Sommertid eller vintertid/normaltid?
|
Re: Sommertid eller vintertid/normaltid?
[Re: Jomar Henriksen]
16/09/2018 17:42
|
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
For Oslo ja. Men minner om at norge strekker seg litt øst -vest.
Kirkenes ligger 20grader lengre øst enn Oslo, så tidssone med sol i sør-toget har allerede gått fra perrongen. Over 40 prosent av Norges befolkning bor under 45 minutters kjøring fra Oslofjorden.
|
|
|
[Re: sanouka]
16/09/2018 18:15
|
zero-talent
Entusiast
|
Entusiast
Jo det er det med to småtasser i hus som ikke skjønner hvorfor de plutselig må legge seg en time tidligere... Men bortsett fra det er jeg litt usikker på hva jeg synes. Hadde vært fint med sommertid året rundt, og lys fram til kl 16 i desember. Men uansett er det mørkt når man drar på jobb og så godt som mørkt på vei hjem. Vi burde heller vedta å stille jorda i vinterhalvåret så vi hadde lyse kvelder året rundt 
coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
16/09/2018 18:59
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sånn rent bortsett fra at det er litt pes å stille klokka på komfyren er jo ikke vinter og sommertid noe stort problem da? Er det? For de med små barn så er det jo litt ekstra styr.. For min del er det ett fett om det er vinter eller sommertid, så lenge vi kan ha èn tid hele året. Her er det fettsvart fra starten av desember til slutten av januar, og sol hele døgnet fra Mai til August. Den timen man justerer er bare plagsom..
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
16/09/2018 19:11
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har i hvertfall alltid syntes at det å ha sommertid i Norge er veldig merkelig. Om man skal endre på tidsangivelsen for å utnytte dagslyset bedre er det i mitt hode komplett ulogisk å gjøre det i den perioden det uansett er dagslys i overflod. Jag tycker att den extra timmen med ljus på kvällen som sommartiden medför är väldigt trevlig på höst och vår. På hösten blir det nestan depresivt när en timme med möjliga aktiviteter försvinner. Men Dan har ju rätt i det han skriver över. Vad vi kallar tiden är ju bara ett abstrakt begrepp eller vad vi ska kalla det. Det skulle ju inte vara några problem att alltid ha normal tid och istället starta jobb och skola och annat en timme tidigare.
|
|
|
[Re: fredriks]
16/09/2018 19:44
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Jeg har i hvertfall alltid syntes at det å ha sommertid i Norge er veldig merkelig. Om man skal endre på tidsangivelsen for å utnytte dagslyset bedre er det i mitt hode komplett ulogisk å gjøre det i den perioden det uansett er dagslys i overflod. Jag tycker att den extra timmen med ljus på kvällen som sommartiden medför är väldigt trevlig på höst och vår. På hösten blir det nestan depresivt när en timme med möjliga aktiviteter försvinner. Men Dan har ju rätt i det han skriver över. Vad vi kallar tiden är ju bara ett abstrakt begrepp eller vad vi ska kalla det. Det skulle ju inte vara några problem att alltid ha normal tid och istället starta jobb och skola och annat en timme tidigare. Er ikke uenig i noe av det, men vår/høstfordelene kunne i stor grad vært oppnådd med å innføre vintertid fra september til mars istedenfor å justere til sommertid fra mars til september, og førstnevnte fremstår som sagt som mye mer logisk for meg da det er det halvåret hvor dagslys faktisk er mangelvare her nord.
Redigert av Torshov-Simen; 16/09/2018 19:45.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
16/09/2018 20:07
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det där förstod jag inte. Har du blandat ihop sommar och vintertid?
Så som det är nu så har vi sommartid för att inte sova bort alltför mycket av dagslyset på sommaren och inte behöva vänta alltför länge på att det blir lyst på morgonen på vintern. Tycker det är rätt logiskt.
Sommartid mitt på sommaren kanske inte är nödvändigt här uppe i nord men jag tycker att den den extra ljusa timmen är värd rätt mycket när den spelar en roll. Stor skillnad om det blir mörkt kl 9 jämfört med 10 tycker jag. (I oslo borde detta vara viktigara än här uppe).
Om europa ska ha en tid så hoppas jag verkligen att det blir sommartid. Nu blir det mörkt frustrerande tidigt i de östliga länderna nede i Europa mitt på sommaren.
|
|
|
16/09/2018 20:54
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Det där förstod jag inte. Har du blandat ihop sommar och vintertid? Neida, har kontroll på det :-) Det er jo vintertiden som er den "egentlige" tiden, hadde vi skrudd klokka fram i vinterhalvåret hadde vi fått lyset enda tidligere på dagen enn det vi gjør nå. Hadde vi så skrudd den tilbake til normalen i sommerhalvåret hadde vi fortsatt hatt det rimelig bra ettersom det da uansett er lyst relativt tidlig og mørket kommer relativt sent.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
16/09/2018 21:43
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det där förstod jag inte. Har du blandat ihop sommar och vintertid? Neida, har kontroll på det :-) Det er jo vintertiden som er den "egentlige" tiden, hadde vi skrudd klokka fram i vinterhalvåret hadde vi fått lyset enda tidligere på dagen enn det vi gjør nå. Hadde vi så skrudd den tilbake til normalen i sommerhalvåret hadde vi fortsatt hatt det rimelig bra ettersom det da uansett er lyst relativt tidlig og mørket kommer relativt sent. Er vel sånn med dette som det meste annet at det er ting som er laget for land som ikke ligger i polare strøk og vi henger oss på primært for å tilpasse oss mtp handel. Sett i det perspektivet er min klokkeklare oppfatning at sommertid er å foretrekke big time.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
17/09/2018 06:03
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
vi står jo fritt til å justere dette etter eget forgodtbefinnende i Norge som nasjon (?), men det blir sikkert litt pes for de som skal ringe, maile og sfølge med på noe som foregår i utlandet...
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
17/09/2018 07:27
|
Nanok
Veteran
|
Veteran
Jeg er veldig for sommertid hele året. Den timen med ekstra lys på ettermiddagen betyr mye for mitt humør da det er da jeg har mulighet for å komme meg ut. På sommeren er det deilig med lenge lyst og mulighet for seine turer. Vintertid hadde økt lyktesesongen min med flere uker.
If you play in the dirt, you get dirty. McNulty
|
|
|
17/09/2018 07:38
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Sommartid mitt på sommaren kanske inte är nödvändigt här uppe i nord men jag tycker att den den extra ljusa timmen är värd rätt mycket när den spelar en roll. Stor skillnad om det blir mörkt kl 9 jämfört med 10 tycker jag. (I oslo borde detta vara viktigara än här uppe). I perioden vi er i nå og har vært i noen uker, er sommertiden herlig. Stor forskjell på mørkt i 19-20-tiden vs. 18-19-tiden. Men forskjellen på Trondheim og Oslo i overgangsesongene er nesten lik null nå (5 min. forskjell på solnedgang). Midt på sommeren derimot er det stor forskjell. Uten sommertid ville en betydelig større andel av mine sykkelturer blitt med lykt - siden jeg oftest drar ut etter at barna er i seng.
|
|
|
17/09/2018 11:34
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det där förstod jag inte. Har du blandat ihop sommar och vintertid? Neida, har kontroll på det :-) Det er jo vintertiden som er den "egentlige" tiden, hadde vi skrudd klokka fram i vinterhalvåret hadde vi fått lyset enda tidligere på dagen enn det vi gjør nå. Hadde vi så skrudd den tilbake til normalen i sommerhalvåret hadde vi fortsatt hatt det rimelig bra ettersom det da uansett er lyst relativt tidlig og mørket kommer relativt sent. Er vel sånn med dette som det meste annet at det er ting som er laget for land som ikke ligger i polare strøk og vi henger oss på primært for å tilpasse oss mtp handel. Sett i det perspektivet er min klokkeklare oppfatning at sommertid er å foretrekke big time. Sommertid ble prøvd i bla. Norge lenge før den internasjonale handelen ble styrt av klokka (Og da den ble gjeninnført var det nok litt anarki om når den skulle starte og slutte). Og det er vel egentlig slik at jo lenger nord man kommer jo mer relevant forskjellen blir. Det er lite poeng med sommertid på ekvator. Problemet med sommertid er som Torshov-Simen klokelig var inne på at den ikke er laget for mennesket men for pengene (spare energi) selv om det sikkert kan diskuteres om det fikk ønsket resultat.
|
|
|
[Re: anonym22]
17/09/2018 11:38
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Uten sommertid ville en betydelig større andel av mine sykkelturer blitt med lykt - siden jeg oftest drar ut etter at barna er i seng.
Men som så mye annet relatert til barn, kjøring til og fra håndballkamper f.eks., er dette bare relevant i en liten periode i ditt liv. Selv om den kanskje kjennes lang akkurat nå.  I overmorgen legger barna seg etter deg uansett når du måtte komme tilbake fra en sykkeltur, bare fordi det er teit å legge seg før foreldrene.
|
|
|
[Re: Tange]
17/09/2018 11:59
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det er sant. Og andelen turer jeg dra ut før de legger seg, men de bare har litt hjemme- og roligtid igjen av dagen, har allerede økt. Men selv når de blir større er tiden mellom 17-19 mer familietid enn etter 19, så tror det blir ganske aktuelt at mange treningsturer fortsatt starter på tidspunkt som gjør at denne ekstra timen med lys blir svært avgjørende.
Men det var nå meg.
Uansett er det nok ganske vanlig å foretrekke én ekstra time lys om kvelden framfor å få det lysere om morgenen. Så er det ulikt hva folk vil bruke det ekstra kveldslyset til. Jeg kan aldri huske å ha opplevd noen (i det virkelige liv) som har vært negative til sommertid - utover da selve justeringen.
|
|
|
17/09/2018 12:06
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
ikke er laget for mennesket men for pengene (spare energi) Varför skulle den inte vara lagat för mennesket? Möjligt att orsaken i första hand varit för pengarna men det är ju många som gillar sommartiden. Men som så mye annet relatert til barn, kjøring til og fra håndballkamper f.eks., er dette bare relevant i en liten periode i ditt liv. Selv om den kanskje kjennes lang akkurat nå.
Jag tror att det är rätt många som gärna vill vara ute när det är lyst efter jobb och inte behöva stressa för att komma iväg. Att det blir lyst några timmar innan man vaknar tror jag inte folk tycker är lika bra.
Redigert av fredriks; 17/09/2018 12:07.
|
|
|
17/09/2018 12:07
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
"Uten sommertid ville en betydelig større andel av mine sykkelturer blitt med lykt" Enig, alt som gir mest mogleg lys etter jobb er optimalt, subjektivt sett. Mellom 8-16 er eg på jobb uansett å bryr meg særdeles lite om det er lyst,mørkt, sol eller regn...  Den beste løsninga er sommartid heile året. Eller enda betre i Trondheim er vel eigentleg at sommartid er 2-3 timar fram (meir lys kveld vår/haust). Den verste er vintertid heile året. Dagens eit akseptabelt kompromiss. På vinteren er det mørkt når eg kjem på jobb og mørkt når eg kjem heim uansett...
Redigert av TrondAM; 17/09/2018 12:49.
|
|
|
17/09/2018 12:08
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har samme erfaring, og uten barn. Det er merkbart mindre sykkelkvalitetstid tilgjengelig på vintertid enn sommertid. Dagslys er bedre enn mørke. Dagslys på kvelden er mer verdt enn dagslys på morgenen. På morran får man ikke utnyttet dagslyset til noe vettugt, da skal jeg på jobb. Hele året.
Ingen drar på stitur med gjengen på en hverdagsmorgen. Fritid er ettermiddag- og kveldstid.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
17/09/2018 13:42
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
ikke er laget for mennesket men for pengene (spare energi) Varför skulle den inte vara lagat för mennesket? Möjligt att orsaken i första hand varit för pengarna men det är ju många som gillar sommartiden. Tenkte her særlig på den tidlige perioden med sommertid (tidlig 1900-tallet og krigstiden da å spare på ressurser var en viktig faktor) Hva som var den viktigeste begrunnelsen hvorfor den ble gjenninført på 80-tallet har jeg ikke set på. Men kan tenkes at ressurser var allikevel en viktig faktor (husk olje-krisen 1973 og dets etterslep) Men som så mye annet relatert til barn, kjøring til og fra håndballkamper f.eks., er dette bare relevant i en liten periode i ditt liv. Selv om den kanskje kjennes lang akkurat nå.
Jag tror att det är rätt många som gärna vill vara ute när det är lyst efter jobb och inte behöva stressa för att komma iväg. Att det blir lyst några timmar innan man vaknar tror jag inte folk tycker är lika bra. Godt mulig. Kjernetid for den norske ansatte ligger vel mellom 6 og 16 (kanskje 7-16). Da ville jo forslaget til Torshov-Simen være midt i blinken. En ekstra time dagslys etter arbeidsdagen om vinteren.
|
|
|
17/09/2018 14:02
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Kjernetid fra 6/7 om morgenen? Siden dette da ikke er turnus/skift, hvilke yrker og hvor mange prosent gjelder dette i Norge?
Kjernetid er jo stort sett 9-15.
|
|
|
17/09/2018 14:51
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Vi har vel vanlig kjernetid her hos oss, 9-14:30. Da skal man være på jobb.
Ytre arbeidstid er 06:00-21:00, så det kan være denne som blandet seg inn i tankegangen. Men skal noe fritidssyssel koordineres med andre er det sjelden mulig å ta utgangspunkt i 14:30, eller 15:00 for den saks skyld. Det er alltid noen som må være på jobb til minst kl fire, hente unger eller ektefeller etter jobb, eller andre huslige plikter, komme seg hjem for å ordne utstyr, whatnot.
"Du får på magisk vis en ekstra time dagslys 17. oktober i år, når vil du ha den?" "Næmmen så flott, jeg tar den mens jeg er på jobb og ser inn i en dataskjerm." Tror ikke det.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
17/09/2018 17:31
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Kjernetid fra 6/7 om morgenen? Siden dette da ikke er turnus/skift, hvilke yrker og hvor mange prosent gjelder dette i Norge?
Kjernetid er jo stort sett 9-15. Selvfølgelig, my bad, tenkte på kjernetid først, men tenkte etterpå at ytterpunktene er mer relevant uten at jeg endret selve 'kjernen'.. Og da blir det ført en 'kjernetid' på 10 timer i en 35-37,5 timers arbeidsuke. Poenget var altså at de fleste (den største gruppen) , trur jeg, er ferdig på jobb etter ca. kl. 16. Men har ikke statistikk på det. Regner med at SSB sitter på tall. Update: SSB jobber med 6-18. Da er det ca. 2 av 3 som jobber innenfor disse ytterpunktene. For kun heltid er det ca. 3 av 4.
Redigert av Tange; 17/09/2018 17:38.
|
|
|
|
|