Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken?
|
Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken?
#2516332
16/10/2018 07:59
|
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417 |
Har kjøpt en Toyota Prius + Seven og vurderer ulike takstativløsninger. Står i hovedsak mellom Seasucker med gummikopper og Thule Proride. Ser ikke for meg behov for å frakte mer enn én sykkel. Det som er bra med Thule er at jeg da kan frakte et par ski med et enkelt skistativ og en fatbike. Det er også en fordel at jeg ikke må ta av hjulet. Fordelen med Seasucker er jo muligheten til å ta festene raskt på og av. Men det blir nesten dobbelt så dyrt og jeg tror det kan bli krøkkete og frakte fatbike og ski samtidig. Kanskje ikke noe stort problem, da det er greit med bagasjeplass i bilen. Prius+ er i utgangspunktet en drivstoffgjerrig bil. Hvor mye mer drivstoff bruker jeg med rails, sykkelstativ og et lite skistativ montert? Kan det svare seg i lengden med gummikoppstativet til Seasucker?
|
|
|
Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken?
[Re: larsdx]
#2516339
16/10/2018 08:29
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807 |
Seasucker stativet mitt (det for 3 sykler) støyer en del når man kjører i motorveihastighet.
|
|
|
Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken?
[Re: larsdx]
#2516359
16/10/2018 09:47
|
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
Flamini
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500 |
jeg pendlet en periode med mye motorveikjøring og målte bensinforbruket nøye en periode takstativ ga +10% økning i bensinforbruk øke hastighet fra ~90km/t til ~110km/t ga +10% økning i bensinforbruk
de fleste takstativ utvikler vindstøy og en del kombinasjoner av bil/takstativ er helt håpløse
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken?
[Re: Flamini]
#2516360
16/10/2018 09:52
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
de fleste takstativ utvikler vindstøy og en del kombinasjoner av bil/takstativ er helt håpløse
Jeg hadde Yakima Wispbars montert permanent på min Audi Q5 og hørte ingen ting.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken?
[Re: larsdx]
#2516362
16/10/2018 09:54
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Paulus
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821 |
Et vanlig takstativ er jo også ganske raskt å montere/demontere. Men kanskje ikke like raskt som en seasucker. Hvor mye drivstofforbruket øker er vel litt forskjellig, men jeg vil anta at rundt 10% er et greit anslag, og så øker forbruket enda mer når du har sykkel på taket. Hvor mye kommer an på hva slags sykkel, hvor mange og hvor fort du kjører.
|
|
|
Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken?
[Re: larsdx]
#2516366
16/10/2018 10:10
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Raskall
More than words
|
More than words
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746 |
Litt avsporing, men dette trikset fungerer for å fjerne vindstøy fra takstativ: https://www.youtube.com/watch?v=ESeMhjHyGfgJeg kom over det for noen år siden. Skepsisen var stor på forhånd, men all lyd forsvant faktisk. Det fungerte på Square-bars på Volvoen og det fungerer på Wingbars som jeg har på outlanderen.
|
|
|
Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken?
[Re: Raskall]
#2516374
16/10/2018 10:31
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Juffe
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199 |
Litt avsporing, men dette trikset fungerer for å fjerne vindstøy fra takstativ: https://www.youtube.com/watch?v=ESeMhjHyGfgJeg kom over det for noen år siden. Skepsisen var stor på forhånd, men all lyd forsvant faktisk. Det fungerte på Square-bars på Volvoen og det fungerer på Wingbars som jeg har på outlanderen. Samme løsning er også brukt på bl.a. fabrikkpiper for å gjøre dem mer motstandsdyktige for vind.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken?
[Re: Flamini]
#2516379
16/10/2018 10:34
|
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417 |
jeg pendlet en periode med mye motorveikjøring og målte bensinforbruket nøye en periode takstativ ga +10% økning i bensinforbruk øke hastighet fra ~90km/t til ~110km/t ga +10% økning i bensinforbruk
de fleste takstativ utvikler vindstøy og en del kombinasjoner av bil/takstativ er helt håpløse 10% er jo ganske stor forskjell. Men det vil vel da være vesentlig mindre forskjell når man småkjører i 40-50 km/t? Det blir svært lite kjøring på motorvei i det daglige, vil tippe 2-4 turer i måneden av varierende lengde.
|
|
|
Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken?
