Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Er boost bare tull?

Er boost bare tull? #2404396 08/05/2017 12:54
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,549
erlingba Offline OP
.
OP Offline
.
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,549
Leste denne artikkelen hvor en fra American Classic påpeker at de fleste Boost-nav på markedet faktisk ikke gir bedre hjul.

https://m.pinkbike.com/news/does-boost-spacing-really-make-a-stronger-wheel-1.html

Hvorfor lager ikke alle produsentene navene slik at hjulet blir mest mulig symmetrisk? Består sykkelbransjen bare av en gjeng øldrikkende hippier og null ingeniører?


Re: Er boost bare tull? [Re: erlingba] #2404403 08/05/2017 13:01
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
DesmoSkier Online
Besatt
Online
Besatt
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
Jeg har jo googlet rundt i det siste om dette temaet siden jeg skal bygge hjul til den nye rammen min som har boost.
Fant et annet innlegg i samme gata, som også er verdt å lese
https://m.pinkbike.com/u/theminsta/blog/...ffset-rims.html


Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Er boost bare tull? [Re: erlingba] #2404406 08/05/2017 13:06
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Mange har nok bare laget nok et endestykke slik at deres eksisterende nav passer i Boost-rammer, men det er ikke usannsynlig at enkelte av de som har designet egne nav med større avstand mellom flensene (*host* AC *host*) gjerne overdriver de andres udugelighet i så måte. ICON_WINK

Re: Er boost bare tull? [Re: erlingba] #2404407 08/05/2017 13:12
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Går vel litt på filosofi. Bredere avstand gir bedre vinkel, og da noe stivere hjul. Men symmetrisk er vel mer holdbart og robust. Så det bunner vel mer ut i hva de tror de får solgt mest av. De fleste vil nok ønske stivere, og hjul nå om dagen er jo ganske sterke fra før. Da er det marketing legger litt føringer, og andre produsenter må legge seg på samme linja for ikke å tape markedsandeler.

Uansett er det jo gode nyheter for oss som har gode ikke-boost-hjul. De kan vi ta med til ny sykkel uten å være engstelig for feil akselbredde (litt avhengig av type nav, men med Hope og DT Swiss er man sikret med bl.a. Boostinator).


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er boost bare tull? [Re: Stein] #2404454 08/05/2017 16:56
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,549
erlingba Offline OP
.
OP Offline
.
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,549
De fleste skryter jo av bedre stivhet på grunn av større avstand mellom flensene, og det er jo akkurat det American Classic ikke har. De har heller forsøkt å lage et nav som gir så likt eikespenn som mulig.
Hvis man kun driver med "sladding" vil man sikkert ha så stor avstand som mulig mellom flensene.
Og hadde størst mulig avstand vært det beste hadde nok Hope lagd 150mm navet sitt annerledes.
http://www.hopetech.com/product/pro-4-150mm-rear-hub/


Re: Er boost bare tull? [Re: erlingba] #2404471 08/05/2017 18:52
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Vel, la oss kalle det "å dra nytte av den ekstra bredden", da. Enten man velger best mulig symmetri eller høyest mulig stivhet.

Re: Er boost bare tull? [Re: erlingba] #2404475 08/05/2017 19:13
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
Jeg holder muligheten åpen for at nye "standarder" på markedet ikke alltid utelukkende lanseres fordi de er geniale og de gamle løsningene overlegne, men at produsentene kan ha en økonomisk baktanke.


Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Er boost bare tull? [Re: erlingba] #2404478 08/05/2017 19:20
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 527
A
AGT Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
A
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 527
Hva om de lager bosset litt bredere , slik at man kan få til flere gir , f.eks 14-15 gir ?

Re: Er boost bare tull? [Re: erlingba] #2404482 08/05/2017 19:27
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Baktanken med Boost var etter det som ble saht mulighet for stivere hjul uten å måtte ty til karbonfelger. Dette er nok mer merkbart på 29", der hjulene krever mer materiale for å være stive, grunnet lengre eiker, mer ugunstig vinkel på eikene og større moment på felgen i svinger etc. Stive felger er det som har størst innvirkning på stivhet, men det krever enten mye materiale rller karbon. Trek, med deres 29"-satsing vil jo gjerne selge i flere prissegmenter, og folk vil ikke ha for tunge sykler. Derfor kom de med Boost (i første omgang). Nå har jo Boost også flere fordeler mtp plassering av rotasjonspunkter i bakopphenget for kortere kjedestag, samt for at kjedet skal gå klar av plussdekk (tipper det lå i kortene allerede ved lansering).

Så for sykkelen/rammas del har det fordeler, men man kan benytte seg av eldre nav med konverteringssett for å få like gode hjul.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er boost bare tull? [Re: Stein] #2404483 08/05/2017 19:33
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,549
erlingba Offline OP
.
OP Offline
.
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,549
Jeg ser jo at boost har noe for seg, men synes det er rart at de fleste produsenter bare skyver flensene så langt ut som mulig. Hjulet blir jo stivere, men bare når det ikke brukes.


Re: Er boost bare tull? [Re: erlingba] #2404513 08/05/2017 21:10
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Sitat: erlingba
Leste denne artikkelen hvor en fra American Classic påpeker at de fleste Boost-nav på markedet faktisk ikke gir bedre hjul.


Han seier at dei fortsatt er problematiske. Det er ikkje det samme som å seie at dei ikkje er bedre. Poenget hans med symmetri er jo det samme, uavhengig av navbredde. Så spørsmålet ditt burde ha vore: Er asymmetriske nav berre tull?

Re: Er boost bare tull? [Re: erlingba] #2404533 08/05/2017 22:21
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Sitat: erlingba
Jeg ser jo at boost har noe for seg, men synes det er rart at de fleste produsenter bare skyver flensene så langt ut som mulig. Hjulet blir jo stivere, men bare når det ikke brukes.



Forklar.

Klart det blir stivere, punktum.

Et symmetrisk hjul blir stivere den ene veien og mykere den andre, men med den fordelen at det er like stivt begge veier. Skal det være et symmetrisk bakhjul med plass til kasett på den ene siden, blir det neppe særlig stivt i det hele tatt.

Re: Er boost bare tull? [Re: erlingba] #2404570 09/05/2017 06:43
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Uansett er Bill Shook en av de som har mest peiling på hjul i terrengsykkelverdenen i mine øyne (selv om ikke jeg har peiling på hjulbygging). Jeg lytter gjerne når han snakker.


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Er boost bare tull? [Re: erlingba] #2404615 09/05/2017 08:51
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Selvsagt blir et symmetrisk hjul stivere enn ett asymmetrisk når felgen påvirkes av krefter mot venstre på bakhjulet og mot høyre på et forhjul med skivebrems. Når kreftene virker den andre veien, vil jeg nesten tro at det asymmetriske hjulet kan være stivere, så totalt sett er "svakeste ledd" sterkere med et symmetrisk hjul enn et asymmetrisk. Dette vil være en avveining hver gang. Uansett vil et asymmetrisk hjul med større avstand mellom flensene enn ett tilsvarende med kortere avstand mellom flensene.

Jeg hadde aldri hørt om Bill Shook før nå, men det er jo ikke egentlig noe nytt, det han sier. Han setter bare fokus på at AC fokuserer på mest mulig symmetri, noe som i seg selv må være fornuftig.

Re: Er boost bare tull? [Re: erlingba] #2404630 09/05/2017 09:08
Registrert: Jan 2017
Innlegg: 130
C
Ch: Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
C
Registrert: Jan 2017
Innlegg: 130
Om symetriske hjul er det beste så er jo cannondale det beste da. Med asymetrisk ramme for symmetriske hjul? Da er de ikke bare sære som gjør det slik?

Redigert av Ch:; 09/05/2017 09:09.
Re: Er boost bare tull? [Re: Ch:] #2404631 09/05/2017 09:11
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Sitat: Ch:
Da er de ikke bare sære som gjør det slik?


Veeeel... ICON_WINK

Re: Er boost bare tull? [Re: erlingba] #2476244 13/04/2018 12:59
Registrert: Mar 2004
Innlegg: 600
S
SindreØ Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
S
Registrert: Mar 2004
Innlegg: 600
Vil det gå i den retningen at alt av rammer og hjul vil komme i boost slik at det vil være dumt å kjøpe sykkel uten idag?

Re: Er boost bare tull? [Re: SindreØ] #2476245 13/04/2018 13:26
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: SindreØ
Vil det gå i den retningen at alt av rammer og hjul vil komme i boost slik at det vil være dumt å kjøpe sykkel uten idag?

Ja - bortsett fra enkelte sære løsninger som Cannondales AI og noen andre som er breiere bak, som på fatbikes og superboost på Pivot Switchblade


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er boost bare tull? [Re: sykkeloyvind] #2476246 13/04/2018 13:33
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: SindreØ
Vil det gå i den retningen at alt av rammer og hjul vil komme i boost slik at det vil være dumt å kjøpe sykkel uten idag?

Ja - bortsett fra enkelte sære løsninger som Cannondales AI og noen andre som er breiere bak, som på fatbikes og superboost på Pivot Switchblade
Og 157 Trail eller hva det nå heter fra Knolly.

(Banshee har hatt 150mm-endestykker til sine stisykler siden 2013)


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er boost bare tull? [Re: SindreØ] #2476250 13/04/2018 14:11
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
Sitat: SindreØ
Vil det gå i den retningen at alt av rammer og hjul vil komme i boost slik at det vil være dumt å kjøpe sykkel uten idag?


