Ut i marka - utstyrsråd ønskes!
|
Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes!
[Re: chalshus]
30/05/2018 10:19
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Da kjøper man heller Nallo 4 GT og sparer to kilo. Man trenger ikke Keron før man jevnlig drar på vintertur på Hardangervidda eller på Grønland. Enig, enig, meeeen: Nallo skrår nedover i fotenden og minst to i familien pleier å skli så langt ned at de ligger og presser innerteltet mot ytterduken. Når ytterduken er fuktig, får man dermed masse fukt inn i teltet. Jeg digger Nallo på alle mulige måter, men jeg skulle virkelig ønske det lot seg gjøre å sette opp teltet slik at det ble større avstand mellom inner/yttertelt i fotenden. Uansett hvor mye jeg strammer og endrer vinkel på bardunene, så er det kun millimeter som skiller de to dukene.
|
|
|
[Re: larsdx]
30/05/2018 11:58
|
Husky
Entusiast
|
Entusiast
Hvis man kjøper Hilleberg til familieturer i Østmarka er det fordi man har god råd. Jeg vil også mene at det er dumt, siden det finnes andre telt som er bedre egnet til bruken, særlig om man kikker litt på hva som finnes i utlandet. I Norge er det veldig typisk at vi kjøper utstyr til polekspedisjoner selv om vi skal på søndagstur i marka. Jeg ville prioritert vekt. Å dra på tur med små barn innebærer at man må pakke med seg sinnsykt mye mer enn man gjør på vanlige turer og da teller alt. Scarp Hogback ville vært min anbefaling. Har ikke dette, men tarptent 1 og meget fornøyd. Dette er mer romslige telt enn vanlige norske telt, hvor et firemannstelt i realiteten har plass til tre personer. https://www.tarptent.com/hogback.htmlDette teltet ville jeg uten å nøle brukt under tregrensen året rundt i Norge. Enig at det nødvendigvis ikkje er naudsynt å bruke 10k på telt, og det finst mykje bra utanfor landegrensene. Men norske/svenske telt er laga for norske forhold, og for ein vestlending skin ikkje sola alltid 24/7. Eit fortelt er uansett fint å ha til å: lage mat, slenge frå seg våte/skitne kler, legge utstyr etc. Og ein kan finne mykje bra brukt. Hadde eit telt likt Hogback på sykkeltur. Lett og raskt å sette opp, men i dårleg vêr regna/draup det inn døråpningen og alt av utstyr måtte inn i telt på kveld (for ikkje å forsvinne i løpet av natta). Skal ikkje undervurdere fortelt.
Sig
|
|
|
[Re: Husky]
30/05/2018 17:10
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis man kjøper Hilleberg til familieturer i Østmarka er det fordi man har god råd. Jeg vil også mene at det er dumt, siden det finnes andre telt som er bedre egnet til bruken, særlig om man kikker litt på hva som finnes i utlandet. I Norge er det veldig typisk at vi kjøper utstyr til polekspedisjoner selv om vi skal på søndagstur i marka. Jeg ville prioritert vekt. Å dra på tur med små barn innebærer at man må pakke med seg sinnsykt mye mer enn man gjør på vanlige turer og da teller alt. Scarp Hogback ville vært min anbefaling. Har ikke dette, men tarptent 1 og meget fornøyd. Dette er mer romslige telt enn vanlige norske telt, hvor et firemannstelt i realiteten har plass til tre personer. https://www.tarptent.com/hogback.htmlDette teltet ville jeg uten å nøle brukt under tregrensen året rundt i Norge. Enig at det nødvendigvis ikkje er naudsynt å bruke 10k på telt, og det finst mykje bra utanfor landegrensene. Men norske/svenske telt er laga for norske forhold, og for ein vestlending skin ikkje sola alltid 24/7. Eit fortelt er uansett fint å ha til å: lage mat, slenge frå seg våte/skitne kler, legge utstyr etc. Og ein kan finne mykje bra brukt. Hadde eit telt likt Hogback på sykkeltur. Lett og raskt å sette opp, men i dårleg vêr regna/draup det inn døråpningen og alt av utstyr måtte inn i telt på kveld (for ikkje å forsvinne i løpet av natta). Skal ikkje undervurdere fortelt. Har som sagt tarptent og helt uproblenatisk å oppbevare en sekk i forteltet. Men det er litt mer mikkmakk å få det stramt og bra. Østmarka er ellers ikke Vestlandet. Skal man ha twlt til å telte på vestlandske øyer og fjell året rundt er jeg enig i at fjelltelt ikke er så dumt.
|
|
|
[Re: magb]
30/05/2018 21:37
|
nordfonn
Entusiast
|
Entusiast
Er forøvrig enig i at Keron som jeg ønsker meg er overkill til trådstarters behov. Men ville nok lagt noen kroner i telt, kjipt å være usikker på teltet når du endelig har fått med hele familien et stykke inn i skauen..
Synes Bergans Wiglo ser ut som et kanon familietelt til 4. Prisen hos gsport er heller ikke så avskremmende.
Tips ift. mye utstyr: jeg er veldig glad i å ta på joggehjulet på sykkelvogna og bruke den som pakkesel når vi skal ha med oss mye stæsj.
Redigert av nordfonn; 30/05/2018 21:38.
|
|
|
[Re: nordfonn]
30/05/2018 21:42
|
perbl
More than words
|
More than words
Er forøvrig enig i at Keron som jeg ønsker meg er overkill til trådstarters behov. Om du først skal opp i denne prisen, hvorfor Keron, og ikke Kaitum?
Per B.
|
|
|
31/05/2018 05:28
|
Dan
More than words
|
More than words
Siden jeg ikke kan se at noen har nevnt det så nevner jeg det: KART!
|
|
|
[Re: Dan]
31/05/2018 07:08
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Siden jeg ikke kan se at noen har nevnt det så nevner jeg det: KART! Har google maps på iphonen. Null stress. *blunkefjes*
Ut på tur!
|
|
|
31/05/2018 07:27
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Bergans Wiglo er nevnt tidligere i tråden. Denne vil jeg også anbefale på det sterkeste! Romslig og god plass. Har testet både vanlig tunneltelt og denne med en unge på 0-2 år. Foretrekker glatt Wigloen selv om den er tyngre å dra på. Er kjekt å kunne komme seg inn og ut av teltet uten å måtte krype over de andre, eller måtte prøve å åle seg langs kanten i tunnelteltet. God takhøyde som er et must i mine øyne når man er flere i ett telt. Tre innganger som byr på god lufting og god lagringsplass. Det perfekte familietelt.
Skal du kun overnatte ute i gode temperaturer, særlig på sommeren, kan du bruke hva som helst av sovepose.
Trangia stormkjøkken med tilhørende gassmodul er praktisk og greit. Jeg foretrekker bensinbrenner, men det er plusser og minuser med begge deler. Gass er tryggere å bruke. Sørg for å ha med en ekstra gassbeholder. Vil anbefale kjeler med slippbelegg. Vesentlig enklere å rengjøre ute i felten, men bruk kunn plast/tre til å røre med.
|
|
|
31/05/2018 08:19
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Støtter forlaget om Bergans Wiglo og Stormkjøkken med gassbluss om du har plass. Dette bruker jeg som regel alltid på tur med barn om jeg har plass til det. Har telt fra Helsport, Hilleberg og Mountain Hardwear samt brennere i diverse merker fra Coleman til Primus så jeg har ikke noe merkefokus. Men skal jeg på lengere tur på vinteren alene tar jeg så klart Hilleberg Unna og en mulitfuelbrenner med f.eks renset bensin. Enig med anonymous rødsprit bør du unngå. 
|
|
|
[Re: eirikbk]
31/05/2018 08:25
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skal du kun overnatte ute i gode temperaturer, særlig på sommeren, kan du bruke hva som helst av sovepose.
Nja, jag tycker att det alltid kan bli rätt kallt på nätterna i Norge och om det blir 10 grader så vill iallafall ja ha en någorlunda varm sovepose.
|
|
|
31/05/2018 08:26
|
per-e
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Slo til denne uka på G-Sport sin nedsatte pris på Wiglo. Satte det opp i hagen igår og førsteinntrykket er at dette er det perfekte familieteltet. God takhøyde, enkelt å sette opp. Bra med innganger og plass.
|
|
|
31/05/2018 08:43
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Jeg støtter absolutt rådet om to mindre telt, og å kjøpe brukt og rimelig! Behovene dere har som familie med små barn er sannsynligvis helt annerledes enn behovene dere har om noen år. Kanskje ett av barna digger å være på tur og den andre hater det. Kanskje dere prøver hengekøye en gang og syns at DET var tingen, eller å sove under åpen himmel er mye morsommere. Da er et splitter nytt 4-manns Hillebergtelt overkill så det holder. Solid og dyrt fjelltelt kan du kjøpe når du vet at det er akkurat det du skal ha. Vi har 3-manns Hillebergtelt med stort fortelt, og det er perfekt på fjellet om vinteren men litt vel digert i mange andre sammenhenger.
Og ikke undervurder at kidsa kan syns det er kjempegøy å ha eget telt. Enten til å leke i mens dere lager mat, eller for å få litt alenetid med en av foreldrene før legging f.eks.
En annen ting er at i Østmarka er det enklere å finne teltplass til to små enn ett stort telt, og flere steder å velge mellom. Kjedelig å måtte være låst til en håndfull plasser.
|
|
|
[Re: Supermann]
31/05/2018 13:05
|
Husky
Entusiast
|
Entusiast
Siden jeg ikke kan se at noen har nevnt det så nevner jeg det: KART! Har google maps på iphonen. Null stress. *blunkefjes* Ser blunkefjes, men fakta er vel at mange held seg til google maps i skog og mark. Er det alltid lurt? Har Norgeskart, UT, Bratt, Map3D etc på telefon, men det erstattar ikkje eit EKTE papirkart (og kompass) i sekken. Samt at det er enklare å lære vekk litt navigasjon til ein 4åring (som det er snakk om her) på eit kartblad.
Sig
|
|
|
31/05/2018 15:20
|
jhn
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har kartofobi og har så og si alltid med papirkart, håndholdt GPS samt at jeg har fenix5x med gratis innlastet 50:000 serie. For de som ikke har kartofobi og ønsker kart på telefon kan man bruke apper som støtter offline modus. Hvis man setter telefon i flymodus har man lang batteritid og Telefonens GPS fungerer.
|
|
|
31/05/2018 18:37
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du er vel mer kartofil enn kartofob?
|
|
|
[Re: runermm]
31/05/2018 18:46
|
jhn
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
01/06/2018 16:47
|
Dan
More than words
|
More than words
Har Norgeskart, UT, Bratt, Map3D etc på telefon, men det erstattar ikkje eit EKTE papirkart (og kompass) i sekken. Helt riktig. Papir- eller plastkart vinner over apper på to viktige punkt: Batteritid og oversiktlighet. Det jeg synes er håpløst med appene er at man ikke får en følelse for målestokken, selv om den i beste fall står angitt. Så når man driver og zoomer inn og ut og panorerer så klarer man ikke å få et forhold til om avstanden mellom to punkter er lang eller kort.
|
|
|
01/06/2018 16:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
Har Norgeskart, UT, Bratt, Map3D etc på telefon, men det erstattar ikkje eit EKTE papirkart (og kompass) i sekken. Samt at det er enklare å lære vekk litt navigasjon til ein 4åring (som det er snakk om her) på eit kartblad.
Nei. De erstatter ikke, men duverden som de komplementerer. Navigering i ukjent terreng på vinteren (enten det er opp eller ned) er på et helt annet nivå kompleksitetsmessig med Bratt-appen. Spesielt når en står i en bratt fjellside med moderat skredfare og en skal finne veien til topps gjennom tåka. Eller når en skal kjøre ned en fjellside en ikke har gått opp. Men når man skal diskutere det store bildet, for eksempel over bordet på DNT-hytta kvelden før, eller over lunsj i ly bak toppvarden - er papirkart din venn.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
01/06/2018 21:39
|
Husky
Entusiast
|
Entusiast
Har Norgeskart, UT, Bratt, Map3D etc på telefon, men det erstattar ikkje eit EKTE papirkart (og kompass) i sekken. Samt at det er enklare å lære vekk litt navigasjon til ein 4åring (som det er snakk om her) på eit kartblad.
