Jeg startet å skrive dette innlegget som en slags guide for nye byggere, med erfaringer jeg har fått gjennom mitt første byggeprosjekt. Endte opp med å bli mye historie/beskrivelse og lite guide, men kanskje noen finner det nyttig

Det finnes sikkert mange slike guider/beskrivelser på nett, og jeg kunne med fordel ha prøvd å finne en av dem før jeg satte i gang med vinterens sykkelprosjekt:
Bygge ny landeveissykkel. Det gjorde jeg ikke, og jeg har derfor havnet i diverse situasjon som har gitt meg noen erfaringer jeg nå ønsker å dele med andre.
Etter å ha overtatt en «ødelagt» terrengsykkel av en kollega høsten 2016 ble sykkelen gjennom vinteren demontert, vaska, smurt og satt sammen. For min del var dette den første «store» mekkejobben jeg har hatt på sykkel. Tidligere har jeg justert litt gir, byttet enkelte komponenter og stort sett vært selvhjulpen på service-siden uten at jeg allikevel har følt meg veldig dreven på sykkelmekking. På denne sykkelen ble enkelte komponenter byttet ut, en del ble bare vasket, smurt og gjenbrukt. Sykkelen har nå fungert som jobbsykkel gjennom året, både med ut uten pigg, og jeg er godt fornøyd! Dette var (ifølge meg) et såpass vellykket vinterprosjekt at jeg utover våren hadde i bakhodet at jeg kanskje skulle prøve meg på noe litt større neste gang. Det viktigste jeg lærte var vel at å skru sykkel er ikke så komplisert som jeg hadde trodd, og stort sett så passer ting bare på én måte – altså er det vanskelig å gjøre feil. For øvrig kan ALT finnes på youtube dersom man står fast.
Jeg har i mange syklet på en White RR Pro (landeveissykkel) fra XXL, en sykkel jeg har vært godt fornøyd med og som ble påspandert et nytt Ultegra hjulsett vinteren 16/17. Sykkelen har ellers vært utstyrt med 105 bremser, Ultegra gir/hendler og en Truvativ Rouleur krank – helt OK utstyr i min bok. Jeg har allikevel ønsket meg en OK utstyrt sykkel med noe lavere vekt, og slik jeg så det var det ramme/gaffel som hadde størst potensiale når det kom til vektreduksjon. Håpet var altså at jeg skulle klare å bygge meg en ny sykkel med en del av det utstyret jeg allerede hadde, rett å slett for å holde budsjettet på et rimelig nivå.
Tidlig på sommeren 2017 kjøpte jeg meg derfor en LaVita karbonramme (ikke rammesett) på tilbud hos Bikeshop. «LaVita?» sier du kanskje. Jepp, jeg har aldri hørt om det jeg heller. Det å kjøpe en ramme med dårlig/lite beskrevet geometri, uten mulighet for å sjekke en produsents hjemmeside for å bli klokere, skulle hjemsøke meg litt seinere på vinteren. Ramma ble kjøpt på impuls, uten å sjekke veldig mye alternativer eller om ramma var kompatibel med utstyret på min White-sykkel. På dette tidspunktet var jeg såpass uerfaren på sykkelskruing at jeg enkelt kan oppsummere min kunnskap angående kompatibilitet slik: Campagnolo passer ikke med Shimano, kranklager finnes i 2 typer (gjenger eller ikke gjenger), 10- og 11-delte systemer går ikke overens. Dere legger kanskje merke til at styrelager ikke er nevnt her? Korrekt, som nevnt vil dette bli en liten utfordring senere. Det viste seg også at min «viten» om kranklager var noe mangelfull.
