Har du møtt noen elsykler på stien?
|
Re: Har du møtt noen elsykler på stien?
[Re: knutspeed]
28/06/2017 13:40
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser allerede at polariseringen av terrengsykling øker...
- XC - AM - Enduro - Trail - Grus - ...
og innenfor disse har vi de som vil
- sykle fort - sykle langt - terpe crux - sykle flyt - aldri sykle grus eller asfalt på transportstrekker - sykle grovt - dytte opp, brrappe ned - shuttle opp - sykle ritt/hate ritt - trene/ikke trene - lycra vs baggy
...osv som danner egne gjenger, eller sykler alene.
For alle disse, får vi nå tilleggskategorier basert på El. Syntes det var ille nok fra før. Jeg opplever i praksis ingen form for polarisering slik du snakker om bortsett fra elsykkel som skiller seg markant fra ALLE andre typer sykling og friluftsliv ved å introdusere motor og elkraft i marka. Lycra vs baggy sidestilles med naturlig vs elkraft? Var det det du mener? 250 W over lang tid er da også en MYE større forskjell en det man kan fantasere frem mellom xc vs stinisse osv. De "tulle litt med hverandre på nett" polariseringrne du ramser opp er også veldig forskjellige fra elsykkel ved at de kun eksistere blant syklister, om de engang gjør det, men elsykkel er noe påført alle terrensyklister og som kommer til å definere hva vi står for ovenfor resten av samfunnet. Ingen andre markabrukere bryr seg om du sverger til baggy eller lycra, men de legger merke til de som harver rundt på elkraft.
|
|
|
[Re: erikskon]
29/06/2017 06:34
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Jeg opplever i praksis ingen form for polarisering slik du snakker om bortsett fra elsykkel som skiller seg markant fra ALLE andre typer sykling og friluftsliv ved å introdusere motor og elkraft i marka. Lycra vs baggy sidestilles med naturlig vs elkraft? Var det det du mener? 250 W over lang tid er da også en MYE større forskjell en det man kan fantasere frem mellom xc vs stinisse osv.
Der jeg sykler er polariseringen høyst reell - ikke ulikt forskjellen mellom landevei og terreng. En typisk Østfold-stinisse blir ikke med på en 40km tur med litt sti og mest grus, akkurat som en Grenserittetbanker ikke blir med på 10km grov cruxetur. (Det finnes heldigvis unntak) Poenget var enkelt nok at en del av disse vil konvertere til El, og vil da ikke bli med de tidligere gruppene, da El sammen med ikke-El vil funke dårlig uansett. De "tulle litt med hverandre på nett" polariseringrne du ramser opp er også veldig forskjellige fra elsykkel ved at de kun eksistere blant syklister, om de engang gjør det, men elsykkel er noe påført alle terrensyklister og som kommer til å definere hva vi står for ovenfor resten av samfunnet. Ingen andre markabrukere bryr seg om du sverger til baggy eller lycra, men de legger merke til de som harver rundt på elkraft.
Jeg er ikke helt sikker på at Turgåer X skjønner forskjellen. Kommer du i fart rundt en sving med sykkel skremmer du mange. Spiller ingen rolle om det er i 100% lycra, full baggy, el eller ikke. Legger du igjen spor i gjørma, ser man heller ikke forskjellen, og da er jeg selvfølgelig enig med deg om det blir mer spor. Det jeg er redd for er at El åpner for flere uerfarne syklister overalt - både på vei, G/S og i marka. Eksempelvis ble jeg nesten overkjørt (i bil) i et blindt kryss av en mor på elsykkel med henger & unger som holdt 25 km/t fra G/S og tvers over. Igjen, det er syklist og sykkel som skremmer også på G/S - og med EL vil flere begynne å sykle, og sykle fort uten noen form for opplæring eller kultur gjennom sykkelklubb osv. For meg er el-MTB helt feil uansett, men forstår at det er attraktivt for noen. Det å sykle sti er så mye mer enn å "bare leke".
Redigert av knutspeed; 29/06/2017 06:35.
|
|
|
29/06/2017 07:00
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Der jeg sykler er polariseringen høyst reell - ikke ulikt forskjellen mellom landevei og terreng. En typisk Østfold-stinisse blir ikke med på en 40km tur med litt sti og mest grus, akkurat som en Grenserittetbanker ikke blir med på 10km grov cruxetur. (Det finnes heldigvis unntak)
... Jeg er ikke helt sikker på at Turgåer X skjønner forskjellen. Kommer du i fart rundt en sving med sykkel skremmer du mange. Spiller ingen rolle om det er i 100% lycra, full baggy, el eller ikke. Legger du igjen spor i gjørma, ser man heller ikke forskjellen, og da er jeg selvfølgelig enig med deg om det blir mer spor.
