1x11 på landevei.
|
1x11 på landevei.
#2445747
19/10/2017 21:59
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 294
åneidu
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 294 |
Er dette fremtiden på landevei? Synes det hele er interresant og har bare gode erfaringer med det feks terreng. Lurer litt 1x11 oppsett. Noen som har bygd om? Del gjerne bilder av oppsett og erfaringer med utveksling osv.
|
|
|
Re: 1x11 på landevei.
[Re: åneidu]
#2445761
20/10/2017 06:16
|
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524 |
Jeg har kjørt 1 delt i terrenget i over 10 år, men jeg har et par ankepunkter mot bruk på landeveien; -Noe av det fine med å kaste fremgiret på MTB er at det lager mer lyd og mer som kan gå galt under risting. Det problemet har man ikke på racer. -På MTB gjør det meg ikke noe å ha litt mellomrom mellom girene, men jeg vil ha det litt tettere på racer. På landevei er jeg avhengig av å ha et lett klatregir, samtidig som jeg vil ha noe å tråkke med når det går nedover. Da får man mye spredning.
Den nye kassetten til 3T løser jo til en viss grad disse "problemene".
Om jeg har singeldrev foran på racer om 10 år? Ja, sikkert.
|
|
|
Re: 1x11 på landevei.
[Re: aug11x]
#2445763
20/10/2017 06:39
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654 |
Om jeg har singeldrev foran på racer om 10 år? Ja, sikkert.
Da har det vel kommet en superlett trinnløs girkasse i et eller annet NASA materiale som Proffsirkuset skrubber med å ta i bruk pga livsfarlige innvendige hjul som kan skjære opp skallet på dingsen og komme som kniver i lårhøyde ;-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
Re: 1x11 på landevei.
[Re: åneidu]
#2445808
20/10/2017 08:33
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 301
MariusN
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2015
Innlegg: 301 |
Campa av alle, har levert inn patentsøknad på 1x12 gruppe.
|
|
|
Re: 1x11 på landevei.
[Re: åneidu]
#2445832
20/10/2017 10:42
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Paulus
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821 |
For kjærringa hadde det nok fungert aldeles utmerket. Er vel sjeldent eller aldri at hun bruker den største klinga framme. Og hun har bare 9 gir på kassetten. Men en spurter får kanskje ikke tungt nok gir hvis det samtidig skal bli levelig i bakkene med 1x? Den kassetten til 3t er ganske smart. Men til dere som er god på sånn landeveissykkel, ville det være en fordel (for proffene) å ha en kassett som er motsatt av 3t kassetten til klatreetapper? Altså en kassett som har noe tettere giring på de letteste girene og akseptere litt mer avstand på de tyngste?
|
|
|
Re: 1x11 på landevei.
[Re: Paulus]
#2445833
20/10/2017 10:48
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
ville det være en fordel (for proffene) å ha en kassett som er motsatt av 3t kassetten til klatreetapper? Altså en kassett som har noe tettere giring på de letteste girene og akseptere litt mer avstand på de tyngste? Det er vel "3T The Overdrive" det? 3T-kassetten kommer i to varianter: The Overdrive gives you 9-11-12-13-15-17-19-22-25-28-32 cogs, which means you get the big (hard) gear at one end followed by a moderately large jump, and then a series of tightly spaced middle gears.
The Bailout takes the opposite approach, with 9-10-11-12-13-15-17-19-22-26-32 cogs offering more tightly spaced hard gears, followed by a big jump to the low end, hence the name. http://www.bikeradar.com/road/news/article/3t-cassette-50278/
|
|
|
Re: 1x11 på landevei.
[Re: anonym22]
#2445839
20/10/2017 11:08
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Paulus
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821 |
Ah ok. Tenkte det bare fantes den ene varianten.
|
|
|
Re: 1x11 på landevei.
[Re: anonym22]
#2445847
20/10/2017 11:34
|
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078 |
Det er ganske formidable sprang i de kassettene. Og lykke til med å sykle Zoncolan med 46-32.
|
|
|
Re: 1x11 på landevei.
[Re: åneidu]
#2445848
20/10/2017 11:37
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Alle som har ødelagt en karbonramme av chainsuck kan kjenne dragningen mot 1x .
Jeg er for lengst overbevist over 1x11/1x12s fortreffelighet i terrenget og ser for meg at dette blir veien å gå på veien også. Jeg sykler med 50-34/11-28 til daglig og klarer sikkert å dekke opp dette spennet med 1x11 eller 1x12.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: 1x11 på landevei.
[Re: skubisan]
#2445856
20/10/2017 11:51
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Det er ganske formidable sprang i de kassettene. Og lykke til med å sykle Zoncolan med 46-32. Det er klart at man må kompromisse litt for å klare seg med dette endelte oppsettet. Et av kompromissene er jo da også å skifte ut 46 med 40 eller 36 foran nå og da. Ser man bort ifra topp/bunn, så har ikke 3T-kassetten så annerledes sprang enn en 11-28-kassett: Shimano 11-28: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28 3T Overdrive: 9-11-12-13-15-17-19-22-25-28-32 Så de er inne på noe. 12-delt og enda litt større spenn, så begynner dette å likne noe det.
|
|
|
Re: 1x11 på landevei.
[Re: åneidu]
#2445859
20/10/2017 11:53
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815 |
Har syklet i 3 år på landeveien med SRAM 1x11 med 42/11-36. Funket utrolig bra til mitt bruk da jeg ikke sykler ritt eller noe på landeveien. Savnet bare litt tyngere utveksling i utforbakker. Noe lettere gir trenger man ikke i områdene rundt Kongsberg, går fint å sykle bratt med den utvekslingen. Nå har jeg byttet sykkelen i en Roadmachine med 2 klinger, det fungerer det også, men savner 1 klinge. Befriende og enkelt. Campa 1x12 hadde gjort seg. 
|
|
|
Re: 1x11 på landevei.
[Re: åneidu]
#2445863
20/10/2017 11:58
|
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078 |
Spennet til et vanlig todelt oppsett kan helt klart dekkes inn og vel så det, men igjen, det blir veldig store sprang i kassetten. Proffene kan jo få mekanikeren til å bytte drev og kassett hver dag, det kommer ikke jeg til å gjøre. Og når Froome med flere ofte bruker 36-32 som letteste utveksling på etapper hvor det sykles vanvittig fort utfor og man kanskje må spurte om seieren på et flatt oppløp med medvind så trenger man kanskje noe sånt som 44 foran og 9-42 bak?
|
|
|
Re: 1x11 på landevei.
[Re: skubisan]
#2445871
20/10/2017 12:45
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 1,149
Kruser
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 1,149 |
Får man ikke effekttap med et så lite tannhjul som 9 bak?
|
|
|
Re: 1x11 på landevei.
[Re: åneidu]
#2445933
20/10/2017 20:14
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 217
Øyvindzen
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 217 |
Jeg har fulgt med på hvilke gir jeg faktisk bruker på de vanligste turene mine. Det tyngste er helt ubrukt, det nest tyngste er ubetydelig i bruk (dessverre, kanskje). Det letteste bruker jeg heller ikke. Når jeg stapper denne infoen inn i www.ritzelrechner.de, ser jeg at et 1x-oppsett med 11-32-krans dekker det meste. Så det skal jeg prøve så fort jeg får skaffa meg et passe stort tjukk/smalt-drev. Øyv
Redigert av Øyvindzen; 20/10/2017 23:35.
|
|
|
Re: 1x11 på landevei.
[Re: åneidu]
#2445966
21/10/2017 08:18
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Jeg er muligens vel gammeldags av meg og alt sånn, og ikke så rask heller lenger, men:
Når jeg sykler i gruppe, sånn typisk rullekjøring i flatt terreng der ingen bakker er brattere enn 4% og heller ikke lenger enn 1 km er favorittblokka 12-25. den er straight til 19. Skal det gå fort, sånn Lillehammer-Oslo-fort bytter jeg den ut med en 11-23. Begge disse har da med både 16 og 18. 18 går forsåvidt an å klare seg uten (f.eks. mister man jo den med en 11-28) også på flatene, men uten 16 går beina mine føyken. Dette med 52/36. Når det blir alpint bruker jeg 12-29. Den har også en 16, som er langt mer anvendelig enn en 11.
11 (tenner altså) er verdens mest unødvendige tannhjul. MAMILs som meg burde hatt 11-forbud.
Så: Jeg er skeptisk til 1x11/1x12 på landeveien. Jeg klarer ikke å se at det kan bli tett nok i midten for meg. Ritzelrechner er min venn.
|
|
|
Re: 1x11 på landevei.
[Re: åneidu]
#2445970
21/10/2017 08:54
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115
chalshus
More than words
|
More than words
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115 |
Jeg har en tursykkel med bukkestyre med 1x12. Funker utmerket til meg. Men jeg sykler hverken fort, ren landevei, i grupper eller ritt.
|
|
|
Re: 1x11 på landevei.
[Re: åneidu]
#2445973
21/10/2017 10:30
|
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078 |
Det ser faktisk ut som man kommer unna med 42 x 9-38 for å dekke spennet til et 52/36 - 11-32 oppsett. Det er faktisk ikke så ille så dette kommer sikkert mer og mer. Men det er jo et paradoks at nesten ingen i kross-eliten bruker 1x oppsett lenger, nettopp på grunn av for store sprang i kassetten. Og de kan velge en tettere kassett en man trenger på en fjelletappe med bratte stigningsprosenter. Og som Kruser sier så er det jo ut å bruke 11'ern fordi noen marginal gains forsvinner ut i atmosfæren, så hva da med en 9'er?
|
|
|
Re: 1x11 på landevei.
[Re: skubisan]
#2446013
21/10/2017 15:36
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Men det er jo et paradoks at nesten ingen i kross-eliten bruker 1x oppsett lenger, nettopp på grunn av for store sprang i kassetten. Hakke fulgt med for tett i år, men hvem er det som har sluttet med det siden sist?
|
|
|
Re: 1x11 på landevei.
[Re: Alpers]
#2446020
21/10/2017 16:31
|
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078 |
Van Aert er vel en av få av euro-eliten som har brukt det og gikk bort fra det i fjor høst. Det er mulig at noen langt bak i feltet bruker det i år men har ikke sett det. På damesiden er litt flere.
|
|
|
Re: 1x11 på landevei.
[Re: skubisan]
#2446022
21/10/2017 17:14
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
Og som Kruser sier så er det jo ut å bruke 11'ern fordi noen marginal gains forsvinner ut i atmosfæren Kan ikkje sjå at han har sagt dette.
|
|
|
Re: 1x11 på landevei.
[Re: -Jan]
#2446025
21/10/2017 17:34
|
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078 |
Ikke bokstavelig men hva tror du han mente?
|
|
|
Re: 1x11 på landevei.
[Re: skubisan]
#2446029
21/10/2017 17:46
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
Han stilte eit spørsmål om mogleg effekttap med 9T. Eg trur ikkje det betyr at han er redd for eit ev. effekttap med 11T.
|
|
|
Re: 1x11 på landevei.
[Re: Valentino]
#2446030
21/10/2017 17:49
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 217
Øyvindzen
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 217 |
Så: Jeg er skeptisk til 1x11/1x12 på landeveien. Jeg klarer ikke å se at det kan bli tett nok i midten for meg. Ritzelrechner er min venn. Men det aller største og absolutt minst harmoniske girskiftet er jo det du gjør foran, som i tillegg krever kompensasjonsgiring bak. Attpåtil inntreffer det i aldeles vanlige hastigheter. Ingen 1x-skeptikere som tenker på det? Øyv
|
|
|
Re: 1x11 på landevei.
[Re: -Jan]
#2446035
21/10/2017 17:58
|
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078 |
Han stilte eit spørsmål om mogleg effekttap med 9T. Eg trur ikkje det betyr at han er redd for eit ev. effekttap med 11T. Jeg skal ikke snakke for han. Men for eksempel Tony Martin er redd for det. Han har også brukt 1x oppsett på tempo men tviler på at han gjorde det i Bergen.
|
|
|
Re: 1x11 på landevei.
[Re: Øyvindzen]
#2446052
21/10/2017 18:54
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Så: Jeg er skeptisk til 1x11/1x12 på landeveien. Jeg klarer ikke å se at det kan bli tett nok i midten for meg. Ritzelrechner er min venn. Men det aller største og absolutt minst harmoniske girskiftet er jo det du gjør foran, som i tillegg krever kompensasjonsgiring bak. Attpåtil inntreffer det i aldeles vanlige hastigheter. Ingen 1x-skeptikere som tenker på det? Øyv Jeg har mekanisk Campa. Kompensasjonsgiring er en ikkesak.
|
|
|
Re: 1x11 på landevei.
[Re: Alpers]
#2446053
21/10/2017 19:13
|
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078 |
Men det er jo et paradoks at nesten ingen i kross-eliten bruker 1x oppsett lenger, nettopp på grunn av for store sprang i kassetten. Hakke fulgt med for tett i år, men hvem er det som har sluttet med det siden sist? Det kan se ut som Laurens Sweeck bruker 1x oppsett i enkelte løyper. Og det kan være flere også, det er ofte vanskelig å se på en kornete stream. Men da jeg begynte å følge med på cx for et par år siden så tok jeg det for gitt at alle hadde 1x siden det var så mye snakk om det, så jeg ble overrasket når det ikke var tilfelle.
|
|
|
Re: 1x11 på landevei.
[Re: åneidu]
#2446060
21/10/2017 19:57
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Elektrisk giring 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: 1x11 på landevei.
[Re: åneidu]
#2446065
21/10/2017 21:16
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,114
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,114 |
For oss som ikke kjører ritt på landeveien lenger, så vil ett 1x oppsett være fint. Hvor stor kasett takler f.eks ett Ultegra gir? Hadde vært spennende å prøvd å satt opp sykkelen med 1x. Men hatt nok trykk til intervalløktene, mens samtidig hatt lett nok til klatring på langturer.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
|
|