil?

Mvh
Bård

Re: Flytende glider [Re: Kjesk] #2521522 10/11/2018 21:37
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Først så kan det være verdt å nevne at det kan være lurt å legge vanlig glider innimellom hvis man legger pulver. Litt fast glider opptatt i sålematerialet reduserer faren for å brenne sålen.
Mht flytende glider så har jeg mest erfaring med Vauhti. Swix kommer nå med en serie som jeg forventer er minst like god (kjenner de som står bak og de har enorm fagkunnskap). I bunnen bruker vi gjerne LF Polar, som også egner seg godt som treningsglider. På renn blir det gjerne UF cold, LDR eller mid avhengig av føre.
Så kan man legge pulver på toppen. En gjenganger i fjor var å stryke over med UF og så drysse pulveret (gjerne samme type som UF'en) i det våte pulveret og gå over med jernet. Da får man en veldig fin innbrenning og også liten fare for å brenne sålen. Pulveret børstes på normal måte.
Grafitt i bunnen var veldig hot for noen år siden, men personlig bruker jeg aldri det. Mye styr og tvilsom gevinst. Mange tester har også vist at skiene glir betydelig dårligere. Da velger jeg heller en litt hardere glider enn føret tilsier, siden den vil trekke til seg mindre dritt.
Min erfaring er at det ikke er noe som tilsier at slitestyrken på flytende er dårligere enn vanlig glider. Mht glid så er det i praksis slitestyrken på topplaget som avgjør. Så å legge pulveret på en god måte betyr mest. Skal det holde lenge så ville jeg alltid brent inn 2 ganger (med lett oppbørsting mellom).

Hvorvidt det herder ved å stå lenge er ikke godt å si, men jeg har ofte dratt over med rotorkork for å forbedre slitestyrken.

Re: Flytende glider [Re: sls] #2521534 11/11/2018 06:45
T
Team Tonga Offline
Fersking
Fersking
T
Hei igjen.
Takk for et godt svar. Det blir spennende å se hva Swix kommer med ja. De jeg har pratet med mener de har testet den nye Hf spray med en slitestyrke på 5 mil pluss.
Når du sier dere bruker LF Polar i bunn. Mener du da LF RACE polar vanlig glider eller LF polar hurtig glider?
LDR har et veldig stort spenn på bruksområde. +5 til -20. Har du noen erfaringer med hvilke type forhold denne toppingen/glider funker best? Snøtype, temperaturer etc.
Hvilken temperatur brenner du pulverne på? Det som står på pakken? Eller går du varmere?

Re: Flytende glider [Re: Kjesk] #2521561 11/11/2018 11:39
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Takk for det:-)

Jeg mente LF Polar liquid. De vanlige Vauhti-gliderne er forøvrig veldig harde, så der duger vanligvis fiolett og blått. Den grønne er tøff å jobbe med.

Jeg har brukt LDR som hovedpulver i et par sesonger. Den tester vanligvis blant de beste og er vanligvis et sikkert valg. Bikker det minus 10 heller det kanskje mot et blått pulver, mens det går mot noe varmere hvis snøen er våt.
Vauhtipulver er generelt lett å legge. Dette gjelder også LDR, så man trenger ihvertfall ikke høyere temp enn angitt.

Re: Flytende glider [Re: sls] #2521591 11/11/2018 13:42
T
Team Tonga Offline
Fersking
Fersking
T
Jeg skjønner. Gode tips å ta med seg. Veldig spennende og interessant dette smørefaget. ICON_SMILE Håper det er ok at det kommer noen spm din vei. Jo flere svar en får, jo flere spm dukker opp.

Ser at blått kan egne seg bedre når det er så kaldt ja.
Har du noen gode tips på type blått pulver som egner seg bra når det er kaldt? Har du noen erfaringer med skigo c105?

Smurte du forresten noen ski til årets Birkebeiner når det var så kaldt som det var i år?
Leste tips som swix HF Blå først toppet med Vauthi LF polar race på toppen. Litt motsatt rekkefølge der enn det tradisjonelle.

Re: Flytende glider [Re: Kjesk] #2521668 12/11/2018 07:24
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Flytende glider [Re: Knirkekne] #2521672 12/11/2018 07:44
Kjesk Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Wow - det var interessant!
Burde det lages en egen tråd for å diskutere dette? ICON_GRIN

Re: Flytende glider [Re: Knirkekne] #2521678 12/11/2018 07:58
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Flaks at forskeren tilfeldigvis selger noe som gjør at man ikke trenger glider da

Re: Flytende glider [Re: Kjesk] #2521689 12/11/2018 08:53
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Den artikkelen er jo fra 2006. Stålsikling har blitt mye forsket på etter det. Gitt et fluorforbud er det mye mulig at det blir mer aktuelt for de yngste. Blank såle kan fort slå en normal glider på varmt føre pga mindre opptak av smuss.

Team Tonga: Jeg var på et annet renn under Birken, men smurte for en som gikk. Han rapporterte om svært gode ski med en ren liquidblanding. På slikt føre er det imidlertid ikke til å stikke under en stol at ski og slip betyr mer enn glideren.

Skigo C105 er jeg ikke så glad i. Var ihvertfall før veldig perlete og vanskelig å legge bra. Jeg bruker mye rart, uten å skulle påstå at noe er så mye bedre på kaldt føre. Skigo C110 var veldig bra på noen renn i vinter. Ellers har både Swix, Rode, Vauhti og Start gode blå pulver.
Forøvrig ville jeg heller kjøpt noe du får til en OK pris så man tør bruke en del pulver. Kaldpulveret trenger ofte litt temp og da er det dumt å spare på pulveret. Riktig legging av pulver betyr generelt mer enn akkurat hvilken pulvervariant som velges.

Re: Flytende glider [Re: Kjesk] #2521779 12/11/2018 14:13
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
"Om du skal gå klassisk stil skal du ha festesmøring, men om det blir minus 40 grader kan du droppe det også, sier Kuzmin til Dagbladet.no"

Flott, da vet jeg det til neste gang jeg skal gå på ski i minus 40 ICON_SMILE

Re: Flytende glider [Re: Kjesk] #2541062 14/03/2019 07:07
O
oracle Offline
Entusiast
Entusiast
O
Noen som har testet Vauhti RC Speed og vet hvordan den er i forhold til UF?

Re: Flytende glider [Re: oracle] #2541115 14/03/2019 11:10
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Speed er basert på Foxgel og sånn sett et helt nytt produkt. I kombiert innbrenning med pulver har den fungert dårligere. Alene synes den å være hakket vassere

Re: Flytende glider [Re: Kjesk] #2541133 14/03/2019 12:24
O
oracle Offline
Entusiast
Entusiast
O
Takk, har ingen planer om pulver så da skal jeg vurdere Speed. Hvordan er Swix sine nye flytende HF mot Vauhti?

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support