Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 30 av 49 1 2 28 29 30 31 32 48 49

Derfor er jeg imot el-sykler på sti.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: RazeFaze] #2514576 05/10/2018 12:12
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg synes ikke det er et veldig godt argument at man kan tilbakelegge lengre strekning med elsykkel. Det samme argumentet kan brukes hvis man sammenligner slitasje forårsaket av syklist kontra fotgjenger.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: RazeFaze] #2514577 05/10/2018 12:15
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Ja, økt bruk er nok også det som gir mest økt slitasje. Men her var det vel snakk om som en erstatning til heis eller skyss til toppen. Da er det ikke sikkert at elsykkel gir økt slitasje hvis man kan velge en grusvei opp. På andre steder hvor heis eller skyss ikke er et alternativ så er jeg enig i at økt elsykkelbruk nok kan føre til økt slitasje.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Arne_And] #2514583 05/10/2018 12:33
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Arne_And
Jeg synes ikke det er et veldig godt argument at man kan tilbakelegge lengre strekning med elsykkel. Det samme argumentet kan brukes hvis man sammenligner slitasje forårsaket av syklist kontra fotgjenger.

Ja, det samme argumentet kan brukes i sammenligning gå vs. sykle, men for meg er det en enormt stor forskjell når den ene parten kjøper denne ektra kapasiteten med motor og batteri. Da tar man for seg og sliter med grunnlag i elkraft og betalingsevne og ikke fysisk kapasitet.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Oystein L] #2514613 05/10/2018 16:04
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Oystein L
Sitat: olechr
Sitat: Oystein L
Kombinasjonen av sånne og en tulling kan bli bra...
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=122605171

Problemet med de der er uansett størst på landeveien. Det er der de er mest krise/livsfarlige.

Det er jeg enig i, men tullinger som går til anskaffelse av en såpass grov sykkel har vel neppe tenkt å primært bedrive asfaltsykling?

Jeg har vært på stitur med en kompis som hadde med en slik, blir litt sol å kjøre moped i skogen.

Jeg sto å spøla i første 'crux'. Disse er kun egnet til å herje på ei plen, grusvei eller asfalt!

Jeg har trua på elsykler, tror ikke slitasjen ved normal bruk er noe verre enn vanlig sykkel. De nye spez syklene ser jo utrolig fine og smidige ut!

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2514614 05/10/2018 16:07
bjornark Offline
Fersking
Fersking
Du får jo like høy hastighet på en vanlig sykkel som en el sykkel i nedoverbakkene, så argumentet om hastighet og nedbremsning, henger ikke på greip.
Har du el-sykkel får du pedal-hjelp og du kan sitte lengre på et gjevt tråkk. Så ja El-sykkelister (hvis de kan å sykle i terreng) vil ikke miste grepet på bakhjulet så lett. Du sitter vel og tråkker i bratte oppoverbakker?

At du hevder at ikke får oppleve forholdet mellom meneske og natur med el-sykkel er vel og litt drøyt å si. Mulig du har en el-sykkel med bråkete motor. Men de nye motorene som er kommet på markedet er veldig stillgående. Du er heller ikke lydløs på en vanlig terrengsykkel.

Jeg tror du missforstår hva terrengsykkling handler om. Det handler om å ha det gøy på sykkel i terreng. Om det så er på gamle "clunkers", hardtails, all mountain, downhillbeist eller el-sykkel. Jeg har drevet med terrengsykkel i mange år. Og sett sykklene og de som sykkler forandre seg. El-sykkelen er kun et naturlig framskritt for de som vil leke seg litt lengre og slippe og slite sån i oppoverbakkene. Du må forstå at vi ikke snakker om en motorsykkel her. Det heter "pedal-assist". Og å sitte på din høy hest og rakke ned på folk fordi de ikke er sterkest i løypa høres elitist og egoistisk ut.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: baronKanon] #2514914 07/10/2018 23:15
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Sitat: baronKanon
Elsykkel er miljøvennlig shuttling slik jeg ser det.

Tviler på at det totalt er miljøvennlig i forhold til en gammeldags "alpin" heisløsning, (som burde være alternativet ved behov for shuttling.. Det å kjøre traktor eller pickup blir vel uansett en nisjeløsning...) om vi skulle ha både nærings- og miljøperspektivene, samt egne adkomstretter ivaretatt burde vi vel satse på ikke-motorisert nedoversykling med heis oppover, i attraktive og tilrettelagte "robuste" løyper og anlegg, etc.
Med de argumentene som kommer fram i tråden her om at det er krevende å holde seg på blåstier i 25 km/h blant annet i Oslomarka burde en innse at å slippe til tullinger med motorsykler (pedal assist my ass når en uten altfor god form kan oppnå slik fart) på folkestiene nesten overalt vil skape mange farlige situasjoner, eller i alle fall mange som opplever det slik.
Det er uten tvil mye mer slitasje på stiene med disse syklene, endog de med normale "plomberte" motorer, de spinner lett, har mer masse å bremse ned, holder større marsjfart og tilbakelegger dermed mye større avstander/flere runder (sannsynligvis det siste, jeg tror ikke nødvendigvis de som sykler dem i alminnelighet vil ferdes lenger ut av nærområdet enn oss andre (hjelpeløse!) syklister, antakelig vil det heller bli fortettet bruk på samme sentrale område, spesielt siden disse doningene unektelig også vil tiltrekke seg de mest late og lettvinte blant oss), så resultatet kan bli at fotfolket vil kreve å få stengt fine bynære og hyttenære områder fordi syklister kjører over evne og forstand (i nær framtid er det uvesentlig om de har motor eller ei, menigmann ser neppe forskjell, og vil etterhvert automatisk anta at det er motor på alle sykler, og at alle syklister er late og lettsindige, og partiene deres kan ikke beholde makta evig med dertil hørende liberalisering av naturen vår..) Om denne utviklingen slår til har vi fått en klassisk "skyte seg selv i leggen"-situasjon, bortskjemte som vi er, med vårt ønske om lett tur opp og bombing ned, overalt.. jeg frykter mye mindre tilgang til den fine stikledde naturen i landet vårt, for stiene finnes stort sett bare der det er fotfolk, vi må tekkes dem.

Jeg skjønner selvsagt at det er moro å sykle med disse syklene, jeg har prøvd et par av dem selv, og vil ikke kritisere noen med alder/handikap eller pendlebehov (er helt for elsykkel som alternativ til bil nr to, for eksempel, og jeg har venner med emtb, som jeg ikke forakter likevel), men når friske folk i sin beste alder kjøper elsykkel til stisykling i marka syns jeg det er veldig lettsindig, og om det er elitistisk og arrogant så arrester meg, dette forumet har fostret NOTS og stivettregler, etc.. og har noe å forsvare i tider da kommersialismen slik truer tilgangen til naturen som vi alle elsker.

(Når jeg først har sagt det kan jeg vel legge til at det er merkelig mye emtb-reklame på forumet også.. hva sier redaksjonsmedlemmene om det? Det er vel medlemmene og nettrafikken de genererer som er grunnlaget for hovedinntekten til terrengsykkel/friflyt, og alle søkene som leder hit leder også snart til emtb-reklame, ergo er vi snart blitt el-terrengsykkelforumet i Norge..)

Redigert av ingeplinge; 07/10/2018 23:18. Rediger grunn: Leif dro

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: bjornark] #2514944 08/10/2018 07:52
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: bjornark
Du får jo like høy hastighet på en vanlig sykkel som en el sykkel i nedoverbakkene, så argumentet om hastighet og nedbremsning, henger ikke på greip.

Vi sykler da mer enn nedover. Elsyklister kommer til å ha MYE høyere hastigheter enn syklister på flatmark. 25 km/t er jo faktisk mer enn det jeg har i mange nedoverbakker.
Du sitter vel og tråkker i bratte oppoverbakker?

Ja og nei. I teknsike klateringer og når jeg er sliten så må jeg løfte på ræva for å få ut mer kraft eller flytte på sykkelen. Jeg tror at elsyklister også kommer til å tråkke på og sykle teknsik. Blir litt usikker på hvilke typer sti det er du relaterer deh til....
At du hevder at ikke får oppleve forholdet mellom meneske og natur med el-sykkel er vel og litt drøyt å si. Mulig du har en el-sykkel med bråkete motor. Men de nye motorene som er kommet på markedet er veldig stillgående. Du er heller ikke lydløs på en vanlig terrengsykkel.

Det er vel ikke drøyt å ha en mening. Det at du har et så snevert syn på forholdet til naturen, at du automatisk tror at det har noe med støy å gjøre viser vel at vi nok har litt ulik horisont. Jeg har hatt elsykkel i over 4 år og vet utmerket godt hva en elsykkel er.

Jeg tror du missforstår hva terrengsykkling handler om. Det handler om å ha det gøy på sykkel i terreng. Om det så er på gamle "clunkers", hardtails, all mountain, downhillbeist eller el-sykkel. Jeg har drevet med terrengsykkel i mange år. Og sett sykklene og de som sykkler forandre seg. El-sykkelen er kun et naturlig framskritt for de som vil leke seg litt lengre og slippe og slite sån i oppoverbakkene. Du må forstå at vi ikke snakker om en motorsykkel her. Det heter "pedal-assist". Og å sitte på din høy hest og rakke ned på folk fordi de ikke er sterkest i løypa høres elitist og egoistisk ut.

Ja, du gjentar til stadighet at du sitter på fasiten på hva som er terrengsykling. Likevel er det jeg som sitter på en høy elitistisk hest ICON_SMILE Jeg hevder tvert imot at det er den kulturen som gjør at vi måler glede/verdi i antall kilometer og antall nedoverbakker som er den elitistiske. For det finnes nemlig et alternativ til motor og elkraft: En kultur der man finner nødvendig glede og motivasjon innenfor egne evner. Er det for så mange umulig å finne glede i stisykling uten motor og elkraft? Hva sier det i så fall om hva stisykkelkulturen er og i ferd med å bli? Er det en aktivitet kun for de som rekker over alt alltid?

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2514961 08/10/2018 08:45
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Dette...Får inntrykk av at det kjem fleire og fleire syklistar i marka kvart år som absolutt skal ha alt så "lett", må man bremse eller svinge litt må sjølvsagt stien forenklast. Stier i bymarka i Trondheim blir flata ut ved at stein fjernes og breidare ved at trær kuttes slik at desse individa skal slippe utfordringar som gjer at det faktisk krever bittelitt av syklisten...For min del er det slike parti som skaper motivasjonen; kjem eg meg forbi steinpartiet eller den smale passasja med flyten i behold idag? Ein av desse stiane har blitt maltraktert i det siste slik at den er berre tut&kjør :/

"For det finnes nemlig et alternativ til motor og elkraft: En kultur der man finner nødvendig glede og motivasjon innenfor egne evner. Er det for så mange umulig å finne glede i stisykling uten motor og elkraft"

Husker korleis eg låg å heiv etter pusten etter å ha sykla opp Blåbærstien dei fyrste to sesongane mine som stisyklist. No nokre år etter er det såvidt merkbart å sykle opp der (litt utvikling på girfronten har naturleg nok litt å sei også)

Redigert av TrondAM; 08/10/2018 08:56.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: ingeplinge] #2515001 08/10/2018 11:32
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: ingeplinge

(Når jeg først har sagt det kan jeg vel legge til at det er merkelig mye emtb-reklame på forumet også.. hva sier redaksjonsmedlemmene om det? Det er vel medlemmene og nettrafikken de genererer som er grunnlaget for hovedinntekten til terrengsykkel/friflyt, og alle søkene som leder hit leder også snart til emtb-reklame, ergo er vi snart blitt el-terrengsykkelforumet i Norge..)

Slik jeg har skjønt det er redaksjon og salg/reklame-avdeling helt adskilt, slik at ikke det som skrives skal "farges" av de som betaler for reklame.
Redaksjonen har til nå hatt et ganske tydelig forhold til elsykkel, synes jeg, ikke spesielt positivt. Markedet kjører dog knallhardt, både nasjonalt og internasjonalt på elsykkel...

Forøvrig: Jeg er enig i det du skriver, det Erikskon skriver og TrondAM skriver her.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: bjornark] #2515011 08/10/2018 12:16
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Du må forstå at vi ikke snakker om en motorsykkel her. Det heter "pedal-assist". Og å sitte på din høy hest og rakke ned på folk fordi de ikke er sterkest i løypa høres elitist og egoistisk ut.

