Nå er vi 3 mnd ut i året, å eg savnet en slik tråd ! Post bilder av hva du kjører med i år, nytt eller gammel spiller ingen rolle
Eg starter med min egen Cube Fritzz Race 2014 modell som eg handlet på seinsommeren ifjor, den hadde fått mye juling, og trengte å få en liten shineover. Har fått byttet alt av lager og bolter, smørt opp alle ledd og lakket ramme, så i bunn og grunn en ny sykkel Viser ett halvdårligt før bilde og ett heilt ok etter bilde !
Nye enduro våpenet kom i dag. Gleder meg til snøen forsvinner:
Pen sak Har fått slik jeg også, driver på å modder litt nå. Venter på litt Invisiframe beskyttelse og bytter ut styret med et Syntace styre som passer mitt behov bedre. Usikker på om jeg skal beholde det originale setet eller gå for noe klassisk som baken min kjenner godt fra før. Syns du bremsene er kraftige nok? Vurderer 200mm skive foran. 34t ovalt krankdrev ble det dessverre litt liten klaring til, så den modifiseringen utgår. Skal sykle sti og ikke enduro, så regner med den blir kjørt med 27,5+ hjulsettet mesteparten av tida og det originale 29" hjula spart til spesielle anledninger.
Pen sak Har fått slik jeg også, driver på å modder litt nå. Venter på litt Invisiframe beskyttelse og bytter ut styret med et Syntace styre som passer mitt behov bedre. Usikker på om jeg skal beholde det originale setet eller gå for noe klassisk som baken min kjenner godt fra før. Syns du bremsene er kraftige nok? Vurderer 200mm skive foran. 34t ovalt krankdrev ble det dessverre litt liten klaring til, så den modifiseringen utgår. Skal sykle sti og ikke enduro, så regner med den blir kjørt med 27,5+ hjulsettet mesteparten av tida og det originale 29" hjula spart til spesielle anledninger.
Jeg brukte disse bremsene i fjor, men jeg har ett sent XTR hendler med Saint kalippere liggende. 180 skive foran og bak holder for min del til sykling her hjemme.
Styre får jeg se hva jeg gjør med. Jeg likte det når jeg brukte det i høst, men er i utgangspunktet mer happy med den klassiske styre/stem versjonen.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Jeg brukte disse bremsene i fjor, men jeg har ett sent XTR hendler med Saint kalippere liggende. 180 skive foran og bak holder for min del til sykling her hjemme.
Styre får jeg se hva jeg gjør med. Jeg likte det når jeg brukte det i høst, men er i utgangspunktet mer happy med den klassiske styre/stem versjonen.
Jeg har noen Saint bremser jeg kan sette på i stedet, de blir som nye etter lufting og bytte av klosser, men er litt usikker. Tenkte kanskje å teste ut det originale oppsettet først og se hva jeg syns. Det originale styret er jo helt rått, men jeg liker enda mer backsweep (11-12 grader) og utforminga gjør det klønete å feste lykt og GPS (bruker Oregon, så vrifestet funker ikke). Legger sannsynligvis det ut for salg, litt for dyrt bare å ha i reserve.
Blir det samme iår som tidlegare år: Mondraker Dune 2015 (venstre på bilde). Ser foreløpig ingen grunn til å skifte, spesielt ikkje med unge som begrensa mengda sykling. Ny gaffel frista, men med mindre sykling spørs det ikkje om det er å gå over til 12-delt som gir mest reell nytte for pengane. Nye pedalar må dog anskaffast, lei av Raceface Atlas og håplaust dårleg kulelageropplegg.
Blir det samme iår som tidlegare år: Mondraker Dune 2015 (venstre på bilde). Ser foreløpig ingen grunn til å skifte, spesielt ikkje med unge som begrensa mengda sykling. Ny gaffel frista, men med mindre sykling spørs det ikkje om det er å gå over til 12-delt som gir mest reell nytte for pengane. Nye pedalar må dog anskaffast, lei av Raceface Atlas og håplaust dårleg kulelageropplegg.
Blir vel det samme her og, med 2014/15 Nomad (de kalte den vel 2015). Ikke den raskeste oppover, men jeg synes den funker prima til det jeg bruker den til.
Samt litt kortreiste bikepackingturer med tjukkasen (Surly ICT)
Alu XO1 Sentinel str M. Eneste oppgradering Chromag BZA carbon styre, denne gangen i fulle 800mm. Kanskje ovalt drev etterhvert.. En vanvittig sykkel.....
Det blir samme sykler som i fjor med litt oppgraderinger. Striven har fått ny ramme for sesongen, pluss ny setepinne og sete. Venter også på ny race face next R krank. Nytt kranklager, holker, kjede og dekk skal selvfølgelig også på.
grusbankeren har fått maksimalt feite dekk, ny karbon setepinne med flex og litt bredere karbonstyre med ekstra sweep.
Her er nyeste anskaffelsen, en helt ny fra eske Rocky Mountain Vertex 950 RSL 2016 med Shimano XT 8000 gir og deore bremser. Den har fått nytt Selle Italia sete, Next Styre og setepinne, samt Thomson stem. Nå har den ISP dekk som sørger for trygt feste på snø og is. For sommer føre har jeg et fjongt XTR 9000 hjulsett med Conti X-King.
Her er min doning som ble anskaffet seint på sesongen i fjor. 2016 Strive CF, med hope bremser, og hope 4 nav + LB-karbonfelger. Shorty 2.5 foran og minion dhf 2.5 bak.
Nytt for sesongen er RF sixc-styre 35mm kappet til 780mm, RF Atlas stem i 35mm lengde og dmr deathgrip-holker i deilig kamuflasje-farge.
Blir vel det samme her og, med 2014/15 Nomad (de kalte den vel 2015). Ikke den raskeste oppover, men jeg synes den funker prima til det jeg bruker den til.
Her må jeg innrømme at jeg slet litt med å fokusere på sykkelen. Doningen i bakgrunnen "stole its thunder".
Sliter litt med å vise min sykkel (i entall). Men her er syklene mine som skal få meg gjennom 2018. Blir lite nyinvesteringer i år.
Stumpjumper Comp 29 for lek i skogen. Oppgradert til XTR-bremser og gått fra 28T til 30T på kranken. Kommer til å variere mellom Nobby Nic 2.6 og Fast-track 2.3 på denne. Vurderer et 650B hjulsett for litt av bonuspengene når de kommer.
29" auksjonssykkel for jobbsykling, grusbanking og Grenserittet. Konvertert til helstiv og satt på litt bedre hjul enn originalt..
Billig Cyclocross for variasjon i pendlingen og omveier hjem fra jobb. Litt mye overlapp med Focusen i bruksområde. Mulig en av de ryker på Finn i løpet av våren.
Her er nyeste anskaffelsen, en helt ny fra eske Rocky Mountain Vertex 950 RSL 2016 med Shimano XT 8000 gir og deore bremser. Den har fått nytt Selle Italia sete, Next Styre og setepinne, samt Thomson stem. Nå har den ISP dekk som sørger for trygt feste på snø og is. For sommer føre har jeg et fjongt XTR 9000 hjulsett med Conti X-King.
2017 Pivot Mach 429 SL Kjøpt ny i 2017 med 2xXT/XTR miks M8000/9000, men har oppgradert til XT di2 (2x med syncroshift - 1stk girhendel). Erstattet opprinnelig Pivot styre og stem med Pro Tharsis 90mm stem og Pro Tharsis XC styre der di2-kabler er integrert.
Ellers har jeg skaffet meg en Canyon Endurace cf sl 8.0 di2 som jeg skal trene og kjøre Vätternrundan med. Min svenske sviger-onkel overtalte meg til å bli med på den.
Ellers vil jeg helst kjøre terreng. Har kjørt Birken 2 ganger med min 2014 Trek Superfly 9.8 hardtail. I år kanskje UB og helst, om det passer med ferien og jeg finner en aktuell partner, Offroad Valdres (halvvegs er planen).
Etter tredje baktriangelhavari på den gamle ble det til slutt komplett erstatningsramme, og denne gangen ser det faktisk ut som baktriangelet er forsterket. Fra brukt ramme og nye deler til ny ramme og brukte deler. Byttet shock fra original til Kirk, så nå matcher det meste 8-)
Samme sykkel som i fjor, men den har fått seg noen nye deler:
Magura MT7 Danny Macaskill-versjon. Raceface Atlas styre med mer rise. Et random Prologo-sete jeg tok fra et annet prosjekt. Og jeg skal teste ut Magic Marys i år, føler ikke Minions ga meg det jeg trengte.
Flådde også klistremerkene av gaffelen, og syns det ble mye mer clean look på den nå.