rondo vs gavia
|
rondo vs gavia
28/04/2018 14:20
|
henrik9
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei!
Skal kjøpe meg en grusracer til helårsbruk, noe pendling noe trening. blir asfalt og grusveiene i nordmarka. Hadde egentlig bestemt meg for Rondo Ruut Al, men nå har bikeshop kommet med gavia cx pro alu. Gaviaen er tilsynelatende lettere med de samme komponentene, til en mye bedre pris. Virker nesten for bra til å være sant? Jeg får riktignok 15% på sportslageret, men forskjellen i pris er jo likevel enorm. Hva tenker dere jeg burde gå for?
|
|
|
Re: rondo vs gavia
[Re: henrik9]
29/04/2018 06:43
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Velkommen på forumet, Henrik! Du kommer med et godt spørsmål som tidligere var hyppig diskutert på forumet: Er en krossykkel og en eventyr/grussykkel i praksis det samme? De to syklene du har funnet frem til er tilsynelatende svært like, særlig når de deler samme gruppe og utveksling. Men samtidig er de forskjellige på noen avgjørende punkter. Først noen ord om forskjellige sykkeltyper - de som er hyppig på forumet får tilgi at jeg gjentar meg selv: De siste årene har det vært tre bølger av sykler med bukkestyre, plass til brede dekk - og skivebremser: 1) Krossykler/CX. Primært designet for krossløype, med skarpe svinger, små høydeforskjeller og krevende underlag som gjørme. Disse var lenge eneste alternativet og mange av oss brukte dem til trening, tur og pendling - og en sjelden gang kross. Nå som krossykler for bruk utenfor krossløypa i høy grad er erstattet av andre sykkeltyper, er det mange produsenter som i enda større grad designer og utstyrer krossyklene nettopp for krossritt, ikke generell bruk. Canyons nye Inflite er et godt eksempel. Det er en rendyrket rittsykkel for bruk i krossløypa. 2) Eventyr/grussykler (fra ca 2014). Designet for lange turer, hverdagsbruk eller ritt på variert underlag, både asfalt, grus, kjerrevei og lett sti. Her fikk man mer avslappet geometri, større bredde i giring og i stigende grad større dekklaring. Denne kategorien utvikler seg nå i retning av stadig grovere sykling, noen har t.o.m. plass til 27.5" og terrengdekk. Enkelte modeller, som nye Diverge, har også heve/senkepinne. Se test av noen av de beste her: Which is the best gravel bike of 2018?. 3) Siste generasjon allsidige landeveissykler (fra 2016) med skivebremser, geometri mellom ritt- og komfortracere, god vibrasjonsdemping og plass til dekk 32-35 mm. Dette er sykler som BMC Roadmachine, Canyon Endurace og Focus Paralane. Her får du ekte landeveisfølelse både på asfalt og grus, om den ikke blir for grov og krevende. Har selv Roadmachine og har god erfaring med denne både på landeveien og i Marka. Det går alltid noen år før nye sykkeltyper blir akseptert i konservative Norge. Krossykler står sterkt og mange er ikke klar over utviklingen de siste årene og alternativene. Nå synes endelig eventyr/grussykler å bli kjent. Men få har fått med seg at allsidige landeveissykler i høy grad vil ta over etter både kross og grus/eventyr. F.eks. Bikeradar stiller spørsmålet om grussykkelen er død. Det er den selvsagt ikke, men den blir grovere enn før for å gi en annen opplevelse enn de nevnte allsidige landeveissyklene. Og krossykkelen vender tilbake dit den ble til og fungerer best, nemlig krossløypen. Avslutningsvis må det sies at forskjellene mellom kross- og eventyr/grussykler ikke behøver å være så store som i min forenklede fremstilling. I praksis flyter kategoriene over i hverandre. Noen bruker samme rammer for begge sykkeltyper. F.eks. konservative Cannondale kommer i fjor med grusvariant/SE-utgave av CaadX og SuperX med lettere utveksling og bredere dekk. Og nye Synapse har fått både større dekklaring og bedre vibrasjonsdemping, og blir dermed en allsidig landeveissykkel. Mye mer i tråden Beste allsidige landeveissykler? Nye Gavia CX Pro plasserer seg trygt i den første av gruppene nevnt over. Den er en krossykkel og skjuler det ikke. Ettersom de fleste nå velger andre sykler for din bruk (pendling, trening og turer på landevei og grus), har også Gavia valgt å rendyrke krossprofilen og fjernet alt du ikke trenger til ritt, som f.eks. fester for skjermer og bagasjebærere. Sykkelen ser ut til å være et meget godt kjøp og er rette valget dersom du skal sykle kross eller foretrekker krossgeometri/krossfølelsen. Kross er helt rått, men er gjerne ikke det vi driver med hyppigst: Cyclocross is Awesome. Rondo Ruut er en helt annen skapning og laget for bruken du beskriver. Dette er en tur- og treningssykkel for de lange og raske eventyrene på variert underlag med geometri nærmere landeveissykkel. Med Ruuts innovative twin-tip kan du regulere graden av aggressivitet (ritt versus komfort), du kan bruke både 700c/28" og 650b/27,5" hjul (store og små) og bruke alt fra smale landeveisdekk til grove terrengdekk. Den har også alle fester du kan ønske deg for pendling, vintersykling eller tur/ekspedisjonssykling. Du får et inntrykk av allsidigheten her: Smaller Wheels, More Fun? 650B VS 700C. Men hva er egentlig forskjellen mellom kross- og grus/eventyrsykler? Begge sykler har jo bukkestyre og plass til brede dekk? Er det ikke bare hype og markedsføring? Forskjellen kan være stor eller den kan være liten, avhengig av modell, men forskjellen ligger i tiltenkt bruk, som avspeiler seg i geometri og ofte komponenter (utveksling, dekk). Man kan fordype seg i slikt, men etter min erfaring koker forskjellen ned til opplevelse og følelse. Etter flere år på krossykkel, var jeg noen sesonger på eventyrsykkel og nå er jeg på landeveissykkel med plass til brede dekk. Hver overgang har vært til det bedre og jeg føler at jeg nå endelig har oppnådd idealet - en rask og lett sykkel som er like suveren på grus som på landeveien. Men i stedet for å fordype oss i tekniske spørsmål: En kar ved navn Clint Gibbs har over lengre tid sammenlignet enkelte kross- og eventyr/grussykler. Han har hatt forskjellige meninger underveis, men den nylige oppsummeringen er nesten helt lik min opplevelse. Jeg synes han forklarer det hele på en nyansert og god måte: Cross vs Gravel Bike: Project Wrap-up and Final Thoughts. Anbefaler å se den i sin helhet. Beklager langt innlegg - nå skal jeg ut i Marka og kose meg Lykke til!
|
|
|
[Re: Sepeda]
29/04/2018 11:39
|
henrik9
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for hjelpen! Da tipper jeg det blir en rondo så snart sportslageret får modellen på lager.
|
|
|
29/04/2018 18:02
|
Thomasso
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hei,
Jeg har også samme utfordring som Henrik. Har også vurdert å ta landeveissykelen inn i marka, men jeg er redd for at grusen skader ramme og drivverk vesentlig raskere. Har du noen erfaring med det Sepeda?
|
|
|
[Re: Thomasso]
29/04/2018 18:26
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Velkommen på forumet! Andre på forumet har lengre erfaring enn jeg har med akkurat landeveissykkel på grus, men min erfaring fra Marka på både de fine bilveiene og røffere grusveier er: - Rammen blir tidvis truffet av småstein. Jeg taper utsatte steder med enkel 3M beskyttelsesfolie. Har ikke opplevd noen skader. Tar samme folie på krankarmene for å hindre avfarging over tid. - Har ikke merket noe til økt slitasje på drivverket, men utelukker ikke at fint støv fra grus gir noe mer slitasje enn ved ren landeveissykling. Sykkelgleden oppveier uansett den potensielle slitasjen. - Om du har felgbremser, vil jeg anta at støv medfører høyere slitasje på felger. Skiver er tingen. - Velg så brede dekk som du får plass til og sett dem opp slangeløst om du kan. Guffen tetter små hull man måtte få av skarp grus og man risikerer ikke snakebite (at slangen punkterer når den kommer i klemme mellom dekk og felg). Velg gjerne lavere trykk enn på landeveien, men ikke gå så lavt at uventede dumper/hull i veien medfører slag direkte i felgen. - Ja, terrengsko fungerer best, om du har tenkt å stoppe underveis. - Om det er vått føre, kan sykkelen bli møkkete. Det er helt greit og gir masse cred, så sant du sørger for at den er skinnende ren neste tur! Jeg gjør grovjobben med en mobil vasker med varmt vann. Den er heldigvis ingen høytrykksspyler og har ikke mer futt enn en hageslange. Alt i alt opplever jeg at det er ingen grunn til å frykte slitasje av betydning ved grussykling på landeveissykkel. Det er stor moro. Men ta det rolig på grovere grus. Og husk at du kan møte tunge kjøretøy rundt neste sving i Marka, selv om du ikke har sett en levende sjel på hele turen. La ut et bilde fra dagens tur i Marka her.