Min første moped var en Puch Maxi, den hadde pedaler. Når den ikke orket å trekke seg selv opp en bakke, kunne man hjelpe til med pedalene. Det var blytungt.

På de moderne sti-elsyklene jeg har testet, skal det ekstremt lite krefter til for å å fortelle motoren at den skal dra. Det å komme seg opp bakker er en vits. Kunne like gjerne hatt et gass-håndtak for å slippe den teite tråkkinga.

Argumentet om at man kan redusere mengden hjelp er også artig, jeg kan vitterlig velge fatbiken til landeveistur fremfor racer. Not likely.

Når det er sagt, fart bortover og nedover blir hipp som happ. Da jeg traff sperra på blåsti i Fredrikstadmarka med Kenovo gikk det langsomnere enn det ville ha gjort med vanlig stisykkel. Ble jo grisetungt å holde farta, og ikke kunne jeg pumpe/poppe og leke, men heller denge felgene i alt som var av hindringer. Måtte sitte og trå hele tiden for å ikke få den Puch Maxi-i motbakke-følelsen.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: bjornark] #2515017 08/10/2018 12:29
erlingba Offline
.
.
Det er jo deilig å komme seg ut i naturen uten å bli svett og andpusten da! Og hvis man sykler feil og kommer til en myr er det kjekt å ha litt ekstra power til å harve over.

Nå er det bare å vente på at elektrisk snøscooter blir tillatt på lik linje som ski så kan man komme seg ut i naturen også på vinterstid.
En snøscooter er mye mer miljøvennlig enn langrennsski som først må ha en gravemaskin til å lage traseer og deretter løypemaskin til å måke rundt hele vinteren.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: RazeFaze] #2515019 08/10/2018 12:29
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: RazeFaze
Sitat: ingeplinge

Slik jeg har skjønt det er redaksjon og salg/reklame-avdeling helt adskilt, slik at ikke det som skrives skal "farges" av de som betaler for reklame.
Redaksjonen har til nå hatt et ganske tydelig forhold til elsykkel, synes jeg, ikke spesielt positivt. Markedet kjører dog knallhardt, både nasjonalt og internasjonalt på elsykkel...

Forøvrig: Jeg er enig i det du skriver, det Erikskon skriver og TrondAM skriver her.

Bransjen har vært veldig flink til å få frem bjellesauser som går foran og viser at elsykkel er det alle skal ha. At det slettes ikke er kun for de med spesielle behov, men noe også de raskeste og beste får et løft av. Steg for steg så kan man se at de som har vært, eller sier at de er, skeptiske omtaler og viser frem elsykler. De som lever av god vilje fra bransjen har nok ikke kjangs til å stå i mot. Prinsipper betaler ikke regningene. Jeg vet ikke hva jeg gjør når bladet Terrengsykkel har den første store elstisykkel testen. Jeg tror jo at jeg kommer til å slå opp. Det er nok ikke lenge til at jeg må ta stilling til det.

Redigert av erikskon; 08/10/2018 12:31.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erlingba] #2515026 08/10/2018 12:44
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: erlingba
Det er jo deilig å komme seg ut i naturen uten å bli svett og andpusten da! Og hvis man sykler feil og kommer til en myr er det kjekt å ha litt ekstra power til å harve over.

Nå er det bare å vente på at elektrisk snøscooter blir tillatt på lik linje som ski så kan man komme seg ut i naturen også på vinterstid.
En snøscooter er mye mer miljøvennlig enn langrennsski som først må ha en gravemaskin til å lage traseer og deretter løypemaskin til å måke rundt hele vinteren.

Jepp, alt som er moro, enkelt og kult må være lov.
Hvorfor stoppe på elsykkel og scooter. Smell til med 4hjuling og mx så fremt de er elektrisk. Trenger ikke gå opp eller lage stier engang, kan kjøre over alt.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2515030 08/10/2018 12:53
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: erikskon
Jeg vet ikke hva jeg gjør når bladet Terrengsykkel har den første store elstisykkel testen. Jeg tror jo at jeg kommer til å slå opp. Det er nok ikke lenge til at jeg må ta stilling til det.

Enig i den der blir kinkig ja. Vi får se hvor prinsippfast de greier å være.

Kanskje bør søsterpublikasjonen e-terrengsykkel.no dukke opp?
Alternativt er vi to en så forsvinnende liten representant for den tradisjonelle terrengsyklingen at det blir total-overkjørt av "det nye" markedet... ikke vet jeg..

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: ] #2515183 09/10/2018 07:41
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ja, der ser vi løgnene. Påstår at man må trø, men de gidder jo ikke engang montere pedaler på motorsykkelen ICON_SMILE ICON_SMILE ICON_SMILE

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2515184 09/10/2018 07:50
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Overraskende mange el-sykler på veien. Selv sykler jeg manuell til jobb, men trenden går tydelig mot el-sykkel både i marka og på vei til jobben. De raser forbi meg opp bakkene på vei hjem, men ellers er de ikke raskere. Akkurat på sti synes jeg en lett manuell sykkel er å foretrekke.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: ] #2515187 09/10/2018 08:02
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: anonymous

Angående reklame :-)

Derfor Sveits gruser Norge i terrengsykling.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: ] #2515365 10/10/2018 08:09
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous

Angående reklame :-)

Akkurat den sykkelen er en by/transportsykkel, ikke en terreng/stisykkel. Å elektrifisere daglig transport til og fra mener jeg er både ønskelig og uproblematisk.

Forøvrig er det forbudt med elsykler i terrenget i Oslo-marka allerede/fortsatt. De som sykler med elterrengsykler på stier innenfor Oslos markagrense bryter nå loven om motorisert ferdsel i marka.

jfr:
Sitat: MagnusC
Personlig synes jeg det burde vært forbudt i Oslomarka allerede. Behovet for elsykkel på sti i Oslo rimelig unødvendig med så lite bakker vi har her.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2515447 10/10/2018 13:25
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Et par av oss i styret i sykkelklubben hadde møte med kommunen denne uken og de ønsker å begrense sykling på enkelte stier og i områder med mange myke brukere. De har alternative områder de vil vi skal vurdere og kan være behjelpelige med å lage løyper etc. Det er nok vanskelig å forstå at vi ønsker å sykle der det er vanskelige + smale stier fremfor autostrada i lysløypa på underlag av bark og at vi ikke har kontroll på alle som eier tråsykkel på halvøya vår. Men vi skal nok bli enige om en løsning alle kan leve med :-)

Men til topic... de nevnte en episode hvor de var i skogen på stier for befaring og nesten ble kjørt ned av en idiot på terrengsykkel med motor i 50 km/t. Tviler på at de hadde radar med seg og veldig glad for at vedkommende ikke hadde trøya full av Nesodden Sykkelklubb logoer.....

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2515875 13/10/2018 07:54
K
Kortbeint Offline
Medlem
Medlem
K
Frå ein annan tråd som eg ikkje vil øydelegge:
Sitat: noblefart

Gutta bak embn spår at innen fem år så selges det flere emtb enn akkustiske eller analoge sykler. Du kan være en foregangsmann Knut!

Å for ein fantastisk verden det vil bli!! Då får jo vi alle sykla 3 gangar så mykje.

Joda, ser abosolutt parallellen mot dei som meiner at sykling på sti ikkje burde vore lov i det heile og at det ikkje er snakk om dramatisk meir slitasje.

Men det hadde jo vore så enkelt å sette grensa ved motorisert ferdsel ved motor....

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2515877 13/10/2018 08:19
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Cesar Rojo hadde noen interessante tanker om dette i en podcasten Downtime. Er det plass til at "alle" skal sykle masse sti? Han har til og med deltatt i utviklingen av flere elsykler...

Det lurer jeg også på, er det selvsagt at det er om å gjøre å få så mange som over hodet mulig ut på sti for å sykle? Eller var det greit at det begrenset seg til de som gidder å tråkke selv og hadde evnen til å glede seg over det de mestret innenfor egne grenser ?

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2515890 13/10/2018 11:00
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Har for første gang møtt en e-mtb på sti. Trudde at verden skulle gå under og reiv tak i mobilen for å ringe fruen og si at jeg elsket henne, hvorpå hun fikk panikk også og trudde at jeg hadde crasha stygt og var på vei til å blø i hjel eller enda verre.

