Landeveissykkel på studentbudsjett
|
Landeveissykkel på studentbudsjett
21/05/2018 10:22
|
krakknissen
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Hei, er på utkikk etter en landeveissykkel på studentbudsjett.
Ser hovedsaklig på brukte sykler på finn.no opp til 5000kr, men er usikker på hva jeg skal se etter på syklene. Har aldri hatt en landeveissykkel.
Først og fremst, hva er det en nybegynner bør se etter når han skal kjøpe sykkel, og hva er ikke like viktig?
Er det noen spesielle merker og modeller dere vil anbefale?
Alle tips tas i mot med stor takk!
|
|
|
Re: Landeveissykkel på studentbudsjett
[Re: krakknissen]
21/05/2018 10:26
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Velkommen på forumet! Ville begynt med å se denne i sin helhet: Road Bike Buyers Guide - What You Need To Know. Deretter bør du skrive noe om... - hva du skal bruke sykkelen til (hverdagstransport, by/kafecruising, langtur, trening, ritt eller annet); - under hvilke forhold (sol, regn); - på hvilket underlag (asfalt, brostein og/eller grus); - din høyde; - og hvorvidt du er flink til å mekke sykkel ...så får du sikkert gode tips fra forumet 
|
|
|
21/05/2018 10:37
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Som regel gjør en bedre kjøp på relativt ukjente merker i stedet for de som "alle" anbefaler. Det er mye bra på markedet. Se etter noe som er lite slitt med 10-delt girsystem.
|
|
|
[Re: Sepeda]
21/05/2018 14:09
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Deretter bør du skrive noe om...
- hva du skal bruke sykkelen til (hverdagstransport, by/kafecruising, langtur, trening, ritt eller annet); - under hvilke forhold (sol, regn); - på hvilket underlag (asfalt, brostein og/eller grus); - din høyde; […]
Vås. Dette er å gjera det altfor komplisert. Kjøp ein streit racer som er passe stor og i god stand.
|
|
|
[Re: dagfink]
21/05/2018 14:21
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
21/05/2018 14:30
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Hyggelig sagt av deg. Takk for den! Det er selvsagt bare vås å spørre hva sykkelen skal brukes til eller kjøperens preferanser og forutsetninger. Eller trådstarters høyde, slik at vi kan anbefale gode funn på Finn eller forumet. Beklager at jeg ikke forstår det. Egentlig trenger vi ikke forumet siden enhver sykkel passer til alt. Det er også helt meningsløst at industrien tilbyr forskjellige modeller i alle prisklasser siden vi ikke trenger det 
|
|
|
21/05/2018 14:43
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men det er ganske opplagt kva han skal bruke sykkelen til når han spør etter landevegssykkel. Alle forstår da at han i hovudsak skal bruke denne på asfaltert landeveg. Å spørre om han skal bruke den til ritt eller berre trening er jo greit nok, men det er grenser for kor mange ulike sykkeltypar han kan velgje mellom med det budsjettet.
|
|
|
[Re: -Jan]
21/05/2018 14:58
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg synes dere skal finne noe annet å ergre dere over enn at jeg stiller noen enkle, velmente spørsmål for å gi best mulig råd. Jeg er faktisk ikke dummere enn at jeg skjønner like godt som dere at trådstarer vil ha en landeveissykkel til landeveisbruk (!). Men på et så begrenset budsjett er det desto viktigere å kjøpe rett sykkel - derfor noen enkle kontrollspørsmål. Selv noe så enkelt som nye dekk vil velte budsjettet, om det skulle vise seg at f.eks. 23 mm er beskjedent på de aktuelle rutene, for ikke å nevne uforutsett behov for reparasjon eller vedlikehold dersom vedkommende ikke er særlig erfaren med mekking. Og om det skulle vise seg at han vil bruke sykkelen også til pending til skole, er litt ekstra dekklaring eller endog festepunkter for skjermer et pluss. Osv. Og ja, jeg synes ikke det er hyggelig at det blir kalt "vås" og det lot jeg meg provosere en smule av  Om dere vil kjekle om dette, er dere hjertelig velkommen til å ta det mellom dere. Jeg venter på svar fra trådstarter, så kan vi gi ham flere nyttige forslag.
