Terrengsykkel.no promoterer stikutting
|
Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting
[Re: GeirK]
01/08/2017 11:37
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
La oss håpe de ikke sykler for fort, ikke kutter svinger under tregrensen og at været er fint.
|
|
|
01/08/2017 12:43
|
Arnebv
Besatt
|
Besatt
No skal eg ikkje gjette kva Geirk eller andre meiner, men for min del oppfattar eg det slik at den gjengse marka/skog/fjell-brukar (iallfall mange av dei som ikkje sykler sti), har eit inntrykk av stisyklister som samsvarar ganske godt med kva ein ser på klippet med Makken: Vi sykler i skogen/fjellet/marka, der vi ikkje høyrer heime, vi lagar lange spor i stien, flytter på blader, steiner og støv, ergo sliter på stien = mange meiner sykling både her og der burde forbys.
Klippet med Makken viser ein type sykling som ikkje samsvarar med det den gjengse stisyklist driv med. Dette ser ikkje nødvendigvis menigmann. Det sit ein del "menigmenn" rundt om og jobbar for å forby eller begrense stisyklinga, basert på feilaktige oppfatningar, oppfatningar som får næring av slike videoar.
Då hjelp det ikkje med slike videoer. Det hjelp iallfall ikkje om "stisykkelmiljøet", aka terrengsykkel.no promoterer videoen ukritisk. Då er det betre, etter mitt syn, å formidle at "dette er ikkje sånn terrengsyklister oppfører seg, og ein slik måte å sykle sti er ikkje noko vi støttar", sjølv om videoen er kul nok i seg sjølv.
Redigert av Arnebv; 01/08/2017 12:47. Rediger grunn: omskriv
|
|
|
[Re: Arnebv]
01/08/2017 12:46
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
No skal eg ikkje gjette kva Geirk eller andre meiner, men for min del oppfattar eg det slik at den gjengse marka/skog/fjell-brukar (iallfall mange av dei som ikkje sykler sti), har eit inntrykk av stisyklister som samsvarar ganske godt med kva ein ser på klippet med Makken: Vi sykler i skogen/fjellet/marka, der vi ikkje høyrer heime, vi lagar lange spor i stien, flytter på blader, steiner og støv, ergo sliter på stien = mange meiner sykling både her og der burde forbys.
Klippet med Makken viser ein type sykling som ikkje samsvarar med det den gjengse stisyklist driv med. Dette ser ikkje nødvendigvis menigmann. Det sit ein del "menigmenn" rundt om og jobbar for å forby eller begrense stisyklinga, basert på feilaktige oppfatningar, oppfatningar som får næring av slike videoar.
Då hjelp det ikkje med slike videoer. Det hjelp iallfall ikkje om "stisykkelmiljøet", aka terrengsykkel.no promoterer videoen ukritisk. Då er det betre, etter mitt syn, å formidle at "dette er ikkje sånn terrengsyklister oppfører seg, og ein slik misbruk av sti er ikkje noko vi støttar", sjølv om videoen er kul nok i seg sjølv. +1 !!!!!
|
|
|
01/08/2017 14:26
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Då hjelp det ikkje med slike videoer. Det hjelp iallfall ikkje om "stisykkelmiljøet", aka terrengsykkel.no promoterer videoen ukritisk. Då er det betre, etter mitt syn, å formidle at "dette er ikkje sånn terrengsyklister oppfører seg, og ein slik måte å sykle sti er ikkje noko vi støttar", sjølv om videoen er kul nok i seg sjølv. 
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
01/08/2017 14:33
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ser også for meg at de av oss som er rittarrangører kan få en adskillig vanskeligere jobb med å innhente godkjenning fra grunneiere som har sett slike filmer og blir sittende med inntrykk av at "sånn er terrengsykling"....
|
|
|
02/08/2017 08:31
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
07/08/2017 15:02
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
[Re: Skjelven]
07/08/2017 18:52
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Syntes ikkje hovedfilmen var så drøy. Men bakomfilmen er definitivt uakseptabel sykling.
|
|
|
09/08/2017 09:08
|
Puro
Fersking
|
Fersking
Nå er det jo slik at vi har allemannsrett i Norge, og derfor kan vi ikke nekte folk å bruke marka med mindre de faktisk ødelegger, og kan man virkelig si at å lage nye stier er å ødelegge, når folk her sikkert har vært med på å lage de stiene som er der nå, som sikkert ble sagt at "ødela for naturen" når de ble laget også.
