|
|
Garmin Fenix, eller??
|
Re: Garmin Fenix, eller??
[Re: DeepFu]
06/08/2018 10:40
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Sykla 8,2+2,5 mil teknisk og steinete sti med 5x på armen i helga og tenkte aldri på at den var der og kjente ikke noe etterpå. Glemmer jeg å stramme reima ordentlig kjenner man selvfølgelig at klokka dunker øverst på hånda, men når jeg trener strammer jeg den bare 1-2 hakk ifht. hverdag.
|
|
|
[Re: baronKanon]
06/08/2018 11:27
|
perbl
More than words
|
More than words
Hovedgrunnen jeg skulle hatt for en Fenix vil være optisk pulsmåling og SUP-aktivitet innebygget, men ser ikke at Fenix 3 er saken for meg, siden det har kommet Fenix 5. Men den er jo så hinsides dyr at jeg bare lar vívoactive bli enn så lenge. Fin str. på vívoactive, da Jeg har hørt såpass mye dritt om optisk måling fra treningsforskere jeg jobber med at jeg er litt skeptisk til å gå vekk fra belte. Men mulig det stort sett funker ok. Om man ikke vil ha klokka på armen, er det forøvrig bare å klippe en sånn styrofoam-hylse som beskytter nye rammer og legge rundt styret, så sitter klokka bra der uten å riste på arma.
Redigert av perbl; 06/08/2018 11:28.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
06/08/2018 11:29
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hovedgrunnen jeg skulle hatt for en Fenix vil være optisk pulsmåling og SUP-aktivitet innebygget, men ser ikke at Fenix 3 er saken for meg, siden det har kommet Fenix 5. Men den er jo så hinsides dyr at jeg bare lar vívoactive bli enn så lenge. Fin str. på vívoactive, da Jeg har hørt såpass mye dritt om optisk måling fra treningsforskere jeg jobber med at jeg er litt skeptisk til å gå vekk fra belte. Men mulig det stort sett funker ok. Det er aldri snakk om å gå vekk fra belte, men å få litt ekstra info fra hverdagsbruk. Faktisk så ser nye VivoActive 3 ikke så halvgal ut i funksjon man faktisk har bruk for...
|
|
|
[Re: perbl]
06/08/2018 11:41
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det funker OK, that's it. Så treningsforskere er naturlig nok negative,
Ok, det har kommet nyere og sikkert forbedrede saker etter min Garmin 735 (og den ble også bedre med software updates det første året).
Uansett er nok hovedproblemene fortsatt de samme med nyere varianter: -Den er altfor sen til å følge fallende puls. Altså unyttig hvis du vil se hvor mye pulsen faller i løpet av en intervallpause. -Den er også treg på raskt stigende puls. Ikke like treg som på fallende, naturlig nok, siden pulsen ikke stiger like fort som den faller, men på drag under 2 minutter, så rekker den aldri opp. -Det hender også den faller tu/henger seg opp, men dette var mest et problem før software updates når produktet var nytt. Men reima må være ganske stram, særlig på stisykling. -Den får gjerne noen "spikes" i pulsen. Dvs. at den kan feillese en myere høyere puls, så hvis du sjekker makspusl etter økta har du vært helt oppi det du trodde var 100 %. Dette er det nok også en stund siden jeg har sett, så det har iallfall blitt bedre det også.
Summasummrum funker det til kalibrering av puls på intervalløkter, men loggen over hvor mye du har vært i hver sone er iallfall ikkenoe å stole på etter en intervalløkt.
Nå funker jo klokkene med belte i tillegg, så det er ingenting i veien for å bruke belte på øktene der nøyaktighet er viktig og bare håndleddsmåling ellers. For min del var det flere år jeg så å si aldri gadd ta på pulsbelte før jeg fikk optisk måling, så nå som jeg får både fart, logg og ca. puls bare med klokka, blir den med om ikke annet.
Tror det er en stund til vi ser toppidrettsøvere med kun optisk.
|
|
|
[Re: anonym22]
06/08/2018 11:52
|
perbl
More than words
|
More than words
Ser absolutt at det kan funke greit nok til hverdagsmålinger, jeg var litt fanget i tanken om å måle puls ved intensiv trening.
Jeg har hvertfall ikke særlig lyst til å traske 24/7 med belte, så for å se om man har litt puls i hverdagen kan det nok funke fint.
Per B.
|
|
|
[Re: anonym22]
06/08/2018 11:54
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det tror jeg er individuelt. Håndleddsdata fra min 935 er stort sett bare støy uansett hvilken aktivitet jeg gjør og hvor stramt jeg har reima. SIst gang jeg hadde aktivitet uten pulsbelte, gikk jeg en fjelltur sammen med to niåringer i relativt rolig tempo. Da varierte pulsen mellom 38 og 151. 38 ser jeg ikke en gang når jeg sover og 151 er høyere enn jeg ser på stisykling uansett hvor tøffe bakkene er. Når jeg er i ro, ser målingene ut til å stemme.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: DeepFu]
06/08/2018 19:53
|
Trofast
Entusiast
|
Entusiast
Om en vrir klokka slik at måleren ligger mot undersiden av håndleddet under aktivitet vil pulsmålingene bli bedre om ikke helt som med pulsbelte.
Alt eller ingenting,men i virkeligheten må det deles . Medlem av NOTS Trond
|
|
|
[Re: Trofast]
06/08/2018 22:05
|
peterpan
Avhengig
|
Avhengig
Om en vrir klokka slik at måleren ligger mot undersiden av håndleddet under aktivitet vil pulsmålingene bli bedre om ikke helt som med pulsbelte. Noen ganger bare bestemmer den seg for at pulsen skal re høy selv om jeg har en rolig joggetur. Får ikke den ned uansett hvordan jeg plasserer den. Angrer ofte når jeg dropper beltet. haddr strava i det minste latt deg fjerne hr når den er misvisende (gidder ikke rote med filene)
|
|
|
|
|