[Re: larsdx]
#2516385
16/10/2018 10:42
|
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
Flamini
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500 |
jeg pendlet en periode med mye motorveikjøring og målte bensinforbruket nøye en periode takstativ ga +10% økning i bensinforbruk øke hastighet fra ~90km/t til ~110km/t ga +10% økning i bensinforbruk
de fleste takstativ utvikler vindstøy og en del kombinasjoner av bil/takstativ er helt håpløse 10% er jo ganske stor forskjell. Men det vil vel da være vesentlig mindre forskjell når man småkjører i 40-50 km/t? Det blir svært lite kjøring på motorvei i det daglige, vil tippe 2-4 turer i måneden av varierende lengde. det er luftmostanden som er synderen og den gjør seg gjeldende fra ~60km/t kan jo sammenlignes med å sykle, krever ikke så mye energi for å trille i gangfart men fra 30km/t og fortere så må du svette for farta
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken?
[Re: larsdx]
#2516430
16/10/2018 13:12
|
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585
JonAre
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585 |
Jeg kjører hybrid, og nerder en del om drivstofforbruk. Kan ikke si jeg merker all verden med forskjell med og uten Thule Wingbar Edge og UpRide. Lite støy også, så vitner om lite turbulens.
|
|
|
Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken?
[Re: JonAre]
#2516447
16/10/2018 15:52
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 705
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 705 |
Har så og si ingen betydning i gjennomsnittlig norsk bilkjøring. Snittfart 45-50 km/t. I motorveihastighet over mange 10 talls mil er det kanskje forskjell . Tipper det har like mye og si som 200 gram tyngre sykkel i Birken.
|
|
|
Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken?
[Re: larsdx]
#2516449
16/10/2018 16:08
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 848
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 848 |
0,02-0.03 på mila på min bil iflg forbruksmåler
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken?
[Re: larsdx]
#2516463
16/10/2018 17:55
|
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 533
bamse_bra
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 533 |
På vår Sharan er det ikke mulig å måle forskjell med og uten skiboks på vanlige norske veier. Har ikke målt i motorveifart, men hønefoss-hemsedal/Beitostølen/Bergen klarer jeg ikke måle forskjell. Derimot på svogers golf er det drastisk økning på nærmere 20%. Så bil og kompabilitet med boks/stativ har mye å si.
|
|
|
Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken?
[Re: larsdx]
#2516560
17/10/2018 09:33
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 329
tech8
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 329 |
Kjører med Thule Wingbar pluss 2 stk. Thule Proride stativer. De høres fra ca. 70km/t, men jeg har panorama glasstak, så det er mulignes en faktor som påvirker. Kjører 5-serie som i utgangspunktet er godt støydempet.
Enkelt fra Teknisk Ukeblad om aerodynamikk: "En bils luftmotstand rammes av kvadratlovene. Naturens kvadratlover sørger for at om du for eksempel dobler farten på noe som beveger seg gjennom luft eller vann, så firedobler du motstanden.
Om du tusler pent og pyntelig av gårde i 50 km/h og så øker til 100 km/h på motorveien, og den motstanden lufta bød på mot bilen var 20 kW, må bilen plutselig bruke 80 kW for å karre seg fram."
Redigert av tech8; 17/10/2018 09:55.
|
|
|
Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken?
[Re: larsdx]
#2516567
17/10/2018 10:06
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Paulus
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821 |
Jeg vil anbefale whispbar framfor wingbar. Det har litt smartere løsninger som gjør det mer stillegående.
|
|
|
Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken?
[Re: Paulus]
#2516573
17/10/2018 10:15
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Jeg vil anbefale whispbar framfor wingbar. Det har litt smartere løsninger som gjør det mer stillegående. Enig, men Thuleboksene med "klør" passer ikke på Whispbar uten at du klipper av litt på enden av klørne. Nå som jeg har en bil der det ikke er aktuelt å kjøre med takstativet permanent på, gikk jeg for Wingbar slik at jeg slapp å modde den nye takboksen.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken?
[Re: larsdx]
#2516635
17/10/2018 13:09
|
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585
JonAre
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585 |
Hadde Wispbar på forrige bilde, som virker bra. På Passat med lave rails ble de derimot veldig høye sammenlignet med Thule.
|
|
|
Re: Hvor mye går et takstativ utover drivstoffbruken?
[Re: JonAre]
#2516893
18/10/2018 12:32
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Hadde Wispbar på forrige bilde, som virker bra. På Passat med lave rails ble de derimot veldig høye sammenlignet med Thule. Wispbar gjorde seg veldig bra på den gamle bilen min.  
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
|
|