|
|
|
[Re: anonym]
21/05/2018 15:17
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Det var en rimelig spesiell påstand. Jeg er 100% sikker på at jeg skulle funnet flotte sykler til 5k på finn. Ikke verre enn at en av de som kjøpte seg en til 8-10k i fjor fant ut at dette ikke var så morsomt så de selger den for 5k nå. Så er jeg enig i at man må være nøye på tilstand til spesielt krank og kassett. Kjedelig hvis man kjøper på budsjett for så å måtte bytte. Hadde du vært min venn hadde jeg prøvd å finne en sykkel med Shimano 105 11-speed (altså 22 gir). Mulig det er vanskelig i den prisklassen - isåfall Shimano Tiagra (liker Campagnolo best selv, men for en nybegynner blir det for knotete hva gjelder reservedeler). Hva gjelder merke betyr det stort sett ingenting. Så hadde jeg prøvd å finne en sykkel fra noen som har gått lei. Altså en som ikke har vært så mye brukt - da er risikoen for å måtte bytte ut slitedeler naturlignok mye mindre. https://www.bikeforums.net/bicycle-mechanics/1050870-symptoms-worn-chain-ring.htmlEksempel på tegn man bør se etter. Ellers er størrelser på sykler noe herk. Det finnes ikke et universielt tall du kan se etter. Jeg har selv ei ramme som har str 57, men som fint kan være like stor som ei ramme fra en annen produsent som er i str 62. Der må man bare prøve seg frem. Søke på nettet etter tegninger og sammenligne med sykler man har prøvd og som er passe store.
|
|
|
21/05/2018 15:30
|
SERLAA
Medlem
|
Medlem
- og hvorvidt du er flink til å mekke sykkel
Siden det mest sannsynligvis blir en fin brukt sykkel på deg, så vil dine mekke kunnskaper være ganske greit å få skikk på for å unngå at sykkelen koster mer på verksted enn kjøpsprisen. Søk opp "GCN" på youtube. Etter noen tusen timer med dette kan du mer om sykkel enn hele team Sky til sammen. (Dessverre har de nok bedre mekke utstyr enn de fleste av oss) Et godt tips hvis du bor i Oslo er å se på sykler som selges brukt utenfor bygrensen også. Godt mulig å få en god deal på noe som ikke er spesielt sentrumsnært. Et godt tegn på en sykkel i "ny" stand kan være at dummy-disc`en og refleksene rundt hjulene sitter på fremdeles. http://forums.mtbr.com/general-discussion/should-i-remove-840853.htmlHvis du er helt ny innen sykling så kan det være en ide å stikke innom din lokale sykkel butikk og prøve sitte litt der og kanskje få litt hjelp til størrelse og geometri. (Bare ikke si at du ikke tenker å kjøpe sykkel der) Men fint om du handler litt der når du er ferdig skolert ettersom butikkene må overleve de også På brukt markedet burde det finnes mange husmerker med 11 delt 105 som er syklet på 3 - 5 turer. Se etter White, Gavia, Nakamura og lignende. Husk også at du gjerne vil ha hjelm, sykkelsko og i det minste en god bib-shorts. (Dessverre ikke gratis heller)
|
|
|
[Re: SERLAA]
21/05/2018 16:12
|
lkall
Medlem
|
Medlem
Anbefaler glatt Fuji Roubaix som en (etter min mening) ypperlig innstegsmodell til landevei. Hadde min i to sesonger og solgte den i fjor til den nette sum av 5000kr. Shimano 105 utstyr og helt ok hjul. Fikk god kritikk i Landevei da den ble testet for et par år tilbake.
Påstanden om at du ikke finner en brukbar sykkel til ditt bruk på Finn, mener jeg er rett og slett bare tull.
|
|
|
21/05/2018 16:34
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Så to stykker i denne tråden skal være representativ for hva som selges på Finn?
I tillegg må man vel kjøpe verktøy, om man skal skru selv.
Mitt argument er at en ny sykkel er kjøreklar, når pedalene er satt på. Det er ikke de fleste landeveissykler på Finn til 5000 kroner. Bevares det finnes unntak, men det er langt mellom de og man kan ikke si de lyser opp som fyrlykter på Finn for en som er nybegynner. Det er vanskelig å vite hva man skal se etter.
|
|
|
21/05/2018 16:54
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Du mener en stk (altså deg) er mer representativ for hva som selges på Finn?
Akkurat nå ligger det 222 landeveissykler mellom 3500-5000kr ute på finn (dvs mange av de ligger under landevei uten å være det). Jeg orker ikke bla gjennom alle, men det vil overraske meg om ikke minst 20 er gode sykler (sannsynligvis flere). Om man så klarer å finne en i riktig størrelse i nærheten av der man bor er en annen sak. Er man tålmodig nok gjør man det.
|
|
|
21/05/2018 16:57
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Jeg er redd for at å kjøpe en ny sykkel til 5.000 gir garantert fiasko. Så billige sykler har så dårlig utstyr at du fort går lei. Derimot taper sykler seg mye i verdi, de trenger ikke være særlig slitt for å koste under halvdelen av ny-pris. (Og sykkel med nypris 12000 er noe helt annet enn en til 5000)
|
|
|
21/05/2018 17:07
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: anonym]
21/05/2018 17:53
|
lkall
Medlem
|
Medlem
Så to stykker i denne tråden skal være representativ for hva som selges på Finn?
I tillegg må man vel kjøpe verktøy, om man skal skru selv.
Mitt argument er at en ny sykkel er kjøreklar, når pedalene er satt på. Det er ikke de fleste landeveissykler på Finn til 5000 kroner. Bevares det finnes unntak, men det er langt mellom de og man kan ikke si de lyser opp som fyrlykter på Finn for en som er nybegynner. Det er vanskelig å vite hva man skal se etter. Som rimelig fersk i dette gamet mener jeg det svartmales alt for mye over «rimelige» sykler. Om ikke sykkelen har den feteste utstyrsgruppa og det råeste hjulsettet er den i de fleste tilfellene mer enn brukbar som et innsteg til landeveissykling. Jeg tror det aller viktigste er å finne en sykkel som passer greit i størrelsen, og som har deler som fungerer. Kjør en liten testrunde så kjenner du fort om dette er noe å bruke 5000 på eller ikke. Er fullstendig klar over at det selges mye ræl på Finn, men at det er så vanskelig som du skal ha det til er jeg ikke med på.
|
|
|
[Re: Havre]
21/05/2018 19:54
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Du mener en stk (altså deg) er mer representativ for hva som selges på Finn?
Akkurat nå ligger det 222 landeveissykler mellom 3500-5000kr ute på finn (dvs mange av de ligger under landevei uten å være det). Jeg orker ikke bla gjennom alle, men det vil overraske meg om ikke minst 20 er gode sykler (sannsynligvis flere). Om man så klarer å finne en i riktig størrelse i nærheten av der man bor er en annen sak. Er man tålmodig nok gjør man det. Nei ikke meg, men alle annonsene på Finn danner jo et greit grunnlag. Det er nok av "nye" "ubrukte" "nesten ikke brukt" utslitte sykler som selges der. Ikke bare bare for en fersk syklist å finne noe brukbart der og spesielt om man er på studentbudsjett. Da har man ikke tusenvis av kroner ekstra. Jada jeg vet det finnes perler på Finn, men som perler flest, er de sjeldne.
Redigert av anonym; 21/05/2018 19:55.
|
|
|
21/05/2018 20:14
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Poenget mitt var at alle dei omsyna du ramsar opp, truleg er meir eigna til å skapa forvirring enn å vera til hjelp for ein fersking som skal ha ein rimeleg landevegssykkel. Eg skjønner at du ikkje meiner noko anna enn godt med det du skriv. Samtidig bør du, som den ytringsglade forumisten du er, tola å bli sett på plass når du gir dårlege råd. Kisen skal ha hjelp til å finna ein grei sykkel, ikkje til å ta del i dagdraumane til kjøpesterke kontoristar.
Edit: Kroppshøgde er sjølvsagt viktig; det har du rett i.
Redigert av dagfink; 21/05/2018 20:22.
|
|
|
21/05/2018 20:22
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Å kalle relevante og velmente spørsmål for "tøv" er deg ikke verdig.
Du ser ikke relevansen av spørsmålene og tror det forvirrer trådstarter. Det er et helt greit poeng som du er språksterk nok til å uttrykke på annet vis.
Vi vil alle gjerne hjelpe. Det er trist å se tråder som denne utarte til smålig kjekling bare fordi man ikke forstår poengene eller er uenig med dem.
Tiltenkt bruk, kjøpers høyde/mål og mekkeferdigheter er alltid relevante spørsmål, uansett prisgruppe. Og, ja, det er forskjell på sykler i alle prisgrupper.
|
|
|
21/05/2018 20:38
|
Christian82
Ivrig
|
Ivrig
Jeg startet min "karriere" på en Schwinn til den nette sum av 6000 kr ny.. Den storkoste jeg meg på i 2 sesonger før jeg tok steget opp til en litt dyrere sykkel. Er først de siste årene jeg har kjøpt meg to sykler til 30+lapper.. Koser jeg meg mere på sykkelen nå enn da? Jeg tror ikke det.. Men jeg ville ikke gått tilbake til en 6000 kr sykkel etter først å ha hatt Di2 og skivebremser, men for 10 år siden var jeg lykkelig uvitende om det å hadde 2 flotte sesonger på billigsykkelen.. Så det MÅ ikke være dyrt i starten.
it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
|
|
|
21/05/2018 20:42
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man MÅ ikke lese seg opp på tekniske ting eller ha mekkeferdigheter for å kjøpe og eie en sykkel. Får man tak i en ok sykkel så klarer man seg fint med en pumpe, multiverktøy og å sende sykkelen på service ca. annethvert år. Jeg har drevet med det her i snart 30 år og hadde det ikke vært for at jeg på et tidspunkt begynte å bygge opp syklene mine selv så hadde jeg klart meg fint uten all kunnskapen og alt verktøyet jeg har pådratt meg opp igjennom årene.
Det enkle er av og til det beste.
|
|
|
21/05/2018 20:43
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Min siste sykkel ble kjøpt i høst på Finn rett over trådstarters budsjett. Et par år gammel, pent brukt, prisvinnende modell med avslappet, men sporty geometri, 105, hydrauliske skivebremser, slangeløse felger, plass til opptil 35-40 mm dekk og fester for skjermer. Har brukt den hver dag gjennom hele vintersesongen og bruker den hyppig nå på sommeren. Trenger strengt tatt ingen annen sykkel. Holder følge med gutta på Canyon og karbonhjul. Kanskje trenger trådstarter noe slikt for landeveissykling, pendling og eventyr.
Eller kanskje trenger trådstarter en rendyrket rittsykkel med felgbremser og aggressiv geometri for rask trening og etterhvert ritt. Enklere å finne og større utvalg, slik de mange gode tipsene i tråden vitner om.
Vi vet ikke før vi spør.
Hvorfor dere blir provosert av spørsmål om tiltenkt bruk, er meg en gåte.
|
|
|
[Re: Christian82]
21/05/2018 20:48
|
SERLAA
Medlem
|
Medlem
Jeg startet min "karriere" på en Schwinn til den nette sum av 6000 kr ny..
+1 Min første var en Merida Race 900 med 8-delt Sora gruppesett og noe ujevne hjul som jeg betalte 2300,- for i 2014. Tror jeg hadde ca 2000 km på den første sesongen. For ordensskyld så må jeg nevne at den ble byttet ut etter 1. sesong, men ikke på grunn av at den var dårlig å sykle på.
|
|
|
21/05/2018 21:02
|
krakknissen
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Velkommen på forumet! Ville begynt med å se denne i sin helhet: Road Bike Buyers Guide - What You Need To Know. Deretter bør du skrive noe om... - hva du skal bruke sykkelen til (hverdagstransport, by/kafecruising, langtur, trening, ritt eller annet); - under hvilke forhold (sol, regn); - på hvilket underlag (asfalt, brostein og/eller grus); - din høyde; - og hvorvidt du er flink til å mekke sykkel ...så får du sikkert gode tips fra forumet Hei, og tusen takk for all tilbakemelding i tråden! For å svare på spørsmålene, så vil jeg bruke sykkelen til trening og langturer. Dette vil foregå når det er tørt på bakken, og kjøringen blir på asfalt. Jeg er 183 høy, og har ikke mekket sykkel før (bortsett fra å smøre kjede på sykkelen jeg hadde for 10 år siden + skiftet et par slanger) En av grunnene til at jeg vil kjøpe en brukt sykkel er nettopp fordi jeg er nybegynner og kanskje ikke har like stor interesse for dette som jeg håper jeg har. Vil derfor ha en sykkel som ikke synker så mye i pris ila en halv sesong dersom dette ikke skulle gi mersmak. Har sett på forslagene dere har sendt og må si de ser veldig relevante ut for meg! Nå som dere vet hvilket formål sykkelen skal brukes til lurer jeg på om dere har noen flere innspill om hvilken jeg bør gå for?
|
|
|
21/05/2018 21:13
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En helt vanlig landeveissykkel. De kan brukes til alt:)
edit.
Størrelse ja... Jeg er ikke så stødig på størrelser for folk på din høyde men jeg tror jeg hadde gått for den svarte Scotten. De andre er nok litt store eller små. På den ene White'n står det atd en passer for folk fra 180-200cmmen det er bare tull. Den passer for folk rundt 190.
Redigert av skubisan; 21/05/2018 21:38.
|
|
|
21/05/2018 22:13
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
For å svare på spørsmålene, så vil jeg bruke sykkelen til trening og langturer. Dette vil foregå når det er tørt på bakken, og kjøringen blir på asfalt. Jeg er 183 høy, og har ikke mekket sykkel før (bortsett fra å smøre kjede på sykkelen jeg hadde for 10 år siden + skiftet et par slanger) Hei igjen! Godt å se at du ikke ble skremt av spørsmålene mine, som vakte så stor harme. Og for å fjerne enhver potensiell misforståelse: Du kan selvsagt bruke enhver landeveissykkel i ethvert vær og trygt ta en sving innom grusveier! Du beskriver klassisk landeveissykling og vil få stor glede av en klassisk landeveissykkel. Det gleder nok også mang en kall på forumet som ikke kan like nymotens endringer  Du har allerede fått mange gode råd og tips i tråden. Om du velger å kjøpe brukt, bør du helst alliere deg med en venn eller bekjent som har god greie på sykkel, ellers kan du risikere uforutsette utgifter til reparasjon og vedlikehold. Denne er også nyttig: How To Buy A Used Bike – What To Look For When Buying A Second Hand Road Bike. Jeg ville uansett sett etter nyere, lite brukte modeller der det er mindre fare for slitasje. Om du velger å kjøpe nytt, vil du få alle garantier og reklamasjonsrett og noen ganger gratis, enkel service et par år. Du vl også få veiledning og hjelp til tilpassing. Det er en trygghet, men prisen blir om regel høyere enn på bruktmarkedet. Samtidig kan du være heldig og komme over eksepsjonelt gode tilbud og kampanjer. Du har ikke nevnt hvor du bor - glemte å spørre om det, gitt - noe som gjør det litt vanskeligere å gi råd om bruktkjøp. Blant de brukte syklene det allerede er tipset om i tråden, synes jeg som Skubisan at med forbehold om størrelse peker denne seg ut: Scott Speedster 15 2016 str. 54. Alderen på denne medfører en større risiko, men med forbehold om god stand er den også en mulighet - under tvil: Scott Speedster S15 2013 str. M/L Om du kan øke budsjettet en smule, ser dette ut som et godt kjøp - nesten for godt: Fuji Roubaix 1.3 2017 str. L. Denne koster nærmere 13K ny, se her, så be for all del om kopi av kvittering. Den er en klassisk, rimelig aggressiv rittsykkel og må ikke forveksles med Specializeds sykkel med samme navn. Ikke den letteste giringen, men velegnet for alminnelig landeveissykling. Om alt er i orden, slik annonsen for øvrig tyder på, ville jeg virkelig vurdert Fuji'n. Om du i kjøpsprosessen skulle finne ut at du kan investere litt mer og se etter ny sykkel (det kan alt i alt lønne seg i lys av garantier/stand/høyere annenhåndspris), ville jeg bedt om studentrabatt på det allerede gode tilbudet hos Unaas på lekre BMC Teammachine ALR01. Anerkjent rittsykkel. Ellers er allerede nevnte Canyon Endurace AL 6.0 anerkjent som kanskje markedets beste kjøp i sin prisklasse. I Race Red! Det tilkommer frakt og norsk moms. Det er en såkalt komfortracer med behagelig sittestilling. Lett giring som vil ta deg opp de bratteste bakkene med moderat innsats. Se Canyon Endurace AL 6.0 - All The Bike You Need? Lykke til!
|
|
|
22/05/2018 08:11
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Gjør som mange gjør; kjøp en sykkel til 5k på finn, og bruk den i et år eller to frem til du finner ut akkurat hva du vil ha av sykkel. Kanskje den holder i mange år, eller at du får sykt lyst på Di2 og karbon etter en sesong? Minstekrav på sykler du ser etter bør være, i min mening: - minst Shimano 105 5700 hvor kablene ikke stikker ut av hendlene(nyere Tiagra er lik så bra men tviler på at du finner det til den prisen) - et greit hjulsett (styr unna Alexrims) - et noe anerkjent sykkelmerke slik at du får litt penger igjen for den når den skal selges (Cannondale, Canyon, Trek)- når det er sagt; White, Nakamura og Diamant fra sportskjedene vil holde også i massevis. Søk litt rundt på sykler i området ditt og post de her så kan vi si om de er bra, overpriset eller en god deal 
|
|
|
22/05/2018 08:25
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er ikke enig i at det er så vesentlig med merke i forhold til hvordan sykkelen holder seg i pris. Har kjøpt og solgt brukte sykler med bukkestyrer til samme pris to ganger med en sesong, tar du OK vare på de går det ofte greit. Viktigste er ikke å betale overpris når du handler.
|
|
|
|
|