Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken?

Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken? #2516332 16/10/2018 07:59
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
Har kjøpt en Toyota Prius + Seven og vurderer ulike takstativløsninger.

Står i hovedsak mellom Seasucker med gummikopper og Thule Proride. Ser ikke for meg behov for å frakte mer enn én sykkel. Det som er bra med Thule er at jeg da kan frakte et par ski med et enkelt skistativ og en fatbike. Det er også en fordel at jeg ikke må ta av hjulet.

Fordelen med Seasucker er jo muligheten til å ta festene raskt på og av. Men det blir nesten dobbelt så dyrt og jeg tror det kan bli krøkkete og frakte fatbike og ski samtidig. Kanskje ikke noe stort problem, da det er greit med bagasjeplass i bilen. Prius+ er i utgangspunktet en drivstoffgjerrig bil.

Hvor mye mer drivstoff bruker jeg med rails, sykkelstativ og et lite skistativ montert? Kan det svare seg i lengden med gummikoppstativet til Seasucker?

Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken? [Re: larsdx] #2516339 16/10/2018 08:29
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
S
Syklist1 Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Seasucker stativet mitt (det for 3 sykler) støyer en del når man kjører i motorveihastighet.



Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken? [Re: larsdx] #2516359 16/10/2018 09:47
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
F
Flamini Offline
Besatt
Offline
Besatt
F
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
jeg pendlet en periode med mye motorveikjøring og målte bensinforbruket nøye en periode
takstativ ga +10% økning i bensinforbruk
øke hastighet fra ~90km/t til ~110km/t ga +10% økning i bensinforbruk

de fleste takstativ utvikler vindstøy og en del kombinasjoner av bil/takstativ er helt håpløse


Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken? [Re: Flamini] #2516360 16/10/2018 09:52
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: Flamini


de fleste takstativ utvikler vindstøy og en del kombinasjoner av bil/takstativ er helt håpløse




Jeg hadde Yakima Wispbars montert permanent på min Audi Q5 og hørte ingen ting.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken? [Re: larsdx] #2516362 16/10/2018 09:54
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
P
Paulus Offline
Besatt
Offline
Besatt
P
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Et vanlig takstativ er jo også ganske raskt å montere/demontere. Men kanskje ikke like raskt som en seasucker. Hvor mye drivstofforbruket øker er vel litt forskjellig, men jeg vil anta at rundt 10% er et greit anslag, og så øker forbruket enda mer når du har sykkel på taket. Hvor mye kommer an på hva slags sykkel, hvor mange og hvor fort du kjører.

Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken? [Re: larsdx] #2516366 16/10/2018 10:10
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
R
Raskall Offline
More than words
Offline
More than words
R
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Litt avsporing, men dette trikset fungerer for å fjerne vindstøy fra takstativ:

https://www.youtube.com/watch?v=ESeMhjHyGfg

Jeg kom over det for noen år siden. Skepsisen var stor på forhånd, men all lyd forsvant faktisk.

Det fungerte på Square-bars på Volvoen og det fungerer på Wingbars som jeg har på outlanderen.

Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken? [Re: Raskall] #2516374 16/10/2018 10:31
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Juffe Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Sitat: Raskall
Litt avsporing, men dette trikset fungerer for å fjerne vindstøy fra takstativ:

https://www.youtube.com/watch?v=ESeMhjHyGfg

Jeg kom over det for noen år siden. Skepsisen var stor på forhånd, men all lyd forsvant faktisk.

Det fungerte på Square-bars på Volvoen og det fungerer på Wingbars som jeg har på outlanderen.


Samme løsning er også brukt på bl.a. fabrikkpiper for å gjøre dem mer motstandsdyktige for vind.


'...once more, and more intensity!'
Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken? [Re: Flamini] #2516379 16/10/2018 10:34
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
Sitat: Flamini
jeg pendlet en periode med mye motorveikjøring og målte bensinforbruket nøye en periode
takstativ ga +10% økning i bensinforbruk
øke hastighet fra ~90km/t til ~110km/t ga +10% økning i bensinforbruk

de fleste takstativ utvikler vindstøy og en del kombinasjoner av bil/takstativ er helt håpløse


10% er jo ganske stor forskjell. Men det vil vel da være vesentlig mindre forskjell når man småkjører i 40-50 km/t? Det blir svært lite kjøring på motorvei i det daglige, vil tippe 2-4 turer i måneden av varierende lengde.

Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken? [Re: larsdx] #2516385 16/10/2018 10:42
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
F
Flamini Offline
Besatt
Offline
Besatt
F
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
Sitat: larsdx
Sitat: Flamini
jeg pendlet en periode med mye motorveikjøring og målte bensinforbruket nøye en periode
takstativ ga +10% økning i bensinforbruk
øke hastighet fra ~90km/t til ~110km/t ga +10% økning i bensinforbruk

de fleste takstativ utvikler vindstøy og en del kombinasjoner av bil/takstativ er helt håpløse


10% er jo ganske stor forskjell. Men det vil vel da være vesentlig mindre forskjell når man småkjører i 40-50 km/t? Det blir svært lite kjøring på motorvei i det daglige, vil tippe 2-4 turer i måneden av varierende lengde.


det er luftmostanden som er synderen og den gjør seg gjeldende fra ~60km/t

kan jo sammenlignes med å sykle, krever ikke så mye energi for å trille i gangfart men fra 30km/t og fortere så må du svette for farta


Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken? [Re: larsdx] #2516430 16/10/2018 13:12
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585
JonAre Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585
Jeg kjører hybrid, og nerder en del om drivstofforbruk. Kan ikke si jeg merker all verden med forskjell med og uten Thule Wingbar Edge og UpRide. Lite støy også, så vitner om lite turbulens.

Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken? [Re: JonAre] #2516447 16/10/2018 15:52
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 705
E
erik e Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
E
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 705
Har så og si ingen betydning i gjennomsnittlig norsk bilkjøring. Snittfart 45-50 km/t. I motorveihastighet over mange 10 talls mil er det kanskje forskjell . Tipper det har like mye og si som 200 gram tyngre sykkel i Birken.

Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken? [Re: larsdx] #2516449 16/10/2018 16:08
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 848
G
Goldrush Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
G
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 848

0,02-0.03 på mila på min bil iflg forbruksmåler


Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken? [Re: larsdx] #2516463 16/10/2018 17:55
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 533
B
bamse_bra Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 533
På vår Sharan er det ikke mulig å måle forskjell med og uten skiboks på vanlige norske veier. Har ikke målt i motorveifart, men hønefoss-hemsedal/Beitostølen/Bergen klarer jeg ikke måle forskjell. Derimot på svogers golf er det drastisk økning på nærmere 20%. Så bil og kompabilitet med boks/stativ har mye å si.

Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken? [Re: larsdx] #2516560 17/10/2018 09:33
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 329
T
tech8 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
T
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 329
Kjører med Thule Wingbar pluss 2 stk. Thule Proride stativer. De høres fra ca. 70km/t, men jeg har panorama glasstak, så det er mulignes en faktor som påvirker. Kjører 5-serie som i utgangspunktet er godt støydempet.

Enkelt fra Teknisk Ukeblad om aerodynamikk:
"En bils luftmotstand rammes av kvadratlovene. Naturens kvadratlover sørger for at om du for eksempel dobler farten på noe som beveger seg gjennom luft eller vann, så firedobler du motstanden.

Om du tusler pent og pyntelig av gårde i 50 km/h og så øker til 100 km/h på motorveien, og den motstanden lufta bød på mot bilen var 20 kW, må bilen plutselig bruke 80 kW for å karre seg fram."

Redigert av tech8; 17/10/2018 09:55.
Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken? [Re: larsdx] #2516567 17/10/2018 10:06
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
P
Paulus Offline
Besatt
Offline
Besatt
P
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Jeg vil anbefale whispbar framfor wingbar. Det har litt smartere løsninger som gjør det mer stillegående.

Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken? [Re: Paulus] #2516573 17/10/2018 10:15
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: Paulus
Jeg vil anbefale whispbar framfor wingbar. Det har litt smartere løsninger som gjør det mer stillegående.


Enig, men Thuleboksene med "klør" passer ikke på Whispbar uten at du klipper av litt på enden av klørne. Nå som jeg har en bil der det ikke er aktuelt å kjøre med takstativet permanent på, gikk jeg for Wingbar slik at jeg slapp å modde den nye takboksen.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken? [Re: larsdx] #2516635 17/10/2018 13:09
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585
JonAre Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585
Hadde Wispbar på forrige bilde, som virker bra. På Passat med lave rails ble de derimot veldig høye sammenlignet med Thule.

Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken? [Re: JonAre] #2516893 18/10/2018 12:32
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: JonAre
Hadde Wispbar på forrige bilde, som virker bra. På Passat med lave rails ble de derimot veldig høye sammenlignet med Thule.


Wispbar gjorde seg veldig bra på den gamle bilen min.





"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå