Vet ikke om det er pga aero eller andre årsaker, men Enve har jo faktisk bredere felg foran enn de har bak.
Det var jeg ikke klar over, men synes dette var veldig interessant! Googlet litt rundt og fant ENVE SES 7.8 hjulsettet med bredere bakfelg enn framfelg. Var det disse du tenkte på?
Prøver å finne en forklaring på hva de oppnår med dette. Desverre ikke funnet spesielt detaljerte forklaringer på hvorfor, men her er hett par relevante utsagn ihvertfall.
Først rapportert via cyclingweekly.com
http://www.cyclingweekly.com/news/product-news/will-wider-rims-make-you-faster-184128There’s no drag penalty in going wider on the front because the rim and tyre are in front of the frame. The rear doesn’t need to be as wide because it’s in what we call a different ‘flow condition’.
Dette er motsatt av hva jeg ville trodd. Og desverre går ikke Smart langt ned i detaljene. Men kanskje han mener at dersom man ser en sykkel forfra, så spiller ikke tversnitt av framhjulet særlig stor rolle, fordi det er andre deler av sykkel/rytter videre bakover som uansett har ett bredere tverrsnitt enn hjulet?
Har funnet ett annet sitat fra Smart relatert til de samme hjulene, rapportert via wheelbuilder.com:
http://www.wheelbuilder.com/custom-enve-ses-7.8-rear-wheel.htmlWheels only work in a bicycle frame. To test and develop wheels in isolation from the rest of the system does not answer the right question. The question we are answering is; how do you make the entire system more efficient?” He continues, “When developing a front rim shape we are looking for the best compromise between steering stability and drag reduction from the relatively clean on coming flow. In contrast, the rear wheel is seeing more turbulent flow, a larger frame interaction and we do not need to consider steering stability. It therefore stands to reason that a more efficient solution can be achieved by developing unique front and rear rim shapes.
Igjen, han antyder at det er gode grunner til at de gjør som de gjør. Men han isolerer ikke felgbreddene i dette svaret, bare at fram og bakfelger er ulike. Og de er forsåvidt ulike på fler områder enn felgbredde (dybde).
Bikeradar nevner i sin test at årsaken til assymetriske hjul er bedre stabilitet på framdekket (hvor dette er viktig). Men de nevner også assymetrisk felgbredde og dybde i "en smell", uten å spesifisere hva den ulike felgbredden og hva den ulike felgdybden isolert sett gjør.
https://youtu.be/JlhBZC5dRNI?t=2m57sDet er sikkert mye penger og god forskning bak ENVE's avgjørelse. Simon Smart er trolig også en smart fyr (pun intended). Virker ihvertfall som han står høyt i kurs i sykkelindustrien, og har hatt en rekke ulike aero-relaterte stillinger der de siste årene. Før han startet i sykkelindustrien jobbet han i aero-avdelingen til Red Bull Racing sitt Formel1 team.
Magefølelsen min sier at framfelgen er bredere primært for stabilitet. Men de mener vel 29mm framfelg ikke straffer seg aerodynamisk. Ellers skal det legges til at forskjellen i bredde er "relativt" beskjeden på 1.5mm. De sier begge felgene er optimalisert for 25C dekk, og begge felgene er jo med god margin bredere enn ett 25C dekk.
En annen teori kan jo være at framfelgen slettes ikke er "bredere", men at det er bakfelgen som er "smalere". Altså, det kan jo være ENVE mener 29mm felg (framfelgen) er det optimale for ett 25C dekk, og at de gjør dette på framhjulet som må pløye "ren luft" og hvor stabilitet er ekstremt viktig (siden hjulet kan rotere sideveis). Så er de kanskje villig til å gjøre ett lite kompromiss på bakhjulet, som kjører i turbulent luft (min oppfatning er ihvertfall at aerodynamikk blir mindre viktig der (men jeg kan selvsagt ta feil)), og er låst fra å kunne rotere sideveis? Og kanskje årsaken er vektbesparelse? Bakfelgen er jo en del dypere (og tyngre), og den ville blitt enda tyngre om de skulle gjort den like bred som framdekket?
Skulle vært interessant å fått en god teknisk forklaring på årsaken til den ulike felgbredden.