Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: Sepeda]
#2464741
10/02/2018 23:52
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202 |
Samtidig er det minoriteten som er med å betale for R&D-kostnaden som til syvende og sist gjør at produktene faktisk blir bra nok og billige nok, til at den neste bølgen etterhvert også tar steget.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: Oystein L]
#2464750
11/02/2018 08:01
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,278
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,278 |
Jeg synes resere med felgbrems ser håpløst gammaldags ut, og synes litt synd på eier;-) Du må gjerne synes synd på meg, kalle meg bakstreversk, og påstå at jeg ikke liker fremskritt og utvikling, men det lever jeg godt med. Jeg liker mekanikken og klassiske racere, aerosykkel med disc frister ikke i det hele tatt. På mitt nivå tror jeg heller ikke de nevnte nyvinningene tilfører nok til at det blir aktuelt å konvertere med det første. Men selv om du er utdatert så vet jo du hva en blunkesmily betyr?;-) Så noen med treski i skibakken i dag, litt som felgbrems:-) Det var ikke mye blunkesmiley i innlegget hvor du snakket om bakstreversk, og motstand mot fremskritt og utvikling.... En fyr i gaten her sverger til Volvo 240, det er forsatt en mye bedre bil enn de "nye" etter hans mening...;-)
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: Peters]
#2464753
11/02/2018 08:19
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807 |
Folk flest kjøper jo håpløst gammeldagse biler som må på verksted for å få programvareoppdateringer og hvor service og garanti er knyttet sammen for å sikre et lukrativt ettermarked.
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: vortex surfer]
#2464755
11/02/2018 08:35
|
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738 |
En fyr i gaten her sverger til Volvo 240, det er forsatt en mye bedre bil enn de "nye" etter hans mening...;-)
Spar oss...
Redigert av Oystein L; 11/02/2018 08:35.
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: Oystein L]
#2464762
11/02/2018 09:45
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,278
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,278 |
En fyr i gaten her sverger til Volvo 240, det er forsatt en mye bedre bil enn de "nye" etter hans mening...;-)
Spar oss... Ja vi kan gi oss der, og så ta opp igjen tråden om to år. Selv om smak ikke kan avgjøres av flertall så tror jeg den teknologiske utviklingen på reser fronten vi ser nå viser fremtiden.
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: Peters]
#2464765
11/02/2018 10:04
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Høh. Volvo 240. Vi snakker racersykler, ikke sant?
Vi burde heller sammenlikne en 1975 Ferrari 312T med en 2017 SF70H, og en 1975 Peugeot PY10 med en 2017 Specialized Tarmac Disc om vi skal blande inn biler i dette her.
Men det skal vi ikke.
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: vortex surfer]
#2464766
11/02/2018 10:12
|
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738 |
En fyr i gaten her sverger til Volvo 240, det er forsatt en mye bedre bil enn de "nye" etter hans mening...;-)
Spar oss... Ja vi kan gi oss der, og så ta opp igjen tråden om to år. Selv om smak ikke kan avgjøres av flertall så tror jeg den teknologiske utviklingen på reser fronten vi ser nå viser fremtiden. Det er vel ikke en kjeft her på forumet som på alvor påstår at utgammel teknologi (jfr. Volvo 240) når opp mot det nye? Jeg har high end sykler med 40 års aldersforskjell, og det er et hav i mellom. Mener likevel at det for meg, på mitt nivå, og til mitt bruk, er lite å hente på skiver og elektronisk giring i forhold til den sykkelen jeg har nå. Estetikk er en annen sak, der finnes det bare subjektive meninger, og ingen fasit.
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: vortex surfer]
#2464771
11/02/2018 10:51
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583 |
En fyr i gaten her sverger til Volvo 240, det er forsatt en mye bedre bil enn de "nye" etter hans mening...;-)
Spar oss... Ja vi kan gi oss der, og så ta opp igjen tråden om to år. Selv om smak ikke kan avgjøres av flertall så tror jeg den teknologiske utviklingen på reser fronten vi ser nå viser fremtiden. Det er nok ganske sikkert fremtiden, men når noe blir fremtiden så skjer det fordi vi velger å la det bli det. Og hvorvidt den utviklingen skjer fordi de nye løsningene er mye bedre enn de gamle eller fordi kommersielle aktører har interesse av å fremstille dem som det er et mer åpent spørsmål.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: Torshov-Simen]
#2464781
11/02/2018 12:33
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 263
Peters
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: May 2010
Innlegg: 263 |
Finnes vel knapt en industri der forbrukerne har større makt en sykkel. Det finnes tusenvis av produsenter som tilbyr sykler og stadig innovasjon. Mange forbrukere spekker og bygger syklene sin selv, med høyt engasjement og bevisthet. Det viser jo diskusjonen her. De beste løsningene vinner frem. Ikke lenge siden vi hadde den samme type diskusjonen på hjulstørrelse i Mtb (26"vs29"). Det er ikke produsentene som styrer, men vi.
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: Peters]
#2464783
11/02/2018 12:42
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
...hvorvidt den utviklingen skjer fordi de nye løsningene er mye bedre enn de gamle eller fordi kommersielle aktører har interesse av å fremstille dem som det er et mer åpent spørsmål. Jeg må være manipulert av kommersielle aktører på et hittil ukjent nivå siden jeg fra tusenårsskiftet har drømt om og lett etter sykler som minner om dagens moderne landeveissykler. Jeg antar at det er microchips i vaksiner som har hjernevasket meg. Samtidig har jeg underlig nok all respekt og forståelse for dem som foretrekker landeveissykler med felgbremser og setestag som møter overrøret. De har bare andre behov og vurderinger enn meg. Synes det hadde vært fint om vi kunne velge ut fra egne preferanser uten å slå fast at de som velger annerledes er bakstreverske eller manipulerte. Jøss for en tråd. Bare fordi man ikke finner en teknisk løsning nyttig selv, betyr ikke det at den er unyttig. Er selv noen mil inni Nordmarka på noe som minner mistenkelig om en landeveissykkel. Skiver har den også. Det er utvilsomt de økonomiske interessene og den samvittighetsløse industrien som har manipulert meg hit, mens jeg burde ha sittet på rulla  Dette var bare noen generelle hjertesukk, og ikke rettet mot deg, Simen
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: Peters]
#2464784
11/02/2018 12:44
|
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 891
ket
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 891 |
Viser ikke specialized nettopp at utvikling og tilgjengelig produkter er opp til produsenten. Tviler på at mange forbrukere har bedt spec om å slutte med felgbremser.
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: ket]
#2464788
11/02/2018 12:54
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Forbrukerne velger. Det vil være landeveissykler med felgbremser på markedet så lenge det er etterspørsel, og det vil si lenge, men balansen mellom sykler med skiver versus felgbremser endres fordi stadig flere velger skiver. Det er hele poenget i artikkelen som er utgangspunktet for tråden. UCIs fremtidige avgjørelse vil også påvirke forbrukernes valg. Man kan vanskelig påstå at et forbud mot et visst bremsesystem i aktive/profesjonelle ritt fremmer forbrukernes valgfrihet og makt. Det motsatte er tilfellet. Som jeg påpekte tidligere, selger Specialized fortsatt sykler med felgbremser. Det er ikke spesifisert når Specialized vil gå helt over til skiver - det gjenstår å se, og det avhenger av markedet.
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: ket]
#2464799
11/02/2018 14:42
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202 |
Viser ikke specialized nettopp at utvikling og tilgjengelig produkter er opp til produsenten. Tviler på at mange forbrukere har bedt spec om å slutte med felgbremser. Hva Specialized velger å gjøre, er vel primært økonomisk motivert. Det er vel ikke så mye at de ønsker å hindre oss fra å kunne kjøpe felgbremser, men at de ikke ser økonomisk poeng i bruke tid og penger på å utvikle produkter de ikke tror vi forbrukere i tilstrekkelig grad kommer til å ønske å kjøpe.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: ket]
#2464823
11/02/2018 17:18
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583 |
Viser ikke specialized nettopp at utvikling og tilgjengelig produkter er opp til produsenten. Tviler på at mange forbrukere har bedt spec om å slutte med felgbremser. Nei, og trekker man paralleller til andre bjellesauer når det kommer til teknologiutvikling tviler jeg på at mange av Apples kunder spesifikt har etterspurt en telefon man ikke kan bruke sine gamle ledningsbaserte hodetelefoner på. Når det allikevel blir slik handler det om at produsentene får oss til å godta de løsningene som er best for dem. Hvor mange mener foreksempel at et pressfitkranklager er overlegent sammenliknet med et gjenget? Å tro at industrien, bransjepressen inkludert, skal gi et objektivt bilde av hva vi ønsker oss/trenger blir for meg utopisk - tilgjengeligheten skaper behovet.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: Torshov-Simen]
#2464831
11/02/2018 17:38
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Å tro at industrien, bransjepressen inkludert, skal gi et objektivt bilde av hva vi ønsker oss/trenger blir for meg utopisk - tilgjengeligheten skaper behovet. Selvsagt er det kun tilgjengelig teknologi vi kan velge. Formuler det gjerne som at tilgjengeligheten skaper behovet. Samme argument kan brukes på alt fra hjulet (menneskeheten hadde jo slett ikke bruk for det før det ble oppfunnet) til internet (vi klarte oss da utmerket med aviser og bibliotek). Men skivebremser har altså eksistert i tiår og bevist sin eksistensberettigelse på alle andre sykkeltyper. At nettopp skivebremser på landeveissykler skal være et eksempel på at tilgjengeligheten skaper behovet, henger jo overhodet ikke på greip. Jeg og tusenvis av andre syklister både ønsket og trengte skivebremser på landeveissykkel lenge før industrien tilbød det. Nå kan endelig vi som foretrekker skiver, kjøpe sykkel med skiver. De som foretrekker felgbremser, kan beholde sine fine sykler eller endog kjøpe nye med felgbremser. Hva er problemet? (Tror jeg i hvert innlegg bør gjenta at trådens tittel er misvisende. Specialized har ikke sluttet å selge landeveissykler med skivebremser og det er ikke sagt noe om når de evt. vil gjøre det.)
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: Sepeda]
#2464834
11/02/2018 17:48
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583 |
Å tro at industrien, bransjepressen inkludert, skal gi et objektivt bilde av hva vi ønsker oss/trenger blir for meg utopisk - tilgjengeligheten skaper behovet. Selvsagt er det kun tilgjengelig teknologi vi kan velge. Formuler det gjerne som at tilgjengeligheten skaper behovet. Samme argument kan brukes på alt fra hjulet (menneskeheten hadde jo slett ikke bruk for det før det ble oppfunnet) til internet (vi klarte oss da utmerket med aviser og bibliotek). Men skivebremser har altså eksistert i tiår og bevist sin eksistensberettigelse på alle andre sykkeltyper. At nettopp skivebremser på landeveissykler skal være et eksempel på at tilgjengeligheten skaper behovet, henger jo overhodet ikke på greip. Jeg og tusenvis av andre syklister både ønsket og trengte skivebremser på landeveissykkel lenge før industrien tilbød det. Nå kan endelig vi som foretrekker skiver, kjøpe sykkel med skiver. De som foretrekker felgbremser, kan beholde sine fine sykler eller endog kjøpe nye med felgbremser. Hva er problemet? Ikke noe problem så lenge begge alternativene finnes. Men som jeg har uthevet i innlegget ditt; Tror du de kan tenkes at produsentene tenker litt i retning av at det hadde vært greit å kunne holde seg til én produksjonslinje og kanskje slippe å produsere disse bakstreverske felgbremsene om de kan slippe?
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: Torshov-Simen]
#2464838
11/02/2018 17:58
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Men som jeg har uthevet i innlegget ditt; Tror du de kan tenkes at produsentene tenker litt i retning av at det hadde vært greit å kunne holde seg til én produksjonslinje og kanskje slippe å produsere disse bakstreverske felgbremsene om de kan slippe? Det vil i så tilfelle være en konsekvens av endringer i etterspørselen, altså kundenes valg. Det er som nevnt hele poenget med artikkelen som tråden bygger på: Giant, one of the industry’s biggest players and a manufacturer of many other brand’s bikes, has seen a steady progression towards disc in its own road sales. Globally, Giant has moved from 72 percent rim brake in model year 2016 to 70 percent in 2017, 62 percent in 2018 and 60 percent in model year 2019. (...) Although 2018 sees Giant with 25 disc- and 33 rim-brake road bikes, the company expects to be at 40 percent rim / 60 percent disc for model year 2020.Trenden går i retning av at stadig flere velger skiver. Redusert etterspørsel etter felgbremser og økende etterspørsel etter skiver vil føre til at det tilbys færre modeller med felgbremser og flere med skiver. Det er åpenbart økonomisk krevende å opprettholde to produksjonslinjer for en og samme modell. Om man da velger å produsere rammesett for kun én gitt bremsetype, er det også en konsekvens av endring i etterspørsel - reell eller forventet. Som jeg sa tidlig i tråden, er jeg overbevist om at det forblir etterspørsel etter landeveissykler med felgbremser og dermed et tilbud. Men det kan forventelig bli endringer i omfang av tilbud og hvilke merker/produsenter som tilbyr felgbremser. Man får f.eks. fortsatt tak i krossykler med canti, men tilbudet er ytterst begrenset ettersom etterspørselen er ytterst begrenset. Men for all del: Det er all grunn til å tro at etterspørselen etter landeveissykler med felgbremser i lang tid fremover vil bli betydelig større enn etterspørselen etter krossykler med canti, og dermed et langt bredere tilbud! For å sitere Shimano i den nevnte artikkelen: Rim brakes aren’t going away anytime soon (...) People are still looking for the absolute lightest bike. We have never tried to push one way or the other. We build both.Jeg forstår selvsagt at industrien ofte har interesse av å fremme et gitt produkt eller en gitt standard, og vil søke å påvirke kundenes valg, men det er like fullt kundene som bestemmer i siste omgang. Giant og flere andre pushet f.eks. hardt 27,5" som den ideelle standarden for xc, men kundene ville ha 29". I dag tilbyr alle ledende merker et bredt spekter av landeveissykler med både felgbremser og skiver, og kundene velger. (Også Specialized! Navn på tråd er misvisende  )
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: Sepeda]
#2464870
11/02/2018 20:10
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583 |
Men som jeg har uthevet i innlegget ditt; Tror du de kan tenkes at produsentene tenker litt i retning av at det hadde vært greit å kunne holde seg til én produksjonslinje og kanskje slippe å produsere disse bakstreverske felgbremsene om de kan slippe? Det vil i så tilfelle være en konsekvens av endringer i etterspørselen, altså kundenes valg. Det er som nevnt hele poenget med artikkelen som tråden bygger på: Giant, one of the industry’s biggest players and a manufacturer of many other brand’s bikes, has seen a steady progression towards disc in its own road sales. Globally, Giant has moved from 72 percent rim brake in model year 2016 to 70 percent in 2017, 62 percent in 2018 and 60 percent in model year 2019. (...) Although 2018 sees Giant with 25 disc- and 33 rim-brake road bikes, the company expects to be at 40 percent rim / 60 percent disc for model year 2020.Trenden går i retning av at stadig flere velger skiver. Redusert etterspørsel etter felgbremser og økende etterspørsel etter skiver vil føre til at det tilbys færre modeller med felgbremser og flere med skiver. Det er åpenbart økonomisk krevende å opprettholde to produksjonslinjer for en og samme modell. Om man da velger å produsere rammesett for kun én gitt bremsetype, er det også en konsekvens av endring i etterspørsel - reell eller forventet. Som jeg sa tidlig i tråden, er jeg overbevist om at det forblir etterspørsel etter landeveissykler med felgbremser og dermed et tilbud. Men det kan forventelig bli endringer i omfang av tilbud og hvilke merker/produsenter som tilbyr felgbremser. Man får f.eks. fortsatt tak i krossykler med canti, men tilbudet er ytterst begrenset ettersom etterspørselen er ytterst begrenset. Men for all del: Det er all grunn til å tro at etterspørselen etter landeveissykler med felgbremser i lang tid fremover vil bli betydelig større enn etterspørselen etter krossykler med canti, og dermed et langt bredere tilbud! For å sitere Shimano i den nevnte artikkelen: Rim brakes aren’t going away anytime soon (...) People are still looking for the absolute lightest bike. We have never tried to push one way or the other. We build both.Jeg forstår selvsagt at industrien ofte har interesse av å fremme et gitt produkt eller en gitt standard, og vil søke å påvirke kundenes valg, men det er like fullt kundene som bestemmer i siste omgang. Giant og flere andre pushet f.eks. hardt 27,5" som den ideelle standarden for xc, men kundene ville ha 29". I dag tilbyr alle ledende merker et bredt spekter av landeveissykler med både felgbremser og skiver, og kundene velger. (Også Specialized! Navn på tråd er misvisende  ) Jeg deler dessverre ikke din tro på forbrukernes bevissthet og industriens lydhørhet for deres ønsker :-) Jeg spår at om 10 år er det like lett å finne racere med felgbremser som det i dag er å finne carbonrammer med gjengete krankhus, til tross for at en stor andel av verdens syklister fortsatt vil ønske pressfitlagere og skivebremser dit pepper'n gror. Du kan få komme innom og piske meg med hydraulikkslangene til en selvvalgt skivebrems om jeg tar feil :-)
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: Torshov-Simen]
#2464874
11/02/2018 20:26
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
 Men alvorlig - jeg tror ikke at industrien "ubemerket" kan innføre skivebremser slik Cannondale gjorde med krankstandarden BB30, som siden gav oss pressfit. Introduksjon av skiver er en endring av en helt annen karakter. Og jeg tror ikke at industrien kollektivt vil gå over til skiver før etterspørselen etter felgbremser har sunket betraktelig i forhold til i dag. UCIs fremtidige avgjørelse vil påvirke proffsyklingen, noe som forventelig raskt vil gi utslag på publikums preferanser, også blant dem som tidligere ikke har savnet skiver. Men om Specialized gjør alvor av å slutte å tilby sykler med felgbremser før preferansene blant kundene har endret seg radikalt, vil merket bli straffet av sine tidligere trofaste kunder - de vil velge Trek eller annet merke som tilbyr felgbremser. Selv om jeg selv velger skiver og mener det er et rasjonelt valg for den bevisste forbruker  forstår jeg godt hvorfor mange velger felgbremser. Og både Shimano, SRAM og Campa utvikler stadig bedre felgbremser. Felgbremsen er ikke slett død, men den vil etter alt å dømme ikke forbli dominerende de nærmeste årene. Og skjebnen er uviss i et lengre perspektiv. Du får gjerne rett i at det er få nye landeveissykler med felgbremser om 10 år, men ikke av grunnen du viser til - tror jeg, da 
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: Syklist1]
#2464918
12/02/2018 07:08
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Sammenligningen blir litt som en 1967 modell Porsche 911S mot en ny Cayenne. Bedre plass, bremser, ytelse og fremkommelighet i Frankensteinbilen.
Jeg ville valgt den gamle bilen 10 av 10 ganger(forutsatt at jeg hadde en annen bil med plass til ungene)selv om den nye er bedre på absolutt alle områder. Jeg tviler ikke på skiver, de er bedre på en hel masse ting, bedre modulasjon(som er absolutt viktigst), mindre slitasje på felg(ingen slitasje på felg  ) og og mer forutsigbar effekt uansett vær/vind og føreforhold. De er antagelig ikke så bra på aerodynamikk, men hvor mye har det å si i virkeligheten? Jeg kommer ikke til å kjøpe en ny racer i overskuelig fremtid, så jeg slipper å velge  det blir felgbremser på meg de neste årene også!
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: Peters]
#2464923
12/02/2018 07:44
|
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000 |
At produsentene "vet best" hva forbrukerne ønsker seg er noe som har vist seg å ikke stemme gang på gang. F.eks hvor mange her har en fancy 3D tv i stuen hjemme?
// Too many roads, too little time
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: Valentino]
#2464925
12/02/2018 08:00
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654 |
Vi burde heller sammenlikne en 1975 Ferrari 312T med en 2017 SF70H, og en 1975 Peugeot PY10 med en 2017 Specialized Tarmac Disc
For å holde fokus på litt forsiktig evolusjon og noe pent på landeveien fremfor F1 ville jeg tenkt 1973 Porsche 911 RS 2,7 mot 2018 911 GT3 RS 1973 Bianchi Specialissima mot dagens utgave av samme art Det er tross alt ikke mye som har skjedd på design fronten... (ok så fant jeg ikke noe like pent med skiver) Men hadde jeg vært gresk våpenhandlersønn ville jeg valgt 1957 Ferrari 250 GT California Spyder 10 av 10 ganger på vei til/fra havnen i Portofino (fremfor en vulgær 488).... Beklager avsporing... Jeg tror flere og flere av de som handler dyre sykler dropper klossebremser i 2019 og fremover og at dette stopper seg selv.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: Peters]
#2464938
12/02/2018 08:41
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,660
joje
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,660 |
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: gare]
#2464948
12/02/2018 09:04
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202 |
De er antagelig ikke så bra på aerodynamikk, men hvor mye har det å si i virkeligheten? Ikke godt å si. Hadde vært gøy å se en test på hvordan de sammenligner i dag. Flatmount kalipere ser nå rimelig Aero ut ift. En felgbrems for mine øyne, men rotoren blir jo litt "kladdete". Men se fremover. Å slippe bremsebanen åpner for nye felgformer. De kan bli ganske radikale (og de som allerede hater disc-bremser vil kanskje ikke klappe). Samtidig har de åpnet for bredere dekk med lavere rullemotstand. Hva som er den "optimale" bredden vet vi vel ikke enda? Men kombinasjonen av brede dekk og bedre felgprofiler kan jo kanskje vise seg å bli raskere enn noe vi har sett av felgbremser?
Redigert av vviz; 12/02/2018 09:05.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: Peters]
#2464960
12/02/2018 09:48
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Leverandørene er tydelige på at de vil greie å lage skivebremsmodellene minst like aerodynamiske som felgbremssyklene. De er per i dag bare noen få watt unna.
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: joje]
#2464962
12/02/2018 09:54
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Hvis man ikke skal ha skivbremser pga den lille skaden der, ja da kan vi legge ned sykling. Man bør blant annet forby å spurte, det er jo livsfarlig ;-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: joje]
#2464965
12/02/2018 10:02
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Det eneste på en sykkel som kan forårsake kuttskader er bremseskiver.
Setter mine 2,50 på at den skiven KfC landet på ikke hadde avrundede kanter.
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: Peters]
#2464966
12/02/2018 10:04
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
pharynx
Besatt
|
Besatt
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835 |
Vil ikke bremseklossene slipe skiva ganske skarp, eller har klossene kontaktpunkt lengre mot senter av skiven?
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: Peters]
#2464973
12/02/2018 10:28
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202 |
Lett å telle antall skader forårsaket av skiver. Vanskelig å telle antall skader avverget på grunn av skiver.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: pharynx]
#2464996
12/02/2018 11:42
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Heldigvis er skiven mye hardere enn klossene, så det er nok klossene som slites.
|
|
|
|
|