Men verden den eksisterer fortsatt den.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2515891 13/10/2018 11:16
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg møtte også noen i sommer. Heldigvis forsto jeg ikke faren jeg befant meg i før den var forbi. Det gikk jo fort.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Tange] #2515952 13/10/2018 19:54
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Sitat: Tange

Hah, særlig! Det er bare noe du sier, jeg kom meg ikke ut på stitur verken i går eller i dag, selv om det var sommertemperaturer. Nå vet jeg hvorfor. Det skjedde vel i går eller dagen før, tipper jeg? Nå må jeg slutte å sykle..

Nei, vent, det er ikke sant, jeg har jo for søren både syklet sammen med en kompis med emtb på sti og tilfeldigvis møtt samme kompis (på vintersti, uten å ha planlagt det, midt på vinteren til og med) tidligere!
Og når jeg tenker på det har jeg egentlig aldri sverget at jeg skal slutte å sykle om onde emtb-syklister invaderer stiene mine. Bra jeg ikke har gjort det.. dermed fortsetter jeg å sykle en stund til.. dessuten, hadde jeg hatt venner som var like sære som meg selv ville vi veldig fort vært i flertall, uansett, for jeg har i alle fall helt sikkert aldri møtt TO emtb-syklister.. ennå. Faktisk har jeg knapt møtt to syklister samtidig på sti her i traktene noen gang i de tjue åra jeg har syklet sti. Men det er avgjort slutt på den herligheten, med framtidas LiPo-teknologiske avansement blir jo strekket fra maridalen til toten snart bare en liten transportetappe for etirsdagsklubben! :/!)

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Tange] #2517233 19/10/2018 16:56
noblefart Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Tange
Har for første gang møtt en e-mtb på sti. Trudde at verden skulle gå under og reiv tak i mobilen for å ringe fruen og si at jeg elsket henne, hvorpå hun fikk panikk også og trudde at jeg hadde crasha stygt og var på vei til å blø i hjel eller enda verre.

Tror ikke vi skal ødelegge denne tråden med håp og optimisme. Dette ("Derfor er jeg imot el-sykler på sti") er åpenbart tråden for de som ikke er åpen for andre synspunkter. Lykke til med det... ICON_SMILE

Vennlig hilsen, Noblefart
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: noblefart] #2517254 19/10/2018 19:11
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Tror ikke vi skal ødelegge denne tråden med håp og optimisme. Dette ("Derfor er jeg imot el-sykler på sti") er åpenbart tråden for de som ikke er åpen for andre synspunkter. Lykke til med det... ICON_SMILE

Takk for at du løfter denne tråden, men har du virkelig ikke noe mer konstruktivt å komme med?
Det er jo noe spesielt å avfeie en tråd, der så mange synspunkt er utvekslet, med at de du er uenige med, ikke er åpne for "andre synspunkt". Ser du ironien i det?

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2517371 20/10/2018 16:07
noblefart Offline
Entusiast
Entusiast
Er helt sikker på at du klarer å holde liv i denne tråden noen år til erikskon - kanskje til og med lengre. Men går du rundt å gruer deg til den dagen Terrengsykkel tester emtb - da er det kanskje du som har et problem? Det er litt som de som klager på hva som sendes på TV'en, Det fins andre magasiner og det går til og med an å bla til neste side...

Sosiale medier gir folk mer av det samme de utgangspunktet lette etter. Det fører til at man får bekreftelser, snarere enn man blir utfordret på hva som er fakta (tenker på innledningen din om slitasje, som det faktisk er forsket på - for å nevne noe). Ble bare litt overrasket at dette fenomenet eksisterte her på forumet.

Men for all del: Glad for at de som tenker som deg kan ha denne tråden og utforske alt som er negativt med emtb. Ser dere er noen stykker og kan vi slippe endel OT om dette i andre tråder så er jo det på mange måter vinn-vinn.

Apropos OT: Jeg skal ikke plage tråden din ytterligere. Kos dere og jeg vil ikke svare på videre forsøk på å forsvare "Derfor er jeg imot el-sykler på sti" sin eksistens.

Ha en utmerket helg!

Vennlig hilsen, Noblefart
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2517376 20/10/2018 16:41
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Husker dere da debatten her på forumet var i sin spede begynnelse - i diverse tråder?