På jobb er vi så heldige å ha en litt over middels ivrig kar, som drar oss andre med på både lengdeløpsskøyter og ski på vinteren, og landeveissykling på sommeren. Til gjengjeld har vi andre klart å dra han med på stisykling (han kjøpte seg fulldemper i høst!), så vi girer hverandre opp på flere områder. Denne kollegaen bygde seg temposykkel av sin utgående landeveissykkel, og denne fikk jeg gleden av å prøve nå i sommer. DET. VAR. GØY. Vi prøvde oss på en individuell tempo i årets NM-løype for senior damer. Et helvetes slit, men gøy. Vi hadde for øvrig blitt banka av samtlige damer. Jeg har også brukt en del timer i høst på å se dokumentarer og høre lydbøker av/om syklister som har prøvd seg på Time-rekorden (Hour Record). Veit du ikke hva det er vil jeg anbefale å lete opp boka «Triumphs and Turbulence» av Chris Boardman eller bare gjøre et youtube-søk etter «Hour Record». Uansett, gjennom sommeren og høsten konkluderte jeg med at jeg skulle bygge ny landeveissykkel, men jeg skulle også bygge om White-sykkelen til en temposykkel. Nå hadde jeg altså to vinterprosjekter.
Når Black Friday nærmet seg fant jeg ut at tiden var inne for å sette planene ut i livet. En lang rekke med komponenter ble bestilt, og etter en liten ekstrabestilling på ettermiddagen trodde jeg faktisk at jeg hadde alt jeg trengte for begge prosjektene mine. Dette var ikke riktig, og det var heller ikke alle komponentene jeg hadde bestilt.
La oss først oppsummere hva jeg tenkte å gjøre med de forskjellige syklene:
Tempoprosjektet:Her hadde jeg det aller meste utenom temposete og -styre (med alt som følger med). Ettersom jeg kjøpte et Ultegra hjulsett forrige vinter så bruker jeg det originale hjulsettet på temposykkelen og flytter Ultegra-settet over til landeveissykkelen. Det er landeveissykkelen som er «hovedprosjektet», og denne skulle da få nytt utstyr slik at jeg kunne la bremser, gir og krank sitte på White-sykkelen. I tillegg til sete, tempostyre, tempobøyle, bremsehendler og girskiftere tenkte jeg at jeg skulle sette på et nytt kranklager da det gamle lageret har sittet ubehandlet i 5 år. Nye wiresett og kjede er en selvfølge (har for øvrig byttet kjede før hver sesong tidligere), og styretape var også med.
Landeveisprosjektet:Her måtte alt kjøpes nytt (unntatt sete, styre og hendler). Jeg bestilte derfor gaffel, styrelager basert på den enkle beskrivelsen Bikeshop hadde på ramma (Tapered integrert styrelager med 1 1/8’’ øverst og 1.5’’ nederst), framgir, bakgir, frambrems, bakbrems, kranklager, kranksett, wiresett, pedaler, setepinne, setepinneklemme (var ganske stolt over å huske den!), styretape og kjede. Noen som med en gang ser hva som mangler? Girøre var for øvrig allerede montert på ramma når jeg fikk den.
Det er kanskje verdt å nevne at sammenhengen mellom ramme, styrelager og gaffel var noe som gikk meg hus forbi. Jeg hadde innsett såpass at ramma måtte ha et «tapered» styrelager, hva nå enn det kunne bety. Det jeg ikke hadde skjønt er at gafler kommer i mange forskjellige utforminger og at styrelageret også må være tilpasset gaffelen. Gaffelen jeg kjøpte var også «tapered» og hadde størrelsene 1 1/8’’ og 1.5’’, så jeg var fornøyd. En annen ting jeg ikke hadde innsett er at et integrert styrelager er ikke i nærheten det samme av et semi-integrert styrelager. Jeg kjøpte derfor et semi-integrert styrelager og tenkte som så at «da er vel styrelageret bare litt utenpå ramma i tillegg til å være inni ramma da…». Så feil kan man ta.
Når leveransen kom fra Bikeshop var det rene julaften! Pakker i alle størrelser og former, og alt var til meg! Etter å ha sjekka samtlige deler og konkludert med at dette så ganske bra ut, så tenkte jeg det viktigste var å få landeveissykkelen til å se mest mulig ut som en sykkel så fort som mulig – dvs å få gaffelen montert. Mellom ramma og gaffelen skal altså styrelageret, og nå innså jeg at noe ikke stemte – jeg var ikke engang i nærheten. Styrelageret passet ikke inn i ramma, diameteren var for stor. Også var jo i tillegg feil type lager… Jeg sendte ganske raskt en forespørsel til Bikeshop for å spørre om de kunne hjelpe meg, jeg hadde jo kjøpt både ramme og gaffel hos dem, så det burde være en enkel sak (tenkte jeg). Bikeshop hadde det selvsagt travelt rett etter Black Friday (og rett før jul), så det tok vel 3-4 dager før jeg fikk svar. Svaret fra Bikeshop var at de ikke hadde målene på ramma, og trengte bilder + mål for å kunne hjelpe meg videre. De tipset også om at Cane Creek har godt utvalg og at det kanskje var verdt å undersøke deres produkter litt nærmere. Bikeshop forhandler ikke Cane Creek så jeg fikk egentlig beskjed om at de ikke kunne hjelpe meg noe særlig, og at jeg burde kontakte en av konkurrentene deres (noe jeg respekterer Bikeshop for, det er ikke alle selgere som tør å si at andre butikker kan være mer til hjelp).
I mellomtiden (altså i løpet av disse 3-4 dagene) hadde jeg prøvd å drive selvstudie på nett. Feil diameter er én ting, og dette burde jeg klart å rydde opp i ved hjelp av skyvelære. Men type styrelager er noe annet. Etter mye googling fant jeg ut at styrelager et relativt kompliserte greier (i alle for en uinnvidd som meg). Jeg klarte ikke med sikkerhet å si hva slags lager jeg trengte (det finnes mange flere typer enn bare integrert og semi-integrert) og jeg skjønte ikke hvorfor noen opererte med tommer/inches og andre opererte med millimeter når man beskrev størrelser på lagrene. Jeg visste at det skulle være lager både på undersiden av ramma og på oversiden, men jeg ble enda mer forvirret når disse kunne ha forskjellig størrelse (selv om jeg burde vært klar over dette på forhånd da gaffelen og sykkelen min var «tapered»), og ikke minst at hvert av disse to lagrene måtte beskrives med to diametere hver seg (ytre diameter for størrelsen på gaffelen, og indre diameter for størrelsen på koppen i ramma). Jeg syns også at dette med indre- og ytre diameter var snudd på hodet, men det er vel slik at lageret skal være tilpasset gaffel og ramme, og derfor er det på disse komponentene man måler ytre- og indre diameter.
Etter en gooood stund oppdaget jeg at det fantes en slangs standardisering av styrelager (Standardized Headset Identification System - S.H.I.S), og dette hjalp en del. Søk opp Cane Creek sin «oppskrift» på å finne korrekt styrelager - «Get Your S.H.I.S. Straight», den hjalp i alle fall meg ut av knipa. Det ble altså lettere å kunne beskrive hva slags styrelager jeg måtte ha, men når nettbutikker (blant andre Bikeshop) ikke bruker denne standardmåten å beskrive produktene sine så er jeg ikke noe nærmere målet allikevel.
For øvrig har jeg konkludert med følgende: Et integrert styrelager er noe som i sin helhet skal inn i ramma, ned i en slags kopp, og lageret/koppen er formet med skrå kontaktflate mellom lager og koppen slik at lageret blir liggende sentrisk i head-tuben. Det er en NESTEN perfekt fit, men lageret er bittelitt mindre enn koppen – de skrå flatene og kompresjon av lageret er nok til at ting holder seg på plass. Et semi-integrert lager skal presses ned i ramma og har en helt perfekt fit (du må ha et eget verktøy for å presse dette på plass da det kreves litt kraft for å klemme lageret på plass både i bunn og topp av head-tuben. Det er ingen skrå kontaktflate mellom koppen og lageret for et semi-integrert lager da den perfekte fit’n sørger for at lageret er sentrert.
Det viste seg at jeg trengte et integrert styrelager med følgende beskrivelser: IS52/40 i bunn og IS42/28,6 i topp. Jeg fant et Cane Creek-lager hos Bikester.no med disse målene, og fikk samtidig lagt inn en bestilling på spacere og et stem (som var det som manglet fra den første bestillingen). Merk at disse beskrivelsene er i mm, og at beskrivelsene av samme størrelser i tommer er: 1,5’’ i bunn og 1 1/8’’ i topp. 1,5’’ er lik ca 38mm, og 1 1/8’’ er lik 28,6mm. I toppen stemmer altså størrelsene godt overens med gaffelen, men i bunn er det ikke så lett (ettersom 40mm ikke er det samme som 38mm).
Når styrelageret kom i posten innså jeg at kroneringen (som skal monteres på gaffelen og som fungerer som anleggsflate mellom gaffel og styrelageret) måtte bankes på plass med litt mer nøyaktighet enn å bruke hammer og skrutrekker. Jeg bestilte derfor et verktøy (merke Unior, bestilt fra Bikeshop) som var beskrevet å fungere for 1’’, 1 1/8’’, 1 ¼’’ og 1 ½’’ kroneringer. Kroneringen min var jo etter alle beskrivelser 1,5’’ (se for øvrig nevnte S.H.I.S.-beskrivelse av Cane Creek som sier at IS40 tilsvarer 1,5’’), så dette måtte jo være perfekt!
Det manglende styrelageret hadde satt hele landeveisprosjektet mitt på vent ettersom jeg anså det som vanskelig å bygge opp sykkelen uten at gaffelen satt på ramma. Det ville blitt vanskelig å finne sittestilling uten gaffel/framhjulet på plass (for å se om jeg måtte gjøre noe med stem og setepinne) og det ville blitt vanskelig å tilpasse wire/wirestrømper. Jeg hadde altså ikke montert noen verdens ting på denne sykkelen mens jeg ventet på å løse styrelagerproblemet. (Dette gav meg for øvrig god tid til å bygge temposykkel, mer om dette senere!) Når verktøyet endelig kom, ca 2 uker etter at jeg hadde fått det første styrelageret, var skuffelsen enorm når jeg skjønte at et styrelager i størrelse 1,5’’ (som betyr 40mm for gafler) ikke kan monteres med et verktøy i størrelse 1,5’’ (som faktisk er 38mm). Verktøyet skal træs utenpå kronerøret og må altså ha en litt større diameter enn kronerøret – noe det altså ikke hadde. Jeg reagerte på den eneste riktige måten: mye banning og en sint mail til Bikeshop om at dette var håpløst (jeg syns det ER håpløst, men det er selvsagt ikke Bikeshop sin feil at sykkelverdenen opererer med håpløse størrelser og beskrivelser av styrelager). Jeg endte opp hos et sykkelverksted ikke så veldig nærme der jeg bor og fikk ENDELIG montert kroneringen!
Nå som styrelageret var på plass var det bare å sett i gang! Styrelagerproblemene hadde gitt meg 2 uker fullstendig stopp på landeveis-byggeplassen, men nå fikk jeg skrudd alle store komponenter sammen i løpet av en lang kveld!
I disse 2 ukene hadde jeg uansett ikke gått arbeidsledig. Jeg måtte jo demontere hele den gamle sykkelen, og alle komponenter måtte vaskes og smøres. Delene til temposykkelen ble montert så snart de kom og følgende ting ble avdekket ved første montasje: Jeg måtte ha meg en ny setepinne uten setback (eller «offset» om du vil), jeg måtte ha meg et kortere stem, og det nye kranklageret (BSA) passet ikke med den gamle kranken (tilpasset et GXP-lager). Kranklageret var det som gav meg størst hodebry, for jeg skjønte ikke hva som var feil. Symptomene var at hele kranken hadde ca 2-3mm sideveis slingring etter at venstre krankarm var montert, og med litt høy puls og dårlig jobb med skyvelære tok det litt tid før jeg innså at det gamle lageret (GXP) bygget i overkant av 1mm MER på hver side enn det nye (BSA) gjorde.
Spørsmålet var nå om jeg skulle kjøpet et nytt GXP-lager for å bruke den gamle kranken, eller om jeg skulle beholde det nye BSA-lageret og heller bytte hele kranksettet. Jeg hadde uansett vurdert å bytte tannhjulene ettersom disse også var 5 år gamle (og bar preg av det), så jeg måtte regne med bittelitt mer kostnad enn kun et nytt kranklager uansett. Foreløpig vurderinger gjorde at nytt kranklager+tannhjul var mest aktuelt (pga mindre kostnad). I tillegg til disse vurderingene hadde jeg enda en ting å ta stilling til: jeg hadde kjøpt meg en Stages wattmåler (krankarm) som jeg hadde håpet å kunne bytte mellom syklene, altså hadde jeg sørget for å kjøpe like lange krankarmer på kranksettet til den nye landeveissykkelen, som det var på den gamle Truvativ-kranken. Det viste seg at Truvativ-kranken ikke var kompatibel med Ultegra-Stages-krankarmen, noe jeg ikke hadde tenkt på engang, så hvis jeg beholdt Truvativ-kranken så hadde jeg ikke fått brukt Stages-armen på temposykkelen. Dette gjorde valget ganske enkelt og jeg endte opp med å bestille et 105-kranksett til temposykkelen, da fikk jeg samtidig gått litt opp i antall tenner (fra 50/34 til 53/39).
Nå er i grunn temposykkelen ferdig, og den bød egentlig ikke på veldig store problemer (sett bort fra kranken da). Kan jo nevne at jeg foreløpig har gjort følgende justeringer på sittestilling: gått FRA 20mm TIL 0mm offset/setback på setepinnen, gått FRA 110mm TIL 90mm stem, kommer trolig til å fjerne noen spacere slik at stem/styret kommer litt lavere (dette må selvsagt ses i sammenheng med hva slags tempobøyler man velger). Alt dette er vurderinger gjort ved å sitte på sykkelen innendørs uten å sykle én meter, så jeg er spent på hvordan det blir å få asfalt under dekkene til våren!
Så tilbake til landeveissykkelen! Når alle komponenter var på plass har egentlig selve montering gått ganske knirkefritt, men det er et par ting som er verdt å nevne: Gaffelen har kronerør i karbon, noe som gjør at den vante «stjerna» man vanligvis banker ned i røret ikke er å anbefale (noe jeg fikk tips om da jeg var innom det ikke fullt så lokale sykkelverkstedet for å montere kroneringen). En slik stjerne kan i verste fall skade karbonen, så her venter jeg på en pakke i posten med en ekspanderende variant som er litt snillere mot kronerøret. Det er også verdt å nevne at innvendig wireføring ser sjukt fett ut, men kan by på utfordringer. Jeg har vært så heldig at ramma mi er utstyr med små finurligheter som gjorde wire-trekking kjempelett: Girkablene går inn i hvert sitt hull øverst på underrøret og ved å skru ut en liten plugg nede ved kranken får man lett ut wirene slik at disse kan træs videre opp til framgir eller inn i kjedestaget til bakgiret. Kjedestaget er utstyr med en innvendig strømpe hele veien slik at det tar ca 1,5sek å få wiren helt ut til bakgiret. Det samme gjelder også for overrøret og wire til bakbremsen. Videoer på youtube viser at arbeidet med wire-trekking kan være betydelig mer strevsomt enn det jeg opplevde med ramma mi.
Landeveissykkelen er nå satt opp med Ultegra 6800 framgir, frambrems og bakbrems. Disse komponentene er mørke, noe som passer fint med den blanke, svarte ramma jeg har. Ettersom jeg valgte å beholde hendlene fra White-sykkelen har jeg måttet holde meg til 10’delt bakgir og gikk da for Ultegra 6700. Denne er litt lysere i farge enn bremsene, men ikke mer enn at jeg syns det ser greit ut. Gaffelen er matt (svart) noe som irriterer meg bittelitt, men ettersom både bremser, krankarmer, setepinne og stem også er matt så tenker jeg at det funker. Som dere skjønner så er altså uttrykket ganske mørkt, og for å ikke ødelegge alt så «safet» jeg ved å gå for styretape som er…? Ja, du tippet rett: svart.