Hallingdal Haute Route, 2 dagers AM/Enduro epic
|
Hallingdal Haute Route, 2 dagers AM/Enduro epic
01/07/2018 12:46
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Trans Hallingdal Nystøl by Ulf M, on Flickr På vei ned mot Golsfjellet fra Nystølfjellet Det er noe helt spesielt med de virkelig store dagene i høyalpint terreng og inspirert av egne turer og drøssevis av artikler fra Colorado og alpene så var det endelig på tide å sjekke ut om vi kunne finne en Norsk variant. Joda greit nok. Det suser muligens mer av Moab, Durango, Kennebeck Pass Colorado Trail, Chamonix/Verbier, Goldseetrail, Brazilian trail mm enn det gjør av Gol, Ål, Hemsedal, men det ble en dritfin tur i storslåtte omgivelser hvor vi var innom masse av Hallingdals kjente og mer ukjente perler. To dager med lange nedkjøringer, storveise tråkkepartier med superflyt men såklart også noen tunge stigninger svettende med sykkelen på slep. Med andre ord akkurat slik en høyalpin tur skal være. Siden vi er lokale jukset vi litt(?) og fikk transport inn til trailhead begge dagene Da blir det netto 100 km, 2500 hm nedover og 1100 hm opp totalt Fra 1 Juli går heisen i Hemsedal. Den tilhører normalruta til "Huldra". Det anbefales sterkt å komme med to biler og kjøre opp til Nystølfjellet....det er langt inn og opp fra Gol på sykkel. Evt sjekke ut med Nesbyen Trailhead eller Høkkfest om de kan tilby sjuttle. Hemsedal blir det naturlige overnttingsstedet og turen kan gjøres langs hele spekteret fra ren packing hvor man overnatter på en av de flotte campspotsa rundt Storevatn feks til treretters, spa og myke senger på hotell/leilighet i Hemsedal. Anbefales Trans Hallingdal Storefjell by Ulf M, on Flickr På Golsfjellet på vei til Hemsedal med Skogshorn og Nibbi i bakgrunnen Trans Hallingdal Fagerdalen by Ulf M, on Flickr Den dryge starten på "Huldra" på dag 2. På toppen venter belønningen i form av 1200 hm ned/bort til Gol og soft is på Skyssen.
Redigert av sanouka; 01/07/2018 12:52.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Hallingdal Haute Route, 2 dagers AM/Enduro epic
[Re: sanouka]
03/07/2018 08:57
|
torkel
Medlem
|
Medlem
Takk for den! Dette ser spennende ut, har ei uke i Hemsedal om ikke så lange. Har du noen GPS sport å tilby fra denne turen eller annet?
|
|
|
03/07/2018 12:30
|
gunnarw
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har ikke syklet hele runden men tenker det nok er store deler av følgende trailguide-spor i foreslått retning.. Sammenbundet korteste mulig på grus.. https://trailguide.net/371https://trailguide.net/340 (kanskje Inkludert stien Fetjan/Heldingvatnet -> Ulsåk. Eller stien Gravset -> Ulsåk? Og Huldra i sin hele førførende skjønnheten.. https://trailguide.net/661Ønsker man legge på en dag i Hemsedal så foreslår jeg "Spanskestolen" (dvs fra Lio - Fagerset som har vært SS i Hardbarka Enduro siden starten) Ligger ikke på trailguid, men vises delvis på mtbmap.no og vil bli tegnet inn i sin helhet i løpet av kort tid..
|
|
|
03/07/2018 22:41
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Takk Gunnar ;D Det er ganske streit fwd egentlig , men hadde ikke lagt ut uten gammaldags kart hvis jeg ikke hadde vært kjent selv. Noen spesifiseringer:
Nystølfjellet rundt tror jeg starter med syklinga opp skaret V for varden/toppen. Vil man til topps så må man ta stien rett på toppen og kroke opp på sporet nede i dumpa der man krysser bekken igjen. Litt mer hm men kanskje mer moro når man er på en Haute Route(?)
Det går en setersti/vei over til Storefjellsiden noen hundre meter i retning Fagernes når man kommer ut på asfalten fra Vardhovd. Den kommer ut rett nedenfor Kamben Fjellstue igjen etter ca 4 km. Bare å sykle 100 m til høyre så dukker veien til Kamben og Storefjell opp. Når grusen slutter så er det mange måter å støte på Storefjelltoppen på men veien opp ved lavvoene bak hotellet som mer eller mindre følger trekket opp er vel den greieste.
Ang de Tre fjell så tror jeg at jeg kom inn fra Veslefjell og gønna ned mot Hotellet og sykla opp igjen på Ørterhøvda hakket lengre N for Storefjell når jeg logget og la den inn. Så hvis man kommer over Storefjell fra Ø så man over traversen rett på nedsiden/baksiden av Storefjell for så å kroke opp på sporet litt nedenfor Ørterhøvda......Man ser det hele på kartet og det blir enda klarere på toppen siden man ser det hele.
Planen var å sykle ut og inn på stiene som er fra Blomesletta til Ulsåk etter Nørelihøvda men kaldt øl og lammekoteletter nede i dalen ble vinneren så vi sklei ned på grusen og asfalten (wtf)
Dag 2 er Huldra streit fwd men det kan aldri sies nok ganger at den har også sine nedsider. Veien til toppen av Reinsbotnan er dryg selv med sjuttle Når man kommer inn i Fagerdalen og grusen tar slutt venter et 3 km langt skyveparti som ender opp i ei klassisk ur i selve botn og syklinga starter ikke ordentlig før man har kommet seg ned på et platå 100 hm under selve passet. Det første leget på 6 km ned mot Trettestølane er det delte meninger om. Jeg liker det mens andre igjen synes det blir masete og steinete. Partiet mellom Trettestølane og Breiset er jo som alltid en lidelse. Trøsten er at det ikke er mer enn 1,5 km så man vet jo at det tar slutt. At det der er del av en profilert grusrunde fra turistkontoret er bare helt vilt....det er den værste stien av alle på en 2 dagers AM/Enduro trip ...helt vilt. Breisethovda - Tjukketjørr er sinnsykt fet hvis man har litt trøkk i pedalene Gaurhovd er en kjapp stigning på grus og stimessig et transportstrekke som hverken sykt fett eller ille Litt grus opp til Syningen som mest er med for utsikten. Er man litt mør her kan bare ta grusen til venstre og kjøre rett bort til det som de lokale kaller "Soft-isen" som også følger "Skaraåsen rundt " et stykke ned mot Gol Fra Fagerdalen (på Skaraåsen ikke den oppe i Hemsedal/Ål) er det en del valg ned. Det trygge ift grunneiere med hagle er ned langs Damtjern også grusen mot skisenteret og ned noen hundre hm til man kan slenge seg inn på "Riksveg 7" De andre er jo også ganske kjente og krever ikke ikke akkurat svart belte i kartlesning for å finne ut av. Ulovlig å sykle er det jo heller ikke og ikke har man drevet på med sjutling der hele dagen heller så dårlig samvittighet bør man ikke ha for å slenge seg ned en av de "forbudte" nedkjøringene.
Ang GPS spor Jeg har lukket/privat Strava konto så en link til GPS spor derfra tror jeg ikke nytter. Så sant ikke noen kan fortelle meg hvordan man gjør enkelt turer åpne.
Redigert av sanouka; 03/07/2018 23:19.
|
|
|
04/07/2018 08:30
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Apropos Huldra så syklet jeg og to kamerater den på lørdag. Vi synes at * for en som er vant til topptur med sykkel så er det null stress med litt skyving fra Fagerdalen. Den sprekeste i følget syklet sågar mesteparten opp. * stien ned mot Trettestølane var morsom, selv for meg på hardtail * enig i at den stien mellom Trettestølane og Breiset ikke er spennende. Men vi hadde i det minste knusktørt føre. Veldig merkelig at den skal være en del av en skiltet grusrunde * videre så la vi merke til at sporet fra https://trailguide.net/661 tok oss på grusvei der det fantes stialternativer. Greit nok for oss denne dagen, siden en var forkjølet og annen hadde smakt litt mye Fernet dagen før. Neste gang blir det mer sti på oss på dette strekket * den siste nedkjøringen mot Rotnheim (den som ikke ligger inne på hverken Trailguide eller Mtbmap) er fet! Forstår det er noen konflikter her, antar det er den nederste gården som er problemet? Vi så uansett ikke ett eneste menneske her oppe. Vi shuttlet også denne stien på søndagen, og tok oss den frihet å rydde litt nedfall så alt er sykkelbart igjen.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
04/07/2018 08:45
|
gunnarw
Entusiast
|
Entusiast
>>>>>>>>> * stien ned mot Trettestølane var morsom, selv for meg på hardtail * enig i at den stien mellom Trettestølane og Breiset ikke er spennende. Men vi hadde i det minste knusktørt føre. Veldig merkelig at den skal være en del av en skiltet grusrunde Jeg mener det var i 2007 jeg fikk oppdraget av komuna at skilte "grusFanitull runden". F*#¶∆@ og tull blev det... En grunneier nektet etterhvert skilting og klopping over myrparti rett sør for holdeskaret, og derved blev det skrivebords-prosjektet nedlagt før det ens blev undersøkt om den fryktelige gjørme-krøtterstien Trettestølatn - Breiset kunne få lov til og utbedres.. Sto det fortsatt sykkelskilter der nå? 🙂
Redigert av gunnarw; 04/07/2018 14:33.
|
|
|
[Re: gunnarw]
04/07/2018 09:37
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Ja, det stod sykkelskilt der man tar ut på sti ved Trettestølane.
|
|
|
04/07/2018 09:39
|
Bjørn J. Kvande
Entusiast
|
Entusiast
Hei,
Jeg håper det er greit at de nedkjøringene fra Skaraåsen og ned mot Rotneim ikke legges inn eller publiseres for bredt. Tre grunneiere som ikke er så glade for trafikk der. Greit med noen få syklister, men blir fort litt trøbbel med mange.
Bjørn Jarle
|
|
|
04/07/2018 09:52
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Det er forståelig. Da vi syklet ned der så var det tydelig at dette blir syklet veldig lite og at den øvre delen holder på å gro igjen. Men selv om det ikke ligger inne på selve kartet så vil jo en smart syklist bare skru på Strava Heatmap og så er det ganske innlysende hvor stien går...
Redigert av DesmoSkier; 04/07/2018 09:52.
