Syntace W35 + Boostinator
|
Syntace W35 + Boostinator
#2440983
26/09/2017 19:54
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 540
Terjers
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 540 |
Vurderer et 29" Syntace W35 hjulsett til en Hightower 27,5 plus. Noen som vet om man kan "bygge om" disse til 148/12 og 110/15 med bruk av f.eks. Boostinator e.l.
Stor sykkelkoffert leies ut. Plass til både terreng og landeveissykkel. Hardplast med egne hjulposer. Låsbar. 400,-/helg 600,-/uke Dep. 500,-
|
|
|
Re: Syntace W35 + Boostinator
[Re: Terjers]
#2440999
26/09/2017 20:45
|
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 1,063
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 1,063 |
Ja, det går. Jeg har laget deler til en her på forumet for dette. Det er egentlig bare å forlenge endekoppene, dvs. dreid nye i aluminium. Eneste jeg ikke er helt sikker på hvordan er løst er spacingen av bremseskiven, men mulig den sitter på samme sted, så det ikke er nødvendig å gjøre noe med den.
Lars Olav
|
|
|
Re: Syntace W35 + Boostinator
[Re: Terjers]
#2441070
27/09/2017 08:24
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Jeg spurte Syntace om dette, de anbefalte det absolutt ikke. Om det likevel lar seg gjøre stemmer nok.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Syntace W35 + Boostinator
[Re: quattro]
#2441102
27/09/2017 09:57
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Ja, det går. Jeg har laget deler til en her på forumet for dette. Det er egentlig bare å forlenge endekoppene, dvs. dreid nye i aluminium. Eneste jeg ikke er helt sikker på hvordan er løst er spacingen av bremseskiven, men mulig den sitter på samme sted, så det ikke er nødvendig å gjøre noe med den. Skivefestet er på samme sted foran, men ikke bak. Det må en skive til bak. Boostinator har egne bolter for formålet, og fraråder bruk av andre bolter. Sikkert en styrketing :-) Wolftooth har forsåvidt ikke løsning for Syntace. Jeg har kjøpt for Hope, disse skal på ny sykkel. Hope har egen løsning for framnav, men ikke noe for baknav. https://www.wolftoothcomponents.com/collections/wheels-and-hubs/products/boostinator
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Syntace W35 + Boostinator
[Re: Terjers]
#2441121
27/09/2017 10:50
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 354
ekken
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 354 |
Ser funksjonene til produktet med og kunne benytte ikke boost nav i rammer med boost, men vil man få "stivhets" effekten av boost bare ved og sette på lengere endekopper på ikke boost nav?
Hvordan fungerer det isåfall?
|
|
|
Re: Syntace W35 + Boostinator
[Re: Terjers]
#2441137
27/09/2017 11:13
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872 |
Felgen bør justeres 3 mm til venstre, dermed blir eikene på drivsiden vinklet mer inn mot senter mellom flensene. Altså blir det lavere "giring" mellom sideveis dytting av felgen, og strekket i eikene, på drivsiden.
|
|
|
Re: Syntace W35 + Boostinator
[Re: ekken]
#2441138
27/09/2017 11:13
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Ser funksjonene til produktet med og kunne benytte ikke boost nav i rammer med boost, men vil man få "stivhets" effekten av boost bare ved og sette på lengere endekopper på ikke boost nav?
Hvordan fungerer det isåfall? Du får sterkere hjulbygg fordi du sentrerer felgen riktigere mellom flangene på navet. Mener Doktor Dogstar hadde ganske sterk mening om dette... Om navet/akslingen i seg selv blir sterkere eller svakere skal jeg ikke mene så mye om, men du får jevnere spenn på eikene på begge sider da du må endre dish, og de dishes "rett vei"... mer sentrert.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Syntace W35 + Boostinator
[Re: Terjers]
#2441151
27/09/2017 11:27
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 354
ekken
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 354 |
Det virker jo rimelig at man får et mer solid hjul når felgen blir sentrert over navet. Er dette virkelig en merkbar forbedring, og du vil jo få en annen vinkel på eikene men hvorfor skal spennet endre seg?
Har "ekte" boost nav større avstand mellom flangene en konvensjonelle nav? er vel her det er mest og hente når det kommer til stivhet i hjulet eller?
Beklager alle spørsmål som er "off topic" men ble litt nysgjerrig;)
|
|
|
Re: Syntace W35 + Boostinator
[Re: ekken]
#2441268
27/09/2017 17:38
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
Dei fleste produsentane flyttar begge flangane lenger ut, men det er først og fremst på drivsida dette er nyttig, da flangen her ligg nærare senter i utgangspunktet. Bill Shook meiner at symmetri er viktigare enn å ha venstre flange langt ut. Her forklarer han kvifor: https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=Aj4Za6DQtJMCannondale gjer i grunn det samme på sine asymmetriske rammer. Dei får plassert høgre flange 6mm lenger ut, men brukar fortsatt 142mm navbreidde, og får da eit symmetrisk hjul.
|
|
|
Re: Syntace W35 + Boostinator
[Re: Terjers]
#2441349
28/09/2017 06:35
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,498
neistein
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,498 |
Vurderer et 29" Syntace W35 hjulsett til en Hightower 27,5 plus. Noen som vet om man kan "bygge om" disse til 148/12 og 110/15 med bruk av f.eks. Boostinator e.l. Boostinator kittet baserer seg på å kun skifte distansehylsen på ene siden av navet og som det påpekes over må man på bakhjulet også shimse skiven 6 mm ut. For at felgen skal stå rett i rammen må man sentrere det i forhold til det nye endestykket. Dvs 3 mm bak og 5 mm foran. Det noen gjør og som funker er å legge til et 3 mm endestykke på hver side av baknavet og shimse skiven 3 mm ut tilsvarende. man får da 3 mm endring i kjedelinjen, men de jeg har snakket med sier dette funker fint. På forhjulet må man legge til 5 mm på hver side og flytte skiven tilsvarende 5 mm ut. Husk at når man gjør dette vil akslingen ta opp hele lasten fra hjulet, da de orginale endestykkene ikke lenger ligger an mot ramme/gaffel. Finnes mange kitt av denne typen på eby. Jeg har bygd om et bakhjul med DT 240 med Boostinatorkit og det har funket de 100 milene jeg har syklet med denne sykkelen i år. Om jeg ville gått for den andre løsningen med bare å legge til en ring på hver side er jeg usikker på. Det måtte i så fall vert på et eksisterende hjulsett jeg hadde liggende.
Redigert av neistein; 28/09/2017 06:36.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
Re: Syntace W35 + Boostinator
[Re: Terjers]
#2441585
28/09/2017 20:10
|
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 1,063
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 1,063 |
Lars Olav
|
|
|
Re: Syntace W35 + Boostinator
[Re: quattro]
#2441657
29/09/2017 08:03
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,498
neistein
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,498 |
Disse ble vel laget til Tbh. Bytter man endekopp på hver side som er 3 eller 5 mm lenger eller bytter man bare på en side som med boostinator og resentrerer felgen?
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
Re: Syntace W35 + Boostinator
[Re: neistein]
#2441682
29/09/2017 08:52
|
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 1,063
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 1,063 |
Bytter begge sider så sentreringen blir uendret.
Lars Olav
|
|
|
|
|