Nub som kommer seg fra A til B, fort.:D
|
|
|
[Re: Puro]
09/08/2017 09:22
|
perbl
More than words
|
More than words
Nå er det jo slik at vi har allemannsrett i Norge, og derfor kan vi ikke nekte folk å bruke marka med mindre de faktisk ødelegger, og kan man virkelig si at å lage nye stier er å ødelegge, når folk her sikkert har vært med på å lage de stiene som er der nå, som sikkert ble sagt at "ødela for naturen" når de ble laget også. Sålenge friluftsloven spesifiserer hva som er lov, plikter du å følge etablerte stier og veier i utmark, unntatt i fjellheimen. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1957-06-28-16/KAPITTEL_1#KAPITTEL_1I Makkens tilfelle kan man jo diskutere om det er fjell, men god praksis for bærekraftig utvikling er det neppe.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
09/08/2017 09:43
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Når er det innafor å lage en ny sti?
|
|
|
[Re: Øyvind V]
09/08/2017 09:46
|
perbl
More than words
|
More than words
Når er det innafor å lage en ny sti? Når du har tillatelse til det fra den som eier området, og ellers følger gjeldende regler?
Redigert av perbl; 09/08/2017 09:46.
Per B.
|
|
|
09/08/2017 09:46
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Nå er det jo slik at vi har allemannsrett i Norge, og derfor kan vi ikke nekte folk å bruke marka med mindre de faktisk ødelegger, og kan man virkelig si at å lage nye stier er å ødelegge, når folk her sikkert har vært med på å lage de stiene som er der nå, som sikkert ble sagt at "ødela for naturen" når de ble laget også. Det er stor forskjell på å "lage nye stier" og å kutte alle svingene i en eksisterende, svingete sti. Men ingen av delene er egentlig lov nedenfor tregrensa, og selv ovenfor tregrensa er det en kjip metode for å lage nye stier. Hvis man tenker på din måte vil enhver morsom, svingete singletrack kunne bli omdannet til en rettlinjet, kjedelig sti med "traktorveifølelse" (flere parallelle spor og nesten aldri behov for å svinge).
|
|
|
[Re: perbl]
09/08/2017 09:58
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Hvis man ønsker seg en ny sti, kan man vel bare gå den opp til fots, arrangere fellesturer med DNT og orienteringslag til den er tråkket opp godt nok til å være godkjent å sykle.
|
|
|
09/08/2017 10:41
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå er det jo slik at vi har allemannsrett i Norge, og derfor kan vi ikke nekte folk å bruke marka med mindre de faktisk ødelegger, og kan man virkelig si at å lage nye stier er å ødelegge, når folk her sikkert har vært med på å lage de stiene som er der nå, som sikkert ble sagt at "ødela for naturen" når de ble laget også. Alle stier har en egenverdi. Stiene som ligger best og mest "naturlig" i terrenget har større verdi enn de som går gjennom kratt og myr, og er også de som holder lengst, er mest bærekraftige som ofte kan ha historisk verdi. Og det er også disse stiene som egner seg best for sykling. Problemet er at dette er et skjønnsspørsmål og at premissene for hva som er en god sti å sykle på endrer seg med trender og utstyr og ikke minst Strava. For meg handler stisykling om å mestre å sykle på stien og å finne flytfølelsen innenfor de premissene som stien gir. Det går an å bearbeide stien men målet må være å opprettholde stiens karakter, ikke endre den. Jeg har ingen sterke meninger om å opprette nye stier eller lage løyper i en granplantasje der det måtte være hensiktsmessig men eksisterende stier og skog/natur som har en estetisk eller biologisk egenverdi må respekteres.
Redigert av skubisan; 09/08/2017 10:42.
|
|
|
10/08/2017 09:11
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
https://www.leserturer.no/Turer/SYKKEL/HAFJELL-SYKKELCAMP-FOR-STI-OG-DOWNHILLSYKLISTER"Det holdes teknikk-kurs med fokus på posisjon på sykkelen, svingteknikk og blikk etc. " "Dette er nok Norges mest dedikerte syklist. Han gir 100% til sporten og mye tilbake til sporten han er så glad i. Du kjenner han igjen fra utallige sykkelfilmer, portrettintervjuer i sykkelmagasiner og ikke minst fra Beseggen stuntet i 2016. Makken er å treffe som instruktør på campen på Hafjell, så her vil du lære av den beste." Nja..veit ikkje heilt om eg vil lære svingteknikk av Makken...han svinger jo ikkje.. 
Redigert av TrondAM; 10/08/2017 09:13.
|
|
|
[Re: TrondAM]
10/08/2017 09:55
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Nja..veit ikkje heilt om eg vil lære svingteknikk av Makken...han svinger jo ikkje.. Da har du i så fall ikke sett den omtalte filmen. Litt lenger ned i segmentet kjører han noen korte kjappe svinger så hurtig at jeg tror veldig få skulle greie å kopiere det. Særlig med en lang DH-sykkel som Canyon Sender (fun-fact, den er satt opp som single-speed).
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: vids]
10/08/2017 10:00
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Nja..veit ikkje heilt om eg vil lære svingteknikk av Makken...han svinger jo ikkje.. Da har du i så fall ikke sett den omtalte filmen. Litt lenger ned i segmentet kjører han noen korte kjappe svinger så hurtig at jeg tror veldig få skulle greie å kopiere det. Særlig med en lang DH-sykkel som Canyon Sender (fun-fact, den er satt opp som single-speed). Kor i Geirangerfilmen tenker du på?
Redigert av TrondAM; 10/08/2017 10:02.
|
|
|
10/08/2017 10:02
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Av samme grunn som jeg noen ganger er litt skeptisk til tester skrevet av proffsyklister eller folk på ekstremt høyt amatørnivå er jeg alltid skeptisk til reklame av typen «lær av de beste».
Når Aslak Mørstad er en dyktig kursholder dreier det seg jo 95% om at han er dyktig til å lære bort det han kan. Det hjelper selvsagt at han har vært en allsidig syklist og idrettsutøver i mange år, men det er ikke det mest sentrale.
|
|
|
10/08/2017 11:52
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Makken kan å svinge. Har syklet noen runder med ham i Hafjell, men som oftest i Rolleroaster, Moetown, Parkløypen og Familieløypa ( ja faktisk ) Sist jeg var i Hafjell ble det en runde Gress, Buldre og Illenberg. Han imponerte stort
Redigert av Skorp; 10/08/2017 11:54.
|
|
|
[Re: TrondAM]
10/08/2017 12:02
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Nja..veit ikkje heilt om eg vil lære svingteknikk av Makken...han svinger jo ikkje.. Da har du i så fall ikke sett den omtalte filmen. Litt lenger ned i segmentet kjører han noen korte kjappe svinger så hurtig at jeg tror veldig få skulle greie å kopiere det. Særlig med en lang DH-sykkel som Canyon Sender (fun-fact, den er satt opp som single-speed). Kor i Geirangerfilmen tenker du på? 1:22 og litt utover. Krappe svinger fra side til side som kommer såpass fort, da skal du være flink til å bevege sykkelen og tyngdepunktet. Han er nok en av de absolutt flinkeste nedoversykkelistene i norge uansett kategori, selv om han ikke konkurrerer i slikt...
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
10/08/2017 12:24
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, jeg skal i alle fall ikke si noe annet enn at han er en sinnssykt dyktig syklist. Og sikkert en likanes kar. Men som sagt tidligere: Fremstår akkurat her som en dust når han prøver å melke ut redbull materiale av en sti som ikek er bygget for det. Men jeg lever ikke av å sykle og skjønner at Makken og gutta må stå på for å få inn kronene. Likevel har jeg null respekt for at han harver sti på denne måten for å tilfredsstille redbull. Det at det er en bragd å få en DH sykkel gjennom svingene viser jo også bare at han velger feil sykkel til feil sti. Men alle sponsorene må jo med.
|
|
|
[Re: vids]
10/08/2017 12:25
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Da har du i så fall ikke sett den omtalte filmen. Litt lenger ned i segmentet kjører han noen korte kjappe svinger så hurtig at jeg tror veldig få skulle greie å kopiere det.
Om jeg ser en racerkjører ta de fleste svingene på Nürburgring helt perfekt, men kutter gjennom gresset på enkelte fordi han eller hun kommer inn i svingen for fort, kommer jeg ikke til å sitte igjen som veldigt imponert.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
12/08/2017 11:39
|
Børre Grop
Entusiast
|
Entusiast
Man får som regel mer flyt av å følge stien enn å dra ut av stien med mindre man er på snaufjellet, men hvor mange er det som lar sykkelen stå om det regner eller er gjørmete etter regnskyll? Greit at man skal følge stivettreglene, men for oss som sykler i vest kunne vi like gjerne funnet oss andre ting å drive med.
Er det partier som er så gjørmete eller myrete at folk blir frista til å sykle utenom og utvide stien, så ta en telefon til grunneier, ta med deg motorsaga ut i skogen og lag en bærekraftig bru/klopp over og så blir det mindre bråk og turgåere blir også glade. Er det så vanskelig?
Don´t die without scars. More speed, more airtime, more fun!
|
|
|
19/09/2017 07:26
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser at det det roostes i lange baner på stien ned fra Mannen.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
19/09/2017 07:30
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ser at det det roostes i lange baner på stien ned fra Mannen. Ja, men Brage er proff, skjønner du, så da må han få lov, så han kan lage tøffe videoer for sponsorene sine. Det må du jo forstå!
|
|
|
[Re: baronKanon]
19/09/2017 10:06
|
Tallak
Ivrig
|
Ivrig
Ser at det det roostes i lange baner på stien ned fra Mannen. Ja, men Brage er proff, skjønner du, så da må han få lov, så han kan lage tøffe videoer for sponsorene sine. Det må du jo forstå! Simen, jeg må nesten få komme med en forklaring her. Det var Brage og jeg som syklet ned Mannen på fredag, jeg filmet og syklet mens Brage syklet og filmet en del fra hjelmen. Jeg antar du sikter til det klippet hvor jeg kjører kameraet inn i "roosten"? ( https://vimeo.com/234218481/4dd7f6a00e = 1:30 ut i klippet) Det var et planlagt shot hvor stien var beinhard og vi la inn løs jord kun for å få denne effekten. Resten av turen ned bar ikke preg av herjing i mine øyne. At enkelte får kaffen i halsen av å se sånt får stå for deres regning. baronKanon; det er på tide at du roer ned sarkasmen/ironien din litt nå. Jeg skjønner at du har sterke meninger om temaet men når man bare slenger ut meldinger og beskyldninger uten å kommunisere med de involverte faller det på sin egen urimelighet. Jeg har snakket masse med Brage om det aktuelle innlegget på Instagram og den saken har helt klart flere sider. For eksempel at det ikke er en sti for fotgjengere men laget for sykling. Jeg ønsker ikke å gå inn i en flere siders diskusjon her, bare komme med min side av saken.
InstaVIMEO2023 Forestal Siryon lett eMTB Ibis Ripley AF Ibis Ripmo Ibis Oso
|
|
|
19/09/2017 10:31
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, det var det partiet jeg tenker på.
Nå kjenner ikke jeg den aktuelle stien, men på videoen så det ut som om det var en typisk vandresti. I tillegg møtte dere jo også på en turgåer. Det er ikke åpenbart at den første stien IKKE var samme stien som dere roosta på, og der er nok derfor dere får reaksjoner.
Det er klart at videoen provoserer når vi jobber så beinhardt med å senke konfliktnivået mellom turgåere og stisyklister - det skjønner du helt sikkert også, Are.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
19/09/2017 10:41
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Det snakkes om to forskjellige filmer her. Den ene ligger på Insta og er tatt fra Røverkollen på Romsås. Den andre som Tallak linker til er fra Mannen, Lofoten. Førstnevnte film går hovedsaklig på ferske stier lagd av syklister.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
[Re: Tallak]
19/09/2017 10:50
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ser at det det roostes i lange baner på stien ned fra Mannen. Ja, men Brage er proff, skjønner du, så da må han få lov, så han kan lage tøffe videoer for sponsorene sine. Det må du jo forstå! Simen, jeg må nesten få komme med en forklaring her. Det var Brage og jeg som syklet ned Mannen på fredag, jeg filmet og syklet mens Brage syklet og filmet en del fra hjelmen. Jeg antar du sikter til det klippet hvor jeg kjører kameraet inn i "roosten"? ( https://vimeo.com/234218481/4dd7f6a00e = 1:30 ut i klippet) Det var et planlagt shot hvor stien var beinhard og vi la inn løs jord kun for å få denne effekten. Resten av turen ned bar ikke preg av herjing i mine øyne. At enkelte får kaffen i halsen av å se sånt får stå for deres regning. baronKanon; det er på tide at du roer ned sarkasmen/ironien din litt nå. Jeg skjønner at du har sterke meninger om temaet men når man bare slenger ut meldinger og beskyldninger uten å kommunisere med de involverte faller det på sin egen urimelighet. Jeg har snakket masse med Brage om det aktuelle innlegget på Instagram og den saken har helt klart flere sider. For eksempel at det ikke er en sti for fotgjengere men laget for sykling. Jeg ønsker ikke å gå inn i en flere siders diskusjon her, bare komme med min side av saken. 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
|
|