Delte også et tilsvarende innlegg for en stund siden oppe på "terreng-delen" av forumet, men tenkte at den kanskje passer bedre her?
Jeg demonterte sykkelen min en dag for å gi den litt kjærlighet. Da la jeg merke til at det har vært kontakt mellom gaffel og ramme i bunnen av styrerøret. det er hakk i karbonet både på ramme og på gaffelen, så det er ikke bare lakken som er slitt bort.
Det er ikke slik når sykkelen er stasjonær, så det oppstår nok under bremsing med forbremsen. Styrelageret har vært stramt og fint, og i utgangspunktet ingen slark når jeg ruger fram og tilbake med forbremsen inne. Men når jeg tar ut gaffelen så er ikke anleggsflatene til styrelageret helt jevne, så jeg kan vippe litt rundt på styrelageret nedi der. Kanskje det da under bruk med risting på grus kan føre til at det er noe bevegelse selv om lageret kjennes tight ut...?
Jeg sendte bilder til produsenten og fikk tilbakemelding om at dette var helt normal slitasje. Jeg var uenig, og vi ble enige om at jeg kunne sende inn ramme og gaffel for inspeksjon. Nå har dem sett på rammesettet og konklusjonen deres er fortsatt at dette er helt normalt. De sender ramma tilbake til meg i morgen. Jeg mener at en visuell inspeksjon ikke er verdt mye i denne sammenhengen, da dette helt klart skjer under belastning. Jeg bestrider ikke at alt ser normalt ut når rammesettet er montert sammen i stativet.
Er dette virkelig helt normalt? Ønsker ikke å være alt for vanskelig, men synes også det er litt kjipt med slik slitasje på en ny og dyr sykkel etter bare få rolige turer på grus.
Har lagt til en liten snutt som viser at lageret ikke ligger stabilt:
Har latt være å kommentere i den andre tråden din siden jeg har begrenset teknisk innsikt.
Men ærlig talt - nei, jeg ville ikke akseptert dette.
Jeg ville stått hardt på at det selvsagt ikke skal være kontakt mellom ramme og gaffel som medfører at både lakk skrapes av og det oppstår hakk i materialet (!). Det skal ikke være slik, uavhengig av om det skyldes en svakhet i konstruksjonen, komponenter eller montering. I mine øyne er ikke dette alminnelig slitasje.
Forhandleren er en stor aktør som burde ivareta både eget omdømme og hensynet til kunden fremfor å forsvare slike feil. Her bør forhandler tilby en løsning du kan være fornøyd med.
Re: Kontakt mellom ramme og gaffel.
[Re: Flo]
#246675622/02/201816:02
Normal slitasje skal ligge i lageret og ikke på ramma.
Her hadde jeg forlangt bytte av ramme eller heving av kjøp. Gi deg aldri på dette og bruk gjerne forbrukermakten etter hvert om forhandler begynner å bli tverr.
Kan aldri tenke meg at produsent av rammen vil påstå at dettte er «normal slitasje». For en forhandler er det pes med reklamasjoner men er det en seriøs forhandler så tar de vel det til etterretning om det legges frem en saklig klage.
Husk å dokumentere godt underveis i prosessen.
MAMIL på tur! Diverge Expert 2018, S-works Stumpjumper 29 HT, Cervelo S1 på Elite Drivo og Fat Tony Carbon.
#246675922/02/201816:12
Har sett den filmen på youtube. Det burde ikke være bevegelse der. Tviler på at ringen er feil. Så små deler er lett å produsere. Enten rammen er feil -den åpningen er for stor-, eller var gaffelen feil montert og åpningen har bitt større pga. slitasje.
Ta ut ringen og se om det er tegn på slitasje under. Hvis det er det som har skjedd og det var du som monterte den gaffelen -sykkelen kom i en pakke- har du en vanskelig kamp mot produsenten. Om rammen er feil, ville jeg ikke gi meg så lett, fordi det er ikke normalt.
Søk på nettet om andre har opplevd det samme med den modellen. Hvor mange km har du syklet?
#246682322/02/201822:48
Ramme og gaffel kom montert sammen fra fabrikk/forhandler. Jeg har ikke montert eller endret noe på delene. Jeg har dog løsnet på stemmet for å vri styret i riktig posisjon og deretter strammet det igjen. Jeg har syklet under 20 mil på sykkelen.
#246683023/02/201807:10
En typisk feil ved montering av styrelager. er å stramme stemmet først og så stramme toppdelen av styrelaget. For en som ikke er sykkelmekaniker, kan se logisk ut at øverste deler strammes sist, men då blir det alltid litt bevegelse på gaffelen. Når toppdelen strammes må stem være litt løst for at styrelager klemmer bra gaffelen. Hvis du bare har rørt skruene til stemmet og ikke toppdelene av styrelageret, er produsenten som har gjort den feilen.
Eller er det feil på ramme og åpningen er for stor. Dvs. at det er alltid litt bevegelse mellom gaffel og ramme, uansett gaffel og styrelager monteres helt riktig. Kort sagt, rammen passer ikke med et standard styrelager. Er dette en designfeil, vil mange som kjøper den modellen oppleve dette. Avhengig av syklistenes vekt og hvor kraftig han sykler vil dette skje tidligere eller senere. 20 mil er egentlig ingenting.
Redigert av gus; 23/02/201807:11.
[Re: gus]
#246683723/02/201807:56
En typisk feil ved montering av styrelager. er å stramme stemmet først og så stramme toppdelen av styrelaget.
Det er en klassisk tabbe som de fleste av oss med ti tommeltotter har begått. Men jeg har ikke opplevd at det har skapt slik slitasje som trådstarter opplever (?).
Nyttige kommentarer fra deg. I hans sted ville jeg også trillet sykkelen innom en kvalifisert mekaniker og fått en vurdering av fagmann etter inspeksjon av sykkelen.
Har for øvrig merket meg en del kritiske tilbakemeldinger på forumet om andre ufullkommenheter på serien vi snakker om.
[Re: gus]
#246684323/02/201808:16
En typisk feil ved montering av styrelager. er å stramme stemmet først og så stramme toppdelen av styrelaget. For en som ikke er sykkelmekaniker, kan se logisk ut at øverste deler strammes sist, men då blir det alltid litt bevegelse på gaffelen. Når toppdelen strammes må stem være litt løst for at styrelager klemmer bra gaffelen. Hvis du bare har rørt skruene til stemmet og ikke toppdelene av styrelageret, er produsenten som har gjort den feilen.
Takk for gode innspill Ja jeg har naturligvis strammet topcapen først for å spenne opp lagrene og deretter strammet stemmet. Litt dårlig presisert av meg i forrige innlegg. Jeg har også ruget fram og tilbake med forbremsen inne mens jeg har holdt på overgangen mellom ramme og gaffel og ikke kjent noe slark da. Så da har enten noe ristet løs ved bruk, eller så er anleggsflatene så dårlige at de tillater større bevegelse når jeg sitter på sykkelen.
[Re: Sepeda]
#246684523/02/201808:19
[quote=gus] Nyttige kommentarer fra deg. I hans sted ville jeg også trillet sykkelen innom en kvalifisert mekaniker og fått en vurdering av fagmann etter inspeksjon av sykkelen.
Har fått vurdering fra to sykkelmekanikere. De har begge uttalt at dette ikke skal skje. Med forbehold om at disse to bare har sett samme bilder og video som dere.
#246690023/02/201812:20
Sendte en ny mail til produsenten i går hvor jeg ettertrykkelig uttrykte at jeg ikke var enig i at dette var normal slitasje og at jeg ikke ville godta å få rammen i retur og at jeg ville kreve ny gaffel og ramme på garanti.
Fikk ny mail nå i dag hvor dem forklarte at dem hadde tatt en ny titt på rammen etter at jeg sendte dem samme video som jeg linket til over her. Nå hadde dem oppdaget at jeg hadde rett og at mekanikeren deres som monterte opp sykkelen i første omgang hadde benyttet feil styrelager.
De har nå montert opp sykkelen med et styrelager som passer rammen og slarken er borte. De kunne tilby en kreditering på 300kr for skaden på rammen! Styrelageret de tok ut koster 579kr, og det dem har montert inn selger dem for 169kr. Så kompensasjonen dem tilbyr er i realiteten et tap for meg på 110kr. Så jeg har nå en ramme med skade i tillegg til et dårligere styrelager.
Denne saken har nå for meg gått fra å være et uskyldig og oppriktig spørsmål om hvorvidt denne slitasjen er noe man må leve med til å bli noe som føles som et direkte hån mot meg som forbruker.
Jeg sendte først inn bilder for inspeksjon og fikk beskjed om at alt var normalt.
Jeg var uenig og sendte deretter inn sykkelen for inspeksjon. Fikk ny beskjed om at alt var normalt.
Jeg var fortsatt uenig og sendte deretter inn en video som viser problemet. Da innrømmer de at feilen er deres og tilbyr meg det som i praksis er et ytteligere økonomisk tap som plaster på såret! Vil heller ikke få samme pris for sykkelen med denne skaden dersom jeg vil selge den videre ved en senere anledning.
#246690623/02/201812:46
Forbrukerkjøpsloven (se § 26) er klar på at ved mangel på vare, kan du kreve prisavslag, erstatning eller heving av kjøp.
Her har forhandler gjort en feil som har medført en mangel på vare og må ta konsekvensen.
Jeg har opplevd denne store forhandleren som fornuftig og grei å ha med å gjøre, og håper at de vil tilby en løsning du er fornøyd med uten at du må ta det videre til Forbrukerrådet eller annen instans.
#246691323/02/201813:47
1: Var det styrelageret de satt inn av den spesifikasjonen du kjøpte i utgangspunktet hvis ikke de hadde montert feil, eller var det styrelageret til 579 som opprinnelig skulle vært montert, bare med andre mål? I så tilfelle bør de som et minimum levere sykkel med det styrelageret til 579. At de i utgangspunktet har levert i feil dimensjon fritar dem ikke fra å levere det dere har avtalt.
2: Er det 100 % sikkert at det kun er kosmetiske skader på lakken? I så tilfelle foreslår jeg at du henter inn anbud på utbedring av lakkskaden. De skal stille deg som om skaden ikke var skjedd. I dette tilfellet har de levert en sykkel som vil være mindre verdt fordi de gjorde en feil. En rabatt tilsvarende kostnaden ved feilretting er jo et godt utgangspunkt for videre forhandling.
#246697023/02/201818:02
Sendte ny Mail hvor jeg henviste til forbrukerkjøpsloven med paragrafen som ble linket til over her. Fikk nå nytt tilbud om et tilsvarende styrelager som sykkeln i utgangspunktet skulle hatt. Pluss 400 i kreditt og fri frakt på neste ordre fra den aktuelle butikken. Vet ikke helt hva jeg skal mene om dette. Synes nesten det grenser til frekt og gi meg butikk-kreditt og fri frakt, for da antar dem jo at jeg er interessert i å handle hos dem på nytt...
Bare så alt er på det rene her. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å være så veldig vanskelig. Jeg tror ikke at skaden som nå har oppstått på ramma og gaffel vil påvirke funksjonen på noen måte. Det er foreløpig bare av kosmetisk art. Jeg synes selv at det er helt på kanten å sitere forbrukerkjøpsloven etc.
Men det som provoserer meg, og som får meg til å ha lyst å kjøre saken så langt det går er behandlingen fra butikken. Tre ganger måtte jeg hevde min rett før de tok saken på alvor og kunne konstatere at jeg hadde rett hele tiden. Og så blir man forsøkt avspist med smuler. Da blir jeg faktisk skikkelig irritert.
Hadde dem første gangen sagt at nei dette er ikke normalt la oss undersøke det. Og dermed meldt fra om hva som beklageligvis hadde skjedd med feil lager, og at dem hadde erstattet lageret med et nytt (av samme kvalitet selvsagt) pluss eventuelt et lite plaster på såret. Så hadde ikke dette blitt noen sak over hodet. Og jeg hadde akseptert hele greia. Tilogmed med et smil
Jeg har enda ikke bestemt meg for hva neste respons fra meg skal være i denne saken, men jeg er 100% sikker på at jeg ikke kommer til å handle sykkel fra disse igjen. Dette var forøvrig min andre sykkel fra samme merke.
#246697423/02/201818:22
Send bilder til Otto Jæger. Jeg hadde noe jeg trodde var sprekk i klarlakken på min Scott Addict, men det endte opp med en større reparasjon til flere tusen kroner.
#246717425/02/201814:09
Har drukket litt øl i helga og latt det nordnorske lynnet få roe seg ned. Nå er jeg ikke særlig irritert lengre og vil gjerne gå i konstruktiv dialog med folka jeg har handlet hos. Orker ikke å gå til krig mot noen bare fordi de har elendig kundebehandling. Jeg er som sagt ikke redd for noe funksjonstap i sykkelen på grunn av det som har skjedd. Og helt personlig så gjør det ikke så mye for meg med noen riper på et sted hvor det knapt er synlig. (Litt irriterende er det dog at noen andres feil er årsaken til skaden.) Men jeg bekymrer meg over eventuelt tap av annenhåndsverdi.
Jeg har lest litt i forbrukerkjøpsloven som ble linket til over her og hele poenget nå er at jeg som forbruker ikke skal lide noe tap pga en feil som forhandler har begått.
Om vi koker det ned så er problemet at jeg har noen riper/ hakk i ramme og gaffel pga feil styrelager.
Etter mye om og men har jeg nå fått utbedret årsaken til feilen. Jeg har fått nytt styrelager i tilsvarende kvalitet som jeg skulle hatt. Det er bra.
Så det som nå gjenstår er å vurdere hvor stort verditap (om noe?) disse ripene på sykkelen har ført til. Potensielt tap i verdi ved videresalg er den summen jeg vil be om fra forhandler. Til nå har de tilbudt 400kr. For alt jeg vet er dette helt kurant?
Jeg synes det er vanskelig å vurdere. Så da spør jeg gjerne dere. Ville du overhodet kjøpt en sykkel brukt som hadde små skader på gaffel og rundt styrerøret? Hvor mye ville du eventuelt bedt om i avslag pga skaden?
#246717525/02/201814:23
Jeg ville fått skaden vurdert av fagmann, slik Scottlized foreslår.
Karbonkonstruksjoner er sårbare for slag og belastninger som de ikke er laget for å takle.
Verditapet er forhåpentligvis minimalt, men jeg vil tro at det er en viss risiko for strukturelle problemer som ikke kan sees. I så fall kan verditapet være betydelig. Alt med forbehold om at jeg ikke er fagmann!
#246718825/02/201815:38
Kundeservicen her er til å grine av, det er klart.
Men ift. det siste du spør om: Hvis dette er en husmerkesykkel (som jeg forstår det på Sepeda?) i middels prisnivå? Og forhandler har jo nå egentlig har gått god for at den ikke har fått seg annet enn kosmetisk skramme, og garantien er ekstra bankers hvis skade oppstår på dette stedet i framtiden. Hvis du skulle solgt den nå med en gang som nesten ny, er det jo teit at den ikke er strøken. Men etter ett år eller så med annen slitasje, så betyr det ikke mye. Men jeg er litt sånn som synes det er greit å få den første ripa litt kjapt så det er gjort .
Å få skaden vurdert av en fagmann er jo ikke nødvendigvis så enkelt, avhengig av hvor du bor. Kan bli både jobb og koste penger.
#246719325/02/201816:01
Ja det er et husmerke, sykelen kosta 23000,- Kanskje jeg nå kan be om butikkens velsignelse til å lakke opp ramma i en ny fresh farge uten at det bryter garantien. Dette vil jeg selvfølgelig betale selv. Det er bare velsignelsen jeg tenker å be om
#246719525/02/201816:12
Har jeg forstått det riktig skyldes skaden at det er brukt feil styrelager, som igjen har forårsaket skaden på ramme og gaffel. Det skulle bare mangle at selger dekker alle kostnader.
Jeg er ingen fagmann. Ut fra videosnutten ser det kosmetisk ut. Hvis så er tilfelle og du har slått deg til ro med det, er det bare å nyte mange fine sykkelturer. Du ser lett om det er lakken eller om det har gnag seg inn i karbonet.
#246723125/02/201818:31
Det er små hakk i karbonet gjennom lakken, men jeg er trygg på at det ikke har noe å si rent konstruktivt. Det rakk heldigvis ikke å bli så veldig ille på de få turene jeg rakk i fjor høst. Og nå som riktig styrelager er på plass vil det jo heller ikke utvikle seg videre.
Om det er noe å bekymre seg for så er det bare eventuell forringelse av verdi ved salg.
Kommer sikkert til å akseptere selgers tilbud. Aller helst vil jeg bare montere opp sykkelen med alle de nye delene jeg har liggende slik at jeg kan begynne og glede meg til sesongen igjen Var et øyeblikk redd for at dette skulle på påvirke sykkelgleden i negativ forstand, men det kan jeg ikke tillate så da er det bare å puste med magen og komme seg videre.
uansett greit å kunne lufte frustrasjon på forumet.
Jeg synes det hadde vært helt på plass med ny ramme/gaffel.
Jeg ble selv tilbudt en crash replacement ramme fra et norsk husmerke, og det var ikke snakk om mange tusen kroner for å si det sånn.
400,- i erstatning er uansett et hån spør du meg, hadde den sykkelen stått i butikken med den "skaden" ville jeg 100/100 ganger betalt 400,- mer for en strøken sykkel.