Kommer jo an på tidsperspektivet, om 5 år er boost stemplet som en hype og hele bransjen lovpriser den nye standarden som er på vei :-)


Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Er boost bare tull? [Re: baronKanon] #2476313 13/04/2018 20:09
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 1,029
E
egbl Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
E
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 1,029
Sitat: baronKanon
...Bredere avstand gir bedre vinkel, og da noe stivere hjul. Men symmetrisk er vel mer holdbart og robust.


Jeg er enig i første setning, men ikke i siste. Hvorfor avstå fra stivhet for å lage hjulet mer symmetrisk? Dette er jåleri på bekostning av stivhet. Her mener jeg American Classics har bomma.

Re: Er boost bare tull? [Re: egbl] #2476318 13/04/2018 20:44
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: egbl
Sitat: baronKanon
...Bredere avstand gir bedre vinkel, og da noe stivere hjul. Men symmetrisk er vel mer holdbart og robust.


Jeg er enig i første setning, men ikke i siste. Hvorfor avstå fra stivhet for å lage hjulet mer symmetrisk? Dette er jåleri på bekostning av stivhet. Her mener jeg American Classics har bomma.
Symmetrisk er mer holdbart. Er det jåleri?


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er boost bare tull? [Re: egbl] #2476319 13/04/2018 20:49
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Sitat: egbl
Sitat: baronKanon
...Bredere avstand gir bedre vinkel, og da noe stivere hjul. Men symmetrisk er vel mer holdbart og robust.


Jeg er enig i første setning, men ikke i siste. Hvorfor avstå fra stivhet for å lage hjulet mer symmetrisk? Dette er jåleri på bekostning av stivhet. Her mener jeg American Classics har bomma.


Det var vel omvendt, at symmetrisk ga stivere hjul i praksis enn bredere flenser på et asymmetrisk hjul?


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Er boost bare tull? [Re: simenf] #2476323 13/04/2018 20:52
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: simenf
Sitat: egbl
Sitat: baronKanon
...Bredere avstand gir bedre vinkel, og da noe stivere hjul. Men symmetrisk er vel mer holdbart og robust.


Jeg er enig i første setning, men ikke i siste. Hvorfor avstå fra stivhet for å lage hjulet mer symmetrisk? Dette er jåleri på bekostning av stivhet. Her mener jeg American Classics har bomma.


Det var vel omvendt, at symmetrisk ga stivere hjul i praksis enn bredere flenser på et asymmetrisk hjul?
Et symmetrisk hjul har lik sideveis stivhet begge veier,


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er boost bare tull? [Re: erlingba] #2476372 14/04/2018 06:54
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Var ikke det poenget til Bill Shook?


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Er boost bare tull? [Re: simenf] #2476375 14/04/2018 07:28
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: simenf
Var ikke det poenget til Bill Shook?
jo, det var det vel.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er boost bare tull? [Re: erlingba] #2476377 14/04/2018 07:39
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 592
R
runeFK Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
R
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 592
men forskjellen stor? altså merker den jevne rytter dette?


Jeg heier på NOTS, gjør du?
Re: Er boost bare tull? [Re: Torshov-Simen] #2476393 14/04/2018 10:13
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
RoyK Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
Sitat: Torshov-Simen
Sitat: SindreØ
Vil det gå i den retningen at alt av rammer og hjul vil komme i boost slik at det vil være dumt å kjøpe sykkel uten idag?


Kommer jo an på tidsperspektivet, om 5 år er boost stemplet som en hype og hele bransjen lovpriser den nye standarden som er på vei :-)


- The good thing about standards is that there are so many of them from which to choose…

https://xkcd.com/927/

Re: Er boost bare tull? [Re: runeFK] #2476405 14/04/2018 12:02
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Sitat: runeFK
men forskjellen stor? altså merker den jevne rytter dette?


Såklart, hver utbedring eller innovasjon gir deg minst 50% bedre yttelse.
Boost er ikke bare merkbart, det er en revolusjon!

Re: Er boost bare tull? [Re: erlingba] #2497245 14/07/2018 10:17
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Sitat: erlingba
Hvorfor lager ikke alle produsentene navene slik at hjulet blir mest mulig symmetrisk? Består sykkelbransjen bare av en gjeng øldrikkende hippier og null ingeniører?


Ser ut som at Syntace gjer dette på sine Boost-nav. Og dei nye nava frå Superstar har noko dei kallar "equalizer flange spacing". Ser ein på tech specs her, så har venstre flens same plassering på Boost som på non-Boost (34mm). https://www.superstarcomponents.com/en/v6-boost-rear-hub-uk-made.htm


Moderator  support