Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn

Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: anonym22] #2466388 20/02/2018 19:29
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anonymous22
Med svært lav fødselsrate blir det heller ingen til å ta seg av folket etter hvert som de blir gamle og heller ingen til å ta seg av alle nødvendige oppgaver i samfunnet.

Automatisering og omstrukturering av samfunnet vil gjere dette mogleg i framtida. http://www.japanpolicyforum.jp/archives/economy/pt20141030182705.html

Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: anonym22] #2466418 20/02/2018 22:06
mogens Offline
Besatt
Besatt
Jeg vil heller trekke fram:
-Bedre jobb og lønn
-Bedre vennskapsforhold
-Mer aktiv fritid
-Mer opplevelser i ferier

Jeg tenkte kun på faktorer som ikke er direkte relatert til barn og familie, men som barnløse i gruppen 45+ scorer dårligere på.

Jeg ser ikke hvordan det å være barnløs gir dårligere forutsetninger for punktene ovenfor. Ang. jobb kan jeg til en viss grad forestille meg at innen visse typer yrker/stillinger så vil de som ansetter se etter kandidater som minner om seg selv, som de lettere identifiserer seg med, så der kan det være et poeng.

Angående de andre punktene - disponerer man sin egen tid fullt ut, har man desto større mulighet til å pleie vennskapsforhold og drive med aktiv fritid (gjerne i kombinasjon), og angående reising og ferie står man langt friere til å velge opplevelser om man ikke reiser med barn. At ikke alle er flink til å utnytte det potensialet, kan så være. Jeg har reist på en rekke aktive ferier de siste årene (sykling, fjellvandring, etc.) med grupper der jeg ikke har kjent noen i forkant. Det slår meg blant dem som reiser alene i et slikt følge, så er det alltid flere kvinner enn menn. Jeg tror menn kan være litt tregere enn kvinner til å gi seg selv et spark bak og prøve noe nytt.

Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: mogens] #2466419 20/02/2018 22:11
Lucifer- Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: mogens
Det slår meg blant dem som reiser alene i et slikt følge, så er det alltid flere kvinner enn menn. Jeg tror menn kan være litt tregere enn kvinner til å gi seg selv et spark bak og prøve noe nytt.

Er ikke det bare en fordel for de barnløse(?), single mannfolka som faktisk klarer å gi seg selv et spark bak? ICON_SMILE

Hilsen mann med to barn, kone og enebolig som har "runda" livet før fylte 30 ICON_TONGUE Men jeg er da ganske så fornøyd allikevel ICON_SMILE

EDIT: Ser at forrige setning kanskje kan oppfattes litt flåsete. Det er IKKE hensikten. Det var bare at jeg understreket at jeg nok ikke hadde særlig å bidra med i denne diskusjonen.

Redigert av Lucifer-; 20/02/2018 22:13.
Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: mogens] #2466426 21/02/2018 06:27
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Høna og egget, vettu. Det er ikke det at man ikke har barn, som gjør at man kanskje scorer dårligere - det er mer det at årsaken til at man ikke har endt opp med partner og barn fort henger sammen med hva man oppnår ellers også. Gjelder selvsagt ikke alle. Men så skreiv jeg også «mer vellykka» opprinnelig, så mange kan jo være omtrent likt som de med barn.
Men mer vellykka har jeg som sagt til gode å se.

Jeg tror det er svært få som virkelig er helt frivillige barnløse. Da må de ha hatt en reell valgmulighet, f.eks. vært i lang tid og fortsatt være i et stabilt parforhold hvor de da har bestemt at de heller vil være bare de to.

Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: Flamini] #2466428 21/02/2018 07:13
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Som mann 40 med hus, stasjonsvogn kone og to barn er jeg jo ikke i posisjon til å sette meg inn i livet til de uten dette, men det jeg funderer på er:

Når man nærmer seg 40 og ikke har kone og barn, så er jo sannsynligheten for at de fleste rundt deg har dette. Og da kan man være så flink man vil til å pleie vennskapsforhold, for vennene (de du har kjent lengst) er mest sannsynlig småbarnsforeldre og har litt lite tid til å pleie deg i tillegg?

Så ender man da opp med venner i samme situasjon, altså en gjeng 40åringer med meget særegne vaner etter et langt liv alene og som har redusert evne til å tilpasse seg samliv?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: Flamini] #2466454 21/02/2018 10:03
S
stmarc Offline
Avhengig
Avhengig
S
Kan man kalle seg for 'ufrivillig barnløs' dersom man lever i et forhold der kone/samboer/partner har (egne) barn fra tidligere forhold/ekteskap, som man da selv ikke er biologisk forelder til ??

Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: anonym22] #2466464 21/02/2018 10:32
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Høna og egget, vettu. Det er ikke det at man ikke har barn, som gjør at man kanskje scorer dårligere - det er mer det at årsaken til at man ikke har endt opp med partner og barn fort henger sammen med hva man oppnår ellers også. Gjelder selvsagt ikke alle. Men så skreiv jeg også «mer vellykka» opprinnelig, så mange kan jo være omtrent likt som de med barn.
Men mer vellykka har jeg som sagt til gode å se.

Jeg tror det er svært få som virkelig er helt frivillige barnløse. Da må de ha hatt en reell valgmulighet, f.eks. vært i lang tid og fortsatt være i et stabilt parforhold hvor de da har bestemt at de heller vil være bare de to.

Kjenner flere menn uten barn, men ingen som har tatt et standpunkt på dette. Enten så sliter de med å få barn eller så er de single. Tror de færreste fruktbare par velger vekk barn.

Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: Dexter] #2466466 21/02/2018 10:35
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: Dexter

Kjenner flere menn uten barn, men ingen som har tatt et standpunkt på dette. Enten så sliter de med å få barn eller så er de single. Tror de færreste fruktbare par velger vekk barn.
Tja, jeg kjenner opptil flere par som ikke vil ha barn. Mulig jeg har litt spesiell omgangskrets...

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: DesmoSkier] #2466481 21/02/2018 11:04
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: DesmoSkier

Tja, jeg kjenner opptil flere par som ikke vil ha barn. Mulig jeg har litt spesiell omgangskrets...

hvis man har hatt en tøff barndom selv så kan det være ett argument for å ikke å få barn, kan være nitrist å være foreldre til barn som gjennomgår samme type mobbing som man selv evn ble utsatt for

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: ScottRacing] #2466492 21/02/2018 11:34
Y
Yrrah Offline
Entusiast
Entusiast
Y
Sitat: ScottRacing
Sitat: DesmoSkier

hvis man har hatt en tøff barndom selv så kan det være ett argument for å ikke å få barn, kan være nitrist å være foreldre til barn som gjennomgår samme type mobbing som man selv evn ble utsatt for

Delvis enig her.
Jeg har også genetiske argumenter.. i tilegg til egoismen og det sterke ønske om å være singel. Tror heller jeg ikke egner med som far.

Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: Yrrah] #2466494 21/02/2018 11:45
mogens Offline
Besatt
Besatt
Mellom fem og ti prosent ønsker ikke barn, i følge en av artiklene som var lenket til tidlig i tråden. Kan være mange grunner til det. For de øvrige 90-95% kan det nok være vanskelig å forstå at enkelte prioriterer annerledes eller rett og slett ikke bryr seg om barn, og jeg ser at enkelte i tråden her ønsker å tillegge frivillig barnløse andre motiver.

Men disse er uansett i mindretall blant dem som ender opp uten barn. Og det er vel de som ønsker barn men ender opp uten, diskusjonen bør handle om.

Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: Flamini] #2466498 21/02/2018 11:53
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Kvinner gifter seg oppover, menn nedover - det er enkel biologi.

Mannen skal gjerne ha:
- hår
- penger
- god jobb
- bolig

For i det hele tatt å komme i betraktning. Flere kvinner tar høy utdanning og har tydeligvis funnet frelse i jobb i steden for andre ting.

Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: mogens] #2466499 21/02/2018 11:54
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Ja, det har vel også vært hoveddelen av diskusjonen.
Men det ligger mye selvbedrag og beskyttelsesmekanismer i det å svare at man ikke ønsker barn når man er singel på ørtende året e.l.
Også kommer det jo an på hvor gamle de er når de ble spurt?
Kan jo spørre på gamlehjemmet hvor mange som er glade for at de ikke fikk barn også?

Selv har jeg aldri hatt særlig lyst på barn, knapt nok nå som jeg har to, men de blir jo kulere å bruke tid på jo eldre de blir, og jeg vil jo gjerne ha store barn når jeg blir gammel og attpåtil barnebarn. Så da får jeg ta jobben med småbarna først.

Redigert av anonym22; 21/02/2018 11:57.
Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: Flamini] #2466513 21/02/2018 12:27
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Hvordan påvirker datingapper barnløshet?

Med Tinder, Happn etc åpner det seg et stort utvalg og det er vel sannsynlig at en del vil forsyne seg fra fruktfatet så lenge at det blir for sent å sikre en sitron for resten av livet.

Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: anonym22] #2466515 21/02/2018 12:32
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Selv har jeg aldri hatt særlig lyst på barn, knapt nok nå som jeg har to, men de blir jo kulere å bruke tid på jo eldre de blir, og jeg vil jo gjerne ha store barn når jeg blir gammel og attpåtil barnebarn. Så da får jeg ta jobben med småbarna først.

Samme her - og når jeg først skal ha dem, skal de få så godt utgangspunkt som mulig for å bli bra borgere. og ikke minst, ta vare på sin aldrende far ICON_LAUGH

Men fy fanken som jeg savner å kunne banke mil etter mil på sti hver eneste ettermiddag og fortsatt ha overskudd til jobb og annet...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: anonym22] #2466517 21/02/2018 12:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Enig. Det blir først kult å ha barn når du begynner å kunne drive med ting sammen fordi du sjøl har det like artig som barnet, ikke bare har gleder deg over at barnet har det fint. I allefall er det sånn for meg.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: anonym22] #2466519 21/02/2018 12:46
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Ja, det har vel også vært hoveddelen av diskusjonen.
Men det ligger mye selvbedrag og beskyttelsesmekanismer i det å svare at man ikke ønsker barn når man er singel på ørtende året e.l.
Også kommer det jo an på hvor gamle de er når de ble spurt?
Kan jo spørre på gamlehjemmet hvor mange som er glade for at de ikke fikk barn også?

Det er som de som aldri har vært utro. En stor del av de har aldri vært i en situasjon hvor det har vært mulig.

Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: ] #2466639 21/02/2018 22:51
Tex Offline
Besatt
Besatt
Kan det også være noe genetisk inne i bildet? Er barnløshet arvelig? ICON_CONFUSED

Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: dagfink] #2466642 21/02/2018 23:05
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: dagfink
Ikkje alle er dogmatiske relativistar.

Det er sant. Jeg for min del prøver å være en prinsippfast pragmatiker ...

Martin

Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: Anders A-R] #2466649 22/02/2018 01:28
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: Anders A-R

Men fy fanken som jeg savner å kunne banke mil etter mil på sti hver eneste ettermiddag og fortsatt ha overskudd til jobb og annet...

Kanskje treffer du noe av kjernen, her. Tidligere generasjoner har (til en viss grad) sett på det å få barn som den viktigste formen for selvrealisering. Sånn har vi det ikke nå, snarere tvert imot. Det er neppe hele forklaringen på at flere er barnløse i dag enn for noen tiår siden, men det har nok noe med saken å gjøre.

Når det er sagt, er det vel også en tendens til at det å være far i dag, er noe mer av en livsoppgave enn det var for noen tiår siden. Da skulle vel far først og fremst sørge for at ungene fikk det de trengte materielt, og så sørge for at de oppførte seg som folk. Ungene var dessuten arbeidskraft, og hjalp til med å drive gården. Om ungene fikk fri, var det absolutt ikke foreldrenes ansvar å hjelpe dem med fritidsaktiviteter! I dag er frakting av unger til trening noe som tar størstedelen av foreldrenes fritid (spissformulering), og det kan kanskje skremme noen.

Det var nok dessuten enklere å kapre ei kone den gangen kvinner måtte bli forsørga, men de fleste kvinner ønsker en partner i dag også, har jeg inntrykk av. Det er nok også sånn at kvinner er friere til å velge og vrake i dag, men det er vel vi menn, også? Nice-guy-sutring har jeg i alle fall liten tro på. Ikke at jeg skal beskylde noen her for å sutre (!), men det er en del av det i diverse kommentarfelt.

Redigert av lektorHaugen; 22/02/2018 01:31.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: ] #2466651 22/02/2018 06:38
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous13

Slik sportsdating drar jo med seg ulempen at man alltid lurer på om det er noe bedre. "Hadde jeg bare fått personligheten til date #12, men uten de små skrikerungene, og kroppen til date #27, men ikke det rare håret, og humoren til date #33, men ikke all den gjelda, så slår jeg til ass!!!"

Da benytter jeg anledningen til å anbefale en bok som forsøker å svare på hvorfor vi blir mindre fornøyd med flere valgmulighter!
The Paradox of choice, why more is less

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: lektorHaugen] #2466662 22/02/2018 07:53
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: lektorHaugen

I dag er frakting av unger til trening noe som tar størstedelen av foreldrenes fritid (spissformulering), og det kan kanskje skremme noen.

Det husker jeg som en av hovedårsakene til at jeg begynte med sykling. Med to søsken var det lite ekstra tid igjen, så jeg transporterte meg selv dit det var nødvendig. Mange av dagens unge kunne nok gjort det samme. Jeg hadde 12km til nærmeste kompis..

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: Anders A-R] #2466670 22/02/2018 08:18
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Anders A-R
Sitat: lektorHaugen

I dag er frakting av unger til trening noe som tar størstedelen av foreldrenes fritid (spissformulering), og det kan kanskje skremme noen.

Det husker jeg som en av hovedårsakene til at jeg begynte med sykling. Med to søsken var det lite ekstra tid igjen, så jeg transporterte meg selv dit det var nødvendig. Mange av dagens unge kunne nok gjort det samme. Jeg hadde 12km til nærmeste kompis..

Ingen spissformulering. Stemmer i stor grad for meg. Men velger det selv og det gir meg mye.

Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: Flamini] #2466673 22/02/2018 08:27
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi er 4 søsken, og til fotballtrening, skitrening o.l. som var innafor 5km måtte vi komme oss til selv. Gå, sykle, bruke skia etc. Det var kun når treninga skulle foregå på andre siden av byen at vi ble kjørt. Det er selvsagt foreldrene som legger opp til at barna skal fraktes overalt hvor de skal, men jeg kommer til å prøve så godt jeg kan å få ungene til å komme seg til og fra for egen maskin. Jeg er selvsagt ikke tung å be om de ønsker selskap på sykkel/skituren ICON_WINK Egen trim, og pluss av margen fra kona for at man stiller opp for barna, hehe!

You are what you eat...mmm nuts
Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: eOpseth] #2466676 22/02/2018 08:34
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I
Sitat: eOpseth
Et tegn i tiden er også at andelen menn som får "to kull", eller flere, også er økende. Altså, noen menn gjenbrukes i større grad nå enn tidligere.

Jepp. Attraktive forsørgere får flere kull med flere kvinner.

https://www.aftenposten.no/norge/i/50kjb/Hoyt-utdannede-pappaer-resirkuleres

Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: ijustpop] #2466685 22/02/2018 09:07
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: ijustpop
Sitat: eOpseth
Et tegn i tiden er også at andelen menn som får "to kull", eller flere, også er økende. Altså, noen menn gjenbrukes i større grad nå enn tidligere.

Jepp. Attraktive forsørgere får flere kull med flere kvinner.

https://www.aftenposten.no/norge/i/50kjb/Hoyt-utdannede-pappaer-resirkuleres

Fra et evulosjonsmessig synspunkt så er vel dette bra?

Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: Dexter] #2466694 22/02/2018 09:21
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Absolutt. De beste eksemplarene bør få flest barn. Bra at det også er mer trend med tre og fire barn blant høyt utdannede og ressurssterke også (men mange er de ikke). Bedre enn den omvendte Darwin-effekten at de med minst ressurser begynner å få barn tidligere og får flere barn.

Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: anonym22] #2466708 22/02/2018 09:52
F
Flamini Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
F
Absolutt. De beste eksemplarene bør få flest barn. Bra at det også er mer trend med tre og fire barn blant høyt utdannede og ressurssterke også (men mange er de ikke). Bedre enn den omvendte Darwin-effekten at de med minst ressurser begynner å få barn tidligere og får flere barn.

mener å huske at det var en tysk herremann som mente det samme på -30 og tidlig -40 tall...

uten å ha noen statestikk foran meg, det er en del fra lavere sammfunnslag som yngler unger og lever av trygd/barnetrygd. det er vel der vi finner de store barneflokkene ?

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: Flamini] #2466711 22/02/2018 10:02
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Den tyske herremannen sa noe helt annet. Han var som kjent helt på trynet. Jødene var og er jo ressurssterke og burde få mange barn.

Sitat: Flamini
uten å ha noen statestikk foran meg, det er en del fra lavere sammfunnslag som yngler unger og lever av trygd/barnetrygd. det er vel der vi finner de store barneflokkene ?

Ja, det jeg sier med den omvendte Darwin-effekten. Burde vært tydeligere på at det er mye av det, men at trenden med ressurssterke også får flere barn kan bøte litt på det i Norge iallfall.

Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn [Re: anonym22] #2466714 22/02/2018 10:13
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Den tyske herremannen sa noe helt annet.

If an online discussion (regardless of topic or scope) goes on long enough, sooner or later someone will compare someone or something to Adolf Hitler or his deeds.
Godwin's Law

Her på forumet gjelder det heldigvis kun pølsevev-seksjonen ICON_SMILE

Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support