Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Volumet av pyramide - hvorfor??

Volumet av pyramide - hvorfor?? #2483745 16/05/2018 10:08
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Dagens lunchdiskusjon:

Elever skal lære seg å regne volumet av pyramider og kjegler. Greit nok, det er ikke rocket science og sikkert fint å kunne.

Men en lærer fikk spørsmålet: "Hvorfor skal de lære det?"

Når det beste svaret er: "Fordi det er sånt man bør lære" så står det litt svakt..

Spørsmålet er ikke et filosfisk eller politisk spørsmål om skolevesenet, men et helt konkret spørsmål:

"Hvorfor skal man lære å regne volumet av en pyramide? Hvilke praktiske situasjoner vil det være nødvendige å, direkte eller indirekte, ha denne kunnskapen?"

Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: Gråstein] #2483755 16/05/2018 10:24
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 136
E
ehovde Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
E
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 136
Man lærer seg å lære nye ting. Har man lært og forstått en matematisk metode blir det lettere å forstå den neste. Jeg tror ikke jeg har regnet ut volumet av en pyramide i arbeidslivet, men jeg har daglig god bruk for den totale mattekunskapen jeg har tilegnet meg gjennom skolegangen.

Så er spørsmålet om alle trenger å lære matte utover det man trenger for å handle melk og brød. Når skal man i så fall sile ut de som ikke skal lære det? 4.klasse? 7.klasse?

---
Erlend


"Improvement makes straight roads; but the crooked roads without improvement are roads of genius" - William Blake
Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: Gråstein] #2483757 16/05/2018 10:26
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 3,859
Loki Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 3,859
Tror ikke det gir mening å betrakte det så konkret, mye matematikk er rett og slett lek og øvelse. Det meste i livet er basert på lek.


He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: Gråstein] #2483759 16/05/2018 10:31
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
E
eOpseth Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
Å lære noe på høyere nivå gjør at det som en gang var vanskelig bli elementært, og det i seg selv kan være nyttig - særlig innen fag som matematikk og det å kunne tenke mer abstrakt. Praktisk problemløsning er det også.

Påstand: jeg har regnet ut oftere volumet av gjenstander enn jeg har hatt bruk for den norske kongerekka vi måtte pugge!


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: Gråstein] #2483761 16/05/2018 10:33
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
Det kan ju vara bra att kunna räkna ut volumen av ting och en pyramid är ju en bra övning för att göra det. I praktiken används det väl i FEM analys och säkert i en massa andra tillämpningar.

Jag tror skolan sliter om allt som lärs ut ska ha en spesifik tillämpning som eleverna ska klara att förstå.

Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: eOpseth] #2483762 16/05/2018 10:34
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 533
B
bamse_bra Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 533
Sitat: eOpseth


Påstand: jeg har regnet ut oftere volumet av gjenstander enn jeg har hatt bruk for den norske kongerekka vi måtte pugge!


Absolutt!!!

I tillegg er det som skrevet tidligere at det er den matematiske forståelsen man øver opp ved å regne på slikt. Det gir deg grunnlaget for å kunne løse andre problemer/oppgaver senere i livet.

Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: Gråstein] #2483764 16/05/2018 10:36
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
Geometri og sånt ble veldig interessant for flere av elevene jeg underviste ifm pedagogikkpraksis da jeg viste noen eksempler på hvordan jeg kunne bruke det i enkel datagrafikk.

Særlig da jeg forklarte at dette er det som danner basisen i hvordan man får de fete filmene og spillene de liker til å se så bra ut som de gjør.


Per B.
Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: Gråstein] #2483783 16/05/2018 11:09
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,542
magic Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,542
En litt nyttig matteoppgave som jeg fikk på eksamen i 1. klasse på NTH, men som jeg ikke klarte å løse, og skjønte ikke engang fasiten;
- restvolumet av drivstoff i en liggende tønne, som funksjon av målt høyde (på den liggende sylinderen)...

Edit: den mest lettvinte løsningen jeg kom på var å stille tønna opp i stående ICON_SMILE

Redigert av magic; 16/05/2018 11:10.

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: magic] #2483793 16/05/2018 11:53
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Sitat: magic
En litt nyttig matteoppgave som jeg fikk på eksamen i 1. klasse på NTH, men som jeg ikke klarte å løse, og skjønte ikke engang fasiten;
- restvolumet av drivstoff i en liggende tønne, som funksjon av målt høyde (på den liggende sylinderen)...

Edit: den mest lettvinte løsningen jeg kom på var å stille tønna opp i stående ICON_SMILE


Man øser innholdet ut med et litermål og summerer slik...


Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: magic] #2483794 16/05/2018 11:55
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: magic
En litt nyttig matteoppgave som jeg fikk på eksamen i 1. klasse på NTH, men som jeg ikke klarte å løse, og skjønte ikke engang fasiten;
- restvolumet av drivstoff i en liggende tønne, som funksjon av målt høyde (på den liggende sylinderen)...

Edit: den mest lettvinte løsningen jeg kom på var å stille tønna opp i stående ICON_SMILE


Er "høyden" diameter på sylinderen? Er du sikker på at dette ikke er som funksjon av drivstoffnivået?

Dersom man har en sensor som måler nivået i en nedgravd, liggende sylindrisk tank, må man jo ha denne formelen for å regne ut volumet


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: Gråstein] #2483796 16/05/2018 11:59
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: Gråstein


Elever skal lære seg å regne volumet av pyramider og kjegler. Greit nok, det er ikke rocket science og sikkert fint å kunne.

Men en lærer fikk spørsmålet: "Hvorfor skal de lære det?"



Fordi man skal lære å ta til seg kunnskap. DET får man bruk for resten av livet. Noen av de i klassen vil også måtte lære seg å regne volumer i sitt fremtidige yrke, men på dette stadiet i utdanneningen vet man ikke hvem disse er.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: GeirK] #2483797 16/05/2018 12:01
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,542
magic Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,542
Sitat: GeirK
Sitat: magic
En litt nyttig matteoppgave som jeg fikk på eksamen i 1. klasse på NTH, men som jeg ikke klarte å løse, og skjønte ikke engang fasiten;
- restvolumet av drivstoff i en liggende tønne, som funksjon av målt høyde (på den liggende sylinderen)...

Edit: den mest lettvinte løsningen jeg kom på var å stille tønna opp i stående ICON_SMILE


Er "høyden" diameter på sylinderen? Er du sikker på at dette ikke er som funksjon av drivstoffnivået?

Dersom man har en sensor som måler nivået i en nedgravd, liggende sylindrisk tank, må man jo ha denne formelen for å regne ut volumet


25 år siden dette nå, men funksjon av drivstoffnivået ja. Altså målt høyde på gjenværende drivstoff.


Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: GeirK] #2483800 16/05/2018 12:13
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
J
JoachimV Offline
Besatt
Offline
Besatt
J
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
Sitat: GeirK
Sitat: magic
En litt nyttig matteoppgave som jeg fikk på eksamen i 1. klasse på NTH, men som jeg ikke klarte å løse, og skjønte ikke engang fasiten;
- restvolumet av drivstoff i en liggende tønne, som funksjon av målt høyde (på den liggende sylinderen)...

Edit: den mest lettvinte løsningen jeg kom på var å stille tønna opp i stående ICON_SMILE


Er "høyden" diameter på sylinderen? Er du sikker på at dette ikke er som funksjon av drivstoffnivået?

Dersom man har en sensor som måler nivået i en nedgravd, liggende sylindrisk tank, må man jo ha denne formelen for å regne ut volumet


Fikk noe lignende og husker jeg ikke helt feil er det noe (implisitt) derivasjon?

Sitat: GeirK
[
Fordi man skal lære å ta til seg kunnskap. DET får man bruk for resten av livet. Noen av de i klassen vil også måtte lære seg å regne volumer i sitt fremtidige yrke, men på dette stadiet i utdanneningen vet man ikke hvem disse er.

Usikker på hvem stadiet det er snakk om her men første vgs må man ta et valg på P eller T matte.

Realfag er vel snart noe som bare blir nevnt i historietimene i dette landet.






Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: magic] #2483802 16/05/2018 12:14
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
E
eOpseth Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
Sitat: magic
En litt nyttig matteoppgave som jeg fikk på eksamen i 1. klasse på NTH, men som jeg ikke klarte å løse, og skjønte ikke engang fasiten;
- restvolumet av drivstoff i en liggende tønne, som funksjon av målt høyde (på den liggende sylinderen)...

Edit: den mest lettvinte løsningen jeg kom på var å stille tønna opp i stående ICON_SMILE


Det er faktisk veldig enkelt, det handler kun om å finne arealet av "kakestykket" sett fra sentrum av sirkelen, minus trekanten dette danner med samme linje (altså delen av kakestykket som ikke er fylt).


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: Gråstein] #2483805 16/05/2018 12:21
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Mange av svarene her bekrefter det som var konsensus. Vi som voksne har problemer med å svare på det enkle spørsmålet: "Hvorfor må jeg lære dette?"

"Dagens ungdom" er mer krevende, på godt og vondt. Før var det nok mer akseptabelt at vi måtte lære noe fordi læreren sa det, eller fordi det var pensum. Nå kommer spørsmålet "hvorfor" mer og mer inn, både i skolen og andre steder.

Har vi virkelige ikke noe bedre svar enn "det er fint for deg å lære deg å lære noe" (altså: Kunne de like gjerne lært seg å spille Fortnight?) eller "Det er i hvert fall mer nyttig enn kongerekka" (som jeg for så vidt er 100% enig i :-)

Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: Gråstein] #2483807 16/05/2018 12:30
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
A
anonym22 Offline
Anonym22
Offline
Anonym22
A
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
Det har da blitt gitt flere svar som ikke er av typen det er fint for deg å lære deg å lære noe"?
Fortrinnsvis at man må klare å løse enkle problemer før man går over til mer avanserte. Det er ikke unikt for matte at læringskurven eller utviklingstrappa inneholder elementer som kan virke som drilløvelser.

Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: Gråstein] #2483810 16/05/2018 12:38
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 136
E
ehovde Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
E
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 136
Sitat: Gråstein

Har vi virkelige ikke noe bedre svar enn "det er fint for deg å lære deg å lære noe" (altså: Kunne de like gjerne lært seg å spille Fortnight?) eller "Det er i hvert fall mer nyttig enn kongerekka" (som jeg for så vidt er 100% enig i :-)


Datra vår spiller piano. "Hvorfor må jeg lære å spille 'Lille katt'? Jeg kommer jo aldri til å spille den når jeg blir konsertpianist". Satt på spissen, men poenget er ikke at "det er fint å lære seg å lære noe", det er en lærekurve. I veldig mange yrker er evnen til å ta til seg teoretisk kunnskap, og kunne bruke den i problemløsning viktig. Å lære seg fingerferdighet og samarbeid i dataspill vil også vær nyttig, men det er to helt forskjellige ting.

Erlend

Redigert av ehovde; 16/05/2018 12:39.

"Improvement makes straight roads; but the crooked roads without improvement are roads of genius" - William Blake
Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: Gråstein] #2483813 16/05/2018 12:42
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
A
anonym Offline
Besatt
Offline
Besatt
A
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
Det er for seint å begynne å lære matematikk, når man har bruk for det.

Men blokkfløytespilling... Det var viktig å lærerikt. Flink ble man også.
Hør bare her.
https://www.youtube.com/watch?v=nF7lv1gfP1Q

Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: Gråstein] #2483830 16/05/2018 13:35
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
Du har väl fått andra svar än det du skriver men jag förstår väl inte heller vad man tydligen må svara.

Beräkna volumer må man kunna hvis man ska beräkna volumer och det är något som endel men inte alla behöver kunna. Det borde väl dock inte vara så vansklig att förstå att det är något som kan vara bra att kunna?

Det skulle vara otroligt omständigt och vansklig om allt ska förklaras med något konkret nödvändigt exempel från arbetslivet.

Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: Gråstein] #2483832 16/05/2018 13:51
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 78
D
Duggy Offline
Medlem
Offline
Medlem
D
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 78
Ikke akkurat en matte-anekdote, men noe av det mest tilsynelatende unyttige som jeg har brukt mest i voksen alder, må være da vi pugget arkitektoniske perioder i kunst- og håndtverken på barneskolen.

Fikk i oppgave å identifisere forskjellige stilarter på bygninger rundt skolen, og nå har jeg alltid en viss idè om alderen på boliger.

"Vet du hva, ser du det T-vinduet der eller? Det er typisk jugendstil, så jeg tipper rundt 1903".

Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: Gråstein] #2483838 16/05/2018 14:34
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
T
Thomas- Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
T
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
Å beherske elementær bruk av formler gjør elevene i stand til generelt å gjøre raske estimat. Det er kanskje noe av det viktigste i mange arbeidssituasjoner. Rask estimering og evnen til raskt å utelukke eventualiteter.

Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: eOpseth] #2483839 16/05/2018 14:39
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: eOpseth


Det er faktisk veldig enkelt, det handler kun om å finne arealet av "kakestykket" sett fra sentrum av sirkelen, minus trekanten dette danner med samme linje (altså delen av kakestykket som ikke er fylt).


Jeg tror ikke du har forstått oppgaven. Det er ingen kakestykke involvert og ingen trekanter. Det er 25 år siden jeg drev med dette også, men metodikken sitter.

En halvsirkel med radius r er definert via y(x) = sqrt (r^2 - x*2) | -r <= x <= r

Arealet av halvsirkelen som funksjon av x, A(x) er gitt av integralet av y(x) dx. Dette blir en ganske komplisert funksjon. Jeg måtte bruke en kalkulator på nettet. Integrasjonsferdighetene har tapt seg stort på 25 år.

a(x) = (r^2*arcsin(x/abs(r))+x*sqrt(r^2-x^2))/2 + C
Arealet av snittet av væskevolumet, s(x), er det dobbelte av dette siden tønnas tverrsnitt er to halvsirkler og konstantleddet er gitt av at s(0) = (pi*r^2)/2
Note: x=-r ved tomt, 0 ved halvfull og r ved full
dette gir s(x)= r^2*arcsin(x/abs(r))+x*sqrt(r^2-x^2) + (pi*r^2)/2

Volumet er lengden av beholderen, l, multiplisert med s(x).


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: Gråstein] #2483842 16/05/2018 14:51
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 732
L
lph Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
L
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 732
Det ER fint å lære hvordan man lærer noe. Det er sånn man skal tilbringe resten av livet, forhåpentligvis.

For å bryte det litt ned: når man lærer matte lærer man blant annet:

1. at ting man ikke forstår ved første øyekast kan forstås etterhvert
2. at det er vits i å være tålmodig og undersøkende
3. at mye kan forstås ved å ha en analytisk holdning til problemet
4. at kompliserte problemstillinger kan løses ved å dele de opp i mindre deler, som man klarer å løse enkeltvis
5. at gitte typer problemer har absolutte løsninger, som finnes selv om ikke du personlig husker hvordan man gjør det

Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: GeirK] #2483843 16/05/2018 14:55
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
Sitat: GeirK

Jeg tror ikke du har forstått oppgaven. Det er ingen kakestykke involvert og ingen trekanter.


Det är klart att det både är kakestykken och trekanter involvert. Du kan ju rita upp en skiss av problemet om du tvivlar.

Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: fredriks] #2483848 16/05/2018 15:15
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
J
JoachimV Offline
Besatt
Offline
Besatt
J
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
Sitat: fredriks
Sitat: GeirK

Jeg tror ikke du har forstått oppgaven. Det er ingen kakestykke involvert og ingen trekanter.


Det är klart att det både är kakestykken och trekanter involvert. Du kan ju rita upp en skiss av problemet om du tvivlar.


1. Les og forstå oppgaven. (Ja hvorfor lære matte?)

En halvtønne som ligger som en partygrill.

Det vil være en halvsirkel, eller to kakestykker adskilt av høyden h når den er full men når innholdet synker?

Quote:
- restvolumet av drivstoff i en liggende tønne, som funksjon av målt høyde (på den liggende sylinderen)...


Red. Ok hel eller halv tønne shit the same.




Vedlegg
Inked02SzS5tm2w_LI.jpg (1015.03 KB, 95 nedlastinger)
Redigert av JoachimV; 16/05/2018 15:20.





Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: fredriks] #2483856 16/05/2018 15:36
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: fredriks
Sitat: GeirK

Jeg tror ikke du har forstått oppgaven. Det er ingen kakestykke involvert og ingen trekanter.


Det är klart att det både är kakestykken och trekanter involvert. Du kan ju rita upp en skiss av problemet om du tvivlar.


OK. Hvor er trekantene og kakestykkene?


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: GeirK] #2483867 16/05/2018 16:06
Registrert: May 2006
Innlegg: 330
FrankS Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2006
Innlegg: 330

Dette er også et eksempel på lærdom fra matteundervisningen; tegning hjelper på problemforståelsen.

—frank

Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: GeirK] #2483869 16/05/2018 16:16
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
A
anonym22 Offline
Anonym22
Offline
Anonym22
A
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
Sitat: GeirK
Sitat: fredriks
Sitat: GeirK

Jeg tror ikke du har forstått oppgaven. Det er ingen kakestykke involvert og ingen trekanter.


Det är klart att det både är kakestykken och trekanter involvert. Du kan ju rita upp en skiss av problemet om du tvivlar.


OK. Hvor er trekantene og kakestykkene?


Regner med at det er slik @eOpseth mente:




Vedlegg
kakestykke og trekant.png (12.57 KB, 890 nedlastinger)
Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: Gråstein] #2483887 16/05/2018 17:44
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 405
thomah25 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 405
Er mattelærer på ungdomsskolen, denne tråden her er noe av den beste faglige diskusjonen jeg har sett/hørt. Ikke altfor ofte at faget blir løftet frem i så positive vendinger. Hvis dere klarer å formidle dette videre til egen ungeflokk gjør dere både de og skolen en kjempetjeneste.


Sesong? Er jo alltid sesong!

Thomas
Re: Volumet av pyramide - hvorfor?? [Re: anonym22] #2483892 16/05/2018 18:09
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Aha. Den var fin. Jeg har den egenskapen at løsningsmetodikken ofte detter ned i hodet mitt umiddelbart, men den på langt nær alltid den enkleste. Så ofte blir det litt "brute force" Denne er langt mer elegant - spesielt fordi den omgår den heftige integrasjonen.. Den skal dog gi samme svar. Gidder noen sjekke?


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå