Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Noen erfaringer med MacRide?

Noen erfaringer med MacRide? #2504314 22/08/2018 13:06
erlingba Offline OP
.
OP Offline
.
Ser at MacRide kommer bra ut i test i Enduro magasinet:
https://enduro-mtb.com/en/mtb-child-seat-shootout/2/

Det virker jo som en genial sak for å få med ungen på stitur og tenker å kjøpe en sånn som gave til 2-årsdagen.
Har noen testet den? Hvor lenge holder en toåring ut på en slik?

Re: Noen erfaringer med MacRide? [Re: erlingba] #2504335 22/08/2018 14:15
perbl Offline
More than words
More than words
Gappe hele driten med kiden på overrøret!

Per B.
Re: Noen erfaringer med MacRide? [Re: perbl] #2504340 22/08/2018 14:35
erlingba Offline OP
.
OP Offline
.
Jess!
Det er bare å gaffe fast hender og føtter, så er manglende barnevakt på enduroritt null problem.

Re: Noen erfaringer med MacRide? [Re: erlingba] #2504473 23/08/2018 06:44
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Ikke erfaring, men ser det ligger et par Feva Star Seat på Finn – det skal visstnok være bra.

Re: Noen erfaringer med MacRide? [Re: erlingba] #2504725 23/08/2018 18:48
J
JanHelge. Offline
Fersking
Fersking
J
Har hatt prototypen frå KickStarter i eit par år, den har vore fantastisk kjekk. Veldig kjapp av og på, og ungane klatrar sjølv opp på sete. Fungerar fint på lette stiar. Vel så mykje brukt på grus og asfalt vegar. Veldig trivelig med ungen frammom. Veit ikkje om det er egna til lange turar, me har stort sett brukt det på turar under timen. For 2 åringar er det nok litt begrensingar på kor bra dei held seg fast i styre om det blir humpete. 4 åringen tåler ein del hump og sprett.

Min prototype knakk nettopp i eit skruefeste, produsenten har svart veldig kjapt og tilbudt ny. Bra service. Designet er no endra slik at den skal vere meir solid.

Re: Noen erfaringer med MacRide? [Re: jaknudsen] #2504735 23/08/2018 19:34
erlingba Offline OP
.
OP Offline
.
Den så ikke dum ut den Feva-saken, men det virker relativt tidskrevende å montere så jeg ser for meg at det er mer egnet til å være fastmontert på en sykkel.
En av fordelene med MacRide er at det er så raskt å ta av og på slik at man kan flytte mellom sykler.
Og at den virker et par hakk bedre egnet til enduro enn Feva.

Re: Noen erfaringer med MacRide? [Re: JanHelge.] #2504744 23/08/2018 19:57
erlingba Offline OP
.
OP Offline
.
Så bra!

Klarer ikke å finne ut om festemekanismen foran trenger mer plass enn den medfølgende 10mm spaceren i høyden? Må man ha spacere under og over?

Har ikke tenkt å bruke dette på lange utflukter, mer for å komme seg ut på små korte turer som er artige for både liten og stor. Og kanskje en tur i Hafjell iblant:

Re: Noen erfaringer med MacRide? [Re: erlingba] #2504811 24/08/2018 07:09
J
JanHelge. Offline
Fersking
Fersking
J
Prototypen er iallefall litt vanskelig å få festa utan å ha ein spacer over den medfølgande spaceren som sete er festa i. Det blir for trangt å få festa festemekanismen som butter i stemmet. Sikkert mulig å kjappt nappe av stemmet og feste sete for å sette på stemme etterpå, men da går jo litt av gleden ved rask montering vekk...

Bruke Mac-Riden i Trysil i sommar, det fungerte finfint.

Re: Noen erfaringer med MacRide? [Re: erlingba] #2505736 28/08/2018 11:40
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Helt sikkert genial i Hafjell, ja..! Antar utførlige OTB-tester er gjort under utviklingen? Personlig tror jeg neppe barnet eller ansvarlig sykkelfører trenger hjelm ved bruk av denne saken, for det er jo åpenbart at slik sikkerhet er irrelevant her, hjelmen beskytter dårlig mot nakke- og klemmeskader som skjer når pappa/mamma/fører har kommet flyvende etter dem og landet, sannsynligvis akkurat der poden befinner seg i terrenget.. Men jeg kan ta feil og overdrive bekymringen, (ref spekulasjonen over) skjebnen/featuren stokker/sjonglerer kanskje om og gjør den foresatte til lykkelig kollisjonspute i stedet for motsatt, i fall dette er implementert som en feature er MacRide en suveren patent, ikke minst for pappadownhill og mammaenduro uten barnevakt.. ICON_SMILE!

