Bilist mot syklist konflikter i media.
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Henning i Re]
02/10/2018 12:43
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Å diskutere Mosseveien uten å helt vite hva det er blir feil.
Mosseveien er en av de største hodepinene i Oslo-trafikken. Det er rett og slett alt for smalt til å lage den veien man vil. Da blir det kompromisser. Det er for få felt for biler, det er for dårlig kollektivfelt og det er for dårlig g/s. Det er ingen vinnere på Mosseveien.
Det beste her ville egentlig vært å skilte forbud for sykling i veibanen. Da slipper man å ta det som en vurderingssak. Ja, kjipt for han "prinsippfaste" karen (tipper advokat..) som hevder sin rett og sykler der. Alle andre ser ut til å leve greit med å ta sin del av problemet og sykle en g/s som ikke er optimal.
|
|
|
[Re: Gråstein]
02/10/2018 13:00
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Mosseveien er en av de største hodepinene i Oslo-trafikken. Det er rett og slett alt for smalt til å lage den veien man vil. Da blir det kompromisser. Det er for få felt for biler, det er for dårlig kollektivfelt og det er for dårlig g/s. Det er ingen vinnere på Mosseveien.
Det beste her ville egentlig vært å skilte forbud for sykling i veibanen. Da slipper man å ta det som en vurderingssak. Ja, kjipt for han "prinsippfaste" karen (tipper advokat..) som hevder sin rett og sykler der. Alle andre ser ut til å leve greit med å ta sin del av problemet og sykle en g/s som ikke er optimal. +1 Jeg har syklet mye forbi den flaskehalsen både i kollektivfelt og på g/s vei, tipper jeg ikke bruker mye mer enn 1 minutt mer på g/s veien selv om jeg stopper og slipper fram folk på broene. Ofte er det heller ikke noe problem å ligge i kollektivfeltet. Jeg har løst det ved å legge meg ut i kollektivfeltet før bekkelagskrysset og gjøre vurderingen av veivalg når jeg nærmer meg avkjøringen til bensinstasjonen - derfra er veien bakover så oversiktlig at dersom det ikke er noen busser innenfor synsvidde vet jeg at jeg rekker fram til Ulvøya uten å hindre noen. Men jeg er også enig i at ulempen ved å velge g/s veien er så liten at alle burde kunne leve med sykkelforbud de 600(?) meterne.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
02/10/2018 13:16
|
erikt
Medlem
|
Medlem
Hva med naboene? Det er de som klager mest på g/s veien.
|
|
|
02/10/2018 13:22
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det beste her ville egentlig vært å skilte forbud for sykling i veibanen. Da slipper man å ta det som en vurderingssak. Ja, kjipt for han "prinsippfaste" karen (tipper advokat..) som hevder sin rett og sykler der. Alle andre ser ut til å leve greit med å ta sin del av problemet og sykle en g/s som ikke er optimal. Man kunne også sperret veien for mye unødvendig trafikk - kun beboere og kollektiv kunne få tilgang. Gjennomgående trafikk kan likeså godt kjøre om Ryen-krysset på vei til byen. Syklister som skal utover den veien har ikke så mange andre løsninger. Alternativet over Ekeberg er ikke for alle.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
02/10/2018 13:29
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, kjipt for han "prinsippfaste" karen (tipper advokat..) som hevder sin rett og sykler der. Alle andre ser ut til å leve greit med å ta sin del av problemet og sykle en g/s som ikke er optimal. Nu är det ju flera i tråden som faktiskt sier att de ibland syklar mosseveien så ALLE velger ju inte att sykle "g/s" veien. Sen tycker jag väl inte heller att folk här verkar bry sig så mycket om de lokala som gärna skulle vilja slippa syklisterna på "g/s" veien.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
02/10/2018 13:34
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Man kunne også sperret veien for mye unødvendig trafikk - kun beboere og kollektiv kunne få tilgang. Gjennomgående trafikk kan likeså godt kjøre om Ryen-krysset på vei til byen.
Enig! Mosseveien er rett og slett ikke laget for den store trafikkmengden. Det er det vel få veier i Oslo som er, men Mosseveien er vel blant verstingene.
|
|
|
02/10/2018 13:46
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Man kunne også sperret veien for mye unødvendig trafikk - kun beboere og kollektiv kunne få tilgang. Gjennomgående trafikk kan likeså godt kjøre om Ryen-krysset på vei til byen. Syklister som skal utover den veien har ikke så mange andre løsninger. Alternativet over Ekeberg er ikke for alle. Absolutt ingen dum idé. Da må nok først Mosseveien sin funksjon som Europavei/E18 gjøres om... Det ville jo vært litt merkelig om E18 ble sperret for gjennomkjøring på permanent basis 
|
|
|
[Re: aug11x]
02/10/2018 14:01
|
BRD
Ringrev
|
Ringrev
Man kunne også sperret veien for mye unødvendig trafikk - kun beboere og kollektiv kunne få tilgang. Gjennomgående trafikk kan likeså godt kjøre om Ryen-krysset på vei til byen.
Enig! Mosseveien er rett og slett ikke laget for den store trafikkmengden. Det er det vel få veier i Oslo som er, men Mosseveien er vel blant verstingene. Som beboer i nærområdet til E6 som dere nå sikter til, vil jeg tro at man må gjøre noe med gjennomgangstraffikken inne blandt boligstrøkene langs E6 da også: Regulere med bom flere steder her også. Er allerede daglige farlige situasjoner med stressede billister som unngår køen på E6 ved å ta i bruk små lokalveier.
|
|
|
[Re: Raskall]
02/10/2018 14:25
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er to veldig korte netting-bruer. De er trange og skumle. Men jeg har aldri hatt noen møteproblemer på dem. Da har du hatt flaks. Jeg sykler nesten aldri der på tider av døgnet det er sannsynlig å møte folk fordi man ofte må stoppe og vente på tur. Og bakken opp fra dumpa ved Paddehavet er så bratt at "vanlige" folk må gå av sykkelen. Når jeg er på landeveistur så sykler jeg enten Skrenten eller Grønsundveien fordi jeg ikke har det travelt. Hadde jeg hatt Mosseveien som eneste fornuftige pendlerute så tror jeg nok jeg hadde sykla i veibanen.
Redigert av skubisan; 02/10/2018 14:26.
|
|
|
02/10/2018 15:29
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Ekeberg - ja det veien er fin helt til sjømannsskolen. Da kommer det en stygg, trang nedoverbakke med trikk til høyre og biler som vil forbi. Mange som ikke tør denne turen.
|
|
|
[Re: fredriks]
02/10/2018 15:48
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Nu är det ju flera i tråden som faktiskt sier att de ibland syklar mosseveien så ALLE velger ju inte att sykle "g/s" veien.
Som feks han som skriver at han ser an trafikken før han bruker veibanen? Joda, jeg har bruke veibanen selv, jeg. Når det er lite trafikk er det som oftest ikke noe problem. Problemet er at Mosseveien er veldig sårbar for saktegående trafikk i rushen. De bør gjerne skilte med forbud mot traktor også, uten at det virker å være noe stort praktisk problem. Men igjen: Startet du ikke diskusjonen med at du aldri har vært på Mosseveien? Anbefaler at du tar en tur :-)
|
|
|
[Re: gutt45kg]
04/10/2018 17:54
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Ekeberg - ja det veien er fin helt til sjømannsskolen. Da kommer det en stygg, trang nedoverbakke med trikk til høyre og biler som vil forbi. Mange som ikke tør denne turen. Det er og en vei som burde stenges for gjennomgangstrafikk.
|
|
|
14/10/2018 17:32
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
|
|
|
[Re: eldo472]
14/10/2018 17:47
|
vetleg
Avhengig
|
Avhengig
Smh, jeg ble nesten blenda av alle utropstegnene i denne meningsytringa. Digger når folk bruker ordet "mange" når de egentlig mener "jeg". Ekeberg - ja det veien er fin helt til sjømannsskolen. Da kommer det en stygg, trang nedoverbakke med trikk til høyre og biler som vil forbi. Mange som ikke tør denne turen. Det er og en vei som burde stenges for gjennomgangstrafikk. Der har vel Oslo kommune store planer. Trikken skal legges i tunnel og det skal bli rødt sykkelfelt på begge sider av veien. Blir vel første sammenhengende sykkelvei fra den delen av byen og inn til sentrum.
Redigert av vetleg; 14/10/2018 17:52.
|
|
|
[Re: eldo472]
14/10/2018 17:59
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Dette er vel et problem som ikke bare eksisterer i Oslo.
|
|
|
[Re: Paulus]
14/10/2018 19:28
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette er vel et problem som ikke bare eksisterer i Oslo. Er det i det hele tatt et problem?
|
|
|
14/10/2018 20:07
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Mer tilrettelegging betyr vel mindre folk som sykler på fortau (må bare nevne at sykling på fortau bør blir forbudt  ) og dermed tryggere for fotister. Ser ikke helt for meg hvordan måking av sykkelfelt og de få sykkelveier som finnes skal gå på bekostning av fortausmåking. Sykkelfeltene blir vel måket samtidig med veiene og sykkelveiene (km) står nok ikke i forhold til fortauene. Men det er en stund siden jeg syklet rundt i byen så kanhende ting har endret seg.
|
|
|
15/10/2018 06:49
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Klart alle burde sykle i veibanen, Går helt sikkert fint med en familie med 2-3 gutter på 6-12 år.
Hvorfor ikke forby sykling i det hele tatt? Folk bør tydeligvis bruke bilen i steden i Oslo.
|
|
|
[Re: Tange]
15/10/2018 07:16
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser ikke helt for meg hvordan måking av sykkelfelt og de få sykkelveier som finnes skal gå på bekostning av fortausmåking. Sykkelfeltene blir vel måket samtidig med veiene og sykkelveiene (km) står nok ikke i forhold til fortauene.
Det var mange eksempler delt på sosiale medier i fjor av sykkelveier som var måkt, mens fortauene var fulle av snø.
|
|
|
[Re: Tange]
15/10/2018 07:46
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
...(må bare nevne at sykling på fortau bør blir forbudt  )... ....slik det var frem til på 70-tallet, og slik det er i de aller fleste europeiske land...
|
|
|
15/10/2018 08:14
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Helt enig i at fortausykling burde vært forbudt. Dog bør sykkelveitilbudet oppgraderes en del før man kan gå til det skrittet. For oss aktive syklister er det jo ikke noe problem, da de fleste av oss uansett foretrekker veien, men som nevnt over kan man jo finne på å ta en tur med småunger, og da er ikke alltid trafikkert vei noe særlig.
|
|
|
15/10/2018 08:36
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Norge trenger ikke flere forbud.
|
|
|
[Re: Oystein L]
15/10/2018 09:01
|
tais
Ringrev
|
Ringrev
...(må bare nevne at sykling på fortau bør blir forbudt  )... ....slik det var frem til på 70-tallet, og slik det er i de aller fleste europeiske land... Og tipper at i mange land gjelder det samme som i Sverige - det er fortsatt lov for barn å sykle på fortauet hvis det mangler sykkelfelt/sykkelvei. (I Sverige gjelder det t.om. 8 års alder.)
|
[Re: tais]
15/10/2018 09:04
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
...(må bare nevne at sykling på fortau bør blir forbudt  )... ....slik det var frem til på 70-tallet, og slik det er i de aller fleste europeiske land... Og tipper at i mange land gjelder det samme som i Sverige - det er fortsatt lov for barn å sykle på fortauet hvis det mangler sykkelfelt/sykkelvei. (I Sverige gjelder det t.om. 8 års alder.) En utfordring med dette er på de stedene der det bare er fortau på en side av veien. På vår skolevei er dette tilfellet på nesten halve strekningen. Da må jeg sykle på høyre side av veien, mens 5 og 7-åringen tråkler seg mellom fotgjengere på fortauet på venstre side av veien. Ofte ender jeg opp med å sykle ved siden av på feil side av veien så fremt det ikke er møtende trafikk, men det er langt fra ideelt.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
15/10/2018 09:28
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
...(må bare nevne at sykling på fortau bør blir forbudt  )... ....slik det var frem til på 70-tallet, og slik det er i de aller fleste europeiske land... Og tipper at i mange land gjelder det samme som i Sverige - det er fortsatt lov for barn å sykle på fortauet hvis det mangler sykkelfelt/sykkelvei. (I Sverige gjelder det t.om. 8 års alder.) En utfordring med dette er på de stedene der det bare er fortau på en side av veien. På vår skolevei er dette tilfellet på nesten halve strekningen. Da må jeg sykle på høyre side av veien, mens 5 og 7-åringen tråkler seg mellom fotgjengere på fortauet på venstre side av veien. Ofte ender jeg opp med å sykle ved siden av på feil side av veien så fremt det ikke er møtende trafikk, men det er langt fra ideelt. I mitt nærområde er ensidig fortau snarere regelen enn unntaket. Ser ofte at de som sykler på fortau på venstre side ender opp i kjørebanen på feil side, enten fordi de må ut i veien for å få plass, eller fordi fortauet slutter.
|
|
|
[Re: gutt45kg]
15/10/2018 13:02
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Klart alle burde sykle i veibanen, Går helt sikkert fint med en familie med 2-3 gutter på 6-12 år.
Hvorfor ikke forby sykling i det hele tatt? Folk bør tydeligvis bruke bilen i steden i Oslo.  har en grunn, så får du søke litt på hva jeg har skrevet tidligere om temaet og hvordan forbudt fungerer i andre land, så slipper jeg å skrive alt en gang til. Når det er sagt, hvor jeg bor er det ikke sykkel/gangveier og barna har rett på skoleskys pga. trafikkfarligvei (80 km/t). Å ta barna med ut på sykkeltur fra de kunne sykle selv har aldri vært et problem, verken med henger, påhengsykkel eller egen sykkel. Men nå var vel du den som hadde et forbudt mot sykling av fruer (din egen) i Oslo.
|
|
|
[Re: tais]
15/10/2018 13:03
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
...(må bare nevne at sykling på fortau bør blir forbudt  )... ....slik det var frem til på 70-tallet, og slik det er i de aller fleste europeiske land... Og tipper at i mange land gjelder det samme som i Sverige - det er fortsatt lov for barn å sykle på fortauet hvis det mangler sykkelfelt/sykkelvei. (I Sverige gjelder det t.om. 8 års alder.) Nettopp!
|
|
|
15/10/2018 13:06
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
...(må bare nevne at sykling på fortau bør blir forbudt  )... ....slik det var frem til på 70-tallet, og slik det er i de aller fleste europeiske land... Og tipper at i mange land gjelder det samme som i Sverige - det er fortsatt lov for barn å sykle på fortauet hvis det mangler sykkelfelt/sykkelvei. (I Sverige gjelder det t.om. 8 års alder.) En utfordring med dette er på de stedene der det bare er fortau på en side av veien. På vår skolevei er dette tilfellet på nesten halve strekningen. Da må jeg sykle på høyre side av veien, mens 5 og 7-åringen tråkler seg mellom fotgjengere på fortauet på venstre side av veien. Ofte ender jeg opp med å sykle ved siden av på feil side av veien så fremt det ikke er møtende trafikk, men det er langt fra ideelt. Hvis du gjør dette 'trikset' skjønner jeg ikke hvorfor du ikke bare sykler sammen med dem på riktig side av veien. Mye lettere å lære bort triksene når de er innenfor taleavstand.
|
|
|
[Re: larsdx]
15/10/2018 13:10
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Norge trenger ikke flere forbud. Joda, forbud mor plastposer, forbud mot mobilbruk i offentlige rom (litt som røykeloven), forbud mot flatehogst og forbud mot mye mer. Du klarer sikkert å finne på ting som burde være forbud hvis du tenker litt over selv.
|
|
|
[Re: larsdx]
15/10/2018 16:37
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ser ikke helt for meg hvordan måking av sykkelfelt og de få sykkelveier som finnes skal gå på bekostning av fortausmåking. Sykkelfeltene blir vel måket samtidig med veiene og sykkelveiene (km) står nok ikke i forhold til fortauene.
Det var mange eksempler delt på sosiale medier i fjor av sykkelveier som var måkt, mens fortauene var fulle av snø. Mange? Det er aldri strødd/måket så mye i Oslo som i fjor, det skyldes nok i stor grad en mer snørik vinter enn på lenge. Men spørsmåler var og er hvor mange kilometer sykkelvei finnes det i Oslo som gjør at måking av disse går på bekostning av måking av fortau. Kan svare på dette selv. Huske rjeg riktig var det 8 mil med sykkelvei som var merket som 'skal være snøfrie' hele vinteren (usikker på om dette inkluderer sykkelfelt). I tillegg til dette er det 100 mil med fortau i Oslo. Selv om det er en-til-en, hver kilometer måket sykkelvei er likk en kilometer fortau som ikke blir måket i det hele tatt, så tviler jeg på at folk vil merke en reduksjon på 8%p. jevnt over. Det er worst case. Jeg er rimelig sikker på at årsaken til dårlig måking ligger et annet sted, stortsett mellom ørene på folk.
|
|
|
|
|