|
|
|
29/04/2018 18:29
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg har aldri bekymret meg for å bruke mine landeveissykler på grus.
Tror tidlig vårsesong langs landeveien er tøffere for sykkelen med grus og salt.
|
|
|
[Re: Syklist1]
29/04/2018 18:39
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
|
|
|
29/04/2018 19:25
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Tja, mtp. at jeg har klart å ødelegge karbonfelg med steinsprut på asfalt, ville jeg tro det er større sjanser for dette på grus. Den andre felgen jeg har ødelagt var imidlertid på fortauskant, så det er vel noen fordeler også 
Create the problem and sell the solution
|
|
|
29/04/2018 22:13
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg ødela et Ultegrahjul i en liten dump på asfaltert vei, en eike knakk og hjulet var så dårlig bygd fra fabrikk at det ble fubar etter noen mil.
Beviser ikke stort, for de aller fleste går det bra enten de har karbonramme eller fabrikkhjul.
|
|
|
03/05/2018 09:20
|
likeråsykle
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei. Låner denne tråden litt. Noen som har noen tanker om Gavia cx comp? Mer nøyaktig denne her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=118152795 Vurderer å legge inn et litt mindre bud enn det som den er satt ut til. Har hovedsakelig lyst til å prøve meg på cx-ritt (og tenker at en 'vanlig' landevei ikke passer så bra da?), men godt mulig den blir dratt ut i marka også. For nå er det mest litt ønsketenkning. Men lurer også litt på om det er noe spesielt man må tenke på om en skal kjøpe cx-sykkel til ritt? Eller hvis en kun skal sykle det for 'gøy' er det kanskje ikke så nøye? edit: synes også den her var meget fristende https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=110085714
Redigert av likeråsykle; 03/05/2018 09:26.
|
|
|
[Re: likeråsykle]
03/05/2018 12:50
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Hei igjen! Gavia CX Comp har lenge vært en av krossyklene som gir deg mest for pengene, ikke minst hydrauliske bremser. 2016-utgaven har Shimano 105 2x11 med krosskrank 36/46 og kassett 11-28 (?), så vidt jeg vet. Det er velegnet utveksling for kross, men mange vil foretrekke kompaktkrank 50/34 for generell bruk og/eller gjerne en større kassett for lettere utveksling i Marka. Større kassett vil trolig kreve ny girarm. Alt i alt kan det medføre litt utgifter for å gjøre den velegnet til Marka-sykling, men for kross er det fint. Jeg har ingen erfaring med den, men den fremstår som et godt kjøp om standen er så god som annonsen oppgir. Det burde være rom for å prute ned prisen en tusenlapp eller to, selv om sykler med bukkestyre og hydrauliske bremser holder seg godt i pris. Hva gjelder Vipera CX5, har jeg faktisk hatt denne sykkelen to ganger, om enn med Shimano 105 gir  Jeg fant meg likevel aldri til rette med mekaniske bremser Avid BB7. Slet med justeringer, støy og at bremsewire frøs i slangen vinterstid med påfølgende tap av bremseeffekt. Andre har bedre erfaring med BB7, men jeg kan ikke anbefale det. SRAM Apex rangeres gjerne mellom Shimano Tiagra og 105. Kassett 11-26 i kombinasjon med kompaktkrank 50/34 vil gi litt tunge gir i Marka. Jeg er skeptisk og føler egentlig at tiden har løpt fra denne modellen. Sykkelen vi allerede har diskutert i tråden - Gavia CX Pro 2019 - ser ut til å være godt egnet til ditt bruk, men da snakker vi annen pris. Her får du 1x11 som er velegnet for kross og en utveksling som også fungerer i Marka. Eneste minus er at ramme og gaffel så vidt jeg kan se (?) har tradisjonelle hurtigkoblinger/qr, ikke gjennomgående akslinger. Håper du også får svar fra dem som faktisk driver med sykkelkross - de kan sikkert gi gode tips om hva man bør se etter for konkurransebruk!
|
|
|
07/05/2018 16:30
|
likeråsykle
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hmm. Får lese litt mer, og undersøke litt om kriterier som burde fylles til en sykkel som skal brukes i konkurranse kontra en som skal brukes til markasykling, og hva som burde vektes mest for mitt bruk... Og ellers bare følge litt med på bruktmarkedet. Hvis det ikke dukker opp noe spesielt over sommeren må jeg kanskje se litt på Gavia CX PRO Alu til høsten, for den så ganske fin ut!
Men ellers, takk for utfyllende svar, som alltid!
|
|
|
18/12/2018 00:56
|
Rød3
Fersking
|
Fersking
Er også i markedet for en grusracer, men verken bikeshop eller oslo sportslager har rondo sykler inne på lager.. har de forsvunnet ? Liker ideen med 2,1 dekk på grusracer.
Knut
|
|
|
18/12/2018 08:51
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bladet Terrengsykkel har akkurat sluppet siste utgave og hvor de har testet "norske konkurrenter" Diamant AR Tiagra, White GX Apex 11 og en Gekko. Verdt å ta en kikk. I min bok er dette en sykkeltype som skal vasse i salt, slaps, støv og skitt. Selv jålebukker bør vurdere å holde budsjettet nede.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
18/12/2018 08:54
|
ganskefort
Ringrev
|
Ringrev
Bladet Terrengsykkel har akkurat sluppet siste utgave og hvor de har testet "norske konkurrenter" Diamant AR Tiagra, White GX Apex 11 og en Gekko. Verdt å ta en kikk. I min bok er dette en sykkeltype som skal vasse i salt, slaps, støv og skitt. Selv jålebukker bør vurdere å holde budsjettet nede. Vil du ikke ha giring i toppklasse selv i saltslaps og dritt, Emil :-) Når det er sagt, så har du så klart ganske rett i det du skriver. Har man gode vaskemuligheter også på vinteren, så er det uansett lurt å vaske ofte da. (Jeg vurderer innkjøp av en sånn portabel vasker med batteri).
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Bianchi Infinito CV Votec VRX Pro
|
|
|
[Re: ganskefort]
18/12/2018 09:09
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vil du ikke ha giring i toppklasse selv i saltslaps og dritt, Emil :-)
Jeg venter fortsatt i spenning på en Topstone med Shimano 2x11 105 disc og håper det i praksis nesten bare er vekta som skiller den fra DA Disc :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
18/12/2018 09:11
|
ganskefort
Ringrev
|
Ringrev
Vil du ikke ha giring i toppklasse selv i saltslaps og dritt, Emil :-)
Jeg venter fortsatt i spenning på en Topstone med Shimano 2x11 105 disc og håper det i praksis nesten bare er vekta som skiller den fra DA Disc :-) Haha, alt sitter i hodet! Jeg har en ny helårs-sykkel med Sram Rival. Tenkte selv det var litt råflott til vinterbruk, men jeg prøver uansett å sykle mest mulig på småveier som ikke er saltet...
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
|
|
|
18/12/2018 11:01
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Kjøpte nå en sånn white gx pro som vinter og drittværsykkel forrige uke. Det går ikke an å si at tiagra ikke leverer giring i toppklasse. Man må da over på di2 om det skal bli vesentlig bedre?
|
|
|
18/12/2018 15:15
|
ganskefort
Ringrev
|
Ringrev
Sun flyer: det var mest en fleip. Tiagra er helt sikkert supert! Har syklet med gammel 105 selv i flere vintre.
|
|
|
18/12/2018 17:59
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Nesten så angrer på at jeg ikke kjøpte den med sora. For da hadde jeg hatt mer glede av å oppgradere den 
|
|
|
|
|