Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 61 av 81 1 2 59 60 61 62 63 80 81

Commuters unite!

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2460166 16/01/2018 08:45
P
Pendleren Offline
Medlem
Medlem
P
Krysset også mange snøfonner i går, ikke lett å se alle da det var hvitt inferno og brillene tettet seg til, var bare å kjøre på!
Så at mange pendlere hadde falt, og gitt opp, men jeg kom igjennom men ISP 29*2.25, hadde marginene akkurat på min side.
ISP er heldigvis flate (og brede) og ga akkurat den bære-evnen som var nødvendig, det var riktignok nære på fall opptil flere ganger…
Brøyting av sykkelsti er veldig dårlig prioritert på enkelte etapper, men andre steder er de flinke.
Kanskje jeg skulle investere i slalombriller, når sykkelbriller ikke funker?

Re: Commuters unite! [Re: larsdx] #2460169 16/01/2018 08:49
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: larsdx
Flere som "koste seg" med tynne dekk i morges? Hadde sykkelvogn for litt ekstra moro

Japp. Atter ny pers i tid til jobben. De hadde ikke rukket å brøyte en eneste meter fortau eller g/s her, så det ble en del vingling, samt et par korte spurter der jeg måtte ut i veien.

Ble svett, og drømmer fortsatt om fatbike....

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2460177 16/01/2018 09:14
P
Pendleren Offline
Medlem
Medlem
P
Funker disse i snøføyka?
https://www.xxl.no/spy-goggles-breakaway...1123255_1_style

Altså ikke dugger med finlanshette/ansikstmaske?

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2460198 16/01/2018 09:48
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Hadde ikke fungert i går.
Underkjølt regn på vei til jobben førte til at både brillene og jeg ble dekket med et tynt islag. Hadde bare på meg ulltrøye (tettsittende) og vest men under- og overarmene var dekket med is uten at den smeltet bort. Det bare viser hvor godt en ulltrøye isolerer.

Det blåser og snør fortsatt kraftig, blir gøy i dag og.

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2460208 16/01/2018 10:11
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Antar det deles ut kvadruppel Kudos til de som sykler på Østlandet i dag ;-)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2460210 16/01/2018 10:17
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Skinnet bedrar.

Når valget står mellom å måke 70-80 meter med 30-40 cm nysnø for å komme meg ut med bilen eller bare hoppe på sykkelen og tråkke avgårde; hva ville du gjort?

Re: Commuters unite! [Re: EmilZipp] #2460211 16/01/2018 10:19
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: EmilZipp
Antar det deles ut kvadruppel Kudos til de som sykler på Østlandet i dag ;-)

Tok el-lasteren i dag og det funket fint 95% av veien.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2460212 16/01/2018 10:24
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fint sykkelføre i dag. Veldig mye raskere enn både bil og kollektivt.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2460230 16/01/2018 11:24
pez d spencer Offline
Veteran
Veteran
Nydelig fatbike føre i dag. Rett og slett moro

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2460232 16/01/2018 11:31
P
Pendleren Offline
Medlem
Medlem
P
Mekket for noen år siden til en snøskjerm til hjelmen av myk plast, funket kanonbra i snøvær kombinert med ansiktsmaske. Har ikke hjelmen lenger (kassert).

Men over disk finnes det kanskje produkter som kan tilpasses? :
https://www.gsport.no/produkt/119360/bliz-snoeskjerm

Re: Commuters unite! [Re: Alpers] #2460256 16/01/2018 12:16
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Alpers
Fint sykkelføre i dag.

+1

Jeg er blant de heldige som har hatt en av sesongens fineste pendlerturer i dag morges ICON_SMILE

Sørkedalsveien fra Skansebakken til Bogstad camping var nybrøytet og man kunne duve frem på behagelig, myk snø. Jeg unngår som regel mesteparten av denne strekningen vinterstid ved å velge den parallelle, usaltede og snødekte Zinoberveien fra landhandelen og deretter veien langs Bogstadvannet. Men i dag anbefales en tur langs Sørkedalsveien!

Fra Bogstad camping til Røa var det ujevn, oppsamlet snø i midtbanen og man var henvist til å ligge i hjulsporene.

Til gjengjeld kunne man fra Røa til Smestad glede seg over brøytet, men snødekket gang- og sykkelsti og gli lydløst nedover. Det er vemodig å tenke på hvor ofte det var slike flotte forhold for noen år siden. Det er usigelig synd at de samme stiene nå børstes og saltes, noe som ødelegger for både sykkel og dekk, og ikke minst reduserer vintersykling til å sykle i kjip saltsøl - på dekk og doninger som er laget for å takle snø og is. Kan ikke se at det er kommet flere vintersyklister av den overdrevne saltingen.

Sitat: vviz
Hva slags dekkoppsett har du på den der? Jeg kjører en CX med 42mm Schwalbe Marathon Winter foran, og piggfri 35mm G-one bak. Det fungerer svært godt de aller fleste vinterdager, enten når det er bart, eller når det er hardpakket snø. På vei hjem fra jobb i dag var det mildt sagt ****** så fort jeg kom vekk fra hovedveiene. Problemet var akkurat den snøen du liker så godt. Når veidekke ble "småpakket" (men relativt løs) snø på 4-5cm, så fungerer ikke noen av dekkene mine i det hele tatt for meg, og sykkelen sporer, vingler og "slenger" til høyre/venstre som den føler for.

Farlig å spørre meg om sånt! Da får du enda et av mine ordrike innlegg...

Jeg har vært innom de fleste aktuelle dekk i løpet av de siste årene. Begrenser meg her til dekk for bukkestyre og 700c ICON_SMILE

Mønster i dekk og plassering av pigger gir en god indikasjon på egenskaper.

45NRTH Xerxes på 30 mm er uovertruffen på enkle forhold på landeveien og på børstede gang- og sykkelstier. 140 pigger kun på sidene gir liten rullemotstand. Med høyt lufftrykk tar piggene kun i svinger. Versjonen med 120 TPI (angir tetthet i veven) er et foldedekk som veier rundt 425 gram, under halvparten av de fleste konkurrentene. Tør påstå at alle andre piggdekk er sinker på landeveien sammenlignet med Xerxes. Tynne dekk skjærer gjennom snø, men grepet er ikke tilstrekkelig på holke og sporing oppstår lett i våt snø. Krevende å komme seg gjennom en hel vinter på dekket, men jeg elsker det for rask landeveissykling vinterstid. Dette er et godt alternativ for dem som ellers ville valgt piggfritt dekk bak.

Schwalbe Marathon Winter på 35-40 mm og med 240 pigger er et populært pendlerdekk og mange synes det er helt topp, men jeg er ikke så glad i det. Det ruller dårligere enn Xerxes på asfalt og fungerer dårligere på snø enn de grovere dekkene - klabber seg raskt til og sporer p.g.a. det lave mønsteret. Gitt rett lufttrykk har det greit grep på holke. Tungt - oppunder et kilo for settet. Jeg var så frustrert etter en vinter med dette dekket at jeg investerte i helstiv 29er og ISP ICON_SMILE Solgt nå.

Schwalbe lager som kjent også det enklere Winter på 30-40 mm med 120 pigger i rullebanen. Har ingen erfaring med det, men er skeptisk til fravær av pigger på sidene.

45NRTH Gravdal på 38 mm og med 252 pigger er dekket jeg bruker nå. Meget fornøyd så langt. I versjonen med 120 TPI er det et foldedekk på 600 gram, godt under konkurrentene. Ruller absolutt ikke like bra som Xerxes på asfalt, men glitrer på snø. Har ennå ikke prøvd det på holke. Myk gummi og lav vekt gjør det mer behagelig og spenstig enn de tyngre alternativene. Mønsteret formelig pløyer vekk snøen uten at dekket klabber seg til, og dekket griper godt og trygt om man et øyeblikk skulle miste sporet. Den rimeligere versjonen i 33 TPI vant nylig testen i Landevei.

Jeg vil nok fortsatt velge Xerxes når trangen etter raske turer på landeveien kommer, men Gravdal har så langt gjort grove og tungtrullende terrengdekk som ISP overflødig for min del.

Det er mange på forumet med velutviklet kritisk sans, så snart skriver sikkert noen at Gravdal er samme dritten som alle andre dekk ICON_SMILE men jeg liker det!

Suomi W240 på 32-40 mm og med (du gjettet det) 240 pigger er det noen år siden jeg har brukt. Husker at jeg likte det det grove mønsteret langt bedre enn Marathon Winter på snø, selv om det har noe mindre grep på is. Er ikke særlig egnet for asfalt. Tungt - rundt 1 kg.

Gode dekk koster penger, men det er den beste investeringen man gjør for en trivelig vinter på to hjul.

Og OBS: Alt dette er kun mine subjektive inntrykk. Andre kan ha helt andre erfaringer og preferanser.

Hva gjelder sporing, er det en naturlig del av vintersykling og man må i varierende grad leve med det, uansett dekk. Så lenge dekket ikke klabber seg til og mister grepet fullstendig, gjelder det å se fremover, velge spor og stole på at dekk, sykkel og kropp gjør jobben. Ikke tvihold på styret, gi forhjulet frihet til å bevege seg med sporene og se for all del ikke ned på hva dekket holder på med. Det klarer seg best alene ICON_SMILE

Når det er sagt: På brøytede skogsveier er det ikke farlig om man glir sidelengs og må endre spor, mens det kan få dramatiske konsekvenser i trafikken. Har vært nære på et par ganger. Vær forsiktig og nyt vintersyklingen!

45NRTH Gravdal er en nytelse på tur i Marka

Re: Commuters unite! [Re: larsdx] #2460258 16/01/2018 12:18
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Flere som "koste seg" med tynne dekk i morges? Hadde sykkelvogn for litt ekstra moro

Jeg kjørte vel på 205/65R16 i dag. Ganske smalt, men helt fantastisk. Aldri kommet meg så raskt til jobb noen gang tror jeg. Virket som veldig mange bilister valgte å la bilen stå i dag, noe som førte til tomme veier for meg ICON_GRIN

Så en "stakkar" med tynne dekk og barnevogn på slep langs ytre ringvei, kanskje det var deg. I mitt stille tenkte jeg at akkurat i dag, var bil helt greit.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Commuters unite! [Re: vviz] #2460266 16/01/2018 12:48
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg kjørte vel på 205/65R16 i dag. Ganske smalt, men helt fantastisk. Aldri kommet meg så raskt til jobb noen gang tror jeg. Virket som veldig mange bilister valgte å la bilen stå i dag, noe som førte til tomme veier for meg ICON_GRIN

Så en "stakkar" med tynne dekk og barnevogn på slep langs ytre ringvei, kanskje det var deg. I mitt stille tenkte jeg at akkurat i dag, var bil helt greit.

Det var nok ikke meg ;D

Jeg har ikke bil. De dagene jeg må innom barnehagen er det håpløst med kollektivt. Tror jeg brukte 20 min til barnehagen i dag mot normalt ti minutter, med kollektivt ville det tatt 30 min.

På de større veiene var det egentlig brøytet ganske greit, så gikk fint så lenge jeg tok det rolig, men småveier er helt håpløst.

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2460269 16/01/2018 13:05
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
artig å se østlandsdominansen her inne. Her i byen var det bare veger og satans medvind til jobb.

Holdt på å sykle ned en kar på fortauet nedafor sjukehuset. Jeg må ha sust inn i egne tanker og sett for mye ned på forhjulet. En artikulert sunnmøring fikk meg tilbake på den smale sti via litt panikkbremsing. Jeg var flau og han var hissig.

Han brukte refleksvest, men det gjør vel ikke saken min noe bedre.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Commuters unite! [Re: Jomar Henriksen] #2460273 16/01/2018 13:15
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
[/quote]
Han brukte refleksvest, men det gjør vel ikke saken min noe bedre. [/quote]

Flott innlegg, 199% av alle som beskriver klønete situasjoner begynner med "han andre KRONIDIOTEN" enten det er en bilist, gående eller på sykkel.

Vi hadde et møte på jobb i dag hvor et par stykker ikke møtte opp pga trøblete transport, en satte seg fast i brøytekanten utenfor garasjen og var med på mobil hjemmefra og sistemann deltok fra bilen i en snøfonn La nå oss østlendinger kose oss med fantastisk vinter og trikkespor i hver en bygd, DIGG ! ! !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Commuters unite! [Re: Jomar Henriksen] #2460274 16/01/2018 13:15
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Jomar Henriksen
artig å se østlandsdominansen her inne. Her i byen var det bare veger og satans medvind til jobb.

Er utflyttet bergenser og vet at våre venner på Vestlandet har helt andre utfordringer på sine pendlerturer. På Østlandet har vi bare temperatur, mens dere har vær! I Oslo klages det over litt snø på veiene mens tak blåses av hus på Sotra ICON_SMILE

Re: Commuters unite! [Re: Jomar Henriksen] #2460280 16/01/2018 13:25
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
artig å se østlandsdominansen her inne.

Folk flest bor på Østlandet ;-)

Drøye to millioner bor i Akershus, Oslo, Buskerud, Østfold og Vestfold.
Tar du med sørlige deler av Oppland og østlige deler av Telemark i "Sentrale Østlandet" er det fort mer enn halve Norge målt i antall mennesker, så at det blir en viss statistisk dominans er ikke så rart.

Øyvind Aas
Re: Commuters unite! [Re: sykkeloyvind] #2460283 16/01/2018 13:46
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind

Tar du med sørlige deler av Oppland og østlige deler av Telemark i "Sentrale Østlandet" er det fort mer enn halve Norge målt i antall mennesker, så at det blir en viss statistisk dominans er ikke så rart.

Ja det er helt ubegripelig, enda så fint som det er andre steder i vårt langstrakte land ICON_LAUGH

You are what you eat...mmm nuts
Re: Commuters unite! [Re: Sepeda] #2460284 16/01/2018 13:47
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Sepeda
I Oslo klages det over litt snø på veiene mens tak blåses av hus på Sotra ICON_SMILE

Eneste klagingen jeg har hørt i dag er fra bilister som klager hver dag de kjører til jobb uansett, og de få som faktisk lar seg påvirke av boulevard-avisenes ragnarokk-overskrifter.

Flott vintervær i dag, og deilig utfordrende sykkelforhold.

Anonym5
Re: Commuters unite! [Re: Hoaas] #2460291 16/01/2018 14:01
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Hoaas

Ja det er helt ubegripelig, enda så fint som det er andre steder i vårt langstrakte land ICON_LAUGH

Når man har kort avstand til alt man bruker ofte er det helt OK å ha lang avstand til ting man bruker sjelden. ICON_SMILE Det motsatte ville vært slitsomt.

Re: Commuters unite! [Re: Hoaas] #2460297 16/01/2018 14:13
vviz Offline
Ivrig
Ivrig

Det er jeg helt enig i, da jeg har hatt gleden av å bo mange år i hele lengden av landet vårt. Og basert på utseende, hadde jeg helt klart valgt den nordlige.

Men så var det de andre faktorene da, som eksempelvis tilgjengelige jobber ICON_WINK

Men fikk litt flashbacks til Nordnorge i dag tidlig, når jeg kjørte fast bilen på gårdsplassen, og for første gang fikk prøvd "traction controll off" i en situasjon hvor det kunne hatt betydning. Av en eller annen teit grunn er ikke "off" helt "off" på elbilen min viste det seg. Mulig det er for å hindre motoren i å spinne på for høyt turtall (hva vet jeg)? Ut kom jeg ihvertfall ikke, før jeg åpna garasjen, fant noen gamle tomme og store pappesker fra bikeshop, rev de i stykker, og brukte de som "kravlematter" under framdekkene.

Hadde jeg ikke bodd i Nordnorge hadde jeg neppe visst hva en kravlematte er (eller hvor effektivt det fungerer), og hadde jeg ikke syklet hadde jeg neppe hatt store tomme pappesker fra bikeshop i garasjen, og da hadde det blitt ullpleddene til kona, med tilhørende konsekvens i ettermiddag firedevil

Re: Commuters unite! [Re: Raskall] #2460299 16/01/2018 14:19
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Raskall

Når man har kort avstand til alt man bruker ofte er det helt OK å ha lang avstand til ting man bruker sjelden. ICON_SMILE Det motsatte ville vært slitsomt.

Personlig har jeg kort avstand til alt jeg bruker ofte. Singletracks rett utenfor stuevinduet, fiskevann/elver, fjell og vidder i gå eller sykkelavstand. Hva er det man trenger så mye av, så fryktelig nært? Kjøpesenter? Matbutikk? Teater? Opera?

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2460300 16/01/2018 14:21
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sentrum versus periferi er et ladet spørsmål her til lands, så jeg foreslår i all ydmykhet at vi holder diskusjonen om landsdeler innenfor rammen av erfaringer om sykkelpendling ICON_SMILE

Skulle f.eks. gjerne hørt noe fra hardhauser som pendler i Øygarden yes

Blåste i sin tid nesten av veien der.

Re: Commuters unite! [Re: Sepeda] #2460301 16/01/2018 14:23
vviz Offline
Ivrig
Ivrig

Skulle f.eks. gjerne hørt noe fra hardhauser som pendler i Øygarden yes

Blåste i sin tid nesten av veien der.

Pendlet i min tid i Bodø. Holdt på å blåse av veien flere ganger der også.

Pendlet med bil...

Re: Commuters unite! [Re: Sepeda] #2460303 16/01/2018 14:24
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sentrum versus periferi er et ladet spørsmål her til lands, så jeg foreslår i all ydmykhet at vi holder diskusjonen om landsdeler innenfor rammen av erfaringer om sykkelpendling ICON_SMILE

Og noe av det beste med Oslo er at man kan sykkelpendle i terrenget uten å legge inn alt for store omveier.

Øyvind Aas
Re: Commuters unite! [Re: vviz] #2460304 16/01/2018 14:26
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er jeg helt enig i, da jeg har hatt gleden av å bo mange år i hele lengden av landet vårt. Og basert på utseende, hadde jeg helt klart valgt den nordlige.

Men så var det de andre faktorene da, som eksempelvis tilgjengelige jobber ICON_WINK

Men fikk litt flashbacks til Nordnorge i dag tidlig, når jeg kjørte fast bilen på gårdsplassen, og for første gang fikk prøvd "traction controll off" i en situasjon hvor det kunne hatt betydning. Av en eller annen teit grunn er ikke "off" helt "off" på elbilen min viste det seg. Mulig det er for å hindre motoren i å spinne på for høyt turtall (hva vet jeg)? Ut kom jeg ihvertfall ikke, før jeg åpna garasjen, fant noen gamle tomme og store pappesker fra bikeshop, rev de i stykker, og brukte de som "kravlematter" under framdekkene.

Hadde jeg ikke bodd i Nordnorge hadde jeg neppe visst hva en kravlematte er (eller hvor effektivt det fungerer), og hadde jeg ikke syklet hadde jeg neppe hatt store tomme pappesker fra bikeshop i garasjen, og da hadde det blitt ullpleddene til kona, med tilhørende konsekvens i ettermiddag firedevil

Hehe, nå er det sikkert ikke så mange sør for polarsirkelen som vet hva det vil si å stå og bakke heller ICON_LAUGH

Det med tilgjengelige jobber kunne blitt en utfordring ja, men så vokser ikke steder over natta. Jeg er glad for at vi har så mye plass per person. Man kan være en uke på fisketur på vidda uten å snurten av en annen person, det er deilig.
Hver sine lyster, sånn er det jo. Ikke alle kan være glad i natur og friluftsliv, ikke har vi fantastisk sommer her oppe heller, og nå har vi snart ikke snø mer på vinteren. Egentlig er det ganske bedritent her oppe, så anbefaler ikke noen å tenke tanken på å komme hit ICON_WINK

Re: Commuters unite! [Re: sykkeloyvind] #2460306 16/01/2018 14:29
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Og noe av det beste med Oslo er at man kan sykkelpendle i terrenget uten å legge inn alt for store omveier.

Akkurat det tror jeg ikke er unikt for Oslo. Det er noe av det fine med å være helårssyklist i Alta. Sommer og vinter går det utallige stier, grusveier, dyretråkk, preppa vinterstier osv inn til sentrum. Holder meg mest mulig unna trafikkert vei. Veldig fint å starte dagen i ro og fred i skauen.

Re: Commuters unite! [Re: Hoaas] #2460308 16/01/2018 14:32
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
oj, dere kanske får se solen i morgen ICON_LAUGH
https://www.timeanddate.com/sun/norway/alta

Redigert av fredriks; 16/01/2018 14:32.
Re: Commuters unite! [Re: fredriks] #2460310 16/01/2018 14:39
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: fredriks
oj, dere kanske får se solen i morgen ICON_LAUGH
https://www.timeanddate.com/sun/norway/alta

Det er nok enda en knapp uke til vi får se den i byen. Sykler man litt ut av byen og opp i høyden vil man nok få litt sårt tiltrengt sol på huden som har blitt grå/hvit/blå gjennom mørketida. Men sol er oppskrytt, her lever vi på månelys og nedfallskongler fra vinterstormene fra november til januar.

Re: Commuters unite! [Re: Hoaas] #2460311 16/01/2018 14:43
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Akkurat det tror jeg ikke er unikt for Oslo. Det er noe av det fine med å være helårssyklist i Alta. Sommer og vinter går det utallige stier, grusveier, dyretråkk, preppa vinterstier osv inn til sentrum. Holder meg mest mulig unna trafikkert vei. Veldig fint å starte dagen i ro og fred i skauen.

Funker for byer uten svære sentrum å snakke om også. F.eks her i Sarpsborg kan jeg ta drøssevis av omveier om jeg ønsker. Sti, grus, asfalt, crux..
Men jeg ønsker som regel ikke det da jeg har over 11kg PC-ryggsekk hver forbanna dag ICON_LAUGH

Gleder meg til hjemturen, når blir det luksus på vår snø og slapsesnadder med marathon winter 35 og CX.

Side 61 av 81 1 2 59 60 61 62 63 80 81

Moderator  support