Da ble det hyppig hevdet - i all oppriktighet - at sakens kjerne og hovedformålet med motorisering av ferdsel i utmark var å gi eldre og dem som slet med sykdom eller nedsatt førlighet anledning til å få sykkel- og naturopplevelser på linje med unge, friske og førlige.

Så naive vi var.

Nå er det motorisering av sykling i alle sine former som gjelder, på og utenfor sti. Lengre, raskere, med mer motorkraft. Så får vi se hvor det bringer oss og sykkelkulturen. Lidenskap uten lidelse.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Sepeda] #2517400 20/10/2018 18:31
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: Sepeda
Husker dere da debatten her på forumet var i sin spede begynnelse - i diverse tråder?

Da ble det hyppig hevdet - i all oppriktighet - at sakens kjerne og hovedformålet med motorisering av ferdsel i utmark var å gi eldre og dem som slet med sykdom eller nedsatt førlighet anledning til å få sykkel- og naturopplevelser på linje med unge, friske og førlige.

Så naive vi var.

Det er det vel allerede åpnet for i motorferdselsloven, og det hadde nok gått an å gjøre det enda enklere for denne delen av befolkningen å bruke elsykkel i terrenget uten total frislipp.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: noblefart] #2517434 20/10/2018 21:32
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Sosiale medier gir folk mer av det samme de utgangspunktet lette etter. Det fører til at man får bekreftelser, snarere enn man blir utfordret på hva som er fakta (tenker på innledningen din om slitasje, som det faktisk er forsket på - for å nevne noe)

Hehe.. jasså ja. Nei, dette er en utbredt misforståelse om en påstått generell tendens i sosiale medier, som det faktisk også er forsket på, for i noen lukkede fora er selvsagt ekkokammereffekten så dominerende at det er til hinder for god og fruktbar meningsutveksling, men det er neppe tilfellet her. Men jo, vi er mange i visse kretser som er enige om at motorisert ferdsel i utmark er en uting. Vi ønsker derfor å samle argumenter til møtet med den egoistiske hopen som for tida brøyter seg fram overalt, de kan gjøre dette med stor styrke og suksess nettopp fordi det er så _liten_ motstand i opinionen, altfor mange er redde for å ta til motmæle og framstå som motstandere av "fremskrittet". Om det finnes noen ødeleggende ekkokammereffekt er det den øredøvende stillheten i de fleste fora hvor folk egentlig skulle føre fruktbare diskusjoner og treffe forpliktende avgjørelser om regler til befolkningens og miljøets beste. En trenger ikke forskning, bare litt erfaring og forstand, for å se at kombinasjonen større kraftufoldelse, masse og volum gir høyere belastning på lang sikt, i tillegg til at det virker her og nå med støy og uro til fortrengelse av nettopp de svakere og mer sårbare brukerne av våre friluftsområder. Men det er interessant å høre om noen har noen slags argumenter i favør av sti-elsykling, så kom gjerne med dem . . . . : Hvorfor skal det legges til rette for at de late og fantasiløse som vil ha lettvint nytelse skal forpeste miljøet for alle andre overalt, egentlig? Skal vi asfaltere og anlegge bilveger til alle naturens perler, fordi det er en menneskerett å komme dit på enkleste måte? Hvor skal vi sette grensa, om ikke ved motor? Ved et teoretisk effektuttak, 250W,.. er ikke det bare egnet til å gjøre diskusjonen meningsløs, logikken ugyldig og regelen uklar . . ? Ingen av oss tar til orde for å nekte dem som drikker Red Bull å ferdes i naturen.. Grensa har alltid gått ved motordrift, det har ikke vært satt noen decibelgrense, dermed kan du bråke så mye du vil, bare du gjør det uten motor.
Nyttebruk av el-sykler er noe helt annet enn bruk på turstier i skog og fjell. Det er en regel som bør holdes i hevd overalt at en skal ferdes for egen maskin på steder hvor ikke infrastrukturen er innrettet eller dimensjonert for slikt. Selv om mange av oss her på forumet snart nærmer seg pensjonsalder og kanskje trenger assistanse for å komme ut på langtur, men det får så være, syns jeg, en kan ikke alltid få alt en ønsker seg, vi ser tydelige tegn på at det er på tide å sette på bremsene i så måte, men altså ikke motoren..

Side 30 av 49 1 2 28 29 30 31 32 48 49

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå