Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Etterkontroll av fortolling

Etterkontroll av fortolling #2450446 13/11/2017 19:24
T
tolltull Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
T
Jeg kjøpte nylig kinakarbon som jeg etter hvert kunne hente på postkontoret. Jeg betalte da en mindre sum i merverdiavgift, men siden avsenderen hadde skrevet en lavere verdi enn den reelle var det ikke så mye som jeg strengt tatt skulle ha betalt.

Et par uker senere fikk jeg et brev fra posten om "Etterkontroll av fortolling" der de skriver at Tolletaten ikke anser tolldokumentasjonen som tilstrekkelig, og ber meg sende inn både faktura/kvittering og kontoutskrift/paypalkvittering.

Jeg har i utgangspunktet tenkt å sende inn det de etterspør til "ny vurdering hos Tollvesenet" og betale min merverdiavgift, men jeg lurer på om noen har erfaringer med dette? Hva skjer hvis jeg ikke etterkommer dette ønsket? Jeg blir litt nysgjerrig på hvilke sanksjonsmuligheter de har når de ikke har muligheten til å holde tilbake pakken.

(Jeg er en erfaren bruker her inne, men av én eller annen grunn har jeg ikke så lyst til at dette spørsmålet skal være søkbart knyttet til navnet mitt på det store nettet, derfor denne anonyme spørremåten)

Re: Etterkontroll av fortolling [Re: tolltull] #2450460 13/11/2017 20:21
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
-Jeg har aldri vært borti etterkontroll av fortolling og visste egentlig ikke at det var noe de drev med på denne måten.
-Hvis jeg fikk en slik i samme situasjon ville jeg bare oversendt dem kvitteringen med hva jeg faktisk hadde betalt.
-Sanksjonsmulighetene deres er ikke egentlig endret selv om du har varen. Hvis du sender de annen informasjon med lavere beløp eller liknende, så må de anmelde deg for dokumentforfalskning og bevisbyrden er på deres side. Det er i grunn det samme om du har eller ikke har varen, selv om det er forskjellig for deg, selvsagt. Ingen aning om hva som skjer om du ikke responderer.

Re: Etterkontroll av fortolling [Re: tolltull] #2450471 13/11/2017 21:16
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Svarer du ikke blir varen returnert.. Hvertfall ble min det til Tyskland.

Re: Etterkontroll av fortolling [Re: Kriss] #2450473 13/11/2017 21:19
E
eryx Offline
Entusiast
Entusiast
E
Han har ramma ICON_SMILE

Re: Etterkontroll av fortolling [Re: tolltull] #2450475 13/11/2017 21:30
T
tolltull Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
T
Jeg har vel ikke spesifisert hvilke varer det var, men ja: Pakken har jeg hatt noen uker allerede. Jeg er mest nysgjerrig på hva som skjer hvis jeg f.eks. besvarer alle henvendelser med stillhet.

Re: Etterkontroll av fortolling [Re: tolltull] #2450476 13/11/2017 21:33
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: tolltull
Jeg er mest nysgjerrig på hva som skjer hvis jeg f.eks. besvarer alle henvendelser med stillhet.

Jeg òg. Så for researchens skyld synes jeg du skal gjøre ingenting. Det blir jo uansett ikke verre.

Re: Etterkontroll av fortolling [Re: tolltull] #2450481 13/11/2017 21:49
T
tolltull Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
T
Hehe, det frister. Men er redd jeg havner på Tollvesenets overvåkingsliste ICON_WINK

Re: Etterkontroll av fortolling [Re: tolltull] #2450483 13/11/2017 21:58
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Ja, det er sant, det blir raskt sånn at postfortollerne sjekker alt du får. Jeg og kompiser både kjøpte og fikk mye fra utlandet i «Tbe Dark Ages» 1991-2001 når tollgrensen var kr 0, og de fulgte med på oss ja. Løste seg når jeg flyttet til nytt tolldistrikt (på denne tiden var det flere).

Re: Etterkontroll av fortolling [Re: tolltull] #2450501 14/11/2017 06:42
K
kjetilraknerud Offline
Medlem
Medlem
K
Når de først har startet opp en kontroll så kan du være ganske sikker på at de ikke gir seg - sånn fungerer målstyringssystemet i staten. Fra de har sendt deg et slikt brev starter klokka å gå, og de må avsluttet saken inn x antall måneder i henhold til interne rutiner.

Den mest nærliggende sanksjonen dersom du ikke legger frem etterspurt dokumentasjon er tvangsmulkt etter tolloven § 16-16. Gebyret er i så fall kr 1 049 per dag, men maksimalt ca. 50 000.

Et annet alternativ er at de gjør egne undersøkelser for å komme frem til det som fremstår som den mest sannsynlige tollverdien, for eksempel gjennom søk etter lignende varer på nettet.

Re: Etterkontroll av fortolling [Re: anonym22] #2450502 14/11/2017 06:43
K
kjetilraknerud Offline
Medlem
Medlem
K
Sitat: anonymous22

-Sanksjonsmulighetene deres er ikke egentlig endret selv om du har varen. Hvis du sender de annen informasjon med lavere beløp eller liknende, så må de anmelde deg for dokumentforfalskning og bevisbyrden er på deres side. Det er i grunn det samme om du har eller ikke har varen, selv om det er forskjellig for deg, selvsagt. Ingen aning om hva som skjer om du ikke responderer.

Tviler på at de vil vurdere anmeldelse i en slik sak, når de har sivilrettslige sanksjonsmuligheter med mye lavere bevisbyrde, og til og med objektivt ansvar (tvangsmulkt).

Re: Etterkontroll av fortolling [Re: kjetilraknerud] #2450529 14/11/2017 09:48
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: kjetilraknerud
Sitat: anonymous22

Tviler på at de vil vurdere anmeldelse i en slik sak, når de har sivilrettslige sanksjonsmuligheter med mye lavere bevisbyrde, og til og med objektivt ansvar (tvangsmulkt).

Tviler også på at de anmelder ja. Men nå må du ikke blande: anmeldelse nevnte jeg hvis ts oversender annen informasjon enn kvittering med reelt beløp, f.eks. viser til at verdien stod på pakka, ikke hvis han dropper å svare. Gjør han det, så har jo du vist at det ser ut som de har et enkel og effektiv løsning på det, så da er det jo teit å ikke svare - iallfall hvis det kommer en purring.

Re: Etterkontroll av fortolling [Re: tolltull] #2450563 14/11/2017 12:10
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Hehe, det frister. Men er redd jeg havner på Tollvesenets overvåkingsliste ICON_WINK

Jepp. Så neste gang du kommer gjennom tollen fra utlandet, så er det "bend over" og få føle latexen...

Re: Etterkontroll av fortolling [Re: tolltull] #2450600 14/11/2017 15:47
T
tolltull Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
T
Haha, jepp. Er heldigvis bare snakk om under tusenlappen i mva i dette tilfellet, så jeg skal nok få råd til julegaver likevel. Men nå vet jeg i hvert fall at dette er mulig.

Re: Etterkontroll av fortolling [Re: tolltull] #2451753 21/11/2017 12:39
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Jeg fikk spørsmål vedrørende en Trigon carbongaffel jeg kjøpte fra Taiwan for noen år tilbake og hvor avsender hadde krysset av for gave.
Jeg ringte ansvarlig saksbehandler hos tollvesenet som forklarte at de hadde tatt en stikkprøve og syntes det var merkelig at noen på Taiwan skulle finne på å sende en gave til noen i Norge.
Da jeg har slekt som har arbeidet på Taiwan i mange år, gjorde jeg tollvesenet oppmerksom på at de ikke automatisk kan utelukke det, men måtte medgi at det i dette tilfelle dreide det seg om et ordinært kjøp/salg.
Sendte over kopi av bestilling samt bilag som viste hva jeg hadde betalt, og fikk kort tid etter en regning på riktig MVA.
Betalte denne og ble ferdig med saken en gang for alle.

Re: Etterkontroll av fortolling [Re: anonym] #2451756 21/11/2017 12:59
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous

Jepp. Så neste gang du kommer gjennom tollen fra utlandet, så er det "bend over" og få føle latexen...

Bare å krysse fingrene og håpe på at "din toller" foretrekker latex-hansker foran natural ICON_WINK

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå