Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

XTR M9000 brems tar ikke på første pump...

XTR M9000 brems tar ikke på første pump... #2467372 26/02/2018 13:59
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg kjøpte et par XTR M9000 bremser brukt (bare at de aldri var brukt bare skrudd av en ny sykkel) og når jeg endelig fikk dem på sykkelen så merker jeg at bakbremsen ikke tar med en gang. Jeg må pumpe en gang og så tar den. Ganske nervepirrende så lenge dette mønsteret ikke ligger i refleksene. Når den tar så tar den greit og ikke med den svampete følelsen jeg kjenner fra bremser som behøver lufting.

Er det noen som har vært bort dette problemet? Og som har forslag til årsak og løsning?

Jeg har forsøkt å lufte dem. De var også luftet av en kvalifisert mekaniker før de ble solgt. Men det hjalp ikke.

Når jeg inspiserer bremsen nøyere så ser jeg at skruen som fester slangen til hendelen ikke er er skrudd helt inn, dvs. ser ut til at den ikke er skrudd helt inn fordi at gummihetta som skal dekke den ikke går ordentlig på. Ser også at det tyter ut en eller annen form for grå "tette masse" som jeg aldri har sett på noen Shimano brems tidligere. Denne er heller ikke på forbremsen, den funker prikkfritt. Kan det være at det er noe galt med hendelen og at den ikke reagerer riktig fordi at det er noe galt med koblingen. Det er jo ikke noen lekkasje - som jeg kan se.

Jeg skal kontakte forhandleren som solgte sykkelen og håper/regner med at det går som en reklamasjon, men vil gjerne vite om det er et kjent problem og/eller om dett er noe jeg lett kan fikse selv.

PS: For den som eventuelt måtte lure så har selger bare vært hjelpsom og det er INGEN grunn til å spekuklere i noe rundt salget.

Bilde som viser den grå massen

Bilde som viser hvordan hetta ikek går ordentlig på.

Re: XTR M9000 brems tar ikke på første pump... [Re: erikskon] #2467387 26/02/2018 15:17
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Høres og ser ut som om bremsen trenger en ny oliven og en omgang med luftesettet.

Det syns jeg selger kan besørge, om du stoler på at hen gjør en god jobb. ICON_WINK

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: XTR M9000 brems tar ikke på første pump... [Re: erikskon] #2467400 26/02/2018 17:27
perbl Offline
More than words
More than words
Såvidt jeg husker fra egne bremser er det ganske normalt at det er noen synlige gjenger på den bolten, du skal jo tross alt kun skru den tilstrekkelig langt inn til at den trøkker sammen olivenen og lager et bra segl.

Men om ting ikke er langt nok inn til å få på gummihetta er det nok noe som er gjort feil her, og den grå guffa har jeg heller aldri sett på noen Shimanobremser jeg har vært borti så langt.

Per B.
Re: XTR M9000 brems tar ikke på første pump... [Re: erikskon] #2467403 26/02/2018 17:31
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ja, en ny oliven er verdt å prøve, men fortsatt lurer jeg på om det virkelig er vanlig at xtr bremsene kommer med sånn gummi guffe tytende ut. Kanskje er det vanlig, men lurer jo også på om noen har forsøkt seg på en jalla reparasjon.

Re: XTR M9000 brems tar ikke på første pump... [Re: erikskon] #2467407 26/02/2018 17:57
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ser ut som jallarep. Kanskje gjengene er dårlige så det ikke blir tett uten guffe? Ser i allefall merkelig ut

You are what you eat...mmm nuts
Re: XTR M9000 brems tar ikke på første pump... [Re: erikskon] #2467409 26/02/2018 18:03
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enig med Hoaas. Her er de noen som har forsøkt å berge dårlige gjenger og/eller lekkasje med lim eller silikon.
Sannsynligvis må du bytte både bremsehendel og sluttstykke på slangen (samt ny oliven).

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: XTR M9000 brems tar ikke på første pump... [Re: erikskon] #2467415 26/02/2018 19:08
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Enig med det over.

Du kan jo for moro skyld løsne slangen for å se om det i det hele tatt er en oliven + innsats der.

