Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tresesongs sovepose

Tresesongs sovepose #2502177 13/08/2018 13:51
S
spinat Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
S
Jeg trenger en sovepose til turer på vår, sommer og høst. Både telt, hengekøye og åpen himmel er aktuelt. Jeg har et Exped Downmat XP 9 liggeunderlag. Vekt er ikke noe stort poeng, men fint om posen ikke veier et tonn.

Jeg ønsker ikke å bruke mer enn ca 2500kr. Får man en ok pose i dette prisleiet?

Er denne feks grei? https://www.fjellsport.no/mountain-equipment-classic-500-skydiver.html

Re: Tresesongs sovepose [Re: spinat] #2502182 13/08/2018 14:11
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Den soveposen der er sikkert helt ok. Har aldri hatt en så dyr sovepose, og har da overlevd så langt. Også vinterturer.

Re: Tresesongs sovepose [Re: spinat] #2502186 13/08/2018 14:19
pblind Offline
Ivrig
Ivrig

Re: Tresesongs sovepose [Re: spinat] #2502191 13/08/2018 14:52
E
EvenK Offline
Medlem
Medlem
E
Har bare brukt denne to ganger, men overgangen fra synet til dunpose var magisk.
https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/3-sesongsposer/warmpeace-viking-600
Den har mer dunfyll (600gram) enn den du linker til (433 gram).

Redigert av EvenK; 13/08/2018 14:52.
Re: Tresesongs sovepose [Re: spinat] #2502194 13/08/2018 15:15
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Anbefaler å se på mountain hardwear lamina z og laminina z(dameversjon). Finnes i flere tykkelser. Både jeg og kjærringa har hver sin flame til den bruken du beskriver. Personlig hadde jeg valgt dameversjonen av flame hvis jeg skulle kjøpt på nytt, den er litt varmere. Jeg er nok blitt litt frossen med alderen. Herreversjonen synes jeg blir i grenseland for de kaldeste høstnettene, men funker greit. Mer enn nok hvis jeg kler på meg litt i posen eller bruker laken. Posene er svært romslige, så hvis du liker en tight pose er nok ikke denne for deg. Disse posene er ofte på tilbud. Tror jeg betalte rundt en tusenpeising for min pose.
Jeg liker syntetfyll bedre enn dun til overnatting på høsten da det ofte blir en del kondens i og på posen her oppe. Samt at det kan være mye vått vær og vanskelig å få tørka posen skikkelig på tur.
Skal du ha dun anbefaler jeg som pblind cumulus eller roberts fra polen.

Re: Tresesongs sovepose [Re: Paulus] #2502228 13/08/2018 17:56
S
spinat Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
S
Sitat: pblind
Disse så ut til å være av bra kvalitet. Takk for tips!

Sitat: EvenK
Har bare brukt denne to ganger, men overgangen fra synet til dunpose var magisk.
https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/3-sesongsposer/warmpeace-viking-600
Denne så også fin ut. Den blir ikke for varm nå på sensommeren? Og hvorfor var overgangen til dun magisk? Mer komfortabelt eller?

Sitat: Paulus
Anbefaler å se på mountain hardwear lamina z og laminina z(dameversjon). Finnes i flere tykkelser. Både jeg og kjærringa har hver sin flame til den bruken du beskriver. Personlig hadde jeg valgt dameversjonen av flame hvis jeg skulle kjøpt på nytt, den er litt varmere. Jeg er nok blitt litt frossen med alderen. Herreversjonen synes jeg blir i grenseland for de kaldeste høstnettene, men funker greit. Mer enn nok hvis jeg kler på meg litt i posen eller bruker laken. Posene er svært romslige, så hvis du liker en tight pose er nok ikke denne for deg. Disse posene er ofte på tilbud. Tror jeg betalte rundt en tusenpeising for min pose.
Jeg liker syntetfyll bedre enn dun til overnatting på høsten da det ofte blir en del kondens i og på posen her oppe. Samt at det kan være mye vått vær og vanskelig å få tørka posen skikkelig på tur.
Skal du ha dun anbefaler jeg som pblind cumulus eller roberts fra polen.
Også et godt forslag. Det er et poeng at syntet tåler mer fukt. Jeg har ikke tørketrommel hjemme heller.

Re: Tresesongs sovepose [Re: spinat] #2502331 14/08/2018 08:27
Bøygen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: spinat

Denne så også fin ut. Den blir ikke for varm nå på sensommeren? Og hvorfor var overgangen til dun magisk? Mer komfortabelt eller?

Overgangen til dun er magisk av flere grunner, som blant annet vekt og pakkvolum. Selv om dette ikke er viktige kriterier for deg vil nok overgangen til dun kunne være magisk på grunn av komforten. Det er en veldig annen følelse å legge seg i en dunpose som øyeblikkelig oppleves som varm og vugger deg i søvn ICON_SMILE

Jeg har ikke prøvd warmpace selv, men det er mange som snakker pent om dem, så det er nok et godt kjøp hvis du treffer på bruksområde.
En tresesongs sovepose er egentlig et vanskelig kompromiss, da den oft vil være litt/ganske feil. Warmpace 600 som det ble lenket til vil nok være for varm store deler av sesongen din, men antagelig være fin sen høst og tidlig vår.
Hvis du ikke er en utpreget frysepinn og/eller ikke har tenkt deg noe særlig ut i minusgrader kan jo lillebroren være et alternativ. Da slipper du også vesentlig billigere unna.
Etter at alle produsentene ble presset til standardiserte CE-tester av posene har de oppgitte temperaturene vært mye mer til å stole på enn "i gamle dager", så det er ikke noe poeng å kjøpe en pose som er merket med mange flere kuldegrader enn det du har tenkt til å bruke den i. Med mindre du vet du fryser lett.

Re: Tresesongs sovepose [Re: spinat] #2502356 14/08/2018 09:43
Tåmme Offline
Fersking
Fersking
+1 for Cumulus

Hvorfor ikke vurdere en dyne!?
http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems/comforter-l500?gid=54&vid=7
Masse muligheter for multibruk også

Re: Tresesongs sovepose [Re: EvenK] #2502484 14/08/2018 18:08
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: EvenK

Høres bra ut, siden det står en pakke med to Viking 600 fra Hekta her i stua og venter på å pakkes opp. ICON_SMILE

Re: Tresesongs sovepose [Re: spinat] #2502501 14/08/2018 19:58
E
EvenK Offline
Medlem
Medlem
E
Sitat: spinat

Som nevnt over her er pakkvolumet et stort pluss når det gjelder dunposer. Jeg har alltid slitt med varmen i syntetposer, med alle mulige kombinasjoner av klær, lakenpose, pose i pose og lignende. Med dun fryser jeg ikke og jeg fryser lett. Blir den for varm kan du jo åpne glidelåsen. Er du på tur i finværet på sommeren funker en sovepose til 199,-
Ser at du skriver at du ikke har tørketrommel, men du kjenner sikkert noen som har. Er den veldig våt eller du vasker den bør du kjøre den i tørketrommelen med tennisballer.
Edit: Kan nok hende tipset til Bøygen er godt, hvis du ikke skal sove ute i kulda.

Sitat: Dan

Høres bra ut, siden det står en pakke med to Viking 600 fra Hekta her i stua og venter på å pakkes opp. ICON_SMILE

Tror ikke det er det dummeste valget, jeg brukte mye tid på å finne den rette posen!

Redigert av EvenK; 14/08/2018 20:01.
Re: Tresesongs sovepose [Re: spinat] #2502509 14/08/2018 20:39
pblind Offline
Ivrig
Ivrig
Blir det kondens i/på posen er det bare å legge den i sola noen minutter.
Dun er overlegent mht komfort, pakkvolum og vekt.

Re: Tresesongs sovepose [Re: Dan] #2502513 14/08/2018 21:10
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan

Og hvis noen høye mennesker i fremtiden googler frem denne tråden på jakt etter sovepose så kan jeg rapportere at 195 cm-posen rommer mine 194 cm med god margin. Ingen tåstanging selv når man har strammet stranguleringssnoren. Og 600-sekken er i hvert fall varm nok til å brukes innendørs oppdaget jeg fort. ICON_SMILE

Re: Tresesongs sovepose [Re: spinat] #2502647 15/08/2018 12:08
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Dun er veldig bra. Men må også være klar over svakhetene. Når dun blir fuktig så isolerer det ikke lengre. Dette er sjeldent et stort problem, spesielt hvis du sover i telt. og eller er på kortere turer. Å tørke posen i sola er helt supert, og dun tørker etter min mening raskere enn syntet i sola, men det forutsetter at det er sol ute. Regner det har du kanskje et problem med dun. Dunposer med lite dun slik som de letteste tresesongsposene ofte har kan kreve en del stell med å fordele duna for å unngå kuldebroer. Vinterposer har gjerne sprengt kammerene med dun slik at det ikke er et like stort problem på disse. Dun krever også en del i forhold til lagring. Det gjør gjerne syntetposene også, men ikke i like stor grad som dun. Jeg prøver ikke å stille dun i et dårlig lys eller angripe det som allerede er sagt i tråden her. Det er et supert isolasjonsmateriale som det ikke finnes makent til i den syntetiske verden. Jeg prøver bare å nyansere denne tråden litt og har ingen motforestillinger mot å velge dunposer.

Når det gjelder temperaturmerking på soveposene så har dette blitt bedre med årene på tvers av produsenter. Men hvilke temperaturer posene fungerer i er likevel veldig individuelt og må gjerne erfares selv før man vet hva som fungerer. Fordelen med standardisert testing er muligheten å sammenligne produkter på tvers av produsent, mens før kunne man kanskje bare sammeligne den enkelte produsents poser. Temperaturen som ofte blir anbefalt for menn (t-limit) er litt misvisende, siden den fordrer å ligge i fosterstilling. for min egen del så er jeg nærmere dametemperaturen (t-comfort) enn t-lim når jeg skal ha det komfortabelt. Jeg ligger normalt ikke i fosterstilling. En annen ting som er greit å være klar over når det gjelder temperaturmerkingen er at beregningene er laget med utgangspunkt i bruk av heldekkende undertøy. Liker du å ligge i nettoen eller i vanlig undertøy må du kanskje velge en litt varmere pose. Uansett anbefaler jeg ikke å velge en pose som har en t-limit i grenseland av hva posen faktisk vil bli brukt til.

En siste ting er størrelsen på posen. En litt "trang" pose vil være litt varmere enn en som er litt mer plass i. Men til vår/sommer/høst liker i alle fall jeg å ha litt ekstra plass i posen. Dette er individuelt, men hvis du kjøper en stor pose kan det være du må ha en litt varmere pose. En litt for varm pose blir enklere å leve med hvis den har glidelås helt ned slik at du kan bruke den som dyne.

Mine råd må du også ta med en klype salt da jeg ikke lenger er så ofte på lange turer i skog og mark, men har mer og mer gått over til utelukkende å lage meg base camp nært vei, eller der hvor det er lett å transportere inn utstyr. Da bruker jeg basecampen som utgangspunkt for turer i området rundt campen. Turer hvor jeg bærer og slår opp teltet på nye plasser hver dag skjer kanskje en gang i året.

Re: Tresesongs sovepose [Re: Paulus] #2502755 15/08/2018 20:26
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Paulus
Å tørke posen i sola er helt supert, og dun tørker etter min mening raskere enn syntet i sola, men det forutsetter at det er sol ute.

Smart funksjon hos Warmpeace: Fôret er svart og det er opphengsløkker i bunn på innsiden, slik at man kan vrenge soveposen og henge den med det svarte fôret ut i solen. (Fortsatt forutsatt at det er sol da...)

Re: Tresesongs sovepose [Re: spinat] #2602235 21/04/2020 06:15
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Bumper denne.

Etter helgens telttur må jeg innse at min 30 år gamle Ajungilak må pensjoneres. Fant denne tråden etter å ha søkt på WARMPEACE VIKING 600, og den er en het kandidat. Men ser at Helsport har noen som ligner på sin outlet, men god rabatt.

https://www.helsport.no/svadalen-3382
https://www.helsport.no/rago-outlet

Noen formening om disse kontra Viking 600?

Blir ikke de lengste ekspedisjonene enda, men på tur med 2 barn blir sekken både full og tung nok. Så greit med noe som ikke veier all verden eller tar for stor plass...

Evt andre tips?

Er forøvrig 182 så ble usikker på om jeg skulle gått for 'Reg' eller 'Large'

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Tresesongs sovepose [Re: ohjelm] #2602244 21/04/2020 06:45
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ohjelm

Rago er bare 150g lettere, men med 4 grader høyere T-lim. Svadalen er 350g tyngre med lik temp-grenser.

Viking 600 ser ut som en veldig god deal. Litt befriende at den aldri er på tilbud, også. Da slipper man å spekulere så mye.

Re: Tresesongs sovepose [Re: ] #2602257 21/04/2020 07:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous

Du spurte jo riktignok ikke etter vinterpose, men mange bruker en billig teppepose ytterst, over soveposen, ved overnatting vinter.

Blir mye ekstra å dra på. Da vil jeg heller ha på meg klær jeg allerede har med. Ikke at jeg vil anbefale det, men som eksempel - med et par lag ullundertøy og dunjakke er det ikke rare posen en trenger i et par minusgrader.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Tresesongs sovepose [Re: spinat] #2602258 21/04/2020 08:01
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Min anbefaling er å kjøpe en relativt rimelig syntetpose som har komfortemp på minst minus fem for menn og vekt på 2-2,5 kg. Helsport Alta for eksempel.

Ville ikke kjøpt dun siden du skal bruke posen under åpen himmel og da antar jeg også i nærheten av bål. Dunposer gjør seg best inne i teltet.

Så supplerer du seinere med en ultralett dunpose til sommersesongen hvor mygg gjør at man trekker inn i teltet på kvelden / når man skal sove og eventuelt en supervarm dunpose til skikkelig vinter (-20/-30 komfortemp).

Enig med GeirK at om man først skal ha noe ekstra lag er det bedre å bruke klær, men det er veldig mye mer behagelig å kun sove i ulltrøye og stilongs.

Redigert av larsdx; 21/04/2020 08:02.
Re: Tresesongs sovepose [Re: GeirK] #2602260 21/04/2020 08:03
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
En lettere løsning er å ha med en lakenpose.
Veier langt mindre enn en teppepose, men øker komfortemperaturen i soveposen, beskytter soveposen - og lar seg vaske.

Re: Tresesongs sovepose [Re: spinat] #2602263 21/04/2020 08:11
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi var på to fjellturer med telt i fjor, der én voksen bar et barn i meis, og fikk plass til én sovepose i tillegg. Resten (telt, mat, liggeunderlag, to soveposer, primus..) måtte bæres av den andre. Det er da man ikke angrer på tusenlappene det kostet med superlight-telt og dunposer..

Re: Tresesongs sovepose [Re: simson] #2602266 21/04/2020 08:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: simson
En lettere løsning er å ha med en lakenpose.
Veier langt mindre enn en teppepose, men øker komfortemperaturen i soveposen, beskytter soveposen - og lar seg vaske.

Lakenpose bruker jeg alltid, men den isolerer ikke veldig mye ...

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Tresesongs sovepose [Re: spinat] #2602285 21/04/2020 09:30
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Er det noen som har erfaring med Husky-soveposene fra pakklett.no? Jeg vurderer denne: https://pakklett.no/collections/sleeping-bag/products/emotion-sovepose-8-c

Den får stort sett gode omtale på nett (google translate fra tsjekkisk), og videoen viste en del fine ting.

Redigert av anonymous5; 21/04/2020 10:11.

Anonym5
Re: Tresesongs sovepose [Re: GeirK] #2602286 21/04/2020 09:37
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: GeirK

Lakenpose bruker jeg alltid, men den isolerer ikke veldig mye ...

Det kommer an på hvilket materiale de er laget av. Fikk låne SeaToSummit sin termo-silkepose, og den ga merkbart mer varme.

Re: Tresesongs sovepose [Re: kjerts] #2602326 21/04/2020 11:59
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sitat: kjerts
Sitat: ohjelm

Rago er bare 150g lettere, men med 4 grader høyere T-lim. Svadalen er 350g tyngre med lik temp-grenser.

Viking 600 ser ut som en veldig god deal. Litt befriende at den aldri er på tilbud, også. Da slipper man å spekulere så mye.

Gode poenger. Bikker mot Viking 600 fortsatt da.

Blir ikke turer på vinteren med det første, men fra tidlig vår til høsten er aktuelt. Vi kjører telt per nå. Digg med hengekøye, men jeg ser ikke helt at vi skal kjøre full overnatting i køyer med det første.

Min gamle pose var ikke spesielt tykk, men med fleece inni og grevling på utsiden har jeg sovet under åpen himmel på vinteren med det. Så jeg er klar over at man kan regulere det meste med ekstra utstyr og bekledning. Har også en tynn pose som kan brukes på sommeren.

Jeg har ikke behov for "premium", men som på sykler så finnes det et knekkpunkt hvor "forbedring per krone" beveger seg inn i nisje. Også gidder jeg ikke spare 1000 kroner og bli semi-fornøyd.

Sitat: kjerts
Vi var på to fjellturer med telt i fjor, der én voksen bar et barn i meis, og fikk plass til én sovepose i tillegg. Resten (telt, mat, liggeunderlag, to soveposer, primus..) måtte bæres av den andre. Det er da man ikke angrer på tusenlappene det kostet med superlight-telt og dunposer..

Dette. Vår største bærer sovepose og klær selv, men ellers er det far som tar tyngste børa. Da er det greit å ikke ha 1 kg her og 1 kg der ekstra. Jeg bytter ikke alt til lightweight nå, men når ting først skal fornyes er det greit å gjøre veloverveide valg.

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Tresesongs sovepose [Re: spinat] #2602581 22/04/2020 14:02
A
Andysor Offline
Entusiast
Entusiast
A
Hadde først en syntetpose fra Helsport (Alta?) som funka greit til mitt bruk (3 sesongs ned til et par minus), men har alltid brukt en billig, supertynn syntet-sommerpose i tillegg til varme netter i marka. Jeg er uenig i at det er noe poeng å ha sommerpose i dun da yttermaterialet uansett veier 400g+, så vektbesparelsen på fyll er minimal her.

Jeg byttet ganske fort over til dunpose pga. vekt og pakkvolum for vandring i fjellet. Da falt valget på en med T-Lim på -2 med 400 g 750FP dun, som holder for min del ned til -4 med ullundertøy og lakenpose.Er du litt kald av deg er det sikkert lurt å gå for noen grader kaldere. Kona har en med T-Comf på -4 og fryser mer enn meg, selv med den.

Jeg vil uansett anbefale å gå for en dunpose om overhode mulig da komfort, pakkvolum og vekt gjør det til en investering i mange år. Jeg foretrekker en bred modell da jeg liker å ligge på siden og magen.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå