Bestille sykkel til Sverige
|
Bestille sykkel til Sverige
09/05/2018 21:21
|
Negua
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Min far bor i Sverige, og jeg skal ned dit om ikke lenge - og være der i 2-3 måneder. Jeg trenger ny sykkel og vurderer derfor å bestille sykkel fra England. I stedet for å bestille til adressen min i Norge, tenker jeg å bestille til faren min sin adresse i Sverige. Da slipper jeg vel moms, siden både England (fortsatt) og Sverige er med i EU?
|
|
|
Re: Bestille sykkel til Sverige
[Re: Negua]
09/05/2018 21:58
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Du må jo betale engelsk vat som er 20%. Når du tar sykkelen med til norge risikerer du å måtte betale mva på sykkelen, selv om risikoen er minimal for at det skal skje. Får du sykkelen sendt til norge blir engelsk vat trukket fra slik at forskjellen blir liten. Feks. En sykkel til 24k blir 1000kr dyrere til Norge enn til sverige. Men ja, du slipper sannsynligvis den norske momsen, men må betale engelsk moms.
|
|
|
10/05/2018 06:22
|
Negua
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hvor blir den engelske vat trukket fra, eller lagt til? Så av prisen jeg har fått oppgitt, så må jeg betale engelsk vat på 20%. Hvem belaster meg for denne (eller trekker fra)? For hvis det er slik at momsen på engelsk vat blir trukket fra på innførsel til Norge, for deretter å legge på 24%, så kan jeg like gjerne bare få den sendt til Norge.
|
|
|
10/05/2018 06:28
|
GeirW
Avhengig
|
Avhengig
Innen Eu, så er det avsenderladet som da tar momsen. Sender du til NOrge, trekkes momsen fra avsenderlandet, (pris-moms) og du får moms ved innførsel til norge + noe tollklareringsgebyr.
|
|
|
10/05/2018 11:06
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Kjøer du feks på Wiggle vil du se at det er forskjellig pris om du velger Sverige eller Norge som mottakerland. Mye billigere til Norge, fordi de trekker fra engelsk moms. Det er ikke alle butikker som gjør dette automatisk, så det må du evt sjekke.
Fra tidligere mener jeg også at Wiggle, CRC etc økte prisen når Sverige var mottaker i stedet for UK, selv om de hadde gratis frakt. Lurer på om noen av disse butikkene må betale lokal moms (altså 25% som i Sverige) når de sender dit? Kan feks ikke tenke meg at H&M kan opprette en side i Tyskland, og kjøre all netthandel i Sverige med 19% moms til Tyskland, i stedet for 25% til Sverige?
|
|
|
10/05/2018 11:07
|
Negua
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hmm, jeg har fått oppgitt £2800. Det er dette beløpet jeg skal overføre til butikken. Når jeg har betalt dette, så må jeg jo betale £2800 + 24% moms ved innførsel? Derfor jeg spør hvor og når den engelske momsen trekkes fra. Butikken skal jo ha hele beløpet (lik som ved at jeg får momsen tilbake på flyplasser).
Redigert av Negua; 10/05/2018 11:08.
|
|
|
10/05/2018 11:20
|
Raoul Duke
Avhengig
|
Avhengig
De større aktørene som f.eks wiggle har en momsavtale som gjør at de kan selge varen med engelsk moms trekt fra når de selger til utlandet. Kjøper du fra en butikk uten momsavtale risikerer du å måtte betale dobbel moms (engelsk + norsk) om du sender til Norge, mens du kun vil måtte betale den en gang om du sender til Sverige. Litt usikker på om det da er den Engelske eller Svenske moms-satsen som gjelder...
"Everybody has a plan until they get punched in the face"
- Mike Tyson
|
|
|
[Re: Raoul Duke]
10/05/2018 11:24
|
Negua
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ah, da har kanskje ikke butikken en momsavtale. Så hvis jeg da får sendt den til Sverige, så betaler jeg altså bare den oppgitte prisen på £2800?
|
|
|
10/05/2018 11:45
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Hvis engelsk moms ikke blir trukket fra automatisk i nettbutikken, så tar du bare kontakt med butikken og opplyser at norge er utenfor eu og at de må trekke fra vat. Bruker å ordne seg. Ikke alle butikker som har gode systemer for å sende utenfor eu på nettsidene sine. Har og vært borti butikker som ikke var klar over at norge ikke er medlem i eu.
|
|
|
[Re: Paulus]
10/05/2018 11:59
|
Negua
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Fikk svar fra butikken. De sier momsen ikke kan trekkes fra. Ingen vei utenom. Så da må keg i hvert fall bestille til Sverige for å unngå dobbel moms. Er jo fare for at jeg må betale moms på tur inn til Norge igjen. Litt rart at butikken ikke kan trekke fra momsen.
|
|
|
10/05/2018 12:12
|
Kamao
Ringrev
|
Ringrev
Er lettere å si hvilken butikk du bestiller fra.
|
|
|
[Re: Kamao]
10/05/2018 12:16
|
Negua
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Evo2max. Hvis dere kjenner til nettsiden, så si gjerne hva dere mener. Finner ikke syklene noen andre steder.
|
|
|
10/05/2018 14:21
|
Negua
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Nå vet jeg ikke hvorfor firmaet ikke kan trekke fra momsen, men virker som det er en liten butikk, og da er det ikke like lett å ordne.
Jeg må nok etter all sannsynlighet betale moms både i England og Norge. Den engelske momsen kan jeg senere få igjen fra engelske tollmyndigheter. Deretter kan jeg få refundert deler av momsen som jeg betalte i Norge siden den jeg opprinnelig betalte moms av varepris+moms. Med refundert moms fra england betaler jeg bare moms av vareprisen. Dette er derimot ei papirmølle, så jeg tror jeg ender opp med å sende til Sverige. Da betaler jeg bare engelsk moms. Det er jo selvsagt en mulighet for at jeg må betale norsk moms også. Hvis så er tilfelle, så må jeg bare kreve den engelske tilbake.
Men er det slik at jeg ikke betaler noe ekstra hvis jeg bestiller til Sverige?
|
|
|
10/05/2018 19:30
|
vehe
Besatt
|
Besatt
Av nysgjerrighet, hvilken gullkanta sykkel er det som er verdt denne hodepinen?
Skal varen ut av EU, skal de trekke fra deres 'moms'. Så at de sier de ikke kan kommer enten av uvitenhet eller latskap.
Personlig ville jeg heller betalt moms til Norge enn EU/GB, det får du iallefall noe igjen for.
|
|
|
[Re: vehe]
10/05/2018 20:22
|
Negua
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Av nysgjerrighet, hvilken gullkanta sykkel er det som er verdt denne hodenpinen?
Skal varen ut av EU, skal de trekke fra deres 'moms'. Så at de sier de ikke kan kommer enten av uvitenhet eller latskap.
Personlig ville jeg heller betalt moms til Norge enn EU/GB, det får du iallefall noe igjen for. https://www.evo2max.com/products/road-bikesDen sorte og røde. Jeg finner simpelthen ikke en liknende sykkel noen steder. Jeg er litt sånn at jeg vil ha sykkel ikke alle andre sykler rundt med. Før hadde få Cervelo, nå har veldig mange Cervelo. Jeg liker rammetypen til Cervelo, og Evo sin har tykk og god ramme - ikke ulik Cervelo. Dessuten er jeg glad i sort og rød. Jeg skal høre litt mer med butikken. Jeg foretrekker selvsagt at den engelske vat'en blir fratrukket. Men hvis jeg slipper unna med kun å betale engelsk vat når jeg bestiller til Sverige, så går det greit. Men kan noen bekrefte at jeg kun betaler engelsk vat når jeg bestiller til Sverige?
|
|
|
11/05/2018 06:23
|
kjetilraknerud
Medlem
|
Medlem
Men kan noen bekrefte at jeg kun betaler engelsk vat når jeg bestiller til Sverige?
Når du kjøper på nett fra UK til Sverige, skal det kun være UK VAT på det - i hvert fall frem til Brexit. Når du deretter frakter sykkelen fra Sverige til Norge skal du fortolle sykkelen og betale norsk MVA. Alternativet er smugling, med risiko for forelegg eller politianmeldelse + at de tar fra deg sykkelen på grensa.
|
|
|
[Re: kjetilraknerud]
11/05/2018 08:20
|
Negua
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk!
Nei, smugling er ikke noe jeg har spesielt lyst til. Dersom jeg ender opp med å betale norsk moms, så må jeg snakke med engelske tollmyndigheter for å få refundert vat'en. Det er ordninger for det, for du skal ikke betale dobbelt. Men akkurat nå kjenner jeg ikke til hvordan dette gjøres. Jeg ender nok derfor opp med å bestille den direkte til Norge, så får jeg ta papirarbeidet med England senere.
|
|
|
11/05/2018 08:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Takk!
Nei, smugling er ikke noe jeg har spesielt lyst til. Dersom jeg ender opp med å betale norsk moms, så må jeg snakke med engelske tollmyndigheter for å få refundert vat'en. Det er ordninger for det, for du skal ikke betale dobbelt. Men akkurat nå kjenner jeg ikke til hvordan dette gjøres. Jeg ender nok derfor opp med å bestille den direkte til Norge, så får jeg ta papirarbeidet med England senere. Norge, Sverige, Danmark og Finland har en avtale om at det er tilstrekkelig å betale mva i ett av medlemslandene, så jeg lurer på om denne egentlig kommer innunder dette - sykkelen er jo teknisk sett kjøpt i Sverige. Hvis du ringer tolletaten, kan de helt sikkert forklare deg hvordan dette fungerer.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
11/05/2018 09:27
|
kjetilraknerud
Medlem
|
Medlem
Takk!
Nei, smugling er ikke noe jeg har spesielt lyst til. Dersom jeg ender opp med å betale norsk moms, så må jeg snakke med engelske tollmyndigheter for å få refundert vat'en. Det er ordninger for det, for du skal ikke betale dobbelt. Men akkurat nå kjenner jeg ikke til hvordan dette gjøres. Jeg ender nok derfor opp med å bestille den direkte til Norge, så får jeg ta papirarbeidet med England senere. Når man sender varer via flere land er en vanlig måte å gjøre det på å bruke såkalt transittering, som i ditt tilfelle vil innebære at avsender i UK behandler salget som en eksport til Norge via Sverige, men du er nok da avhengig av å få bistand fra en norsk speditør som kan håndtere registrering av transitteringen. Ellers er det ikke umulig at det kan være tilstrekkelig for UK formål at du dokumenterer at sykkelen er eksportert fra Sverige til Norge, siden det vil vise at sykkelen de facto er eksportert ut av EU. I mitt hode er det mye enklere å bare bestille sykkelen direkte til Norge, betale vanlig norsk mva ved import og unngå UK VAT. Det skal ikke være nødvendig for deg å kontakte tollmyndighetene i UK, men det finnes jo enkelte utenlandske butikker som ikke har hatt kontroll på sitt eget VAT-regelverk, og dermed ikke stoler på at de ikke trenger å legge på lokal VAT når varene eksporteres.
|
|
|
11/05/2018 09:31
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Takk!
Nei, smugling er ikke noe jeg har spesielt lyst til. Dersom jeg ender opp med å betale norsk moms, så må jeg snakke med engelske tollmyndigheter for å få refundert vat'en. Det er ordninger for det, for du skal ikke betale dobbelt. Men akkurat nå kjenner jeg ikke til hvordan dette gjøres. Jeg ender nok derfor opp med å bestille den direkte til Norge, så får jeg ta papirarbeidet med England senere. Når man sender varer via flere land er en vanlig måte å gjøre det på å bruke såkalt transittering, som i ditt tilfelle vil innebære at avsender i UK behandler salget som en eksport til Norge via Sverige, men du er nok da avhengig av å få bistand fra en norsk speditør som kan håndtere registrering av transitteringen. Ellers er det ikke umulig at det kan være tilstrekkelig for UK formål at du dokumenterer at sykkelen er eksportert fra Sverige til Norge, siden det vil vise at sykkelen de facto er eksportert ut av EU. I mitt hode er det mye enklere å bare bestille sykkelen direkte til Norge, betale vanlig norsk mva ved import og unngå UK VAT. Det skal ikke være nødvendig for deg å kontakte tollmyndighetene i UK, men det finnes jo enkelte utenlandske butikker som ikke har hatt kontroll på sitt eget VAT-regelverk, og dermed ikke stoler på at de ikke trenger å legge på lokal VAT når varene eksporteres. Det enkleste her er vel å velge et av de hundre andre sykkelmerkene på markedet som faktisk leverer til, eller selges i Norge. Jeg klarer ikke å se for meg at disse syklene er så mye bedre enn andre at de er verdt en så klønete handel - som igjen vil føre til ekstremt mye kløning hvis det skjer noe galt med sykkelen.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
11/05/2018 09:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
I mitt hode er det mye enklere å bare bestille sykkelen direkte til Norge, betale vanlig norsk mva ved import og unngå UK VAT. .
Og hvordan mener du at han skal unngå UK VAT?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
11/05/2018 10:37
|
kjetilraknerud
Medlem
|
Medlem
I mitt hode er det mye enklere å bare bestille sykkelen direkte til Norge, betale vanlig norsk mva ved import og unngå UK VAT. .
Og hvordan mener du at han skal unngå UK VAT? Ved at UK forhandler ikke legger på UK VAT når varen selges for eksport til Norge. Det følger jo direkte av EUs VAT direktiv artikkel 146: 1. Member States shall exempt the following transactions: (a) the supply of goods dispatched or transported to a destination outside the Community by or on behalf of the vendor;At det finnes forhandlere som ikke forstår regelverket er en annen sak, men i min erfaring pleier det å gå seg til når man forklarer med teskjemetoden. Alt som skal til er at forhandleren kan dokumentere at varen faktisk er eksportert ut av EU, og kan da rapportere dette som et VAT-fritt salg i som rapportering til lokal VAT-myndighet.
|
|
|
11/05/2018 10:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
At det finnes forhandlere som ikke forstår regelverket er en annen sak, men i min erfaring pleier det å gå seg til når man forklarer med teskjemetoden.
Men dette har jo trådstarter forsøkt ... Fikk svar fra butikken. De sier momsen ikke kan trekkes fra. Ingen vei utenom.
|
|
|
[Re: GeirK]
11/05/2018 11:02
|
kjetilraknerud
Medlem
|
Medlem
At det finnes forhandlere som ikke forstår regelverket er en annen sak, men i min erfaring pleier det å gå seg til når man forklarer med teskjemetoden.
Men dette har jo trådstarter forsøkt ... Fikk svar fra butikken. De sier momsen ikke kan trekkes fra. Ingen vei utenom. Men butikken tar feil, så da er det to alternativer: Forsøke å overbevise dem, eller finne en annen butikk. Velger man alternativ 1 ville jeg vise til relevant bestemmelse i VAT direktivet, samt f.eks. følgende fra britiske skattemyndigheter: HMRC Hvis de fortsatt nekter å innrette seg hadde de i hvert fall ikke fått mine penger.
|
|
|
11/05/2018 11:11
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Men dette har jo trådstarter forsøkt ... Fikk svar fra butikken. De sier momsen ikke kan trekkes fra. Ingen vei utenom. Men butikken tar feil, så da er det to alternativer: Forsøke å overbevise dem, eller finne en annen butikk. Velger man alternativ 1 ville jeg vise til relevant bestemmelse i VAT direktivet, samt f.eks. følgende fra britiske skattemyndigheter: HMRC Hvis de fortsatt nekter å innrette seg hadde de i hvert fall ikke fått mine penger. Det kan like gjerne være at de ikke gidder selge utenfor UK. Det er ingen menneskerett å handle sykkel...
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
11/05/2018 11:21
|
kjetilraknerud
Medlem
|
Medlem
Men dette har jo trådstarter forsøkt ... Fikk svar fra butikken. De sier momsen ikke kan trekkes fra. Ingen vei utenom. Men butikken tar feil, så da er det to alternativer: Forsøke å overbevise dem, eller finne en annen butikk. Velger man alternativ 1 ville jeg vise til relevant bestemmelse i VAT direktivet, samt f.eks. følgende fra britiske skattemyndigheter: HMRC Hvis de fortsatt nekter å innrette seg hadde de i hvert fall ikke fått mine penger. Det kan like gjerne være at de ikke gidder selge utenfor UK. Det er ingen menneskerett å handle sykkel... Selvfølgelig, og i så fall blir jo resultatet det samme - de får ikke mine penger.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
11/05/2018 15:17
|
Negua
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det enkleste her er vel å velge et av de hundre andre sykkelmerkene på markedet som faktisk leverer til, eller selges i Norge. Jeg klarer ikke å se for meg at disse syklene er så mye bedre enn andre at de er verdt en så klønete handel - som igjen vil føre til ekstremt mye kløning hvis det skjer noe galt med sykkelen.
Jeg vil da igjen påpeke at sykkelen fra denne nettsiden ikke er å få tak i andre steder. Og det er akkurat denne sykkelen jeg ønsker. For det første er det svært få som ruller rundt i dette merket. For det andre liker jeg fargekombinasjonen. Den er ikke bare enkel å få tak i andre steder. For det tredje er prisen tilfredsstillende. Ramma er ikke ulik Cervelo sin, og siden jeg alltid har hatt Cervelo (og liker typen), så er Evo en type sykkel jeg ønsker. Det enkleste vil jo være å gå på den lokale sykkelbutikken og kjøpe en sykkel, men de har jo ikke sykkelen jeg vil ha. Å kjøpe fra utlandet medfører alltid risikoer, og jeg kjøper nesten alltid fra Norge der jeg beholder reklamasjonsretten.
|
|
|
11/05/2018 15:31
|
Negua
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har sendt en ny forespørsel med link til britiske skattemyndigheter, samt bedt om en forklaring på hvorfor de ikke kan droppe VAT. Jeg mistenker latskap. Det er ikke et stort firma (tipper jeg), så det blir mer arbeid. Regnskapsføreren sier at de kjenner til regelverket, men at det ikke er noe vei rundt dette. Jeg vet ikke hvorfor. Han reduserte dog prisen på sykkelen for å veie opp mot eventuelle ulemper for min del.
Jeg føler jo ikke at jeg blir lurt. Har ikke hørt noe negativt om firmaet heller. Mulig jeg er naiv...
|
|
|
12/05/2018 14:38
|
vehe
Besatt
|
Besatt
Han reduserte dog prisen på sykkelen for å veie opp mot eventuelle ulemper for min del.
Når jeg leste det tenkte jeg bare at de planlegger stikke VATen i egen lomme.
|
|
|
[Re: vehe]
12/05/2018 14:56
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Han reduserte dog prisen på sykkelen for å veie opp mot eventuelle ulemper for min del.
Når jeg leste det tenkte jeg bare at de planlegger stikke VATen i egen lomme. Staten kan vel ikke ta imot beløpet når produktet er eksportert. Så da blir jo bedriften å stikke det i egen lomme.
|
|
|
|
|