Re: XTR M9000 brems tar ikke på første pump... [Re: erikskon] #2467448 27/02/2018 07:10
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Venter med å skru til jeg hører hva forhandleren av sykkelen (som bremsene kom på) har å si. Bremsene kom på det som jeg vil kalle en premium sykkel så jeg regner med at forhandleren også er premium. Og at de ikke henger seg opp i at jeg ikke er første kjøper.

Re: XTR M9000 brems tar ikke på første pump... [Re: erikskon] #2467477 27/02/2018 09:48
NakaHard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Høres kanskje rart ut, men sjekk tykkelsen på bremseklossene. Min erfaring med Shimanobremser er at de får slike tendenser når klossene begynner å få lite belegg igjenne. Kan kompenseres med mer væske, men da blir det et he... når nye klosser skal inn. Jeg bytter shimanoklosser når 2/3 deler er slitt.

Re: XTR M9000 brems tar ikke på første pump... [Re: NakaHard] #2467480 27/02/2018 10:02
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: NakaHard
Høres kanskje rart ut, men sjekk tykkelsen på bremseklossene. Min erfaring med Shimanobremser er at de får slike tendenser når klossene begynner å få lite belegg igjenne. Kan kompenseres med mer væske, men da blir det et he... når nye klosser skal inn. Jeg bytter shimanoklosser når 2/3 deler er slitt.

Klossene er tilnærmet ubrukte original klosser.

Jeg har ikke erfart det du beskriver med shimano bremser. På Deore bremsene mine er problemet at de blir kjørt til det bare er metall igjen (står på elsykkel om sambo bremser MYE...). På XT, SLX og Zee bremsen mine skifter jeg vel i noenlunde god tid.

Re: XTR M9000 brems tar ikke på første pump... [Re: erikskon] #2467507 27/02/2018 11:52
J
jos Offline
Entusiast
Entusiast
J
Jeg har like bremser, kappet slanger og montert selv samt luftet noen ganger. Har også montert andre shimano bremser med samme design.

1) Den guffa skal IKKE være der,

2) Segl/tetning sørger komprimert oliven for. Oliven blir komprimert når man skrur inn slange med denne bolten som vises, da trenger man naturlig nok intakte gjenger i hendel for å utøve kraft på oliven.

3) Noe gjenger skal synes når bolt/slange er skrudd inn og oliven er komprimert. Her er det fort gjort å dra til litt vel hardt. Har gjort det selv, men runda anlegget for fastnøkkel på bolten. Du skal dra til vanvittig mye for å ta gjengene i hendelen.

Hvis man ikke har gjenger nok til å komprimere oliven, kan man ikke redde dette seglet ved å lime bolten. Det er, som flere har påpekt, ikke der seglet skapes.

Men det som er pussig er at TS skriver at bremsene virker ved andre hendel komprimering. De skulle jo ikke virke i det hele tatt...

Re: XTR M9000 brems tar ikke på første pump... [Re: erikskon] #2467516 27/02/2018 12:18
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Siden TS ikke tar risken med å åpne bremsene før forhandler evt har sett på de selv, så er det jo vanskelig å si så mye om oliven er komprimert, gjenger o.l. Det kan vel tenkes at oliven ikke er tilstrekkelig komprimert og at det er luft mellom oliven og denne guffa. Og at dette blir komprimert ved første klem på hendelen. Ren spekulasjon, men det må jo være en grunn til at den guffa er der, og kun på den ene hendelen.
Kunne man åpna opp og sett hadde man kanskje blitt litt klokere, fjerna guffa, ny oliven og lufting osv for å se om det funker. Uten å se inni der er det ikke så enkelt å komme noe særlig videre ICON_SMILE

You are what you eat...mmm nuts
Re: XTR M9000 brems tar ikke på første pump... [Re: erikskon] #2467525 27/02/2018 12:55
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ja, vi skal selvsagt skru opp og sjekke. Men jeg vil bare ikke havne i den situasjonen at jeg får "skylden" for at de ikke funker. Tukler med dem så lite som mulig.
Nå har jeg etablert direkte kontakt med forhandleren og venter på svar fra dem på hva de foreslår. Har trua på at jeg finner en god løsning.

Nå kan det jo være noe helt annet enn hendelen som det er noe galt med, men uansett så skal jeg nå undersøke at det ikke den grå guffa er et forsøk på en quickfix av noe som er ødelagt. Når man først flotter seg med noe så fint som XTR så skal tingene være på stell!

Re: XTR M9000 brems tar ikke på første pump... [Re: erikskon] #2467540 27/02/2018 14:05
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Det skal jo være en bra velvillig forhandler om hen skal forholde seg til deg som tredjepart i en sak som denne. Uten å kjenne hverken forhandler eller den du har handlet av så synes jeg all rimelighet peker mot at den du solgte til burde ta tilbake skiten og evt. ta på seg jobben med å reklamere mot forhandler hvis hen har rent mel i posen. Og heller gjøre handelen én gang til når alt er på stell. Slik det er nå risikerer du å løpe noen andres ærend, altså noen som allerede kjenner årsaken til dette litt for godt.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: XTR M9000 brems tar ikke på første pump... [Re: Totte] #2467590 27/02/2018 19:20
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Totte
Det skal jo være en bra velvillig forhandler om hen skal forholde seg til deg som tredjepart i en sak som denne. Uten å kjenne hverken forhandler eller den du har handlet av så synes jeg all rimelighet peker mot at den du solgte til burde ta tilbake skiten og evt. ta på seg jobben med å reklamere mot forhandler hvis hen har rent mel i posen. Og heller gjøre handelen én gang til når alt er på stell. Slik det er nå risikerer du å løpe noen andres ærend, altså noen som allerede kjenner årsaken til dette litt for godt.

Jo, jeg skjønner at jeg kan kreve at selgeren tar tilbake bremsen. Og at forhandler sikkert kan be meg ryke og reise. Men jeg har all grunn til å tro at selger har solgt i god tro og dersom jeg kan ordne det direkte med forhandler og få en tipp topp brems så gjør jeg gjerne det. Men dersom forhandler mener at dette skyldes noe som er gjort med bremsen etter at sykkelen ble levert fra dem, eller ikke kommer med en akseptabel løsning, så får selger værsågod og ta settet tilbake. Forhandleren virker å være løsningsorientert og for dem er det jo ærlig talt et fett hvem som kontakter dem om bremsen. Det gavner ikke dem å være vanskelig slik at deres kunde må ta tilbake bremsen og så komme til dem med den. Det er overraskende hvor ofte folk er reale, men jeg vet jo ikke at det ordner seg før alt er på plass. Men jeg har trua!

Re: XTR M9000 brems tar ikke på første pump... [Re: jos] #2513415 30/09/2018 16:13
J
jos Offline
Entusiast
Entusiast
J
Hei - kupper og blåser liv i denne tråden igjen. For nå er det undertegnede som har trøbbel.

Har M9000 XTR bremser som TS har hatt trøbbel med. Jeg har kappa og installert disse selv. Og de har gått uten trøbbel i 3-4 år, et utall klosseskift. Nå har sykkelen stått en måned uten bruk, men har tidligere stått over langt lengre perioder (vinter) uten bruk. Bremsene har da klart seg bra.

Nå tar ikke bakbremsen. Dvs, jeg klemmer hendelen helt inn til styret. Etter noen pump får jeg litt motstand, men det forsvinner igjen før neste bremsning.

Har i dag foretatt envesilufting med kopp på hendel uten hell. Fulgte opp med to-veislufting (vet ikke hva det heter): Kopp på hendel og slange/flaske ved kaliper. Kjørte dette til ren bremsevæske ble synlig nede. Innimellom der kom det et skikelig luftboble-tog. Så da tenkte jeg at der var biffen fikset, men etter kort enveislufting etter at kaliper var stengt så var det samme elendigheten. Det skal sies at jeg ikke har motstand i hendelen under enveislufting - det er jo ikke nomalt!?!

Så - jeg har konkludert med at her lekker det et sted.

1) Er jeg på jordet, med teorien om lekkasje?
2) Er det noen typiske pakninger som ryker som man kan bytte selv?
3) ... eller bare å kjøpe ny?

Jeg skal gjøre et forsøk med å trykke stemplene lengre ut, lufte, presse de tilbake og lufte på nytt for å se om jeg har for lite olje i systemet, men jeg forstår ikke hvordan det kan ha skjedd uten teori 1) over.

Setter stor pris på råd/tips/innspill...

Redigert av jos; 30/09/2018 16:49.
Re: XTR M9000 brems tar ikke på første pump... [Re: erikskon] #2513439 30/09/2018 18:12
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Heisan.

Har du lekkasje blir olja borte et sted. Du bør se olje på slange/kalipper/hendel.

Noe som kan være litt tricky med lufting av bakbrems, er luft som blir fanget i slangen pga kjip føring. Mulig skudd i blinde, men prøv å heng kalipperen ned fra sykkelen slik at det er godt fall hele veien fra hendel til kalipper.

Pass også på at du kjører nok ren olje gjennom systemet. Skader ikke å fylle koppen på hendelen et par ganger. Også greit å være obs på at slangen du hekter på kalipperen sitter godt slik at du ikke presser luft inn i systemet.

P.S. Hadde forøvrig vært interessand og hørt enden på visa hos TS også, hvis han er inne og leser. ICON_SMILE

Redigert av Elgvenn2; 30/09/2018 18:17.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: XTR M9000 brems tar ikke på første pump... [Re: erikskon] #2513535 01/10/2018 08:02
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Heisann. Enden på visa var at jeg leverte tilbake bremsene til selger. Så det løste seg veldig greit for meg. Ikke farlig å kjøpe brukt med greie selgere.
Det hadde for øvrig vært moro å vite hva som skjedde videre med bremsen, om de som solgte sykkelen erstattet den, men det aner jeg ikke.

Re: XTR M9000 brems tar ikke på første pump... [Re: Elgvenn2] #2513629 01/10/2018 12:33
J
jos Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: Elgvenn2
Heisan.

Har du lekkasje blir olja borte et sted. Du bør se olje på slange/kalipper/hendel.

Noe som kan være litt tricky med lufting av bakbrems, er luft som blir fanget i slangen pga kjip føring. Mulig skudd i blinde, men prøv å heng kalipperen ned fra sykkelen slik at det er godt fall hele veien fra hendel til kalipper.

Pass også på at du kjører nok ren olje gjennom systemet. Skader ikke å fylle koppen på hendelen et par ganger. Også greit å være obs på at slangen du hekter på kalipperen sitter godt slik at du ikke presser luft inn i systemet.

P.S. Hadde forøvrig vært interessand og hørt enden på visa hos TS også, hvis han er inne og leser. ICON_SMILE

Ingen synlig lekkasje, så da er det kanskje antageligvis bare håndtverket som ikke er grundig nok.

Inn i boden igjen...

Re: XTR M9000 brems tar ikke på første pump... [Re: jos] #2513715 01/10/2018 19:05
J
jos Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: jos
Sitat: Elgvenn2
Heisan.

Ingen synlig lekkasje, så da er det kanskje antageligvis bare håndtverket som ikke er grundig nok.

Inn i boden igjen...

Ute av boden igjen og jæklarna lekker. Ikke mye, men antageligvis nok. Noe synlig oljesøl i der stempelet er festet i hendelen.

Ettersom dette er plassert rett under bleed-port-skrua så er jeg ikke 100% sikker. Kan være jeg som har sølt også. Nå har jeg tørket helt rent så får vi se, men en "sige-punktering" gir mening også ift hvordan bremsene oppførte seg på sist tur, der tre-fire pump ga noe hold i bremsen for så å fordufte.

Får melde meg på nabotråden om bremsenerding og handle nytt.

Re: XTR M9000 brems tar ikke på første pump... [Re: jos] #2514051 02/10/2018 18:41
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Quote:
Ute av boden igjen og jæklarna lekker. Ikke mye, men antageligvis nok. Noe synlig oljesøl i der stempelet er festet i hendelen.

Ettersom dette er plassert rett under bleed-port-skrua så er jeg ikke 100% sikker. Kan være jeg som har sølt også. Nå har jeg tørket helt rent så får vi se, men en "sige-punktering" gir mening også ift hvordan bremsene oppførte seg på sist tur, der tre-fire pump ga noe hold i bremsen for så å fordufte.

Får melde meg på nabotråden om bremsenerding og handle nytt.

Kanskje du får repset? Har selv byttet innmat i noen 1. generasjon SRAM XX WC bremser. Lekker det er det trolig bare en oring e.l., det bør være eacy peacy å fikse med rett del. Skulle tro LBS fiksa sånn for en slikk og ingenting ICON_SMILE

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: XTR M9000 brems tar ikke på første pump... [Re: erikskon] #2514094 03/10/2018 05:04
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Shimano har ikke separate pakningssett, det har SRAM

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: XTR M9000 brems tar ikke på første pump... [Re: baronKanon] #2514113 03/10/2018 08:07
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: baronKanon
Shimano har ikke separate pakningssett, det har SRAM

Tja, de selger ikke pakningssett det er korrekt.

Men de selger stort sett alt av reservedeler, ink. pakninger (da slipper å kjøpe et sett med pakninger man ikke trenger).

eks.:
https://www.bike-components.de/en/Brakes...sc&limit=20

Re: XTR M9000 brems tar ikke på første pump... [Re: Tollef] #2514118 03/10/2018 08:17
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Finner man pakningene som skal rundt stempelet der? Jeg finner ikke det.

Det er også omtrent ørten tråder om det å reparere lekkasjer fra Shimano kalipere og av alle de jeg har vært innom så var vel konklusjonen at Shimano ikke lar seg fikse. Eller alt går jo, men de hadde blant annet firkantede pakninger som de ikke selger. Det er vel ikke hyllevare. For de billigere modellene så er jo også kaliperen priset sånn at det er dessverre lite å spare på å reparere. Det vil si, det når en tar hensyn til at mange produsenter gjerne tar noen hundrelapper for en skarve o-ring i ukurant størrelse...

Re: XTR M9000 brems tar ikke på første pump... [Re: erikskon] #2514122 03/10/2018 08:28
H
HåvardE Offline
Entusiast
Entusiast
H
Finner du delen du trenger på sprengskissa, så kan den vel skaffes?

http://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-BL-M9000-3779A.pdf

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: XTR M9000 brems tar ikke på første pump... [Re: erikskon] #2514124 03/10/2018 08:32
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg har et par ettermarkedsstempler for Shitmano som skal på neste gang tais' jobbsykkel får lekkasje

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: XTR M9000 brems tar ikke på første pump... [Re: erikskon] #2514155 03/10/2018 10:54
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
"Der stempelet er festet til hendelen" er forvirrende for meg.

De selger ikke pakninger til stemplene eller løse stempler, dvs. de som er i kalipper. Men uorginale finnes på e-bay.

Om lekkasjen er i innfestingen kalipper/slange eller slange/hendel eller lufteskruen så finnes det reservedeler. Enten pakninger eller bolter ink. pakning.

Re: XTR M9000 brems tar ikke på første pump... [Re: Elgvenn2] #2514158 03/10/2018 11:14
J
jos Offline
Entusiast
Entusiast
J
Jeg har en god LBS men de faller dessverre ikke under kategorien billige.
Jeg tok så en titt på en hendel-overhaul video på YouTube og innså at det ligger over mine evner.

Nå fant jeg også ny 9000-hendel hos evans til 50GBP + mva + fortolling så jeg gikk for det. Så får vi se om lekkasjen faktisk er i hendelen. Merker jeg angrer noe på ikke å ha klinket til med ny komplett brems...

Re: XTR M9000 brems tar ikke på første pump... [Re: jos] #2515805 12/10/2018 14:55
J
jos Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: jos
Jeg har en god LBS men de faller dessverre ikke under kategorien billige.
Jeg tok så en titt på en hendel-overhaul video på YouTube og innså at det ligger over mine evner.

Nå fant jeg også ny 9000-hendel hos evans til 50GBP + mva + fortolling så jeg gikk for det. Så får vi se om lekkasjen faktisk er i hendelen. Merker jeg angrer noe på ikke å ha klinket til med ny komplett brems...

Har nå mottatt og montert ny hendel. All good. Problem solved. Så da var det i hendelen problemet lå.
Så får vi se om jeg tar jobben med å finne deler og reparerer den gamle. Ser jo ikke for meg at jeg vil remontere hendelen bare for å sjekke om jeg faktisk har lykkes eller ei...

Redigert av jos; 12/10/2018 17:06.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå