Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Torshov-Simen]
#2517330
20/10/2018 12:08
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Hvor har du 100000 kilometer fra?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
#2517336
20/10/2018 12:58
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
https://forskning.no/miljoteknologi-spor...atterier/305563Her er noen fine sammenligninger. I realiteten slipper Tesla S med største batteri ut 91g/km om levetiden er 200 000km. Der er alt tatt med i regnskapet, ikke bare produksjonsutslipp. Elbilen er nok grønnest, men langt fra supergreen 
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
#2517337
20/10/2018 13:17
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144 |
Att subventionera elbilar så att de blir billigare än bensinbilar samtidigt som man tar bort alla virkemedel som gör att folk inte välger elbilen, skatt på drivstoff, bomavgifter, parkeringavgifter, köer som kan undvikas i kollektivfeltet, så kommer folk iallafall inte köra mindre bil.
Om man faktiskt vill få ned på bilkörningen så tror jag elbils politiken fungerar dårligt och att den kan slå tillbaka rätt mycket på lite längre sikt.
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Hoaas]
#2517338
20/10/2018 13:29
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
https://forskning.no/miljoteknologi-spor...atterier/305563Her er noen fine sammenligninger. I realiteten slipper Tesla S med største batteri ut 91g/km om levetiden er 200 000km. Der er alt tatt med i regnskapet, ikke bare produksjonsutslipp. Elbilen er nok grønnest, men langt fra supergreen  Hvor mange år skal man bruke på de 200 000 km? Å fortsette å kjøre 25 000 km i året forutsetter like mye unødvendig til/fra jobb-kjøring o.l. som nå. 8-10 000 i året bør være maks (i snitt), hvis man tenker at egen bil ikke brukes til å kjøre dagligvarer hjem og matpakke til/fra jobb.
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: fredriks]
#2517339
20/10/2018 13:30
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Om man faktiskt vill få ned på bilkörningen så tror jag elbils politiken fungerar dårligt
Ja sukkeravgiften har også liten innvirkning på bilbruken. Avgiftene på tobakk like så.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: anonym22]
#2517340
20/10/2018 13:32
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
8-10 000 i året bør være maks (i snitt), hvis man tenker at egen bil ikke brukes til å kjøre dagligvarer hjem og matpakke til/fra jobb. Hvordan regnet du ut dette?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
#2517341
20/10/2018 13:33
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Om man faktiskt vill få ned på bilkörningen så tror jag elbils politiken fungerar dårligt
Ja sukkeravgiften har også liten innvirkning på bilbruken. Avgiftene på tobakk like så. Kanskje ikke helt sammenliknbart med å la folk kjøre i kollektivfelt, slippe bompenger, få gratis parkering osv.? Det har jo ført til at folk som før tok kollektivt, nå bruker privatbil til jobb.
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
#2517342
20/10/2018 13:35
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
8-10 000 i året bør være maks (i snitt), hvis man tenker at egen bil ikke brukes til å kjøre dagligvarer hjem og matpakke til/fra jobb. Hvordan regnet du ut dette? Jeg kan ikke bruke tid på spesialundervisning av deg. Du bringer ikkenoe eget inn, du bare stiller spørsmål fordi du skjønner så lite. Gjennomsnittlig kjørelengde p.t. er vel rundt 12 000 og bare det forutsetter at Tesla brukes i 16-17 år for å nå 200 000 km. Jeg forventer jo ganske mye lavere gjennomsnittlig kjørelengde hvis så å si ingen bruker privatbil til/fra jobb i storbyene i Norge.
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
#2517343
20/10/2018 13:36
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144 |
Ok, takk för ditt svar. Kan du förklara vad du menar, självklart med referanser till allt, eftersom du blir så sur varje gång någon försöker läsa något mellan raderna i dina retoriska inlägg?
Det är ju inte så att det du skriver har någon som helst relevans till det du citerar om man läser det du skriver bokstavligt och det ska man ju enligt dig alltid göra när man läser dina inlägg.
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: fredriks]
#2517344
20/10/2018 13:40
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Elbilpolitikken har da ikke til hensikt å få folk il å kjøre mindre bil - så det at den ikke får folk til å kjøre mindre bil burde være ganske opplagt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
#2517345
20/10/2018 13:41
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Det er jo problemet med elbilpolitkken. Jeg synes det er mye viktigere å få folk til å kjøre mindre bil i byen enn det er å gå over til elbil. Hvorfor bruke så mye av felleskapets midler på å oversubsidiere? Lavere nybilavgifter er greit nok, men resten sluttet å være saklig for fem år siden eller så.
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: anonym22]
#2517347
20/10/2018 13:50
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Det er jo problemet med elbilpolitkken. Jeg synes det er mye viktigere å få folk til å kjøre mindre bil i byen enn det er å gå over til elbil. Det virker som du mener det ene utelukker det andre. Det gjør det jo ikke.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
#2517348
20/10/2018 13:59
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Nei, ikke på lang sikt. Med med de nevnte subsidiene gjør det det. Fri bompassering og gratis parkering (også gratis parkering hos arbeidsgiver) er en uting.
Men utenfor store byer så funker jo fossilbil. Når bil elkraft et miljøvennlig alternativ på verdensbasis? Som sagt, helt fint at det kommer elbiler, det er den norske politikken jeg er skeptisk til.
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: anonym22]
#2517349
20/10/2018 14:10
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Når bil elkraft et miljøvennlig alternativ på verdensbasis? Hvilken rolle spiller det all den stund en fossilbil bruker like mye strøm som en elbil til raffinering av drivstoffet?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
#2517351
20/10/2018 14:24
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Det varierer jo noe? Men uansett hjelper det ikke allverden at det ikke blir verre på dette punktet, det løser jo ikke det problemet, selv om det eventuelt ikke blir verre. Det krever også mye investering infrastruktur for at alle skal få ladet, rafinneriene er der allerede.
Det jeg ser som hovedproblemet er og blir alt som støtter opp om fortsatt satsning på privatbilisme. Jeg snakker ikke da om kjøring til aktiviteter som er vanskelig/tidkrevende på annet vis, eller til/fra hytta o.l., men den daglige kjøringen som bare er «nødvendig» for å spare tid eller fordi kollektivtransporten ikke er god nok eller fordi vi har innrettet oss sånn at det er litt lange avstander til ting som før var nærmere. Det er her det må større endringer til og den norske elbilsatsingen går altså motsatt vei og gjør privatbilismen bedre enn noensinne.
Alle jeg kjenner som kjører elbil til jobb daglig kjørte ikke bil til jobb før. Det tror jeg gjelder ganske mange?
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Hoaas]
#2517352
20/10/2018 14:30
|
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738 |
Dette var interessant lesning Ekspert? Javisst, men på tuning av fossilmotorer. Objektiv? Tja... (forresten er Simco et Sarpefirma, ikke fra Fredrikstad. En VESENTLIG forskjell  )
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: anonym22]
#2517353
20/10/2018 14:38
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Alle jeg kjenner som kjører elbil til jobb daglig kjørte ikke bil til jobb før.
Alle jeg kjenner som kjører elbil til jobb, kjørte fossilbil før, men det er helt uinteressant. Anekdoter er ikke data og har null relevans. Det tror jeg gjelder ganske mange? Virkeligheten påvirkes ikke av hva du tror om den. Antallet passeringer med elbil hos Fjellinjen økte med 34% fra 2016 til 2017. Samtidig gikk totalt antall passeringer ned med 1%. Det betyr totalt 4,3 millioner færre eksosbilpasseringer. Ikke rart du sliter med å underbygge argumentene dine når de ikke har rot i virkeligheten.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
#2517354
20/10/2018 14:45
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Men de burde jo kjørt kollektivt eller syklet?