|
|
|
04/07/2018 10:07
|
Bjørn J. Kvande
Entusiast
|
Entusiast
En smart syklist lukter seg frem til alt 
|
|
|
04/07/2018 10:35
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hei Helge Fint med beskrivelser fra andre. Jeg er bare litt opptatt av av å holde forventningene litt nede så man får et greit bilde av hva man legger seg ut på. Blir selv tatt litt på senga av hvilken munnfull høyalpine turer kan være. Men det stemmer det, tilhører man nnnngh og cruxe elskerene så tråkker man seg opp til starten på Reinsbotn........jeg er ikke der for å si det sånn ;D Det er en del stier i området, men den enste som jeg kan se som er aktuell for å korte ned grusen er snutten over Syningen før "Soft-isen" Helt øverst mener jeg at jeg har sett Høkkfest hatt en tur hvor de skøyv opp stien som Huldra har ned for så å runde Syningen (mange syninger her, dette er den man ser rett ned på fra Reinsbotn og runder på vestsiden ) og ta en sti som går på østsiden ned mot Trettestølane. har ikke testa selv men den kan jo finne på å være fin. Ang trøbbelet på vei ned mot Gol så er det store og mindre grupper med helis, dobbelkrone og goggles som egentlig er problemet. har selv snakket med karen som eier gården i Urdsdalen en dag vi kom forbi. han var kjempehissig i starten, men når han hørte at vi hadde startet i Hemsedal på morran endte det med at han ønsket oss god tur og være forsiktige på vei ned seterstien. Det betyr ikke at ikke stien har sine klare utfordringer når det gjelder vedlikehold mm. Den skulle hatt en runde med sveitsisk dreneringsjobb. Synd at frontene er blitt så steile og at miljøet er så lite og at ingen ser hvilket potensiale "Soft-isen" har som produkt. Hadde det vært i alpene så ville det uten alt for mye arbeid vært en av de mest etterspurte AM/Enduro halvdagsturene med sjuttle og guide opp til Trailhead og lunsj klar i Gol. Har ofte tenkt at en flowtrail som slynger seg ned fra toppen av skisenteret kunne vært en grei løsning....haha
Redigert av sanouka; 04/07/2018 10:40.
|
|
|
04/07/2018 14:49
|
gunnarw
Entusiast
|
Entusiast
Det er jo mengder av feitere stier som passer bedre til ("bærekraftig") shutling en Rotneim stien! Veldig kjedelig hvis de tre vanskelige grunneierne går sammen og låser grindernr og lager trange "antisykkel" klopper der.
|
|
|
05/07/2018 07:46
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har jo vært trær lagt over der lenge. Sjuttle bør foregå i Nesbyen eller andre steder det er aksept for det og som har et crew som gidder å fikse. Sitter i glasshus selv for man har jo selv opp igjennom åra kunne blitt observert dundrende gjennom tunet i pickuper med ukjent antall sylindre. Men det betyr ikke at man er stolt av det. Transport opp på fjellet for å bombe ut i dalbunnen noen timer senere er slik jeg ser det innanfor. Da blir det en maks to turer ila dagen. Man kjører gjerne opp et annet sted enn der man skal ned også.....ikke dundrende gjennom tunet til folk først for så å komme høy på adrenalin et kvarter etterpå Gang på gang Bonus for å spre seg litt tynt utover blir det også Skal få tatt hardbarka runden nå mens været er på plass Er dessverre litt for femi til å legge meg ut på noe sånn på høstsleipe stier Kommer til å bli knall!
|
|
|
09/07/2018 22:38
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Har jo vært trær lagt over der lenge. Sjuttle bør foregå i Nesbyen eller andre steder det er aksept for det og som har et crew som gidder å fikse. Men nå er det altså ikke trær der lenger  Trengte ikke noe lokalt crew, bare 3 turister med tursag i sekken, 3-seters shuttlebil og ingen ambisjoner om KOM ned  Vi tok litt hver eneste tur. Burde muligens kommet på forsiden av www.hallingdolen.no, for i følge de så må det være første gang "ein turist" har gjort noe annet enn å slåss i Hemsedal, spy i gangen på Pers eller blitt innbrakt til glattcelle på Geilo  (Dvs. det er et gedigent tre der som krever en øvet sagkjedefører. Men bare du dukker litt så sykler du under  )
|
|
|
10/07/2018 07:51
|
Bjørn J. Kvande
Entusiast
|
Entusiast
De trærne som ligger som en tunnel er en del av selve stien. Jeg brukte dagesvis på å bygge dette og få riktig høyde og plassering av alle trærne så man akkurat skulle kunne dukke under. Må ikke sage bort de!
|
|
|
10/07/2018 10:36
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Det eneste som ble fjernet var gammelt vindfall som lå i klase, bortsett fra den største stokken. Der var det ikke mulig å sykle under før, så vi snakker neppe om det samme.
|
|
|
|
|