Har du møtt noen elsykler på stien?
|
Re: Har du møtt noen elsykler på stien?
[Re: jallis]
15/10/2017 08:43
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Mye vil ha mer og mange vil ha flere, grådigheten lenge leve! det er fasinerende å se hvordan vi stisyklister hamstrer div sykler til våre unge håpefulle i håp om at de skal få oppleve alle de gledene som sykling innebærer, mens vi i neste omgang handler EL-sykler. Man trenger ikke være rakettforsker for å se hvordan de fremtidige utfordringene lurer for alle oss stisyklister. Det høres ut som det man får høre på sånne anti-stoffmøter: heter vel stepping stone-teorien. Litt sånn, ingen som tar heroin som ikke har startet med hasj eller marihuana. I.e. starter man med hasj, ender man opp med heroin. Neppe noen som har tatt heroin som ikke startet med morsmelk heller. Tar jeg ikke feil er det ikke mange som har både stisykkel og el-sykkel som ikke startet på en trehjuling og.
|
|
|
[Re: Tange]
15/10/2017 09:05
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skjønte ikke poenget ditt her jeg Tange. Jeg ser jo at mange drar frem elsykkel som viktig for rekrutteringen. At vi får med de som egentlig ikke gidder å bruke sykkel på sti. Jeg lurer så på hva elsyklistene kommer til å kjøpe til ungene, sykkel eller elsykkel? Det må jo bli en veldig rar setting når far står der med motorsykkel og prøver å forklare kidsa at det trengs øving og slit for å få det til... Jeg synes fortsatt det er lite å høre om hvordan elsyklistene ser for seg fremtiden for norsk bruk av sykkel på sti. Utover at det må da vel gå det, bare å smile! Lite tanker om både slitasje og aksepten fra andre brukergrupper. Hva er vi om 20 år når elsykkel er blitt normen? Men hvorfor tenke på så vanskelige ting når det er en ny elmodell å bestille ? Det er jo det som er så herlig med elsykkel. Det skal være lett her og nå. Har jeg råd har jeg lyst og da har JEG lov! Halleluja! Tenking frem og tilbake kan vel de som sliter nedi bakken og trør (tullinger!!) ta seg av 
|
|
|
[Re: erikskon]
15/10/2017 09:19
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
+ 1 Hva er vi om 20 år når elsykkel er blitt normen? Tror dessverre hjelpemotor kan bli normen langt tidligere. Se på utvalget i butikkene. Se på utviklingen av modellene. Se på holdningsendringene i samfunnet rundt oss, i omgangskretsen og her på forumet. Hvorfor gå trappene når du kan ta heisen? Hvorfor slå plenen selv når en robotklipper kan gjøre det? Hvorfor gå til Nordpolen når du kan ta helikopter? 
|
|
|
[Re: simenf]
15/10/2017 10:00
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Bare for å presisere: I lignelsen over er Ibrahim Sharaf el-syklist og Børge Ousland er syklist. Ibrahim Sharaf: For me, I have been here only 30 minutes now.Børge Ousland: I have been 52 days alone.
|
|
|
15/10/2017 10:32
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg trur vi skal være sjukt glad for hvis normen om 20 år er hjelpemotor/elsykkel. Da får man hvertfall brukt kroppen. Ser man hva som har skjedd i samfunnet de siste 20 år så trur jeg vi skal være utrolig glad for alle vi kan få ut i marka i hele tatt om 20 år.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
15/10/2017 10:34
|
olechr
More than words
|
More than words
Sorry klarer ikke å se sammenligningen. Men dette er nok et mer nærliggende "problem" om 20 år enn elsykkel. Bare at om 20 år er de mye lettere. Elsykkel er jo bare at du får litt ekstra hjelp. Men får trent og kommer seg ut i marka. :-)
|
|
|
[Re: olechr]
15/10/2017 11:33
|
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Sorry klarer ikke å se sammenligningen. Men dette er nok et mer nærliggende "problem" om 20 år enn elsykkel. Bare at om 20 år er de mye lettere. Elsykkel er jo bare at du får litt ekstra hjelp. Men får trent og kommer seg ut i marka. :-) Ser du virkelig ikke sammenlikningen? Her kommer han seg ut på en rask fjelltur og får øvd på svingteknikk etc. Uten å slite seg helt ut. Helt supert for en mann 40pluss i tidsklemma. Kan jo vurdere en slik i langrennsporet også. Motoren er ikke sterk nok til å dytte opp bakker. Så man må fortsatt gå litt fiskebein innimellom. Men motoren hjelper sikkert godt på. Så kan man kjøre KOM-hastighet på slettene og få øvd på fartsfølelse... Henger meg også litt opp i det mange skriver st man bare får litt hjelp på en el-sykkel. Da lurer jeg på hvor går grensa på dette for dere? 250w er åpenbart greit. Men hva med 500? Eller 1000. Tror dere virkelig utviklingen har stoppet her?
|
|
|
15/10/2017 12:36
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Skjønte ikke poenget ditt her jeg Tange. Jeg ser jo at mange drar frem elsykkel som viktig for rekrutteringen. At vi får med de som egentlig ikke gidder å bruke sykkel på sti. Jeg lurer så på hva elsyklistene kommer til å kjøpe til ungene, sykkel eller elsykkel? Det må jo bli en veldig rar setting når far står der med motorsykkel og prøver å forklare kidsa at det trengs øving og slit for å få det til... Jeg synes fortsatt det er lite å høre om hvordan elsyklistene ser for seg fremtiden for norsk bruk av sykkel på sti. Utover at det må da vel gå det, bare å smile! Lite tanker om både slitasje og aksepten fra andre brukergrupper. Hva er vi om 20 år når elsykkel er blitt normen? Men hvorfor tenke på så vanskelige ting når det er en ny elmodell å bestille ? Det er jo det som er så herlig med elsykkel. Det skal være lett her og nå. Har jeg råd har jeg lyst og da har JEG lov! Halleluja! Tenking frem og tilbake kan vel de som sliter nedi bakken og trør (tullinger!!) ta seg av Da har du skjønt det uten å skjønne det. Og som en liten digresjon: Det må jo bli en veldig rar setting når far står der med motorsykkel og prøver å forklare kidsa at det trengs øving og slit for å få det til... Hvor mange her inne som søker om råd for å kjøpe sykkel til barna stiller selv med dårligere utstyr (på tur med barna) enn de lar barna prøve seg på?
|
|
|
15/10/2017 12:41
|
jallis
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er få ting som gleder ett sykkelhjerte mer enn å se nyfrelste stisyklister glise fra øre til øre, og samfunnsøkonomisk har vi alt å vinne på flere syklister. Men vi kommer ikke unna at vi syklister må kjenne vår begrensing i sårbare områder. Se f.eks Nesbyen og Sogndal hvor tilgjengeligheten er enkel for å shuttle og hvor vi syklister mater på som om det ikke var en dag i morgen. Hva som blir framtidens formel for å bevare, utvikle og få til ett bærekraftig stisykkel Norge blir spennende å følge.
|
|
|
15/10/2017 13:01
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hva som blir framtidens formel for å bevare, utvikle og få til ett bærekraftig stisykkel Norge blir spennende å følge. Sykle opp med elsykkel på steder hvor det ikke er mulig å shuttle og dermed spre belastningen over et større området? 
|
|
|
15/10/2017 13:10
|
jallis
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
El- sykkel som verktøy til å lette tilgangen til å rydde og sykle opp nye stiområder høres ut som god strategi, dog spent på hva diverse grunneiere mener om den saken....
|
|
|
15/10/2017 13:18
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Grunneiere skal vel bare forholde seg til loven akkurat som brukerne.
|
|
|
[Re: Flo]
15/10/2017 13:28
|
olechr
More than words
|
More than words
Sorry klarer ikke å se sammenligningen. Men dette er nok et mer nærliggende "problem" om 20 år enn elsykkel. Bare at om 20 år er de mye lettere. Elsykkel er jo bare at du får litt ekstra hjelp. Men får trent og kommer seg ut i marka. :-) Ser du virkelig ikke sammenlikningen? Her kommer han seg ut på en rask fjelltur og får øvd på svingteknikk etc. Uten å slite seg helt ut. Helt supert for en mann 40pluss i tidsklemma. Kan jo vurdere en slik i langrennsporet også. Motoren er ikke sterk nok til å dytte opp bakker. Så man må fortsatt gå litt fiskebein innimellom. Men motoren hjelper sikkert godt på. Så kan man kjøre KOM-hastighet på slettene og få øvd på fartsfølelse... Henger meg også litt opp i det mange skriver st man bare får litt hjelp på en el-sykkel. Da lurer jeg på hvor går grensa på dette for dere? 250w er åpenbart greit. Men hva med 500? Eller 1000. Tror dere virkelig utviklingen har stoppet her? Utviklingen blir jo stoppet litt av hva reglene vil definere som sykkel. Dette gjelder da det meste. Når regelen er 250watt så er det jo det som er lov. Slik er det jo men alt. Man har jo motorsykler nå også. Så det er jo fritt frem å dra ut i skogen med en crosser, men de fleste gjør ikke dette fordi det ikke er lov. Så man må jo bare stole på at folk følger reglene som ved alt annet i samfunnet. Nei ser ikke helt sammenligningen. Sykle gjør man samme sted med EL og ikke EL. Når så du sist en alpinkjører midt oppå fjellet? Det trener man nedover så blir ikke helt det samme. Disse motorene man setter på gjør jo at man trener svinger helt andre steder enn hvor man ellers ville ha drevet med denne idretten.
|
|
|
15/10/2017 13:45
|
GeirK
More than words
|
More than words
El- sykkel som verktøy til å lette tilgangen til å rydde og sykle opp nye stiområder høres ut som god strategi, dog spent på hva diverse grunneiere mener om den saken.... Hva grunneierne mener som saken er vel helt irrelevant.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
15/10/2017 15:48
|
jallis
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tar vi sogndal og hallingdal som eks, er det mange grunneiere som er passe lei den massive sykkelbruken av stier i deres beiteområder osv, berettiget el ikke. Plutselig ligger det enorme steiner, trær osv i stiene som er flyttet ditt m traktor. Snakker her om stier som er blitt lagd/ryddet. En katt og mus leik som fort kan få fatale følger. Hva med å se saken fra flere sider og få til ett samarbeid hvor alle er fornøyd?
|
|
|
15/10/2017 19:52
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ja, og? Har disse steinene og trærne kommet etter at eMTB-en tok 'av' i distriktet? Eller kom de etter massiv økning av antall stisyklister på tråkkevarianter og må vi egentlig stisyklingen til livs?
|
|
|
16/10/2017 06:22
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tar vi sogndal og hallingdal som eks, er det mange grunneiere som er passe lei den massive sykkelbruken av stier i deres beiteområder osv, berettiget el ikke. Plutselig ligger det enorme steiner, trær osv i stiene som er flyttet ditt m traktor. Snakker her om stier som er blitt lagd/ryddet. En katt og mus leik som fort kan få fatale følger. Hva med å se saken fra flere sider og få til ett samarbeid hvor alle er fornøyd? Men hva har dette med elsykler å gjøre?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
16/10/2017 07:23
|
bamse_bra
Avhengig
|
Avhengig
Tar vi sogndal og hallingdal som eks, er det mange grunneiere som er passe lei den massive sykkelbruken av stier i deres beiteområder osv, berettiget el ikke. Plutselig ligger det enorme steiner, trær osv i stiene som er flyttet ditt m traktor. Snakker her om stier som er blitt lagd/ryddet. En katt og mus leik som fort kan få fatale følger. Hva med å se saken fra flere sider og få til ett samarbeid hvor alle er fornøyd? Hvem har laget/ryddet stiene? Det er ikke lov å rydde/lage en sti uten grunneiers tillatelse
|
|
|
16/10/2017 07:59
|
jallis
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Grunneier- Stisyklist- stirydding debatten kan diskuteres i det vide og breie, men vi kommer ikke unna at mange stier og områder opplever stor slitasje fra syklister. Er da El sykler og mest sannsynlig økt frekvens og trøkk på disse stiene bærekraftig på lang sikt?
|
|
|
16/10/2017 08:32
|
olechr
More than words
|
More than words
Grunneier- Stisyklist- stirydding debatten kan diskuteres i det vide og breie, men vi kommer ikke unna at mange stier og områder opplever stor slitasje fra syklister. Er da El sykler og mest sannsynlig økt frekvens og trøkk på disse stiene bærekraftig på lang sikt? Det vil være minimal forskjell. Og man kan også vinkle det tila t med EL blir trykket delt over et større område.
|
|
|
[Re: olechr]
16/10/2017 09:56
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Og man kan også vinkle det tilat med EL blir trykket delt over et større område.
Den effekten håper jeg på også, men jeg er litt redd for at det ikke blir sånn. De fleste stisyklistene jeg kjenner (meg selv inkludert) foretrekker å sykle sine egne favorittstier mest mulig, og jeg ser for meg at de med elektrifisering bare hadde kjørt et begrenset antall stier desto flere ganger.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
16/10/2017 10:16
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Og man kan også vinkle det tilat med EL blir trykket delt over et større område.
Den effekten håper jeg på også, men jeg er litt redd for at det ikke blir sånn. De fleste stisyklistene jeg kjenner (meg selv inkludert) foretrekker å sykle sine egne favorittstier mest mulig, og jeg ser for meg at de med elektrifisering bare hadde kjørt et begrenset antall stier desto flere ganger. Alle jeg sykler med/kjenner i terrengsykkelmiljøet har "mønstre" for hvor og hvordan det sykles. Noen kjører lengre turer, andre leker innenfor nærområdet, og noen gjør begge deler. Tror neppe det ville forandre seg med hjelpemotor. Begrensningen for de fleste av oss er jo tiden, og så mye fortere vil det ikke gå at rekkevidden endres dramatisk.
|
|
|
16/10/2017 10:36
|
olechr
More than words
|
More than words
Den effekten håper jeg på også, men jeg er litt redd for at det ikke blir sånn. De fleste stisyklistene jeg kjenner (meg selv inkludert) foretrekker å sykle sine egne favorittstier mest mulig, og jeg ser for meg at de med elektrifisering bare hadde kjørt et begrenset antall stier desto flere ganger. Jeg er både uenig og enig her :-) Merker på meg selv at det skal mindre til for at jeg prøver en ny sti eller 2 med EL. Da det koster mindre og sykle tilbake hvis det ikke er noe bra. Men dette kan fort hende går over og de fleste går litt på repeat. :-)
|
|
|
[Re: knutspeed]
16/10/2017 10:39
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hur mycket rekkevidden endres tror jag variarar mycket med område och typ av stier man syklar på. I trondheim tror jag att man kan få mycket större rekkevid med en el-sykkel eftersom det tex är 400 höjdmeter till henriksåsen/utdby fra sentrum.
|
|
|
16/10/2017 10:48
|
Nilsern
Ringrev
|
Ringrev
Den effekten håper jeg på også, men jeg er litt redd for at det ikke blir sånn. De fleste stisyklistene jeg kjenner (meg selv inkludert) foretrekker å sykle sine egne favorittstier mest mulig, og jeg ser for meg at de med elektrifisering bare hadde kjørt et begrenset antall stier desto flere ganger. Kan bare dele egen erfaring, og det er at jeg har ikke brukt mine vanlige stier mer(kanskje mindre) denne sesongen fordi jeg nå kan komme meg til andre steder enn jeg vanligvis kan oppsøke innen for en tidshorisont på 1-2 timer. Det blir andre turer, og jeg oppsøker stier som er mer artig oppover enn ned. Med EL, er klatringen som utgjør en større del av opplevelsen på tur. Nedkjøringen hadde jeg heller gjort på en lettere og leken sykkel. EL sykkel er en annen måte å sykle på. Og tror derfor at det åpner øynene til brukeren, og El gir deg flere valgmuligheter. Eksempel har vært slik som denne sommeren. Mye vått vær og uten radiusen EL gir meg, så hadde det blitt mer kjøring på den ene stien som tåler mye nedbør i nabolaget mitt. Med El har jeg flere valgmuligheter, og faktisk fordeler avtrykket/bruken min. Forøvrig har jeg fortsatt til gode å møte på en el-sykkelist i Kongsberg på sti. Til gjengjeld har jeg møtt på flere andre nysgjerrige syklister og fot-turister. Alle som vil får prøve og alle har latter og smil om munnen 
|
|
|
16/10/2017 13:16
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg håper at de som deler erfaringene sine fortsetter med det.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
18/10/2017 18:13
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Skjønte ikke poenget ditt her jeg Tange. Jeg ser jo at mange drar frem elsykkel som viktig for rekrutteringen. At vi får med de som egentlig ikke gidder å bruke sykkel på sti. Jeg lurer så på hva elsyklistene kommer til å kjøpe til ungene, sykkel eller elsykkel? Det må jo bli en veldig rar setting når far står der med motorsykkel og prøver å forklare kidsa at det trengs øving og slit for å få det til... Jeg synes fortsatt det er lite å høre om hvordan elsyklistene ser for seg fremtiden for norsk bruk av sykkel på sti. Utover at det må da vel gå det, bare å smile! Lite tanker om både slitasje og aksepten fra andre brukergrupper. Hva er vi om 20 år når elsykkel er blitt normen? Men hvorfor tenke på så vanskelige ting når det er en ny elmodell å bestille ? Det er jo det som er så herlig med elsykkel. Det skal være lett her og nå. Har jeg råd har jeg lyst og da har JEG lov! Halleluja! Tenking frem og tilbake kan vel de som sliter nedi bakken og trør (tullinger!!) ta seg av Da har du skjønt det uten å skjønne det. Og som en liten digresjon: Det må jo bli en veldig rar setting når far står der med motorsykkel og prøver å forklare kidsa at det trengs øving og slit for å få det til... Hvor mange her inne som søker om råd for å kjøpe sykkel til barna stiller selv med dårligere utstyr (på tur med barna) enn de lar barna prøve seg på? En. Meg. Eller ganske likt nivå på sykkelen hos meg og 7-åringen, i hvert fall.
|
|
|
18/10/2017 18:46
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ja, to. Jeg sykler som regel uten demper (ca. 11-12 kg) og alle barna har demper og rundt eller sub 10 kg sykler. Og om de er høye nok kan de bruke en av mine FS-er om de vil, som jeg kanskje bare lufter en gang i året allikevel.
Men jeg trur vi er untakene.
|
|
|
18/10/2017 19:10
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Og Tange - du forstår utmerket godt at erikskons poeng ikke gjelder rimelig versus kostbar sykkel, men motorkraft versus muskelkraft 
|
|
|
|
|