Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 37 av 152 1 2 35 36 37 38 39 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2516654 17/10/2018 14:30
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Nå har de jo vært oppe i særdeles høye hastigheter underveis og ikke truffet optimalt med tanke på restkapasitet før lading eller stoppet ladingen på et gunstig punkt.

Men det er klart man trenger flere og lengre pauser med en elbil. Synes bare testen kunne vært mer objektiv med at han gir bilen en fair sjanse.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2516655 17/10/2018 14:32
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Man bör väl inte blanda ihop långturer i Norge där man oftast inte kör så fort och det att köra långa sträckor i land med bra motorvägar.

Att köra nede på kontinenten når man trenger att ladda varannan timme tror jag blir rätt frustrerande. I Norge bör det fungera bättre.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2516659 17/10/2018 14:59
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Man skal ikke lenger enn til Sverige og Danmark, begge er høyst aktuelle mål for langturer som gjennomføres av nordmenn i ferier, før snitthastigheten øker til godt over 100 med litt aktiv kjøring...

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2516661 17/10/2018 15:13
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Det er virkelig ikke noe problem med hastigheter godt over 100 med Tesla.

Men det er en stor fordel å holde seg under 150-160km/t og for de som er skeptiske til elbil er det et stort problem.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Syklist1] #2516665 17/10/2018 15:25
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det blir väl rätt kort tid mellan ladestoppen om man kör i 150 km/h. Det är väl rätt få som tycker att det är så trevligt med en pause varannan timme när man är på lång tur.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Syklist1] #2516669 17/10/2018 15:45
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: Syklist1
Det er virkelig ikke noe problem med hastigheter godt over 100 med Tesla.

Men det er en stor fordel å holde seg under 150-160km/t og for de som er skeptiske til elbil er det et stort problem.

I artikkelen har du kanskje lest at de hadde en snittfart på 93,2 kmt og de holdt seg hovedsakelig under 130 kmt? Men det var vel bos som hadde bestilt dette makkverket? De må jo være kjøpt og betalt.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Oystein L] #2516675 17/10/2018 16:42
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Oystein L
Sitat: erling

Kjøre du mye på langtur med lading langs veien er det fortsatt kun Tesla som gjelder. Det er interessant å se at folk uten egen erfaring med elbil undervurderer dette.

....Undervurderer, eller konkluderer med at dette betyr lite for dem selv siden de har et kjøremønster med få langturer hvor dette kan være en problemstilling?

Det er ikke vanskelig å konkludere med det, det er bare å se elbilister som strever med kø på ladestasjoner.

OK. Det er som kjent vanskelig å forstå andres motivasjon ut i fra ens egne preferanser...

Jeg vet hvor jeg bor og normalt ferdes, og mitt eget kjøremønster kjenner jeg relativt godt. Jeg har egen P med lading på kontoret, jeg har lagt opp egen 30A kurs hjemme og 16A på hytta. Lading underveis ser jeg på som en nødløsning jeg helst vil unngå.
(I tillegg vil vi i overskuelig fremtid ha en ok fossilbil i husstanden, men det er en annen sak)

Jeg velger meg hus, hytte og bil som dekker de daglige behov/ønsker, ikke de få unntakene hvert jubelår

Klarer du Sarpsborg - Sjusjøen en kald vinterdag med en I-Pace? Det tror ikke jeg. Ergo du er prisgitt en dyr treig lader med masse kø underveis. Dårlig planlegging 😉

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: fredriks] #2516676 17/10/2018 16:42
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: fredriks
Det blir väl rätt kort tid mellan ladestoppen om man kör i 150 km/h. Det är väl rätt få som tycker att det är så trevligt med en pause varannan timme när man är på lång tur.

Ladestoppene kommer tett men man sparer tid på å lade hyppig for ladeeffekten faller lenge før man når 80% SOC som i artikkelen.

Redigert av Syklist1; 17/10/2018 16:46.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Syklist1] #2516678 17/10/2018 17:04
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nu har väl inte det något att göra med det jag försöker få fram.

Om man kör fort på bra vägar så måste man ladda rätt mycket oftare än vad man normalt skulle stanna och ta pauser med en bensin bil.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: erling] #2516680 17/10/2018 17:05
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Klarer du Sarpsborg - Sjusjøen en kald vinterdag med en I-Pace? Det tror ikke jeg. Ergo du er prisgitt en dyr treig lader med masse kø underveis. Dårlig planlegging 😉

Det tror jeg, men funker ikke det tar vi Audi'n til mor de 3-4 turene i året. No problem ICON_WINK
Bil er uansett ikke et evighetsekteskap, om noen år kan det hende jeg har noe annet
(pr i dag et dette det eneste interessante alternativ for meg, men hvem vet hva fremtiden bringer?)

