Er boost bare tull?
|
Er boost bare tull?
#2404396
08/05/2017 12:54
|
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,549
erlingba
OP
.
|
OP
.
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,549 |
Leste denne artikkelen hvor en fra American Classic påpeker at de fleste Boost-nav på markedet faktisk ikke gir bedre hjul. https://m.pinkbike.com/news/does-boost-spacing-really-make-a-stronger-wheel-1.htmlHvorfor lager ikke alle produsentene navene slik at hjulet blir mest mulig symmetrisk? Består sykkelbransjen bare av en gjeng øldrikkende hippier og null ingeniører?
|
|
|
Re: Er boost bare tull?
[Re: erlingba]
#2404406
08/05/2017 13:06
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Mange har nok bare laget nok et endestykke slik at deres eksisterende nav passer i Boost-rammer, men det er ikke usannsynlig at enkelte av de som har designet egne nav med større avstand mellom flensene (*host* AC *host*) gjerne overdriver de andres udugelighet i så måte. 
|
|
|
Re: Er boost bare tull?
[Re: erlingba]
#2404407
08/05/2017 13:12
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Går vel litt på filosofi. Bredere avstand gir bedre vinkel, og da noe stivere hjul. Men symmetrisk er vel mer holdbart og robust. Så det bunner vel mer ut i hva de tror de får solgt mest av. De fleste vil nok ønske stivere, og hjul nå om dagen er jo ganske sterke fra før. Da er det marketing legger litt føringer, og andre produsenter må legge seg på samme linja for ikke å tape markedsandeler.
Uansett er det jo gode nyheter for oss som har gode ikke-boost-hjul. De kan vi ta med til ny sykkel uten å være engstelig for feil akselbredde (litt avhengig av type nav, men med Hope og DT Swiss er man sikret med bl.a. Boostinator).
|
|
|
Re: Er boost bare tull?
[Re: Stein]
#2404454
08/05/2017 16:56
|
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,549
erlingba
OP
.
|
OP
.
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,549 |
De fleste skryter jo av bedre stivhet på grunn av større avstand mellom flensene, og det er jo akkurat det American Classic ikke har. De har heller forsøkt å lage et nav som gir så likt eikespenn som mulig. Hvis man kun driver med "sladding" vil man sikkert ha så stor avstand som mulig mellom flensene. Og hadde størst mulig avstand vært det beste hadde nok Hope lagd 150mm navet sitt annerledes. http://www.hopetech.com/product/pro-4-150mm-rear-hub/
|
|
|
Re: Er boost bare tull?
[Re: erlingba]
#2404471
08/05/2017 18:52
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Vel, la oss kalle det "å dra nytte av den ekstra bredden", da. Enten man velger best mulig symmetri eller høyest mulig stivhet.
|
|
|
Re: Er boost bare tull?
[Re: erlingba]
#2404475
08/05/2017 19:13
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583 |
Jeg holder muligheten åpen for at nye "standarder" på markedet ikke alltid utelukkende lanseres fordi de er geniale og de gamle løsningene overlegne, men at produsentene kan ha en økonomisk baktanke.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
Re: Er boost bare tull?
[Re: erlingba]
#2404478
08/05/2017 19:20
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 527
AGT
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 527 |
Hva om de lager bosset litt bredere , slik at man kan få til flere gir , f.eks 14-15 gir ?
|
|
|
Re: Er boost bare tull?
[Re: erlingba]
#2404482
08/05/2017 19:27
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Baktanken med Boost var etter det som ble saht mulighet for stivere hjul uten å måtte ty til karbonfelger. Dette er nok mer merkbart på 29", der hjulene krever mer materiale for å være stive, grunnet lengre eiker, mer ugunstig vinkel på eikene og større moment på felgen i svinger etc. Stive felger er det som har størst innvirkning på stivhet, men det krever enten mye materiale rller karbon. Trek, med deres 29"-satsing vil jo gjerne selge i flere prissegmenter, og folk vil ikke ha for tunge sykler. Derfor kom de med Boost (i første omgang). Nå har jo Boost også flere fordeler mtp plassering av rotasjonspunkter i bakopphenget for kortere kjedestag, samt for at kjedet skal gå klar av plussdekk (tipper det lå i kortene allerede ved lansering).
Så for sykkelen/rammas del har det fordeler, men man kan benytte seg av eldre nav med konverteringssett for å få like gode hjul.
|
|
|
Re: Er boost bare tull?
[Re: Stein]
#2404483
08/05/2017 19:33
|
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,549
erlingba
OP
.
|
OP
.
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,549 |
Jeg ser jo at boost har noe for seg, men synes det er rart at de fleste produsenter bare skyver flensene så langt ut som mulig. Hjulet blir jo stivere, men bare når det ikke brukes.
|
|
|
Re: Er boost bare tull?
[Re: erlingba]
#2404513
08/05/2017 21:10
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
Leste denne artikkelen hvor en fra American Classic påpeker at de fleste Boost-nav på markedet faktisk ikke gir bedre hjul. Han seier at dei fortsatt er problematiske. Det er ikkje det samme som å seie at dei ikkje er bedre. Poenget hans med symmetri er jo det samme, uavhengig av navbredde. Så spørsmålet ditt burde ha vore: Er asymmetriske nav berre tull?
|
|
|
Re: Er boost bare tull?
[Re: erlingba]
#2404533
08/05/2017 22:21
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Jeg ser jo at boost har noe for seg, men synes det er rart at de fleste produsenter bare skyver flensene så langt ut som mulig. Hjulet blir jo stivere, men bare når det ikke brukes.
Forklar. Klart det blir stivere, punktum. Et symmetrisk hjul blir stivere den ene veien og mykere den andre, men med den fordelen at det er like stivt begge veier. Skal det være et symmetrisk bakhjul med plass til kasett på den ene siden, blir det neppe særlig stivt i det hele tatt.
|
|
|
Re: Er boost bare tull?
[Re: erlingba]
#2404570
09/05/2017 06:43
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Uansett er Bill Shook en av de som har mest peiling på hjul i terrengsykkelverdenen i mine øyne (selv om ikke jeg har peiling på hjulbygging). Jeg lytter gjerne når han snakker.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Er boost bare tull?
[Re: erlingba]
#2404615
09/05/2017 08:51
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Selvsagt blir et symmetrisk hjul stivere enn ett asymmetrisk når felgen påvirkes av krefter mot venstre på bakhjulet og mot høyre på et forhjul med skivebrems. Når kreftene virker den andre veien, vil jeg nesten tro at det asymmetriske hjulet kan være stivere, så totalt sett er "svakeste ledd" sterkere med et symmetrisk hjul enn et asymmetrisk. Dette vil være en avveining hver gang. Uansett vil et asymmetrisk hjul med større avstand mellom flensene enn ett tilsvarende med kortere avstand mellom flensene.
Jeg hadde aldri hørt om Bill Shook før nå, men det er jo ikke egentlig noe nytt, det han sier. Han setter bare fokus på at AC fokuserer på mest mulig symmetri, noe som i seg selv må være fornuftig.
|
|
|
Re: Er boost bare tull?
[Re: erlingba]
#2404630
09/05/2017 09:08
|
Registrert: Jan 2017
Innlegg: 130
Ch:
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jan 2017
Innlegg: 130 |
Om symetriske hjul er det beste så er jo cannondale det beste da. Med asymetrisk ramme for symmetriske hjul? Da er de ikke bare sære som gjør det slik?
Redigert av Ch:; 09/05/2017 09:09.
|
|
|
Re: Er boost bare tull?
[Re: Ch:]
#2404631
09/05/2017 09:11
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Da er de ikke bare sære som gjør det slik? Veeeel... 
|
|
|
Re: Er boost bare tull?
[Re: erlingba]
#2476244
13/04/2018 12:59
|
Registrert: Mar 2004
Innlegg: 600
SindreØ
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Mar 2004
Innlegg: 600 |
Vil det gå i den retningen at alt av rammer og hjul vil komme i boost slik at det vil være dumt å kjøpe sykkel uten idag?
|
|
|
Re: Er boost bare tull?
[Re: SindreØ]
#2476245
13/04/2018 13:26
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Vil det gå i den retningen at alt av rammer og hjul vil komme i boost slik at det vil være dumt å kjøpe sykkel uten idag? Ja - bortsett fra enkelte sære løsninger som Cannondales AI og noen andre som er breiere bak, som på fatbikes og superboost på Pivot Switchblade
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Er boost bare tull?
[Re: sykkeloyvind]
#2476246
13/04/2018 13:33
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Vil det gå i den retningen at alt av rammer og hjul vil komme i boost slik at det vil være dumt å kjøpe sykkel uten idag? Ja - bortsett fra enkelte sære løsninger som Cannondales AI og noen andre som er breiere bak, som på fatbikes og superboost på Pivot Switchblade Og 157 Trail eller hva det nå heter fra Knolly. (Banshee har hatt 150mm-endestykker til sine stisykler siden 2013)
|
|
|
Re: Er boost bare tull?
[Re: SindreØ]
#2476250
13/04/2018 14:11
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583 |
Vil det gå i den retningen at alt av rammer og hjul vil komme i boost slik at det vil være dumt å kjøpe sykkel uten idag? Kommer jo an på tidsperspektivet, om 5 år er boost stemplet som en hype og hele bransjen lovpriser den nye standarden som er på vei :-)
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
Re: Er boost bare tull?
[Re: baronKanon]
#2476313
13/04/2018 20:09
|
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 1,029
egbl
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 1,029 |
...Bredere avstand gir bedre vinkel, og da noe stivere hjul. Men symmetrisk er vel mer holdbart og robust. Jeg er enig i første setning, men ikke i siste. Hvorfor avstå fra stivhet for å lage hjulet mer symmetrisk? Dette er jåleri på bekostning av stivhet. Her mener jeg American Classics har bomma.
|
|
|
Re: Er boost bare tull?
[Re: egbl]
#2476318
13/04/2018 20:44
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
...Bredere avstand gir bedre vinkel, og da noe stivere hjul. Men symmetrisk er vel mer holdbart og robust. Jeg er enig i første setning, men ikke i siste. Hvorfor avstå fra stivhet for å lage hjulet mer symmetrisk? Dette er jåleri på bekostning av stivhet. Her mener jeg American Classics har bomma. Symmetrisk er mer holdbart. Er det jåleri?
|
|
|
Re: Er boost bare tull?
[Re: egbl]
#2476319
13/04/2018 20:49
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
...Bredere avstand gir bedre vinkel, og da noe stivere hjul. Men symmetrisk er vel mer holdbart og robust. Jeg er enig i første setning, men ikke i siste. Hvorfor avstå fra stivhet for å lage hjulet mer symmetrisk? Dette er jåleri på bekostning av stivhet. Her mener jeg American Classics har bomma. Det var vel omvendt, at symmetrisk ga stivere hjul i praksis enn bredere flenser på et asymmetrisk hjul?
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Er boost bare tull?
[Re: simenf]
#2476323
13/04/2018 20:52
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
...Bredere avstand gir bedre vinkel, og da noe stivere hjul. Men symmetrisk er vel mer holdbart og robust. Jeg er enig i første setning, men ikke i siste. Hvorfor avstå fra stivhet for å lage hjulet mer symmetrisk? Dette er jåleri på bekostning av stivhet. Her mener jeg American Classics har bomma. Det var vel omvendt, at symmetrisk ga stivere hjul i praksis enn bredere flenser på et asymmetrisk hjul? Et symmetrisk hjul har lik sideveis stivhet begge veier,
|
|
|
Re: Er boost bare tull?
[Re: erlingba]
#2476372
14/04/2018 06:54
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Var ikke det poenget til Bill Shook?
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Er boost bare tull?
[Re: simenf]
#2476375
14/04/2018 07:28
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Var ikke det poenget til Bill Shook? jo, det var det vel.
|
|
|
Re: Er boost bare tull?
[Re: erlingba]
#2476377
14/04/2018 07:39
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 592
runeFK
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 592 |
men forskjellen stor? altså merker den jevne rytter dette?
Jeg heier på NOTS, gjør du?
|
|
|
Re: Er boost bare tull?
[Re: Torshov-Simen]
#2476393
14/04/2018 10:13
|
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
RoyK
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626 |
Vil det gå i den retningen at alt av rammer og hjul vil komme i boost slik at det vil være dumt å kjøpe sykkel uten idag? Kommer jo an på tidsperspektivet, om 5 år er boost stemplet som en hype og hele bransjen lovpriser den nye standarden som er på vei :-) - The good thing about standards is that there are so many of them from which to choose… https://xkcd.com/927/
|
|
|
Re: Er boost bare tull?
[Re: runeFK]
#2476405
14/04/2018 12:02
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
men forskjellen stor? altså merker den jevne rytter dette? Såklart, hver utbedring eller innovasjon gir deg minst 50% bedre yttelse. Boost er ikke bare merkbart, det er en revolusjon!
|
|
|
Re: Er boost bare tull?
[Re: erlingba]
#2497245
14/07/2018 10:17
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
Hvorfor lager ikke alle produsentene navene slik at hjulet blir mest mulig symmetrisk? Består sykkelbransjen bare av en gjeng øldrikkende hippier og null ingeniører? Ser ut som at Syntace gjer dette på sine Boost-nav. Og dei nye nava frå Superstar har noko dei kallar "equalizer flange spacing". Ser ein på tech specs her, så har venstre flens same plassering på Boost som på non-Boost (34mm). https://www.superstarcomponents.com/en/v6-boost-rear-hub-uk-made.htm
|
|
|
|
|