Er dette tall fra bomringen i Oslo?
At færre kjører bil betyr jo ikke at alle gikk over til el. Etter de økte bompengenesatsene i år har det vært nedgang i passeringer, da har de jo gått over til annet enn bil.
Jeg ser ikke at tallene du her presenterer går mot det jeg sa. De forklares nok i stor grad av økt trafikk hos Ruter (10,9 % opp fra 2016 til 2017). Hvis du tror at ikke hovedgrunnen til at folk kjøper elbil i Oslo i stor grad skyldes gratis bom, parkering og kjøring i kollektivfelt, så deg om det.
Redigert av anonym22; 20/10/2018 14:48.
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: anonym22]
#2517357
20/10/2018 14:52
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Jeg ser ikke at tallene du her presenterer går mot det jeg sa.
Det gjør jeg. Dette er tall fra bomringen i Oslo. Dette er det tidspunktet i debatten hvor du må forklare hvordan det har seg at du ser en økning i trafikken totalt og at denne er forårsaket av økt elbiltrafikk. Hvis du tror at ikke hovedgrunnen til at folk kjøper elbil i Oslo i stor grad skyldes gratis bom, parkering og kjøring i kollektivfelt, så deg om det.
Kutt ut stråmennene og diskuter saklig, er du grei.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
#2517358
20/10/2018 14:56
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Har jeg sagt økning i trafikken totalt? Jeg skrev jo akkurat at den gikk ned.
Jeg har sagt mer kø for buss fordi elbiler bruker kollektivfeltet. Og nedgangen i bompasseringer ville vært høyere hvis også elbiler måtte betale femti kroner.
Det var ikke stråmannsargumentasjon, du godtok ikke mitt argument og avviste det som anekdote pga. måten jeg fremsatte det. Hvis du ikke er uenig i påstanden, så hvorfor argumentere mot den? Jeg bryr meg lite om diskusjonsreglene du ofte poster, de er ikke så allmenngyldige som du tror. Det går an å tenke litt selv, og det må være lov å komme med problemstillinger som faktisk politikerne burde hatt svar på når de bruker felleskapets midler på dette.
Redigert av anonym22; 20/10/2018 15:02.
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: anonym22]
#2517360
20/10/2018 15:02
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Sukk. Du skrev at det ble lenger kø for fossilbilene slik at disse slipper ut mer eksos. Hvordan kan det gå til når antallet biler totalt sett går ned.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
#2517361
20/10/2018 15:06
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Sukk selv. Av to grunner: de hindrer kollektivtrafikken, som flere ville valgt om den var mer effektiv.
Nedgangen ville vært mye større om ikke elbilalternativet kom på banen. Bompenger på kr 50 er en showstopper for mange for daglig kjøring til/fra jobb.
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: anonym22]
#2517362
20/10/2018 15:10
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Du svarer ikke på spørsmålet. På hvilken måte hindrer elbilene fossilbilene fra å komme frem?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
#2517363
20/10/2018 15:15
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Fordi det ganske sikkert er flere biler gjennom bomringen enn det ville vært hvis alle betalte kr 50. Og man må jo sammenlikne med tall fra før elbilene kom, ikke for to år siden, hvis man skal kalle det nedgang. Mitt poeng er jo hele veien at elbil motvirker nedgang.
Ville færre kjørt bil til/fra jobb hvis passering kostet kr 50? Var det færre bompasseringer i 2017 enn i 2010? Det skal ikke så mye nedgang til før trafikken flyter jevnt.
Redigert av anonym22; 20/10/2018 15:20.
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: anonym22]
#2517365
20/10/2018 15:25
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Så hvilke år så du på da du konkluderte med at elbilene lager kø for fossilbilene?
Ja - jeg vet at du ikke vil dele den informasjonen, med meg, men jeg spør likevel.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
#2517369
20/10/2018 15:49
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Det gjelder jo alle år fordi elbilfordelene motvirker virkemidler for å redusere kjøring i rushtiden. Hvor mange ganger må jeg gjenta det?
Jeg er som nevnt sikker på at færre hadde kjørt elbil hvis det ikke var noen fordeler i Oslotrafikken, særlig siden bompenger på kr 50 har vist seg effektivt. Mener du at like mange ville kjørt elbil i Oslo om det ikke var noen fordeler? Kan du svare på det?
Tall før/etter var altså ikke en del av argumentasjonen, jeg skjønner ikke hvor du fikk det fra? (Tallene har vært såpass stabile i ti år at det er mangel på ordentlig nedgang som er det jeg problematiserer.)
Men tall fra 2010 vs. 2017 var aktuelt ift. det du skrev, jeg har ikke funnet de tallene.
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: anonym22]
#2517372
20/10/2018 16:22
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Påstanden din er med andre ord at elbilene har forhindret nedgang i køene. Den kan jeg være med på. Hvorfor skrev du ikke det i stedet for at de har laget mer kø?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: anonym22]
#2517373
20/10/2018 16:23
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 2,882
stosu
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 2,882 |
Det er jo problemet med elbilpolitkken. Jeg synes det er mye viktigere å få folk til å kjøre mindre bil i byen enn det er å gå over til elbil. Hvorfor bruke så mye av felleskapets midler på å oversubsidiere? Lavere nybilavgifter er greit nok, men resten sluttet å være saklig for fem år siden eller så. Elbil politikken har jo ingen innflytelse på å få etablert bilfrie sentrumskjerner, noe vi absolutt burde hatt mer av. Det kollektive tilbudet i Norge er for dårlig svært mange steder, og det er grunnen til at ingen gidder å benytte seg av det.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
#2517374
20/10/2018 16:25
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Fordi jeg formulerte meg dårlig i første post? Men sett i sammenheng med avsnittet over mener jeg det fremkommer. Og jeg synes det gjør det i mange av postene etterpå der jeg «forsvarer» det jeg skrev.
Jeg tror vi kunne klart å komme fram til at det var argumentet mitt litt tidligere.
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: stosu]
#2517375
20/10/2018 16:34
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Det er jo problemet med elbilpolitkken. Jeg synes det er mye viktigere å få folk til å kjøre mindre bil i byen enn det er å gå over til elbil. Hvorfor bruke så mye av felleskapets midler på å oversubsidiere? Lavere nybilavgifter er greit nok, men resten sluttet å være saklig for fem år siden eller så. Elbil politikken har jo ingen innflytelse på å få etablert bilfrie sentrumskjerner, noe vi absolutt burde hatt mer av. Det kollektive tilbudet i Norge er for dårlig svært mange steder, og det er grunnen til at ingen gidder å benytte seg av det. Jo med gratis bompasseringer og parkering så har det påvirkning. Men ikke mot helt bilfritt nei. I Oslo bruker stadig flere kollektivtrafikken, øker 10-11 % årlig. Bussene er overfylte. Hvis det var vesentlig færre biler kunne man satt inn mye flere og hyppigere busser som ville kommet raskere fram enn det man gjør med bil i rushen i dag. Hvis bompenger var kr 58 for alle og ingen dagparkering (inkl. hos arbeidsgiver) kostet kr 150 hadde ikke mange kjørt egen bil. Mange i Oslo ville da kommet raskere til jobb enn de gjør i dag. Det må jo gå trinnvis dit, men det er fullt mulig siden så mange reiser de samme kilometerne ved siden av andre. Ja, det er Oslo og en håndfull eller tre byer til i Norge som teller når vi snakker om miljø og kø, folk må gjerne kjøre bil på mindre steder. Men mindre steder med rundt 10 000 innbyggere fortjener helt klart bedre kollektivtilbud de også.
|
|
|
|
|