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: fredriks] #2516684 17/10/2018 17:41
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: fredriks
Nu har väl inte det något att göra med det jag försöker få fram.

Om man kör fort på bra vägar så måste man ladda rätt mycket oftare än vad man normalt skulle stanna och ta pauser med en bensin bil.

Det med besperalse ved hyppige stopp kontra å lade til 80% var ment som et tillegg til ditt innlegg og som svar til Marøder som tror 93km/t snittfart er det som er realistisk på motorvei.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Anders A-R] #2516709 17/10/2018 20:16
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Anders A-R
Det var også et hovedargument for vår del - hentet brukt X 90D i går hos forhandler. Enorm bil, men veldig deilig å endelig ha goood plass til barneseter og alt ekstra når man først skal bevege seg utenfor rekkevidden av elbilen vi har for daglige utflukter.

Verdien av ladenettverket til Tesla må være utrolig undervurdert hos alle som sitter i shortposisjon der. De store vil bruke mye tid på å hente inn forspranget, og med den betalingsordningen de har beskrevet så langt blir det enda mer uinteressante.

Vi er nå helelektrisk husholdning med to elbiler, det eneste "fossile" er gassgrillen og vedovnen. Og mye plast da....

Grattis!

Jeg sa jo til meg selv når jeg startet denne tråden, at dette går til h11te. Og nå sitter jeg plutselig og synes en X 90D frister mer enn enn S 75D etter å aldri ha hatt X som et alternativ.

6 seter med god plass også til lange ting, og hengerfeste. Hoi hoi!

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2516711 17/10/2018 20:31
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Med 6 seter kan kan det hende at bagasjerommet blir et irritasjonsmoment.

Har hatt en X90DL som lånebil i en uke og bilen var fantastisk på alt utenom forbruk og bagasjeplass.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Syklist1] #2516712 17/10/2018 20:34
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M

Det med besperalse ved hyppige stopp kontra å lade til 80% var ment som et tillegg til ditt innlegg og som svar til Marøder som tror 93km/t snittfart er det som er realistisk på motorvei.

Du presses fra skanse til skanse. Du sier over 100 kmt ikke er noe problem. Du hevder at bilen i reportasjen kjørte for fort. Men den kjørte i 93 kmt i snitt og stort sett under 130 kmt. Nå hevder du det ikke er realistisk med 93 kmt i snitt på motorveier i Sverige og Danmark - jeg må anta dette siden du kommenterer et svar hvor jeg har trukket fram disse landene som eksempel.Hvor skal det ende ICON_GRIN

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2516716 17/10/2018 20:44
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
For all del, fritt frem for å kjøre hva man vil.

Vil bare få frem at tiden brukt på lading ville vært vesentlig kortere om man hadde kommet inn med 10-20% state of charge og ladet til rundt 60%.

Poenget mitt er det at hvis testeren hadde tatt seg bryet med å finne ut hvordan man lader og kjører på en optimal måte ville han klart en betraktelig bedre snitthastighet på turen sin. Men det kommer jo tydelig frem at han ikke er så interessert i det.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Syklist1] #2516730 18/10/2018 04:58
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
For all del, fritt frem for å kjøre hva man vil.

Vil bare få frem at tiden brukt på lading ville vært vesentlig kortere om man hadde kommet inn med 10-20% state of charge og ladet til rundt 60%.

Poenget mitt er det at hvis testeren hadde tatt seg bryet med å finne ut hvordan man lader og kjører på en optimal måte ville han klart en betraktelig bedre snitthastighet på turen sin. Men det kommer jo tydelig frem at han ikke er så interessert i det.

Men det forandrer jo ikke hovedpoenget i kritikken som er at bilen ved helt normale hastigheter dikterer hyppigere ladestopp enn endel er interessert av i å ha.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2516734 18/10/2018 05:56
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De fleste her har vel unger, og når man da sitter og vurderer hvor ofte man orker å stoppe for å lade, så legg inn i regnestykket x antall stopp pga unger som må tisse/bæsje/spise/spy/kose....Og slik verden er skrudd sammen får dere ikke lov til å anta at disse stoppene på noe måte sammenfaller med ladestasjoner. Derimot MÅ det legges inn at ungen våkner når du MÅ stoppe for å lade, og at du dermed først blir på stasjonen minst en halvtime ekstra, for å roe ungen, og at du må stoppe x antall ganger ekstra fordi at ungen nå ikke sovnet, er overtrøtt og skriker de neste 3 timene ICON_SMILE God eltur!

Gjelder selvsagt bare unger i en viss alder.

Jeg har selv lyst på elbil jeg altså!

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: erikskon] #2516741 18/10/2018 06:18
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: erikskon
De fleste her har vel unger, og når man da sitter og vurderer hvor ofte man orker å stoppe for å lade, så legg inn i regnestykket x antall stopp pga unger som må tisse/bæsje/spise/spy/kose....Og slik verden er skrudd sammen får dere ikke lov til å anta at disse stoppene på noe måte sammenfaller med ladestasjoner. Derimot MÅ det legges inn at ungen våkner når du MÅ stoppe for å lade, og at du dermed først blir på stasjonen minst en halvtime ekstra, for å roe ungen, og at du må stoppe x antall ganger ekstra fordi at ungen nå ikke sovnet, er overtrøtt og skriker de neste 3 timene ICON_SMILE God eltur!

Ladestopp er jo noe "unødvendig" dritt, uavhengig av unger. Hadde tidligere jevnlige slektsbesøk noenogseksti mil hjemmefra, da var det kun en kort pissestopp på turen (evt. inklusive tanking dersom jeg ikke hadde full tank ved start). Den samme turen ville tatt mye lengre tid med batteribil, og slikt har ikke jeg tålmodighet eller vilje til (har vært med kolleger på svenskelangtur med Tesla, med ørten ladestopp. Har aldri spist så mye drittmat på tre dager...).

Nå har livet gått sin gang, familien er tynnet ut, Trondheimsstudenter har etablert seg i syd-øst og kjøremønsteret mitt er langt mer batteribilvennlig. Da gjør vi et forsøk med el...

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Syklist1] #2516742 18/10/2018 06:19
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Har hatt en X90DL som lånebil i en uke og bilen var fantastisk på alt utenom forbruk og bagasjeplass.

Ja, ser at det kan være like praktisk med 5 seter.
Har ikke sett på X før i går kveld så her må jeg lese meg opp.

Etter hva jeg forstår så er det Isofix i de to ytterste baksetene men ikke det i midten?
Det funker, samme begrensing på last og begge ungene i bilen som i Passaten.
Med 6 seter ville man kunne få inn lengre ting når ungene er med, men det er ikke en utfordring jeg velger bil etter, da hadde jeg hatt 9-seter kassebil.

De to bakerste setene er de samme uansett om man har 6 eller 7 seter, riktig?
De tar like lite plass når de legges ned, de blir mao like flate?
Ser det er endel forvirring om andre seterad, "gammel benk" osv, så litt forskjellig ute og går i solgte biler?

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: erikskon] #2516743 18/10/2018 06:20
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Tja, jeg har to unger, på litt under året og litt over tre (i tillegg til bikkje). Vi kjørte nettopp t/r Fredrikstad - Ringebufjellet med en Nissan Leaf. Stoppet tilsammen ca en time for å lade hver vei. På vei nordover først en gang for å spise litt, så for å handle litt. På veien sørover blåste det ganske mye rett i mot og vi hadde en sykkel på taket, så der sammenfalt ladestopp to kun med gretne unger som ville ha potetskruer og kakao og gudene vet hva (altså ikke med et ærend vi uansett hadde måttet stoppe for, så disse 25 minuttene kunne vi strengt tatt vært foruten).

Turer som dette tar vi vel en gang eller to i året sånn ca, så den ekstra hodepinen det medfører lever jeg godt med. Vi greier oss fint med en Leaf som eneste bil. Mangelen på hengerfeste har jeg tenkt en del på, og det er vel det eneste egentlig ankepunktet.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2516744 18/10/2018 06:28
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg kjører til Grenland 3-4 ganger i året for å besøke familie og venner. På den 70 mil lange turen bruker jeg 35-40 minutter på lading hvis jeg kjører alene.

Med familien (fruen og barn på 2 og 5) bruker jeg ikke tid på lading, bilen er raskere enn folket. Kan like gjerne lade med Chademo og stoppe der vi vil.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Syklist1] #2516748 18/10/2018 06:45
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Må jo spørre siden du var misfornøyd med bagasjeplassen i en X.
Hvilken bil kjører du til vanlig?

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Oystein L] #2516751 18/10/2018 06:50
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: erikskon

Ladestopp er jo noe "unødvendig" dritt, uavhengig av unger. Hadde tidligere jevnlige slektsbesøk noenogseksti mil hjemmefra, da var det kun en kort pissestopp på turen (evt. inklusive tanking dersom jeg ikke hadde full tank ved start). Den samme turen ville tatt mye lengre tid med batteribil, og slikt har ikke jeg tålmodighet eller vilje til (har vært med kolleger på svenskelangtur med Tesla, med ørten ladestopp. Har aldri spist så mye drittmat på tre dager...).

Nå har livet gått sin gang, familien er tynnet ut, Trondheimsstudenter har etablert seg i syd-øst og kjøremønsteret mitt er langt mer batteribilvennlig. Da gjør vi et forsøk med el...

Vi kjører stadig til Sunnmøre. Nå med Tesla. Opplever det ikke som noen særlig ulempe med disse ladestoppene. Stopper 30 min Lillehammer. 20 min på Åndalsnes. Null stress. Hadde uansett hatt en 30 min stopp. I stedet for å irritere meg på de ekstra 20 min så nyter jeg heller gleden av å slippe å bruke 870 kr på bompenger + 1000 kr på diesel.

Kjøper du rett bil så er langkjøring null stress!

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2516756 18/10/2018 06:58
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Vil legge til at da jeg prøvekjørte 5-seter X var jeg mektig imponert over bagasjeplassen.

Tror det finnes flere ulike 6-seters konfigurasjoner avhengig av når bilen er levert. Den jeg lånte hadde en høydeforskjell mellom bagasjerom og 3. seterad da den var lagt ned som gjorde at bilen opplevdes som upraktisk grunnet ganske liten plan flate.

Kjører TMS selv. Skulle jeg bestilt Tesla i dag er jeg ikke sikker på om jeg fortsatt hadde falt ned på S75D men i Mai i fjor var jeg overbevist over at jeg hadde gjort en god analyse.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2516757 18/10/2018 07:02
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kjører du ofte flere enn 5 voksne i bilen ville jeg valgt 6-seter pga. setene. Om ikke ville jeg valgt nye 7-setersløsningen. Samme baggasjeplass som 5-seter, da du feller ned de to bakre setene i gulvet. Eller 5-seter om du aldri har behov for flere enn 5 i bilen.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: erling] #2516763 18/10/2018 07:17
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Joda, du har gitt meg det hintet sikkert 10-12 ganger, det er greit nå...

Bortimot en times unødvendig stopp på en lang transportetappe synes jeg fortsatt er noe herk. Tror vi sto stille rundt 3 ladetimer på svensketuren jeg nevnte. Om ikke "stress", så var det et irritasjonsmoment og fullstendig "turn-off" for meg.

Som sagt er kjøremønsteret mitt endret slik at jeg nå i all hovedsak kan ha "ladestopp" mens jeg sitter på kontoret eller ligger i senga, da blir batteribil straks mer aktuelt. Når jeg så går for ny (svindyr) bil velger jeg en som (forhåpentligvis) passer til mitt bruk, tiltaler meg, og som ikke er så helvetes lang/bred

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2516767 18/10/2018 07:21
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Hvorfor har du ikke fått Jaguaren? Treg med å reservere eller treg forhandler?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Oystein L] #2516769 18/10/2018 07:26
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Joda, du har gitt meg det hintet sikkert 10-12 ganger, det er greit nå...

Bortimot en times unødvendig stopp på en lang transportetappe synes jeg fortsatt er noe herk. Tror vi sto stille rundt 3 ladetimer på svensketuren jeg nevnte. Om ikke "stress", så var det et irritasjonsmoment og fullstendig "turn-off" for meg.

Som sagt er kjøremønsteret mitt endret slik at jeg nå i all hovedsak kan ha "ladestopp" mens jeg sitter på kontoret eller ligger i senga, da blir batteribil straks mer aktuelt. Når jeg så går for ny (svindyr) bil velger jeg en som (forhåpentligvis) passer til mitt bruk, tiltaler meg, og som ikke er så helvetes lang/bred

Du har sterke meninger basert på lite egen erfaring. Derfor må du veiledes en smule.

Fortell meg mer om den svensketuren. Hvilket batteri? Hvor kjørte dere? Hvordan la dere opp ladingen? Høres ut som om vedkommende du kjørte med la denne turen opp på dårlig vis, eller var uerfaren med Tesla.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2516773 18/10/2018 07:30
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
For egen del er det langt mer turn-off å kjøre en treg og bråkete fossilbil enn å ha 2-3 korte pauser i løpet av en hel dag langs veien.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2516775 18/10/2018 07:37
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Merkligt hur kommentarer angående felaktiga slutsatser av TeslaBjörns test av jaguaren ansågs som flisespikeri medans varende lite negativ omtale om en tesla gås i sömmarna till tionde decimalen.

Side 37 av 152 1 2 35 36 37 38 39 151 152

Moderator  support