Jeg følte for en "vis oss din sykkel"-tråd til. Tanken her er å vise frem sykkelen man har fått mest "bang for the bucks" av. Det kan være en juvel fra sykkelauksjon, en hybrid på salg hos en storkjede, en gammel sliter man har hatt glede av i manger år, osv.
Jeg kan begynne med min. Det er en Merida CX 100 "cyclocross". Jeg ga 3999 kroner for den hos XXL i fjor høst. Jeg byttet ut dårlige mekaniske skivebremser med TRP Hy/Rd fra ebay for en drøy tusenlapp og kjøpte inn noen semi-billige piggdekk. Denne sykkelen har blitt en følgesvenn som hittil har vært med meg i 2502 kilometer, noe som (til nå) gir en kilometerpris ca. 2 kroner og 30 øre.
Det jeg liker mest med denne sykkelen er drivverk og girsystem. Den har 2x8-delt Claris-gruppe. 8-delt er grisebillig. Man får ny kassett og kjede for prisen til 2 kaffe fra starbucks. Jeg syntes først det var litt "flaut" med Claris og 8-delt, men det har snudd til glede for lommebok og fornuft. Sykkelen veier rett i underkant av 11 kilo og gir meg mye glede på både asfalt, grus og lett flytsti. Og på Halden-velodromen da.
Redigert av Raskall; 15/06/201811:13.
Re: Vis oss din mest fornuftige sykkel
[Re: Raskall]
#249129215/06/201810:57
Sykkelen min er helt ufornuftig, det eneste sporet av fornuftighet er at jeg har én og ikke tre sykler lenger
Har skaffet et ekstra bredere hjulsett, ekstra gaffel med mer vandring for å kjappere kunne bytte og en single speed cog. Det skulle holde muligheter for allsidig sykling åpne i lang tid fremover.
[Re: vehe]
#249130015/06/201811:40
Sykkelen min er helt ufornuftig, det eneste sporet av fornuftighet er at jeg har én og ikke tre sykler lenger
Har skaffet et ekstra bredere hjulsett, ekstra gaffel med mer vandring for å kjappere kunne bytte og en single speed cog. Det skulle holde muligheter for allsidig sykling åpne i lang tid fremover.
Grønnåsen ja. Fint sted å ta bilde av hojen... Har selv tatt bilde fra den spotten. Min mest fornuftige sykkel må jo være den siste jeg skrudde sammen av restedeler og ny gratis fått ramme(bilde fra demontering og skruing,står nå tredelt krank på.Samt noen nye ebaydeler som lock on holker,setepinneklemme,flaskeholdere og hurtigkoblinger. Alle bortsett fra flaskeholder i blå annodisert farge :
De fleste syklene mine har gitt meg veldig mye for pengene. Denne, som var avbildet i Terrensykkel for et par nummer siden, har kostet meg under 100 kroner per tur og brukes ennå. Jeg bygde den vel for ca 45000 og har nok kjøpt deler for 10-15000 oppå det igjen, men det er pris per tur som teller.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
[Re: GeirK]
#249138315/06/201819:53
Kanskje ikke helt overraskende at du holder deg konsekvent til det du mener er riktig og ikke uten videre lar deg overtale til å endre mening, unnskyld... sykkel!
Min mest fornuftige sykkel i kroner og øre var vel en Scott Spark 900 RC som jeg kjøpte pent brukt, koste meg med i et års tid og solgte videre til samme pris. Da fikk jeg altså mange flotte turer med en topp moderne fulldemper for den nette sum av kr. 0,- pr. tur.
Min mest fornuftige sykkel for øyeblikket er en GT Grade X 2015 kjøpt på Finn for en rimelig penge. Har tjent meg ekstremt vel vinteren gjennom og nå som allbruks/allværssykkel. Kunne egentlig klart meg helt fint med den som eneste sykkel året rundt.
#249138915/06/201820:10
Den mest fornuftige sykkelen jeg har er den jeg bruker mest og er mest fornøyd med. En billig sykkel er ikke nødvendigvis en fornuftig sykkel i mine øyne. Derimot den sykkelen jeg koser meg mest på. De siste 2 årene har nok det vært Scott Spark 700 Tuned. Har brukt de til alt fra rundbane ritt til Enduro ritt. Konge sykkel.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
#249139515/06/201820:26
Den jeg er mest glad i er helt klart min Madone 6.9 fra 2009. Kjøpte helt strøken ramme i 2014 for gibort pris og har bygget den opp med både komplett ultegra 6700 og nå DA9000. Også gruppesettene har vært røverkjøp. Nå begynner rammen dessverre å få endel lakkskader, så omlakkering vurderes meget sterkt.
Kanskje ikke helt overraskende at du holder deg konsekvent til det du mener er riktig og ikke uten videre lar deg overtale til å endre mening, unnskyld... sykkel!
Siden den gangen har bakdemperen fått en oljelekkasje og flensen i CK-baknavet røk, så nå vil det etterhvert skje ting.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
#249148416/06/201810:40
Denne ble kjøpt i deler brukt, har lagt rundt 5000kr i den. Men det som er fantastisk med den er at den blir igjen ombord på båten jeg arbeider slik at jeg kan holde på med sykling når jeg er på jobb også! (søsterskipet i bakgrunnen) Denne har gitt mer gledei år enn resten av syklene mine tilsammen.
Babboe City Mountain kjøpt på tilbod til 30.000,- for litt over to år sidan. Foreløpig har den tilbakelagd omlag 5.500km, noko som gir ein kilometerpris på like under 5,50. Men den største innsparinga er det kanskje reduksjonen i bruk av buss og bil som står for. Bil vert dyrt i kvardagen sidan barnehagen er like utanfor bomringen, og eg synest det er greit å kunne unngå småkøyring også. Innkjøpet vart også sett opp i mot pris på kollektivreiser, sidan eg er fulltidsstudent, men i fjor vart eg for gamal til å kunne få studentrabatt. Eg rekna meg fram til at månadskort til buss for dei to siste studieåra ville kosta over 15.000,-. Halve innkjøpsprisen vart såleis spara inn, fordi eg ikkje har måtte kjøpe månadskort så lenge eg har hatt sykkelen.
Andreas Tveit
#249153016/06/201816:31
Denne ble kjøpt i deler brukt, har lagt rundt 5000kr i den. Men det som er fantastisk med den er at den blir igjen ombord på båten jeg arbeider slik at jeg kan holde på med sykling når jeg er på jobb også! (søsterskipet i bakgrunnen) Denne har gitt mer gledei år enn resten av syklene mine tilsammen.
Må nesten bare nevne at Skorp kom syklende (!) for å hente rammesettet hos meg i vinter
[Re: Skorp]
#249160216/06/201821:15
Sygna du er på?
[Re: Sigbha]
#249172517/06/201811:38
Av mine fire sykler må valget bli min Fuji Tread 1.0 SE som jeg bestilte første generasjon av. Den var priser til 11990.- ordinær pris men kostet 9990.- ved forhåndsbestiling i desember. Imidlertid endret dollarkursen seg stygt og innen sykkelen kom i mars var ordinærpris steget til 15990.- mens jeg fortsatt fikk min til avtalt pris. Sykkelen kom med 105 gruppe og hydrauliske skivebremser. Strava sier at sykkelen har gått 5385 km og har oppført seg problemfritt. Spanderte nye Irwin hjul på den for et par år siden som jeg fikk til veldig god pris, så kost per km begynner å bli veldig lav. Brukes stort sett på grusen i marka så lenge det er snøfritt, men og som generell høst og vårsykkel.
Redigert av Espen E; 17/06/201817:11.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
[Re: Espen E]
#249179717/06/201817:26
Trekløveret Fuji Tread 1.0, GT Grade X og White CX Pro kom alle i 2015 til markedsledende pris med en uslåelig pakke av 105 og hydrauliske bremser med de estetisk tilfredsstillende bremsehendlene ST-RS685. Siden gikk prisene markant opp og noen modeller fikk kun semihydrauliske bremser mens andre fikk hendlene erstattet av de estetisk mindre tilfredsstillende ST-RS505
Din sykkel vil forresten være helt topp på brøytede veier i Marka vinterstid også.
[Re: Sepeda]
#249181217/06/201818:29
Liker tankegangen din Raskall, og jeg må ærlig si at Fredrikstad er et veldig godt utgangspunkt for transport/rekreasjonssykling som jeg selv også bedriver daglig. Personlig har jeg en kontinuerlig work in progress med min egen, som jeg heller tenkte å fortelle om når jeg er helt ferdig. Det blir først utpå høsten en gang.
PS: Må si jeg blir mer og mer glad i Glommastien. Var en tur i Oslo i helgen, og det var liksom noe annet... Ser frem til at Fredrikstadbrua blir ferdig så sykkelmulighetene forbedres ytterligere.
[Re: Skorp]
#249250720/06/201807:26
Synes egentlig alle syklene mine er greit fornuftige mtp bruksgleden de gir meg.
Jeg kjøper uansett lite bare fordi det er billig, men prøver å finne det som gir meg mest bruksglede for prisen jeg er villig til å betale. Så prøver jeg heller å beholde ting, og ha det i årevis.
Jeg kommer nok aldri til å bli den typen som bytter stisykkel årlig, men når jeg først skal kjøpe en sykkel kjøper jeg som regel akkurat den jeg har lyst på.
Per B.
#249268020/06/201818:44
Hos meg er det min Kelly deluxe singlespeed fra 2006, tatt ut av drift i 2015, som leder, med 1,57/km. Men den prisen gjelder kun innkjøp, ikke vedlikehold. Oppgraderinger er regnet inn på den måten at prisforskjellen mellom gammel og ny del legges til totalen.
På andre plass ligger min Creme fra 2016. Den har kostet 1,65/km men så kostet den bare en brøkdel i innkjøp av det Kellyen kostet. Siden den fortsatt er i drift (såvidt) så kommer den sannsynligvis til å bli billigere i kroner per kilometer enn Kellyen. Miljømessig derimot er Kellyen en vinner, siden den ble brukt som nummer 1-sykkel i nesten ti år, mens Cremen sannsynligvis kollapser i løpet av neste vinter.
Dyrest er min Nishiki Olympic Royal veteran som ble kjøpt NOS. Den ligger på 10,57/km. Kun kjørt 426 km. Kun på søndager med sol...
Jeg har to sykler jeg mener er forholdsvis fornuftig. Nummer 1 er en gammel racer jeg fikk av en nabo for 10 år siden. De siste 5 årene har den vært mitt primære fremkomstmiddel så lenge det ikke er snø på bakken.
Det eneste jeg har gjort med den er å bygge den om til 1x , sette den opp med flatt styre og satt på en hjemmelaget variant av en frontbærer. Funker som bare det.