Nei, skjermer er ikke innmari stas og vakkert, men disse - særlig bakskjermen - tas iallfall kjapt av/på ift. vær og føre på den aktuelle dagen. Den lille forskjermen kan i grunn også stå på hele tiden, som liknende Mucky Nutz på terrengsykkelen. Med mindre den har noe kjip vindsus.
Re: Ny grus-sykkel fra Canyon
[Re: Flo]
#250294316/08/201814:18
G-One Bite med skinwall er så vidt jeg kan se laget spesielt for Canyon. Spennende om det dukker opp i løssalg.
Flott med skjulte skjermfester - det bør Canyon ha på flere av sine modeller. Håper skjermene dukker opp snart!
Også interessant med rimelige Topeak-vesker skreddersydd (?) for Grail, uten at jeg har sammenlignet dem med standardveskene. Men plasseringen av styrevesken på toppen av styret er underlig. Det vil da gi begrenset sikt når man ligger i bukken? Grail-styret i seg selv burde ikke gjør slik plassering nødvendig. Tvert imot burde utformingen av styret sikre at styrevesken kan ligge stabilt senket i front. Eller vil styrevesken da bli så lavt senket at den kommer i berøring med dekket? Hm.
Rx giret er smart på denne, men for en uvitende; vil ikke den stjele noen få watt? Ikke at det ville plaget meg , men en vil vel øke friksjonen litt? Eller et jeg helt på jordet?
Veskene er skreddersydd ja - de er for øvrig ikke nye nå, men ble lansert sammen med Grail i vår. Og i denne monteringsvideoen ser det ut som styreveska festes lavere: https://youtu.be/KsHBdDfqRBM
Synes ikke egentlig skinwall kler sykkelens futuristiske design. «Min utgave» har på «mystisk vis» blitt 300 gram tyngre. I 2018 var det et par utgaver (ikke den billigste, så det var ikke logisk) som hadde listet en ca.150 gram lettere, tapered gaffel. Totalvekt på sykkel tydet på at det faktisk var korrekt. Kanskje de hadde noen Ultimate-gafler for mye?
Clutchen på RX-giret kan vel skrues av hvis man er redd for wattapet.
#250304517/08/201807:17
Cockpiten heter nå CANYON CP07 COCKPIT CF. CP01 har blitt CP07. Hva skjedde med 02-06? Hva er justert tro?
En god del småendringer på modellene i tillegg til det jeg nevnte i forrige post. De rimeligste modellene har fått et rimeligere hjulsett. Flere modeller har nå grom-setepinnen. To damemodeller. Og selvsagt nyeste 105-gruppe på modellene med denne da.
Syklene har vel generelt lagt på seg litt, men weight weenies kan nå få en 7,8 kg-modell.
Internettet sier at noen har fått svar fra Canyon om at vektøkninga hovedsakelig skyldes nye dekk. Det rimer og det spekulerte jeg selv i også, for jeg har småpunktert (guffa tetter, men pumpa må fram enten på eller etter tur) på en rekke turer de siste ukene. Siden dekka ikke er utpreget lette i utgangspunktet (460 gram), så øker de fort 70-100 gram hvis de skal bli forsterket av betydning.
#250344419/08/201812:10
Bare å få byttet de dekkene med en gang høres det ut som... Jeg har kjørt Maxxis Rambler (40mm/375g) og Panaracer GK SK (43mm/500g ish(?)) de siste årene (ca. 4k i året). Har vel ikke pungert enda, så vidt jeg kan huske. Veier 85 kg og bruk er hovedsaklig skogsveier (har racer til asfalt).
I rettferdighetens navn for dekkenes skyld er det omtrent samme erfaring jeg har med Thunder Burt - avhengig av at guffa tetter og så håpe det tetter fort nok til at det holder å pumpe når man er hjemme igjen.
Tror absolutt Maxxis Rambler kan være noe for meg, de er kjent for god punkteringsbeskyttelse og veier attpåtil mindre (vekt oppgitt til litt forskjellig her og der). Jeg har også egen landeveissykkel, så Grailen er p.t. ren grussykkel (pluss litt asfalttransport til/fra grusen, særlig hvis grusdelen av runden ender i Sørkedalen nesten to mil hjemmefra).
Men hvis de tilhørende skjermene de har ljuga på seg at skal komme, faktisk er fete, så kommer jeg også til å bruke sykkelen til jobbpendlinga i drittvær. Da er det fint med asfaltvennlige dekk.
Satser på å bruke Bite-dekkene til piggdekkene skal på. 45nrth Gravdal (120 tpi) er i hus og klare etter forrige helgs tilbudshandel (fortsatt på tilbud ser jeg). Så blir det kanskje Rambler jeg tester til våren.
#250390221/08/201808:46
Har en Grail i bestilling, og trenger litt tips mtp stæsj som passer. Det jeg lurer på er om noen har anbefalng for ringeklokke og lykt (min 500 lumen) som kan festes Grail-styret uten for mye mikkmakk.
Det er en liten og beskjeden tråd om 2019-utgavene på Road.cc. Der har det blitt postet noen (dessverre noen motstridende, så alt må kanskje tas med noen dråper latexguffe) svar folk har fått fra Canyon.
"There will be fenders for the Grail, we are currently awaiting confirmation on the date they will be available. We are expecting to release the Canyon Grail specific mudguards this Autumn."
CP07-cockpiten: "It's been re-engineered slightly so that it now comes with a STI clamp which can accept, SRAM, Shimano, and Campagnolo lever. The cockpit is also 20grams lighter than the original and is 10% more compliant for increased comfort when riding. The ergonomics of the dropped bar position has also been optimised to lessen the rear to the brake lever, as well as reducing pressure on your thumbs."
#250622530/08/201809:13
For ikke å kuppe Topstone tråden. Dere som har fulgt med på Canyons slippdatoer etc. de siste årene; når anslår dere at Grail AL blir sluppet på nettsiden, og hvor lang tid vil de typisk ha på å levere den? Spørsmålet er vel egentlig om dere tror de rekker vintersesongen?
Fikk prøvd grailen m litt oppakning fra Flåm -Ustaoset. Fantastisk sykkel til det formålet, både utveksling og dekkbredde gruste kompiser m cx ala caadx. Spesielt når jeg fikk myke nok dekk, ble litt prøving og feiling på det:-) Var ikke helt enkelt å feste Ortlieb styrevesken på dobbeltdekkeren;-) ble ikke plass når jeg hang den under nedre bar, måtte henge den på øvre , men med litt av vekten da hvilende på nedre. Ser jo at "orginal" baggen virker lettere å montere, men baggen min kom før sykkelen.. Men beskyttelse folien var som forventet et herk å få fint..
#250801706/09/201819:18
Siden det er flere her inne som er spente på Grail i Alu kan jeg vel dele denne mailutvekslingen:
<norge@canyon.com>: Vi har ingen priser enda. Men normalt vil en alu-sykkel koste ca 5000,- mindre enn en rimelig karbon-sykkel med samme utstyr for øvrig.
To: norge@canyon.com Hei igjen, har du mulighet til å si noe om ca. pris på Grail alu med 105 gruppesett? Eventuelt også med Tiagra?
<norge@canyon.com>: Vi forventer at 2019 modellene blir lagt ut for salg ca i begynnelsen av Oktober, noen modeller med omgående tilgjengelighet, andre for levering ut over høsten og vinteren.
To: norge@canyon.com Hei, når slipper dere Grail i aluminium for salg, og når kan den leveres?
#251605214/10/201819:26
Sikkert en upopulær mening men tror det holder å bla opp 2 poster for å finne en som er styggere. Normalt sett er jeg positiv til Canyon&co når det gjelder design, men denne ser ut som noe en middels god aluminium sveiser har laget selv.
OBS: Tar forbehold om at bildet er tatt med et kamera som er bedre enn Sony MVC-FD5
Redigert av SERLAA; 16/10/201818:30. Rediger grunn: Lagt inn et forbehold
Sikkert en upopulær mening men tror det holder å bla opp 2 poster for å finne en som er styggere. Normalt sett er jeg positiv til Canyon&co når det gjelder design, men denne ser ut som noe en middels god aluminium sveiser har laget selv.
OBS: Tar forbehold om at bildet er tatt med et kamera som er bedre enn Sony MVC-FD5
Enig. Jeg synes de andre alu-syklene til Canyon ser bra ut, og jeg er spent på nye Grail AL. Men dette ser ikke så lovende ut som jeg hadde håpet. Og hva skjer med det ekstra metallet som er "klattet på" i møtet mellom underrør/styrerør og overrør/seterør? Ikke særlig pent. Ønsket om større kontaktflate er løst mye mer elegant på Cannondale Topstone, hvor rørprofilene er formet for å ta hensyn til dette.
#251648116/10/201819:30
Det som er «klattet på» er ganske vanlig sveis. Likt på Topstone, men ekstra synlig på fargen på Canyonen her. Jeg synes heller ikke denne er pen, ikke særlig begeistret for alusykler med karbonform.