Nei. De erstatter ikke, men duverden som de komplementerer. Navigering i ukjent terreng på vinteren (enten det er opp eller ned) er på et helt annet nivå kompleksitetsmessig med Bratt-appen. Spesielt når en står i en bratt fjellside med moderat skredfare og en skal finne veien til topps gjennom tåka. Eller når en skal kjøre ned en fjellside en ikke har gått opp. Men når man skal diskutere det store bildet, for eksempel over bordet på DNT-hytta kvelden før, eller over lunsj i ly bak toppvarden - er papirkart din venn. Og so mykje kjekkare å planlegge tur med... So lagar ein grov tracklogg i Basecamp som ein har til GPSen.
Sig
|
|
|
[Re: ]
03/06/2018 12:37
|
chalshus
More than words
|
More than words
Har 5-6 parafinbrennere, og samme antall gassbrennere av ymse slag. Men ender alltid opp med Stormkjøkken sett og gassbluss på tur. Rødspribrenneren er i mine øyne ubrukelig.
Men hvorfor har du så mye ræl da?
|
|
|
13/06/2018 10:56
|
magb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei alle og takk for fantastisk rørende respons. Da vi ikke kan utelukke familieforøkelse nok en gang ila 1-2 år tenker jeg at det med to telt ikke var en dum idè. Vi har allerede et Helsport Gimle family 4+2 som er helt kanon, men merker det ikke blir brukt pga høy vekt (8kg) og massivt pakkvolum.
Dersom ikke noen mener jeg er helt idiot, er tanken å kjøpe Helsport Reinsfjell pro 3 pga: - Vekt 4,2kg er greit, pakkvolumet også bra med 22x42cm. - Ser ut som jeg kan skvise 2voksne og barn på 4+1år inni der nå. 180cm bredde og 235 lengde. - Kuppeltelt er vel mer romslig og det er tiltenkt finværsbruk på vår/sommer/høst. Vi vil helst unngå vind og regn! - Pris 4500kr er vel greit. - Om det slår an i familien blir det et ekstra, billig og mindre telt når det trengs.
Wiglo ble nøye vurdert da mange skryter av den, men er litt for likt det jeg allerede har.
|
|
|
15/06/2018 06:26
|
magb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hvor stor sekk vil folk anbefale? 65L? større? Anbefalte typer?
|
|
|
15/06/2018 06:51
|
Arnebv
Besatt
|
Besatt
Med små barn blir det jævl.. mykje dilldall og alt må bæres av dei vaksne. Ein stor sekk har gjerne bæresystem som toler ein del vekt også. Men det må jo bli ein vurdering på brukaren også. Eg endte opp med å ettermontere sidelommer på min 80l sekk, slik at den no er 90l. Den vart full når tre ungar og lavvo (!!) skulle på tur eit par netter. Og det var tungt å gå med i fjellet.. Finn ut kva du skal ha med deg og velg ein sekk der du får plass til dette. 
|
|
|
15/06/2018 10:12
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Har to barn som bærer soveposer selv pluss litt annet, men 70l er i snaueste laget. Skulle jeg kjøpt igjen hadde jeg valgt minst 80l.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
18/06/2018 07:51
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Bruker Norrøna Para Ranger 120L. Skjønner ikke hvordan det er mulig å bruke mindre sekk, for min blir nesten full selv alene på tur...
|
|
|
[Re: eirikbk]
18/06/2018 07:56
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Bruker Norrøna Para Ranger 120L. Skjønner ikke hvordan det er mulig å bruke mindre sekk, for min blir nesten full selv alene på tur... Samme her... Ulempen med stor sekk er at det alltid er plass til det lille ekstra, og da blir det tungt å bære. Samtidig er det veldig kjekt å få omtrent alt nedi sekken, og slippe å feste ting på utsida. Og så er det kjekt med en sekk man kan bruke som nødbivuakk dersom man skulle ha behov for det 
|
|
|
|
|