|
|
Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn
|
Re: Hvorfor : Én av fire menn får ikke barn
[Re: Yrrah]
19/02/2018 12:25
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Har ikke satt meg inn i saken, men for min del.
Jeg har et sterkt og inderlig ønske om å være singel/enslig... og barn har jeg ikke rett og slett ikke lyst på. Hyggelig i små doser nå og da.
Jeg har mer enn nok med familie (er onkel til "to hendig" antall barn)... kolleger på jobb dag ut og dag inn.... trenger alenetid.
Er midt i 30-årene.. og ser for meg en glad og lykkelig i framtid som "singel og frank"... Du er jo i en alder hvor vi menn gjerne tenker det. Og så endrer det seg. Ikke så gøy å være fri og frank når alle venner er etablert. Eller når man er 55 og fortsatt har maaaange år igjen av livet. Alle de hotte damene vil ha barn. Jeg kunne klart meg uten jeg, hvis den hotte kona mi ikke ønska seg barn. Ikke bare et svar til deg dette, altså. Men hvor mange av de mest vellykka og attraktive - både kvinner og menn - er barnløse? Når du ser rundt deg på de fra 40 og oppover? Ref.: "Andelen barnløse er på en generasjon økt fra 9 til 15 prosent blant 45 år gamle kvinner og fra 14 til 25 prosent blant menn på samme alder. Det er langt flere enn de 5 til 10 prosentene som oppgir at de ikke ønsker å få barn."https://www.nrk.no/norge/dramatisk-okning-i-andelen-barnlose-i-norge-1.13759502
|
|
|
[Re: larsdx]
19/02/2018 12:31
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Jeg mener det er umoralsk ikke å få barn i Norge, hvis man har mulighet til å gi trygge og gode hjem. Så kan man diskutere hva som er mest moralsk av egenproduksjon og adopsjon e.l. Men lav fødselsrate er på sikt et stort samfunnsproblem.
På samme måte som det er umoralsk å gå på trygd eller leve lenge som pensjonist? Dvs. at man ikke er med på å bidra til økonomien?
|
|
|
[Re: larsdx]
19/02/2018 12:33
|
gare
More than words
|
More than words
Jeg mener det er umoralsk ikke å få barn i Norge, hvis man har mulighet til å gi trygge og gode hjem. Så kan man diskutere hva som er mest moralsk av egenproduksjon og adopsjon e.l. Men lav fødselsrate er på sikt et stort samfunnsproblem.
Jeg synes argumentasjonen er litt snodig, de barna som ikke blir født får jo ikke noe liv, uavhengig av om det er et bra liv eller ikke. Da er det jo på sett og vis mer moralsk å stanse all produksjon av norske barn og adoptere barn som ikke har/ikke forventes å få noe godt liv.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: Flamini]
19/02/2018 12:45
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
har en gift kompis som sier "at alle kvinnfolk er horer", dvs har du nok penger har du dame, har du mye penger, merce og enebolig i Blærum - så har du fin dame
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
[Re: gare]
19/02/2018 12:55
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes argumentasjonen er litt snodig, de barna som ikke blir født får jo ikke noe liv, uavhengig av om det er et bra liv eller ikke. Da er det jo på sett og vis mer moralsk å stanse all produksjon av norske barn og adoptere barn som ikke har/ikke forventes å få noe godt liv. Det er ikke så uvanlig at de som allerede har barn "ser litt ned på" de som ikke har det, eller de som velger å ikke få barn. De sliter litt med å skjønne hvorfor noen skulle velge annerledes enn de selv, barn er jo fantastiske må vite. Hvorfor i alle dager er det umoralsk å ikke få barn selv om man har god økonomi, et trygt hjem osv? Det er jo et valg man tar, og ingen kan si at det er feil. Et samfunnsproblem hvor? I Norge? For høy fødselsrate er et ganske stort problem andre steder i verden. F.eks i Kina, hvor det kun er/var lov å få ett barn pr familie.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: ]
19/02/2018 13:26
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Alle har sikkert noen kompiser som ikke har unger og samboer/kone? Jeg har ikke tenkt så veldig mye på det, og kanskje litt vanskelig å skille årsak og effekt, men jeg har et inntrykk at flere av de rett og slett ikke ønsker den styringen av livet som familie innebærer. Mon tro om ikke en del som har forklaringer av typen "Nei kjerring og unger har jeg ikke tid til", også sitter alene hjemme en del kvelder og tenker at jammen var det stille her, gitt. Altså at noen av de ufrivillig barnløse menn fremstiller det som mer et ønske enn det egentlig er for å ikke fremstå som en sosial taper i andres øyne.
Redigert av Tex; 19/02/2018 13:57.
|
|
|
[Re: Tex]
19/02/2018 13:45
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Du meiner vel ikkje at det å laga barn er heilt uproblematisk? For min del var det gjort på 15-20 sekunder og bød ikke på de helt store problemene. Det er noen som har det … vi prøvde i tre år før det klaffet 
|
|
|
19/02/2018 13:50
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Mon tro om ikke en del som har forklaringer av typen "Nei kjerring og under har jeg ikke tid til", også sitter alene hjemme en del kvelder og tenker at jammen var det stille her, gitt. Altså at noen av de ufrivillig barnløse menn fremstiller det som mer et ønske enn det egentlig er for å ikke fremstå som en sosial taper i andres øyne.
Dette har du sjølvsagt rett i. Men det finst også dei som innser at livet er ein kvide og derfor konkluderer med at dei bør la vera å prakka same faenskapen på ein ny generasjon – også om det skulle bety ein mindre stussleg eksistens for deira eigen del.
|
|
|
[Re: dagfink]
19/02/2018 13:52
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det tror jeg representerer godt under 1 % av de barnløse.
|
|
|
19/02/2018 13:56
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Kjernkarene uten barn er kanskje for snille? De leverer ikke i den "terrorbalansen" som må til for å få en forhold til å fungere.
Fruen skal vite at den dagen hun gir faen, så er det ikke noe problem å bytte henne ut. På samme måte som jeg blir overflødig dersom jeg ikke stiller opp når hun krever det. Det er tough love, men det funker.
Poenget er at alle, både kvinner og menn, i en datingsetting presenterer et glansbilde. For å ikke bli bli lurt fullstendig, er det viktig å røske litt opp i blant slik at man kan være den beste versjonen av seg selv, hvis man kan si det slik. Og her faller de snille guttene igjennom. De stiller ikke nok krav til kvinnene. Og blir fort uinteressante av denne grunn. Alle trenger litt motstand fra tid til annen.
|
|
|
19/02/2018 14:02
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Men det finst også dei som innser at livet er ein kvide og derfor konkluderer med at dei bør la vera å prakka same faenskapen på ein ny generasjon – også om det skulle bety ein mindre stussleg eksistens for deira eigen del. Jeg er ikke i tvil om at dette er din mening og at det er en del som tenker slik. Men jeg tror ikke hovedforklaringen på hvorfor såpass mange menn er barnløse ligger der. Kanskje 1%, ja. De resterende 99% må nok forklares med andre forhold. Problemet - i den grad det er et problem- er jo for de ufrivillig barnløse. Ikke de som velger dette selv.
|
|
|
19/02/2018 14:10
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men det finst også dei som innser at livet er ein kvide og derfor konkluderer med at dei bør la vera å prakka same faenskapen på ein ny generasjon – også om det skulle bety ein mindre stussleg eksistens for deira eigen del. Jeg er ikke i tvil om at dette er din mening og at det er en del som tenker slik. Men jeg tror ikke hovedforklaringen på hvorfor såpass mange menn er barnløse ligger der. Kanskje 1%, ja. De resterende 99% må nok forklares med andre forhold. Problemet - i den grad det er et problem- er jo for de ufrivillig barnløse. Ikke de som velger dette selv. Jeg tror ikke det bare er damene som velger bort disse typene. Det må jo være noe med en del av mannfolka som gjør at de ikke får det til i forhold, eller aldri havner i et forhold. Altså at det ikke er rent damestyrt, men noe av grunnen ligger også hos mennene. 25% er ganske mye, slik jeg forstod det var det altså rundt 5-10% som ikke ønsket barn, så 15-20% er ufrivillig barnløse.
|
|
|
19/02/2018 14:29
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jeg vet ikke om dette også er et utslag av befolkningmønsteret i distriktene. Eller er det en myte at det er mye ungkarer på bygda? Damene flytter til byen, guttene blir igjen - for å tegne et bredt bilde. Så blir det vel færre barn der også, da.
|
|
|
19/02/2018 14:52
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Eller er det en myte at det er mye ungkarer på bygda? Spørs hva du mener med "bygda", men nei - det er ingen myte om du beveger deg utenfor sentrale østland og andre større byer i Norge.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
19/02/2018 15:08
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
19/02/2018 15:50
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: aug11x]
19/02/2018 17:07
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På samme måte som det er umoralsk å gå på trygd eller leve lenge som pensjonist? Dvs. at man ikke er med på å bidra til økonomien? Løsning: https://no.wikipedia.org/wiki/%C3%86ttestup
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
19/02/2018 17:10
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mon tro om ikke en del som har forklaringer av typen "Nei kjerring og under har jeg ikke tid til", også sitter alene hjemme en del kvelder og tenker at jammen var det stille her, gitt. Altså at noen av de ufrivillig barnløse menn fremstiller det som mer et ønske enn det egentlig er for å ikke fremstå som en sosial taper i andres øyne.
Dette har du sjølvsagt rett i. Men det finst også dei som innser at livet er ein kvide og derfor konkluderer med at dei bør la vera å prakka same faenskapen på ein ny generasjon – også om det skulle bety ein mindre stussleg eksistens for deira eigen del. Hørtes rimelig tristesse ut :-) Haugianere og læstadianere rett og slett...
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
19/02/2018 17:31
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Å mene at noen er moralsk forpliktet til å få barn eller ikke er i hvert fall moralsk forkvaklet. Å søke råd hos andre er én ting, men som et liberalt demokrati bør vi holde moralpolitiet utenfor.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
19/02/2018 18:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
Å mene at noen er moralsk forpliktet til å få barn eller ikke er i hvert fall moralsk forkvaklet. Å søke råd hos andre er én ting, men som et liberalt demokrati bør vi holde moralpolitiet utenfor. Moralsk forpliktet er man kanskje ikke, men vi kommer ikke utenom det fakrum at de som velger å ikke få barn, er helt avhengige av at andre gjør det.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
19/02/2018 18:42
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Å mene at noen er moralsk forpliktet til å få barn eller ikke er i hvert fall moralsk forkvaklet. Å søke råd hos andre er én ting, men som et liberalt demokrati bør vi holde moralpolitiet utenfor. Moralsk forpliktet er man kanskje ikke, men vi kommer ikke utenom det fakrum at de som velger å ikke få barn, er helt avhengige av at andre gjør det. Et samfunn som krever, på alt annet enn et makronivå, at man reproduserer er i alle fall et sted jeg ikke vil bo.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
19/02/2018 19:52
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
...tror dog dette er en lite fruktbar (haha) avsporing når man skal vurdere hvorfor foreldreskap har endret seg så dramatisk i det siste...
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
19/02/2018 20:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Et samfunn som krever, på alt annet enn et makronivå, at man reproduserer er i alle fall et sted jeg ikke vil bo.
Samfunnet er likefullt avhengig av at tilstrekkelig mange mennesker tar den oppgaven.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
19/02/2018 20:46
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Siden moral er et produkt av evolusjon [...] Kjøper ikkje premisset ditt utan vidare. Moral/etikk har også ein «generativ» komponent på linje med logikken. (Sanningar er ikkje berre noko vi skaper; det er også noko vi oppdagar.) Får håpe du spøker. Du kan vel ikke mene at man kan sammenligne logikk med moral. På liknande vis kan det finnast analytiske sanningar på det moralske feltet. Nei, du gjør ikke det. Eller kan-skje?
|
|
|
[Re: M@rtin]
19/02/2018 20:54
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ville ikkje ha barn. Mykje pga. at det er moralsk problematisk. Siden moral er et produkt av evolusjon og evolusjon drives av formering kan det vel neppe være moralsk problematisk å få barn. Men jeg aner hva du mener. Tja, la oss godta premisset om at moral er et produkt av evolusjonen, så betyr det jo ikke at ikke moral kan føkke opp formeringen (pun intended) for det. Det kan jo godt tenkes at moral som et evolusjonært produkt kan påvirke den menneskelige evolusjonens gang i etterkant ... men jeg aner også hva du mener  Martin Det kan det selvfølgelig men, da vil den(det) kunne defineres som både moralsk eller umoralsk siden moral ikke er universell (pun intended), i motsetning til logikk. Jeg aner dog nok hva du mener.
|
|
|
[Re: Tange]
19/02/2018 21:03
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Ikkje alle er dogmatiske relativistar.
|
|
|
19/02/2018 21:58
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et samfunn som krever, på alt annet enn et makronivå, at man reproduserer er i alle fall et sted jeg ikke vil bo.
Samfunnet er likefullt avhengig av at tilstrekkelig mange mennesker tar den oppgaven. Sant nok, det er mange oppgaver i samfunnet jeg ikke har tatt på meg. Mange vil føle at oppgavene (som å oppdra barn) gir de glede og fyller mange tomrom i livet deres.
|
|
|
19/02/2018 22:38
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Å mene at noen er moralsk forpliktet til å få barn eller ikke er i hvert fall moralsk forkvaklet. Å søke råd hos andre er én ting, men som et liberalt demokrati bør vi holde moralpolitiet utenfor. Å mene at et valg er mer moralsk enn et annet er ikke det samme som å mene at et bestemt valg er en kollektiv moralsk forpliktelse.
|
|
|
20/02/2018 08:18
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Ser man på Japan så er jo en fjerdedel av de i 30-årene jomfru så det kan jo hende det blir trenden her også.
Man må gå noen år tilbake i tid for å finne jomfrufødsel så det vil påvirke statistikken.
|
|
|
20/02/2018 08:44
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Samfunnet er likefullt avhengig av at tilstrekkelig mange mennesker tar den oppgaven. Trygd, pensjon, lånekasse mv er i stor grad et pyramidespill. Det er ordninger som er avhengig av at det er nok yrkesaktive til å betale for det. Fødes det ikke nok barn så vil det rakne.
|
|
|
|
|