Det jeg er redd for er at El åpner for flere uerfarne syklister overalt - både på vei, G/S og i marka. Eksempelvis ble jeg nesten overkjørt (i bil) i et blindt kryss av en mor på elsykkel med henger & unger som holdt 25 km/t fra G/S og tvers over. Igjen, det er syklist og sykkel som skremmer også på G/S - og med EL vil flere begynne å sykle, og sykle fort uten noen form for opplæring eller kultur gjennom sykkelklubb osv.
Jeg møtte en av de nevnte under en flott stitur ned mot den andre byen på tirsdag. Han var ikledd lyseblå lycra, og livredd for å bli observert av dere i stimafiaen....  Spøk tilside; jeg deler bekymringen vedr. nye/ferske syklister med hjelpemotor. "Vi andre" har bygd form/fart mens vi har lært teknikk og regelverk (delvis gjennom et organisert miljø), dvs. vi har lært å krype før vi gikk, og senere løpte. Noen av våre nyefrelste kommer opp i toppfart uten å ha lært stort om samspillet eller fått de nødvendige ferdigheter. Så langt har jeg ikke møtt de på sti (venter dog på at de første dukker opp i den blå "konfliktløypa" i Kalnesskogen), men på grus og G/S-veier har enkelte el-syklister skapt farlige situasjoner og fyrt godt oppunder syklisthatet.
|
|
|
29/06/2017 09:59
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Der jeg sykler er polariseringen høyst reell - ikke ulikt forskjellen mellom landevei og terreng. En typisk Østfold-stinisse blir ikke med på en 40km tur med litt sti og mest grus, akkurat som en Grenserittetbanker ikke blir med på 10km grov cruxetur. (Det finnes heldigvis unntak)
Poenget var enkelt nok at en del av disse vil konvertere til El, og vil da ikke bli med de tidligere gruppene, da El sammen med ikke-El vil funke dårlig uansett. Ok, da misforsto jeg. Jeg opplever selvsagt ogsp at en som kun har en 160 mm fullboing og lakrisdekk ikke er hyppe på å bli med på en grusrunde. Men tenkt ikek på det som polariseirng, men rein fyssikk/fornuft, Men spør du meg om en grustur så løper jeg ned i kjelleren og drar frem CXen og skal F**en meg vise dissa grusbankerne hvordan en stisyklisit sykler CX på det de kaller terrengsykling.
|
|
|
[Re: erikskon]
30/06/2017 09:14
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Bare det faktum at mange flere kommer til å prøve på å sykle opp der de fleste konvensjonelle syklister går av sykkelen vil jo sikre at elsykler fører til mer slitasje.
Nja, det forutsetter at en fotist som går opp en bakke sliter mindre enn en syklist. Trenger en elsykkel som 'sykler' mer eller mindre bredde enn en fotist som triller en sykkel? Om elsyklister vil føre til økt bruk vil det selvfølghelig føre til økt slitasje med det er en generell regel som gjelder alle brukere. Argumentene om at elsykkel ikke MÅ slite mer enn vanlig sykkel baserer seg på en naiv eller villet antagelse om at alle som sykler elsykkel er mer fornuftige enn andre og at vanlige syklister gladlig spruter ut energilagrene sine på rabiat tråkking. Nja, den baserer seg på generell kunnskap om brukere av natur. Trenger bare å ta en tur til polulaire steder for å se hvordan forsøplingen tar overhånd. Hvorfor gidder folk ikke å ta med ølflaskene sine hjem igjen etter å ha giddet å bare dem opp for å nytte dem på noen av Norges høyeste fjell. Nei, elsyklister er som vanlige syklister og med at det finnes en god del rotne egg blant dem er det rimmelig stor sannsynlighet for at det finnes rotne egg blant elsyklister. Det blir veldig interessant å møte syklister oppover i samme fart som det jeg har nedover.
Jeg regner med at de som har kjøpt seg kapasitet også tar ekstra mye ansvar for å styrke stiene. Så langt har nå i alle fall forhandlerne som tjener på dette i Trondheim vært totalt fraværende på enhver arena der styrking, vedlikehold og sameksistens diskuteres. De kommer vel ikke på banen før noen tar til vettet og foreslår forbud mot elsykkel. Da blir det vel klagekor. Nja.......
|
|
|
[Re: Red Devils]
30/06/2017 09:21
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Krumtappen utan fotisett er greitt gjennomførbart utan el, berre så det er sagt Ja, det er det når en er ok trent og kanskje har terpet på enkelte crux. Men hvorfor jobbe og øve for det man kan kjøpe seg? Hvorfor driver man da med terrengsykling hvis man skal kjøpe seg ut av problemene med en motor demping? En av grunnene bør jo være å jobbe og øve for å bli flinkere? Fikset litt på den. Forøvrig driver jeg ikke med terrengsykling for å øve å bli flinkere, jeg mener heller ikke at jeg bør gjøre det. Jeg driver med terrengsykling for å komme meg ut på tur og det kunne jeg like godt gjort med el-motor i rammen........ ......... være det ikke at jeg bruker helstiv sykkel og ikke har funnet noen helstive terrengsykler med motor ennå.
|
|
|
30/06/2017 09:25
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ser allerede at polariseringen av terrengsykling øker...
...osv som danner egne gjenger, eller sykler alene.
Yepp! For alle disse, får vi nå tilleggskategorier basert på El. Syntes det var ille nok fra før.
Nope, pga ovennevnte problemstilling
|
|
|
30/06/2017 09:34
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
De "tulle litt med hverandre på nett" polariseringrne du ramser opp er også veldig forskjellige fra elsykkel ved at de kun eksistere blant syklister, om de engang gjør det, men elsykkel er noe påført alle terrensyklister og som kommer til å definere hva vi står for ovenfor resten av samfunnet. Ingen andre markabrukere bryr seg om du sverger til baggy eller lycra, men de legger merke til de som harver rundt på elkraft.
Jeg er ikke helt sikker på at Turgåer X skjønner forskjellen. Kommer du i fart rundt en sving med sykkel skremmer du mange. Spiller ingen rolle om det er i 100% lycra, full baggy, el eller ikke. Legger du igjen spor i gjørma, ser man heller ikke forskjellen, og da er jeg selvfølgelig enig med deg om det blir mer spor. Nettopp, hel bråte med ungdommer som definerer seg skarpt i forhold til andre ungdomsgrupper ved å skille seg ut i klesveien......... jeg ser bare ungdommer som kler seg i ungdomsuniform. Det jeg er redd for er at El åpner for flere uerfarne syklister overalt - både på vei, G/S og i marka. Eksempelvis ble jeg nesten overkjørt (i bil) i et blindt kryss av en mor på elsykkel med henger & unger som holdt 25 km/t fra G/S og tvers over. Igjen, det er syklist og sykkel som skremmer også på G/S - og med EL vil flere begynne å sykle, og sykle fort uten noen form for opplæring eller kultur gjennom sykkelklubb osv. Problemet her er jo ikke syklisten eller sykkelen men infrastrukturen. Da ungene våre var små syklet jeg nesten hver dag med henger og hadde ingen problemer med å holde 25-30 i timen (eller fortere, ble vel truet med barnevernet en gang på syklngensverden.no etter at jeg innrømmet veldig høy fart med barn i henger)...... men som nå pleide jeg å sykle i veibanen og ikke på de forbanna G/S-veier. Hva en sykkelklubb har å gjøre med opplæring av syklister med henger skjønner jeg ikke helt. For meg er el-MTB helt feil uansett, men forstår at det er attraktivt for noen. Det å sykle sti er så mye mer enn å "bare leke".
|
|
|
[Re: simenf]
30/06/2017 10:20
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Ble forbikjørt av en elsykkel på grussti i går, han rævkjørte forøvrig forbi ei gående dame også...
Jaja, fort vekk, ikke et hei. Ingen terrengsyklist altså, bare en fyr på elsykkel.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
01/07/2017 13:33
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg kan tenke meg å spørre sykkelbutikker om hva slags info/opplæring de gir ved salg av elsykler. Jeg kan tenke meg at svaret er ingen.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
01/07/2017 15:04
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Sies det noe/ noe annet når man kjøper en vanlig sykkel?
Tror det generelt er lite info fra butikker om sti/grus /asfalt vett!
|
|
|
01/07/2017 20:02
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Møtte elfatbike dundrandes ned asfalten ovanfor Lavollen i bymarka Trondheim idag. Fornuftig av han, vi tok paralellstien heller 
|
|
|
02/07/2017 10:19
|
arnero
Homo Stashus
|
Homo Stashus
Jeg traff et eldre ektepar på Birk elsykler. Dette var på Vindernhøgda i Nordmarka i går, de hadde slitt seg opp fra nordsida. De lurte fælt på hvor langt det var ned til nærmeste grusvei. Måtte si det som det er, at det tar en halvtimes tid på tildels bratt sti. Tror ikke de gjør det igjen...
Alle dør, men ikke alle lever
|
|
|
13/10/2017 08:26
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Så, har det blitt et blitt et større problem i løpet av sommeren med el-sykler på sti?
Selv har jeg vel bare møtt et par stykker på sti, men mange flere på grus. Ser fremdeles ikke problemet.
|
|
|
13/10/2017 08:34
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg møter knapt vanlige sykler på sti. Skyldes vel at jeg i hovedsak sykler etter kl. 20 på hverdager og fra 9-tida i helger  Som en av de som i diverse tråder virker som jeg ser problemer: Jeg er bare redd for at el-sykkel på sti kan føre til at det blir større negativitet til stisykling generelt, og at det kan hindre at sykling blir tillatt enda flere steder. Hadde det vært trygt forankret at sykling skal være likestilt med fotturisme og ski, hadde jeg ikke sett noe potensielt problem. Jeg bryr meg ikke om el-sykkel sliter mer eller annerledes enn sykkel eller om sykkel sliter mer eller annerledes enn føtter. Stier er slitasje åkke som.
|
|
|
13/10/2017 08:35
|
olechr
More than words
|
More than words
Så, har det blitt et blitt et større problem i løpet av sommeren med el-sykler på sti?
Selv har jeg vel bare møtt et par stykker på sti, men mange flere på grus. Ser fremdeles ikke problemet. Jeg sykler litt på El, men har ikke møtt mange andre. Nå er det ikke så ofte jeg møter folk på sti uten EL heller. Så sant man sykler utenfor Pioneren/Trulseland. Ser ikke problemet med at det er folk på El sykkel på sti heller.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
13/10/2017 08:40
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ser fremdeles ikke problemet. Ikke jeg heller. Det betyr ikke at det ikke har et potensiale til å bli et problem. Det var ingen som klagde over slitasje på stiene da jeg syklet sti i 1992 heller.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
13/10/2017 08:56
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
ikke jeg heller, men jeg synes det er vanskelig å skille lovlig el-moped (250W) fra ulovlig el-motorsykkel (0.5kW++) på utseendet og jeg veit at det brukes el-motorsykkel på en sti jeg har b inni76|€~%%#]<% mange timer på å rydde, tilrettelegge, og steinlegge. Det er synd at vi går med på å la sportsbransjen snikmotorisere friluftslivet og jeg er redd for at det i det lange løp vil gjøre færre stier tilgjengelig for ikke-elmopedister
|
|
|
[Re: Ynot]
13/10/2017 10:14
|
Kanondal
Ringrev
|
Ringrev
ikke jeg heller, men jeg synes det er vanskelig å skille lovlig el-moped (250W) fra ulovlig el-motorsykkel (0.5kW++) på utseendet og jeg veit at det brukes el-motorsykkel på en sti jeg har b inni76|€~%%#]<% mange timer på å rydde, tilrettelegge, og steinlegge. Det er synd at vi går med på å la sportsbransjen snikmotorisere friluftslivet og jeg er redd for at det i det lange løp vil gjøre færre stier tilgjengelig for ikke-elmopedister Oppgulp ''og der var han ignorert''
En av SYKKELGUTTA på Sæter.
|
|
|
13/10/2017 22:34
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
møtte to stykker på fulldempet elfatbike innenfor gappohytta i indre troms i sommer. De syklet på grensen mtp batterikapasitet, men det så uforskammet lett ut å ta seg ut til terreng som krever endel innsats. At det senker terskelen for hvem som kan sykle i krevende terreng er det ingen tvil om. Om det er bra eller dårlig får noen andre bedømme, men at det er motorisert ferdsel er det liten tvil om.
|
|
|
[Re: Kanondal]
14/10/2017 08:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
Oppgulp ''og der var han ignorert'' Hva konkret var problemet med det innlegget der?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: olechr]
14/10/2017 10:13
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg sykler litt på El, men har ikke møtt mange andre. Nå er det ikke så ofte jeg møter folk på sti uten EL heller. Så sant man sykler utenfor Pioneren/Trulseland.
Har du lyst til å skrive to setninger om hvorfor en så god syklist som deg sykler med el? Ment som et genuint nysgjerrig spørsmål, jeg er ikke el-motstander.
|
|
|
[Re: larsdx]
14/10/2017 13:03
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg sykler litt på El, men har ikke møtt mange andre. Nå er det ikke så ofte jeg møter folk på sti uten EL heller. Så sant man sykler utenfor Pioneren/Trulseland.
Har du lyst til å skrive to setninger om hvorfor en så god syklist som deg sykler med el? Ment som et genuint nysgjerrig spørsmål, jeg er ikke el-motstander. Ha ha. Jeg har fått det spørsmålet ganske mye siste 14 dagene og det er flere grunner. Jeg elsker å sykle og være i marka, men som mange andre blir det mindre og mindre tid. Da er el sykkel helt konge, selv når jeg har 1-1,5 time til rådighet så får jeg meg en skikkelig stitur. Jeg får syklet flere av rundene jeg ellers bare rekker i helgene. Andre grunner er at det er moro, jeg får syklet flere stier, det er sjukt mye lettere å komme seg ut på tunge dager og det gir veldig god teknisk trening. Man kjører med rittfart/KOM fart hele tiden og får da trent opp blikket til denne farten. Så det er mange grunner, men at det er gøy og at jeg kommer meg ut til de beste stiene også på korte turer er hovedgrunnen.
|
|
|
[Re: olechr]
14/10/2017 13:14
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Lengter tilbake til din ungdoms motocross?  Neida, bare tuller...
|
|
|
[Re: Sepeda]
14/10/2017 14:20
|
olechr
More than words
|
More than words
Lengter tilbake til din ungdoms motocross?  Neida, bare tuller... Ha ha. Ja det gjør jeg jo alltid. :-)
|
|
|
[Re: Kanondal]
14/10/2017 18:34
|
neistein
Veteran
|
Veteran
ikke jeg heller, men jeg synes det er vanskelig å skille lovlig el-moped (250W) fra ulovlig el-motorsykkel (0.5kW++) på utseendet og jeg veit at det brukes el-motorsykkel på en sti jeg har b inni76|€~%%#]<% mange timer på å rydde, tilrettelegge, og steinlegge. Det er synd at vi går med på å la sportsbransjen snikmotorisere friluftslivet og jeg er redd for at det i det lange løp vil gjøre færre stier tilgjengelig for ikke-elmopedister Oppgulp ''og der var han ignorert'' Etter at jeg ignorere alle her inne har det faktisk blitt en mye hyggeligere tone
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
14/10/2017 19:54
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er her kun for å ignorere dere jeg. Så mye fornuftig har jeg å ta meg til.
|
|
|
14/10/2017 20:14
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg spør av genuin interesse.
Og ja, jeg ser potensialet i at det kan bli problemer på sikt. Men akkurat nå ser jeg ingenting som tilsier at vi beveger oss i den retningen. De fleste turgåere ser knapt forskjell og så langt har folk stort sett oppført seg bra her i området.
|
|
|
15/10/2017 08:30
|
jallis
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Mye vil ha mer og mange vil ha flere, grådigheten lenge leve! det er fasinerende å se hvordan vi stisyklister hamstrer div sykler til våre unge håpefulle i håp om at de skal få oppleve alle de gledene som sykling innebærer, mens vi i neste omgang handler EL-sykler. Man trenger ikke være rakettforsker for å se hvordan de fremtidige utfordringene lurer for alle oss stisyklister. I bynære og på populære hyttesteder er det blitt autostradas av singeltracks, gamle vandrestier i alpene begynner å ramle fra hverandre, eksemplene er mange og vanskelig å gjemme under teppet. At el sykler kan være bra for noen marginaliserte grupper og i gjengrodde bygder og grender kan være, men hvilke grupper kjøper elsykler? setter en femmer på de ressursterke i byer med lite fritid og nok ståler. Jeg spår at EL- syklister om 5 år har like stor status som subbende campingplasslusker med grilldress og siggen hengende konstant i kjeften! Lev vel, tenk på barnas fremtidige leikeplass og nyt med måte!
|
|
|
|
|