Jeg syklet/trillet fatbike fra vannverket opp til Skullerudåsen i går kveld, traff plutselig på opptråkkede spor! Imponerende med 7,3km opptråkket sti med denne snømengden, selv var jeg for sliten av å kave meg opp på Skullerudåsen til at jeg sett hvor langt det var tråkket😵.
I går syklet vi mesteparten av det jeg trugetråkket opp i Pioneren. https://www.strava.com/activities/1362147188 Vi tok Flykningeruta ned etter Turbo Tømmervei, der hadde fotfolket begynt å gjøre jobben ganske bra Dvs. at Sniken fremdeles ikke er kjørt opp skikkelig.
Føret var ganske løst, så: * Oppoverbakke ble dytting * Bortover ble en del sykling, men også noe gåing. * Nedover gikk fint
Om noen vil tråkke opp mer her, så blir det bra ganske fort. Det skal ikke så mye mer til. For eksempel, vi dyttet opp Salamanderen og kjørte den ned mens vi ventet på baktroppen. Når den var kjørt ned av 2 stk så gikk det an å sykle den opp etterpå (med 100mm felg og Bud/Lou og veldig lavt trykk).
Men det må sies at det er føre for de som har skikkelige snødekk.
Jeg prøvde som 1.mann fra Nøklevann, sikkert før dere kom. Helt håpløst for meg (som er nybegynner på fat), sikkert bedre når andre har kjørt før. Landet ihvertfall mykt i snøen.
Jeg prøvde som 1.mann fra Nøklevann, sikkert før dere kom. Helt håpløst for meg (som er nybegynner på fat), sikkert bedre når andre har kjørt før. Landet ihvertfall mykt i snøen.
Jeg så sporet som gikk inn i starten, det så ganske smalt ut. Hva slags dekk og dekktrykk kjørte du med?
Bud/Lou, sikkert med litt for høyt lufttrykk. Utfordringen er at jeg har litt asfalt før jeg kommer med til Skullerud. Prøver igjen. Kan slippe ut litt luft neste gang.
Å sykle fatbike i snøen som var i går krever at du endrer dekktrykk opptil flere ganger på turen. Du kan ikke kjøre samme trykk på vei og på den snøen vi syklet i går. Vi hadde nesten ikke luft i dekkene idet hele tatt, og selv da var det vanskelig. Så ikke slipp ut bare litt luft, slipp ut nesten alt. Så pumper du opp igjen når du kommer på hardere underlag.
Helt ok forhold i trulsland. Fotfolket har gjort en formidabel jobb allerede, men fatbike er nødvendig. Første delen fram til grusen, og deretter fram til Solbergvann er forholdsvis fast og fin, så blir det noe løsere derfra, men var ikke før dette jeg måtte ned på lufttrykk på bakdekket som har Dillinger 4 (foran har Wrathchild).
Østmarka i dag: Skikkelig fatbikeføre. Ganske fast på stiene som ligger nærmest bebyggelse. Bukkeberget er bra, Skogen ved Nøklevann skole er bra. Mye av Trulsen er fin, men litt smal og litt løs til tider. Benkestien er skikkelig eventyr med smal sti med høye vegger og lavthengende trær. Pioneren er for de som liker å dytte bedre enn å sykle.
Østmarka i dag: Skikkelig fatbikeføre. Ganske fast på stiene som ligger nærmest bebyggelse. Bukkeberget er bra, Skogen ved Nøklevann skole er bra. Mye av Trulsen er fin, men litt smal og litt løs til tider. Benkestien er skikkelig eventyr med smal sti med høye vegger og lavthengende trær. Pioneren er for de som liker å dytte bedre enn å sykle.
Segmentet "Flytparti på odden" på Bukkeberget trenger litt oppkjøring. Brukte nesten et kvarter på den i dag.
Kan anbefale kyststien nå. Syklet over 4 mil på fottråkket sti i går. Fra Gjønnes T-bane stasjon. Til Sandvika, rundt Kalvøya, fornebu og Bygdøy. Fin-fin tur
Var ute i går kveld. Kjempeforhold for fatbike. KOM-forhold på enkelte strekninger. Mindre brukte stier er for løse, men selve Trulsrunden er super. Benkestien og de andre stiene på nordsiden av grusveien er også morsomme. Så på sporene til tynnhjulingen som var ute før meg at det var litt for løst. Var en del utkjøringer for å si det sånn. Blir ny tur i dag tenker jeg.
Tråkka opp Jernbanestien igår kveld. Ca en halv meter løssnø, men en person hadde gått på beina, og da går det overraskende lett. Største problemet var trær som var veltet. Likevel ørsmå marginer. Det som gikk greit med 0.0psi var umulig med 0.4psi (null komma fire) (det tilsvarer 20 pump med en Lezyne mini pumpe). Snøen var lett fuktig da den falt, så forrige tirsdag hadde vi monster flyt og grep. I mellomtiden har den tørket opp, noe som gir langt mindre grep enn da den var fuktig, men også mer motstand enn snø som ikke har vært fuktig. Nå er det mildvær på gang, så blir spennende å se. MYE snø innover, også på stier der det er mye trær (og derfor ofte lite snø)
Var opp og ned E6 i dag på ski (!). Det er pakket såle i full bredde men ikke satt spor, så i praksis er snødybden her bare 5-6 cm. Tipper det er farbart på tjukkas, dog noe tungt føre.
Til den/de som tidligere har gått med dekkslep ned enduroløypa på Vettakollens østside: I kveld tok jeg turen tur/retur fra Ankerveien med truger. Det ble et fint spor som blir enda bedre med en ny runde med dekkslep :-)
Til den/de som tidligere har gått med dekkslep ned enduroløypa på Vettakollens østside: I kveld tok jeg turen tur/retur fra Ankerveien med truger. Det ble et fint spor som blir enda bedre med en ny runde med dekkslep :-)
Nå ble jeg litt nyskjerrig merke jeg. :-) hvor går denne? og kan man sykle den med tynnhjulig nå?
Nå ble jeg litt nyskjerrig merke jeg. :-) hvor går denne? og kan man sykle den med tynnhjulig nå?
Akkurat nå regner det, så er nok vasstrukken og grå surklesnø der (tipper jeg), men når det fryser på om et par dager kan man nok kjøre 23c dekk (les: is)
Edit: Nei, tror fremdeles feithjuling er riktig verktøy. Om noen dager kanskje, men den trenger mer bruk.
Det er flere "rett-ned"-traséer på østsiden, alle er fine sommerstid. Akkurat denne går ca her:
Greit over skullerudåsen i dag. Syklet det meste av Pioneren opp: Tok blåstien bort til Rundvann og Flyktningeruta ned derfra. Snøen bar fint hele veien. Stadig litt smalt, men grei driv hele veien fra toppen.
Mye brukne småtrær i åsen, så det er bera å ta med en tursag.
Hadde en tipp-topp tur i området rundt Østmarkssetra i dag. Man skal ikke langt utenfor alfarvei før det blir trått føre, men holder man seg til den "smale sti" (bokstavelig talt) der det er mye trafikk fungerer det helt topp.
Syklet deler av Trulsen og mye på kryss og tvers ved Skøyenputten (topp), på østsiden av Solbergvann(ikke så bra) og Bukkeberget (fint).
Sykler på en fatbike, ikke av det groveste slaget med 65 mm felger (Dillinger 4 bak og Wratchild foran)
Syklet Trulsrunden og Bukkeberga i kveld. Superfint føre, fast og fint under med et snødryss oppå. Det er bare å komme seg ut tirsdag, før mildværet kommer onsdag. Syklet piggfri fatbike men tror alt funker nå.