Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjøpe bolig: Hva er mest "pain"?

Kjøpe bolig: Hva er mest "pain"? #2441452 28/09/2017 11:03
R
Roffan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
6 av 10 klager på boligkjøp (ref. Huseiernes Landsforbund)

Jeg forsøker å lære mer om hvordan boligkjøpere går frem for å gjøre et trygt og godt boligkjøp i forbindelse med et prosjekt jeg holder på med.

Noen som har lyst til å dele noen erfaringer fra boligkjøpsprosessen? Hva er mest pain, og hvor er det - etter din mening - mulig å skape mest gain?

Re: Kjøpe bolig: Hva er mest "pain"? [Re: Roffan] #2441456 28/09/2017 11:21
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg satte veldig pris på at det var (tilnærmet) fullverdig tilstandsvurdering da jeg skulle kjøpe et 50 år gammelt hus i fjor. Vedkommende som hadde utført denne hadde gjort en grundig jobb og hadde gode tekstbeskrivelser av funn og ikke-funn (minst like viktig).
I tillegg måtte vi av praktiske årsaker ha privat visning, og det var en fin og rolig foreteelse uten alt stress og alle andre som virrer rundt.

Jeg hadde neppe turt å kjøpe huset kun basert på et enkelt takstdokument og en liten times fellesvisning.

- Stefan
Re: Kjøpe bolig: Hva er mest "pain"? [Re: Roffan] #2441471 28/09/2017 12:02
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mest pain er når man møter opp på visning og det viser seg at boligmegler har sminket salgsannonsen helt sykt. Det er nedtur å komme og se at alt er på halv tolv, det elektriske er langt fra sklik annonsen sa og bildene ellers lyver.

Neste store pain er pris. Hus koster for mye i dag.

Siste store pain er at takstrapporter like gjerne kunne vært en copy paste fra hva som helst. At takstmann ikke har forutsetninger for å vurdere tilstandsgrader er helt ok, men da burde han/hun finne seg en annen jobb.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Kjøpe bolig: Hva er mest "pain"? [Re: Roffan] #2441476 28/09/2017 12:24
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det at mange klager sier egentlig veldig lite. Det klages på småfeil og småting også. Mange kjøper disse forsikringen som holder liv i disse selskapene som fremmer klagene og da er det kostnadsfritt å klage.

Re: Kjøpe bolig: Hva er mest "pain"? [Re: Knirkekne] #2441483 28/09/2017 12:47
Halfdanhouge Offline
Fersking
Fersking
Sitat: Knirkekne
takstrapporter like gjerne kunne vært en copy paste fra hva som helst.

+1!!

Kanskje ikke pain, men så j* verdiløst.

Takstrapporter kommer etter alt å dømme alle fra samme vrøvl-generator. Verdiløst tull. Det hadde vært interessant å hørt når noe av innholdet en slik rapport sist hadde en verdi/nytte.

Mest pain er vel flyttinga.

Re: Kjøpe bolig: Hva er mest "pain"? [Re: Halfdanhouge] #2441485 28/09/2017 12:53
M
MrAlfred Online
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: Halfdanhouge
takstrapporter like gjerne kunne vært en copy paste fra hva som helst.

+1!!

Kanskje ikke pain, men så j* verdiløst.

Takstrapporter kommer etter alt å dømme alle fra samme vrøvl-generator. Verdiløst tull. Det hadde vært interessant å hørt når noe av innholdet en slik rapport sist hadde en verdi/nytte.

Mest pain er vel flyttinga.

+1000

Egen erfaring ved salg: Takstmannen hadde satt TG2 på kjøkkeninnredning og toalett pga alder og slitasje. Da jeg nevnte at alt fortsatt fungerte fint endret han uten videre til TG1.

Re: Kjøpe bolig: Hva er mest "pain"? [Re: Knirkekne] #2441496 28/09/2017 13:40
R
Roffan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Mest pain er når man møter opp på visning og det viser seg at boligmegler har sminket salgsannonsen helt sykt. Det er nedtur å komme og se at alt er på halv tolv, det elektriske er langt fra sklik annonsen sa og bildene ellers lyver.

Skjønner. Hva kunne vært gjort for å fikse dette?

Neste store pain er pris. Hus koster for mye i dag.

Hehe. Ja, helt enig.

Siste store pain er at takstrapporter like gjerne kunne vært en copy paste fra hva som helst. At takstmann ikke har forutsetninger for å vurdere tilstandsgrader er helt ok, men da burde han/hun finne seg en annen jobb.

Ja, takstrapporter er ganske verdiløse - som nevnt av andre nedenfor. Problemet ligger kanskje i at boligkjøpere generelt er litt for lite opplyst omkring dette med teknisk tilstand og hvilken risiko det å kjøpe brukt bolig innebærer, og at boligselgere dermed "slipper unna" med verdiløse takstrapporter..?

Re: Kjøpe bolig: Hva er mest "pain"? [Re: MrAlfred] #2441498 28/09/2017 13:43
R
Roffan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R

Sitat: MrAlfred
Egen erfaring ved salg: Takstmannen hadde satt TG2 på kjøkkeninnredning og toalett pga alder og slitasje. Da jeg nevnte at alt fortsatt fungerte fint endret han uten videre til TG1.

Jøss... var dette en teknisk tilstandsrapport eller såkalt boligsalgsrapport? Eller er det tilstandsgrader i vanlige takstrapporter også?

Re: Kjøpe bolig: Hva er mest "pain"? [Re: Roffan] #2441506 28/09/2017 14:20
M
MrAlfred Online
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: Roffan

Jøss... var dette en teknisk tilstandsrapport eller såkalt boligsalgsrapport? Eller er det tilstandsgrader i vanlige takstrapporter også?

Jeg kjenner egentlig ikke forskjellen på disse to. Men dette var et salg i 2010, typisk takstmann som megleren ordnet.

Re: Kjøpe bolig: Hva er mest "pain"? [Re: Roffan] #2441515 28/09/2017 14:51
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
største problemet er å unngå å kjøpe katta i sekken eller ett sminket lik

i budrunden er det lov å legge inn forbehold som "med fratrekk for feil og mangler" , altså ikke for "med fratrekk for skjulte feil og mangler" . En grundig tilstandsrapport krever gjennomgang av snekker, rørlegger og elektriker og er ikke noen fem minutters jobb.

folk fleste kan jo bare bedømme fargene på tapeten eller lengden på gresset på plenen, for så å stole på ett salgsdokument fullt av gilde ord og fagre løfter.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Kjøpe bolig: Hva er mest "pain"? [Re: Flamini] #2441547 28/09/2017 17:47
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Flamini

i budrunden er det lov å legge inn forbehold som "med fratrekk for feil og mangler" , altså ikke for "med fratrekk for skjulte feil og mangler" . En grundig tilstandsrapport krever gjennomgang av snekker, rørlegger og elektriker og er ikke noen fem minutters jobb.

Det kan du sikkert, men spørs om ikke selger da heller aksepterer budet som er 20000 lavere uten et slikt forbehold heller.
Selger må ikke akseptere det høyeste budet.

Forøvrig så har jeg alltid hatt ekstra blikk på det elektriske, hvis det ser hjemmesnekra ut og ikke skikkelig utført så mistenker jeg gjerne at bad og andre dyre løsninger kan være utført ikke-fagmessig korrekt.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Kjøpe bolig: Hva er mest "pain"? [Re: Roffan] #2441646 29/09/2017 07:46
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Problemet i boligmarkedet er jo at utvalget av varer er for lite.

Man låser seg jo ofte til ett bestemt område i byen, eller man har krav på litt KVM og slikt.
Da vi skulle kjøpe bolig hadde vi "krav" på tre elelr flere soverom, byåsen (og ikke hvor som helst der oppe), kort vei til kollektiv etc etc.
Det Finn-søket inneholdt kun 10 boliger, og av de 10 var 5 for dyre.

Så da ender man fort med at man kaster seg over det man kan få, og hopper litt bukk over at huset er fra 1961 og trenger nye vinduer og tak. Og før man vet ordet av det står en sinna Otto Romsham på døra.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Kjøpe bolig: Hva er mest "pain"? [Re: Roffan] #2441674 29/09/2017 08:37
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Kanskje en avsporing, men trådstarter burde bruke fem minutter på å søke etter bolig i Tyskland, feks https://www.immobilienscout24.de

Der ser det ut til å være vanlig å løpe rundt i huset med mobilen og knipse noen tilfeldige bilder. Så legges annonsen ut, uten nødvendigvis å ha med full adresse. (Merk: Jeg skrev ikke at de først rydder, og så løper rundt med mobilen..)

Annonser på finn.no er veldig, veldig annerledes når det kommer til å gjøre ting attraktivt.

Re: Kjøpe bolig: Hva er mest "pain"? [Re: Roffan] #2441734 29/09/2017 11:06
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Kjøpte ny leilighet for 3 uker siden og solgte min denne uka, så jeg har vært igjennom begge deler.
Enig i at det er irriterende å komme på visning og se at oppussing er gjort på et nivå under deltakere på sinnasnekkern. Det sto heller ingen ting om det i salgs rapporten. Når du ikke har tatt bort fugesnora på badet etter 10 år så tørr jeg ikke tenkte på resten. Takstmannen jeg hadde innom brukte ca 40 min på å gå igjennom hele og han sjekket fukt, stemplinger i vindu og dører, fall på bad osv, så det synes jeg var relativt greit.

Megleren min gjorde også en bra jobb, men jeg skulle gjerne likt å vist hva som faktisk må innhentes av opplysninger og hva de bare tar betalt for.

meglere som også sminker griser er irriterende. Når fotografen har hengt i tau utenfor verandaen og fokusert på den lille glippa man får av sol på terrassen så ser det bra ut på bildet. I virkeligheten har du naboblokka på en armlengde avstand.

Jeg har tegnet forsikring begge veier bare fordi det finnes kranglefanter der ute jeg ikke gidder å diskutere med

Re: Kjøpe bolig: Hva er mest "pain"? [Re: AndreasLie] #2441771 29/09/2017 13:57
G
Gekki Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Sitat: AndreasLie

Jeg har tegnet forsikring begge veier bare fordi det finnes kranglefanter der ute jeg ikke gidder å diskutere med

Dette er nesten det verste, selgerne forsikrer seg hos Protector (=Smiths venner), kjøperne hos Help (=Smiths venner), og ved konflikt tar de inn en "uavhengig" takstmann (=Smiths venner). Spesielt kjøpere bør tenke igjennom nytten av slik forsikring. Om estimert levetid av "dyre" rom uansett nærmer seg slutten, er det i alle fall penger ut vinduet.

Moderator  support