Okaj. Siden Samling måtte avlyses sitter jeg med fire dager fri fra både jobb og familie uten planer helt i slutten av august. Dette er ekstrem luksus for en trebarnsfar, og friheten skal utnyttes Dagene er holdt av til sykling og det skal de jammen brukes til, men jeg ønsker meg noen tips til hvor snuter bør rettes.
Runden rundt Tinnsjø og ”over” Gaustatoppen syklet jeg for noen år siden og denne har jeg lyst til å gjenta. Dette blir nok åpningsturen på torsdag ser jeg for meg, da starten kun er 2-3 timer unna Larvik. Men hvor drar man etterpå? Bil er tilgjengelig, så transport er ikke noe problem, kan fint kjøre noen timer.
Ønskelisten ser ut som følger: -turer på 80-150 km -fjell og utsikt, høydemeter ingen hindring -rolige veier -mulighet for god servering underveis er et stort pluss -gode overnattingsmuligheter ved start, hotell e.l liknende.
200 km blir nok i drøyeste laget. For min del går det fint, men jeg skal ha med en kompis som nok har en begrensing på maksimum 150 km av gangen. Hvor lang er den andre ruten du nevner?
Om du allerede er ved Tinnsjøen kan du ta turen over til Imingfjell, ned til Rødberg, Veggli hvor det går en vei tilbake til Tinnsjøen over fjellet (har ikke syklet den men antar den er på grus). Evt sydover fra Veggli nesten til Kongsberg og vei 37 via Jondal tilbake til Tinnsjøen. Denne turen kan helt fint «hektes» på Haglebuturen lengre opp i tråden. Rødberg, Tunhovd, Dagali og retur til Rødberg er også en fin tur
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
(...)Veggli hvor det går en vei tilbake til Tinnsjøen over fjellet (har ikke syklet den men antar den er på grus).
Ja, det er grusvei over fjellet, men prima sådan. Bedre enn oljegrusen når du er over .
Foreligger det en Stravarute på denne?
Forøvrig takk til alle for forslag så langt Vi kjører gjerne et stykke også som sagt, så andre steder i landet er også høyaktuelt innenfor 2-4 timer fra Rjukan/Notodden-området.
Her er to varianter. Den ene med start/stopp på Mæl og inkluderer Imingfjell og Vegglifjell. Den andre med start/stopp på Notodden, inkluderer Vegglifjell og Hovinheia, ikke Imingfjell.
Jeg har tenkt meg en av rundene i løpet av en uke eller to, fortrinnsvis den som inneholder både Imingfjell og Vegglifjell.
Jeg syklet forøvrig Notodden - Tinnsjøen - Gausta - Notodden i formiddag. Motvind mesteparten av turen, men hadde medvind de siste 4-5km over fjellet (der det åpner seg fra Gaustabanen)
Kort/kort i hele dag, men tok på meg vest ned fra fjellet (hadde ikke vært nødvendig).
Re: Har fire fridager, hvor sykler jeg?
[Re: RoyE]
#249880226/07/201807:21
Men foreløpig plan ser ut til å bli å sykle denne Gaustatoppen-runden som jeg kaller den, så setter vi oss i bilen og kjører til Fagernes og sykler en runde der oppe over det jeg tror heter Slettefjell, deretter til Øvre Årdal og sykler Norges Vakreste-ruten til Landevei over Tindevegen. Jeg må bare overbevise reisefølget mitt om at han klarer det.
Ser forresten du hadde en annen tråd om Sveits. Fikk du syklet der? Sitter nemlig og planlegger en tur dit så skulle gjerne fått litt inside informasjon derfra