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Noen erfaringer med MacRide? [Re: erlingba] #2505760 28/08/2018 13:29
T
Talgos Offline
Avhengig
Avhengig
T
Fikk lyst til å prøve denne selv. Hvor er det rimeligst å kjøpe?

Re: Noen erfaringer med MacRide? [Re: ingeplinge] #2505822 28/08/2018 20:09
J
JanHelge. Offline
Fersking
Fersking
J
Sitat: ingeplinge
Helt sikkert genial i Hafjell, ja..! Antar utførlige OTB-tester er gjort under utviklingen? Personlig tror jeg neppe barnet eller ansvarlig sykkelfører trenger hjelm ved bruk av denne saken, for det er jo åpenbart at slik sikkerhet er irrelevant her, hjelmen beskytter dårlig mot nakke- og klemmeskader som skjer når pappa/mamma/fører har kommet flyvende etter dem og landet, sannsynligvis akkurat der poden befinner seg i terrenget.. Men jeg kan ta feil og overdrive bekymringen, (ref spekulasjonen over) skjebnen/featuren stokker/sjonglerer kanskje om og gjør den foresatte til lykkelig kollisjonspute i stedet for motsatt, i fall dette er implementert som en feature er MacRide en suveren patent, ikke minst for pappadownhill og mammaenduro uten barnevakt.. ICON_SMILE!

Godkjent av Matt Hunter, så da må det jo være trygt og godt ICON_WINK
Artikkel på Pinkbike

Eg veit ikkje om andre plasser å kjøpe den enn på mac-ride.com

Re: Noen erfaringer med MacRide? [Re: erlingba] #2508214 07/09/2018 13:57
T
Talgos Offline
Avhengig
Avhengig
T
Da har jeg bestilt!

Re: Noen erfaringer med MacRide? [Re: erlingba] #2509444 12/09/2018 09:30
T
Talgos Offline
Avhengig
Avhengig
T
Da har jeg allerede mottatt setet. Bestilte på fredag kl 15 og fikk det levert på døra i går, så det gikk veldig raskt!

Har bare rukket å pakke det ut foreløpig, men førsteinntrykket er at dette er et solid kvalitetsprodukt. Montering og justering av setet ser ut til å være veldig enkelt.

Blir spennende å montere og prøve setet i ettermiddag!

Re: Noen erfaringer med MacRide? [Re: erlingba] #2509818 13/09/2018 12:02
T
Talgos Offline
Avhengig
Avhengig
T
Fikk montert setet i går kveld etter at 3-åringen hadde lagt seg så ble ingen prøvetur. Montering var veldig enkelt.

Det man bør være obs på før man kjøper denne er at man har plass til å montere ringen som skal være på gaffelrøret under styrestemmet. Man trenger min. 10mm. Røret på gaffelen min var ganske kort, men jeg fikk akkurat plass.

Og avhengig av utforming på stem og vinkel så må man kanskje også ha en liten spacer mellom stem og festeringen til setet for å kunne svinge styret. Jeg måtte ha en 5mm spacer for at mitt Race Face Atlas stem ikke skulle kollidere med låsemekanismen til setet.

[img]https://www.dropbox.com/s/1ppumv46vrpf50z/macride.jpg?dl=0[/img]

Redigert av Talgos; 13/09/2018 12:05.
Re: Noen erfaringer med MacRide? [Re: Talgos] #2509872 13/09/2018 15:51
erlingba Offline OP
.
OP Offline
.
Det var kjapt!
Bør kanskje vente med å kjøpe til han fyller to i desember, men er fristet til å prøve før.
Har plass både over og under stem, så tror det bør gå fint. Og har kjøpt inn et par 5mm spacere.

Det jeg er litt skeptisk til er at det er lett å dunke knærne borti barnet, og at man må sykle veldig hjulbeint.

Re: Noen erfaringer med MacRide? [Re: erlingba] #2509875 13/09/2018 16:11
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: erlingba
bla, bla bla ... og at man må sykle veldig hjulbeint.

Bruk en fatbike.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Noen erfaringer med MacRide? [Re: erlingba] #2511107 19/09/2018 09:32
T
Talgos Offline
Avhengig
Avhengig
T
Var ute og syklet et par timer på søndag med min 3-åring. Hun syntes det var veldig stas. Vi syklet mest asfalt og grus, med noen få partier med sti.

Ja, du må sykle ganske hjulbeint, spesielt hvis du har en sykkel med smal q-factor. Kan kanskje være utfordrende med klikkpedaler.

Skal man på langtur med mye tråkking så er det nok bedre å ha ungen i sykkelhenger.

Det er såpass enkelt å bruke at jeg ser for meg at vi kommer til å bruke det en del på korte transportturer til lekeplassen, besteforeldre osv.

Det var lett å kommunisere sammen når vi syklet da vi satt så tett sammen og begge så det samme. Vi fikk pratet mye sammen mens vi var på tur og det var veldig kjekt.

Re: Noen erfaringer med MacRide? [Re: erlingba] #2514401 04/10/2018 13:22
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Har ikke testa MacRide, men jeg kan rapportere om at Feva Star Seat (nevnt litt lenger opp her) funker helt fint og er betydelig billigere (6-700 kr ny, billigere brukt). Man blir ganske hjulbeint av å sykle med det, så jeg prøver å ikke bruke det altfor lenge om gangen. Lengste hittil er vel rundt 2 timer på grus og enkel sti.

Det tar litt tid (1–2 min) å montere setet, så ungen rekker å bli superivrig ICON_WINK
Vær obs på at det blir temmelig trangt mellom eget sete og Star Seat på endel sykler. På elsykkelen vår er det derfor meget kronglete å komme seg på, mens på stisykkelen min er det superlett (bl.a. pga senkepinnen). Når man først er kommet på plass er det supert.

Da jeg kjøpte Star Seat var jeg ikke klar over MacRide, men jeg sjekket DoLittle og vurderte dette. Det ser mye penere ut enn alle alternativene jeg har sett, inkl. MacRide... Ulempen er at det monteres med verktøy. Prisen inkl. frakt/import til Norge ble også litt i overkant (ca 3000 kr?) sammenliknet med Star Seat.

Største ulempen med slike seter er at ungen krever at det blir brukt t/r barnehagen, og jeg ville jo helst bare plassert henne i sykkelvogna sammen med lillesøsteren i stedet for å fikle med disse stroppene på Star Seat midt i "morrarushet". Dvs. Star Seat er ofte årsaken til at jenta gråter i sykkelvogna bort til barnehagen.

Re: Noen erfaringer med MacRide? [Re: erlingba] #2514407 04/10/2018 13:46
T
Talgos Offline
Avhengig
Avhengig
T

Re: Noen erfaringer med MacRide? [Re: Talgos] #2531775 21/01/2019 12:43
erlingba Offline OP
.
OP Offline
.
Har nå fått noen turer med MacRide, og er veldig fornøyd.
Man kommer seg til steder som ikke er mulig med sykkelvogn, og ungen synes det er kjempegøy å sykle.

Det var litt uvant å måtte sykle "hjulbeint" de første turene, men nå går det veldig greit selv med klikk.
Prøvde en runde med flatties, men foretrekker klikk.
Man kommer seg frem så lenge det ikke er alt for steinete stier hvis man tar det litt forsiktig. Litt spennende når ungen vrir styret til siden for å kjøre ut i en sølepytt hvis man ikke er forberedt på det.

Det har vært litt kaldt i det siste, så det begrenser lengden på turene litt. Lurer på å sy en slags bar-mitt slik at det ikke blir for kaldt.
Kan ikke tre på han alt for tjukke votter heller da han trenger å kunne holde i styret.

Re: Noen erfaringer med MacRide? [Re: anderfo] #2580338 24/10/2019 10:47
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Sitat: anderfo
Har ikke testa MacRide, men jeg kan rapportere om at Feva Star Seat (nevnt litt lenger opp her) funker helt fint og er betydelig billigere (6-700 kr ny, billigere brukt). Man blir ganske hjulbeint av å sykle med det, så jeg prøver å ikke bruke det altfor lenge om gangen. Lengste hittil er vel rundt 2 timer på grus og enkel sti.

Det tar litt tid (1–2 min) å montere setet, så ungen rekker å bli superivrig ICON_WINK
Vær obs på at det blir temmelig trangt mellom eget sete og Star Seat på endel sykler. På elsykkelen vår er det derfor meget kronglete å komme seg på, mens på stisykkelen min er det superlett (bl.a. pga senkepinnen). Når man først er kommet på plass er det supert.

Da jeg kjøpte Star Seat var jeg ikke klar over MacRide, men jeg sjekket DoLittle og vurderte dette. Det ser mye penere ut enn alle alternativene jeg har sett, inkl. MacRide... Ulempen er at det monteres med verktøy. Prisen inkl. frakt/import til Norge ble også litt i overkant (ca 3000 kr?) sammenliknet med Star Seat.

Største ulempen med slike seter er at ungen krever at det blir brukt t/r barnehagen, og jeg ville jo helst bare plassert henne i sykkelvogna sammen med lillesøsteren i stedet for å fikle med disse stroppene på Star Seat midt i "morrarushet". Dvs. Star Seat er ofte årsaken til at jenta gråter i sykkelvogna bort til barnehagen.

Jeg vurderer å kjøpe et Mac Ride, men visste ikke om Do Little. Jeg ser at prisen fra nettbutikken deres er ca 92 USD ( https://bellsandwhistles.co.nz/products/kids-bike-seat ). Er dette samme sete og pris du tenkte på til 3000 NOK over?

Re: Noen erfaringer med MacRide? [Re: espenta] #2580452 24/10/2019 22:02
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: espenta
Jeg vurderer å kjøpe et Mac Ride, men visste ikke om Do Little. Jeg ser at prisen fra nettbutikken deres er ca 92 USD ( https://bellsandwhistles.co.nz/products/kids-bike-seat ). Er dette samme sete og pris du tenkte på til 3000 NOK over?

Sist jeg sjekka (for drøyt 3 år siden) havna det på rundt 3000 NOK inkl. frakt og mva, ja. Frakt fra NZ kan fort bli en del, synes å huske at den var mer enn selve setet. Men det er mulig at prisen nå har sunket på selve setet.
Også ser det ut som man ikke lenger trenger å kjøpe med en adapter for å sette det på en typisk stisykkel, slik man måtte da jeg sjekka sist.

Re: Noen erfaringer med MacRide? [Re: espenta] #2580483 25/10/2019 09:09
erlingba Offline OP
.
OP Offline
.
En stor fordel med Macride kontra løsninger som festes på overrøret er at det er veldig raskt å ta av og på. Og når setet er fjernet står det ikke noe igjen.
I tillegg unngår man belastning og gniss på ramma.

Re: Noen erfaringer med MacRide? [Re: erlingba] #2580518 25/10/2019 12:42
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Ja, vil gå for Mac ride. Men det er et problem med Scott Genius, at spacerne under stem ikke er flate. Hadde ikke tenkt på det.

Re: Noen erfaringer med MacRide? [Re: erlingba] #2580529 25/10/2019 14:16
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: erlingba
En stor fordel med Macride kontra løsninger som festes på overrøret er at det er veldig raskt å ta av og på. Og når setet er fjernet står det ikke noe igjen.
I tillegg unngår man belastning og gniss på ramma.
Hvor rask montering snakker vi om?
Feva tar rundt 2 min u/verktøy.

Jeg kan ikke se at det har blitt noen synlige spor av gnissing eller annen belastning på ramma. Men materialet er jo ganske mjukt, og jeg passer på at ramma er brukbart rein (ikke full av sand) før jeg monterer setet.

En ulempe med Feva (utover ungens masing om å få bruke det hver dag) er kanskje at det er veldig bredt, så det er ikke fristende å la det stå på når det ikke er noen unge på setet.

Re: Noen erfaringer med MacRide? [Re: erlingba] #2603980 28/04/2020 21:54
H
hjordistho Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
H
Hei! Highjacker denne 2 år gamle tråden!
Lurer på om det er noen som vurderer å selge MacRide-en sin nå om dagen? Kanskje noen av barna som har vokst ut av den de siste 2 årene ICON_SMILE

Vurderer også Feva Seat men utifra denne diskusjoen virker det som MadRide virker best for litt eldre barn... datteren fyller 4 år i sommer og har lyst til å bli med på sykkelturer utenfor asfaltet ICON_SMILE

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå