Jeg har kjøpt med en Tacx Neo rulle med 10-delt Shimano Ultegra 6700 11-25T Kassett (etter samråd med bikeshop, basert på bilder av kassetten på bahjulet på sykkelen min). Jeg har et eldre Di2 gearsystem.
Jeg er ikke veldig dreven på den tekniske biten her så bær over med meg...
Jeg har etter beste evne satt på kassetten med tilhørende spacere, men når jeg drar pedalene rundt har jeg en ulyd jeg ikke er spesielt glad i:
Det er nesten som en slags "knatring". Jeg mener jeg både kan høre og føle dette i pedalene og mener at denne lyden/følelsen overhodet ikke er der når jeg kjører sykkelen med hjul.
Men hva kan det være? Sykkelen gearer perfekt både foran og bak og jeg kan ikke se noen "misalignment" noe sted. Jeg synes det er vanskelig å høre akkurat hvor lyden kommer fra. Først synes jeg det kom fra fremre delen av kjedet, men nå er jeg usikker.
Jeg har akkurat renset og smurt opp kjedet og har egentlig ikke syklet ute etter dette (sykkelen skal være gullende ren før jeg tar den inn for vinteren). Jeg har vanskelig for å tro at jeg kan ha gjort noe så galt i den prosessen at det skal resultere i en slik lyd.
En litt dreven sykkelfantast hadde sikkert funnet ut av dette med en gang, men jeg aner ikke hva det kan være. Hvis jeg hadde montert kassetten feil på noe vis, så hadde det vel gitt seg utslag i problemer med gearingen?
Har dere noen tips? Er det noe spesielt jeg kan se etter/sjekke?
Hvis du har litt slark i kranklageret trenger du ikke kjenne det når du sykler ute, men når du "spenner opp" sykkelen vil du merke det godt. Sykkelen min fungerte strøkent den ene dagen og når jeg satte den på rulla dagen etter merket jeg det i pedalen og det ble en ulyd.
Hadde du av kjedet når du rensa og smurte det opp?
Kan det være du har fått tredd det feil gjennom bakgiren slik at det drar over det tverrstaget mellom trinsehjula?
Nei, har ikke hatt av kjedet. Får ikke opp den &%€%#&€ kjedelåsen (med håndmakt i alle fall).
Sitat: hundenjanson
Hvis du har litt slark i kranklageret trenger du ikke kjenne det når du sykler ute, men når du "spenner opp" sykkelen vil du merke det godt. Sykkelen min fungerte strøkent den ene dagen og når jeg satte den på rulla dagen etter merket jeg det i pedalen og det ble en ulyd.
Hmm...ja, dette høres ikke helt usannsynlig ut. Kranklageret synes jeg går stup i ett. Ute på veien merker jeg det som "knepping" en gang per tråkk, men det er godt mulig at det merkes annerledes på rulla.
Spørsmålet blir jo da om jeg skal/kan sykle med dette. Prøve en 30 min tur i går og glemte veldig fort dette problemet når jeg fikk opp pulsen...
Ny krans og gammel kjede, da kan denne lyden oppstå, må slites litt sammen først.Regner med som du sier at kjedet går helt riktig på drevene.
Det hadde vært deilig om det ikke var verre enn dette. Det jeg er/var engstelig for var om jeg kunne ødelegge noe. Om det er det du beskriver, så får jeg bare kjøre med det noen timer og se om det hjelper?
Hehe. Jeg må si overgangen til "direct drive"-rulle hittil ikke har vært den forbedringen jeg hadde håpet. Regner med at det ordner seg!
jeg hadde samme problem med neo, byttet alt av deler , men var fortsatt en liten skrapte lyd som også var merkbar i pedalene, ikke noe stort problem, men man merket det best på lavt turtall og watt.
Teorien om kjede vs ny kassett kan ha noe for seg. Det sies at eldre kjede kan/vil lage lyd med ny kassett. Du sier ikke noe om hvor mye kjedet ditt er slitt, kun at det er vasket og renset.Jeg anbefaler en kjedeslitasjemåler hvis du ikke har det allerede. For eksempel en av de to fra Park Tool https://www.youtube.com/watch?v=EJfTulNH4sk Ligger kjedeslitasjen på eller over 0.75 når du setter på ny kassett så ville jeg satt på nytt kjede også.
Teorien om kjede vs ny kassett kan ha noe for seg. Det sies at eldre kjede kan/vil lage lyd med ny kassett. Du sier ikke noe om hvor mye kjedet ditt er slitt, kun at det er vasket og renset.Jeg anbefaler en kjedeslitasjemåler hvis du ikke har det allerede. For eksempel en av de to fra Park Tool https://www.youtube.com/watch?v=EJfTulNH4sk Ligger kjedeslitasjen på eller over 0.75 når du setter på ny kassett så ville jeg satt på nytt kjede også.
Kjedet ble byttet i vår og jeg er ikke fullstending treningsnarkoman, så kjedet er nok ikke klart for bytte enda. Men jeg har bestilt et måleverktøy for å være helt sikker.
Leste ett sted at det var litt produksjons trøbbel for Tacx. Han beskerv det som at det kom en rar knirke lyd. Han reklamerte og fikk ny, Tacx kjenet til problemet.