Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Hvorfor ikke dempergaffel med høyderegulering?

Re: Hvorfor ikke dempergaffel med høyderegulering? [Re: erikskon] #2508331 08/09/2018 07:21
T
Toillball Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: erikskon
Blant landeveissyklister så virker det som at hobbyen til noen først og fremst er å bekymre seg over lyder i drivverket. Jeg er mer det at jeg må starte med å huske på å gire...

Amen ICON_GRIN

Re: Hvorfor ikke dempergaffel med høyderegulering? [Re: Einar Beinhard] #2508599 09/09/2018 13:06
gunnarw Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg var i mange år tilhenger av Marzocchi sit ETA system som jeg syns var overlegent TALAS som jeg ofte endet opp med at glemme juster tilbake før nedkjøringer.
Men uansett så er jo det at senke geometrien ofte virker mot sin hensikt da det jo fører til at pedalene lettere slår i bakken.
Nå har jeg tatt skrittet videre fra fikling mer gaffelen og er sykt fornøyd med hvordan Missinglink lenkasje på min Tantrum Meltdown justerer seg automatisk opp til null Sag /høyest mulig BB og ~3grader brattere HTA ved bratt klatring uten at det låse demperen.

Re: Hvorfor ikke dempergaffel med høyderegulering? [Re: Einar Beinhard] #2508753 10/09/2018 07:25
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Hovedgrunnen til at senkegaffel ikke lenger er så relevant er at bransjen har laget sykler med bedre geometri og bakdempere som ikke siger til bunns i bratte motbakker.

Skrur man på litt tråkketerskel på bakdemperen - altså setter den i midtstilling og åpner gaffelen helt får man flatet ut sykkelen i bratte motbakker, uten at man mister fordelen det er at forhjulet kan dempe og fjære over slag i klatringer.

På stisykler for 7-10 år siden var det mer nyttig med senkegaffel enn gaffel-lås, da låst gaffel bare forsterker problemet med bakdemper som setter seg.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hvorfor ikke dempergaffel med høyderegulering? [Re: sykkeloyvind] #2509323 11/09/2018 20:32
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Sitat: sykkeloyvind
På stisykler for 7-10 år siden var det mer nyttig med senkegaffel enn gaffel-lås, da låst gaffel bare forsterker problemet med bakdemper som setter seg.

Nå skjønner jeg at jeg er blitt fullstendig akterutseilt, ja.. alle mine sykler for stibruk er så gamle og har fremdeles heve-senkegafler.. (men ikke senkepinne, som jeg aldri har skjønt vitsen med.. bortsett fra om vinteren, så jeg har gammeldags gravitydropper på moonlanderen for eventualitetene om jeg sykler på snøsti med djup og mjuk snø på sidene) og det verste jeg vet er lav krankhøyde og tilhørende slagbonanza nevnt over..... Hvor mye raskere ville jeg kunne sykle med geometri tilpasset min aldersgruppe, tro..?

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå