Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 12 av 15 1 2 10 11 12 13 14 15

Hva stemmer du i årets valg?

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: anonym22] #2437975 13/09/2017 13:17
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: anonymous22
Jeg er faktisk ikke sikker på om den er bitteliten engang ICON_WINK

Joda, den er bitteliten:

- Bussenes bruk av biogass fra matavfall i Oslo sparer 0,02 prosent av norske utslipp.
- Kildesortering og gjenvinning av plast fra husholdninger sparer 0,09 prosent av samlede norske klimautslipp.
- Gjenbruk av plast kan spare olje, men Bruvolls regnestykke viser at man maksimalt kan spare 0,04 prosent av norsk oljeutvinning på denne måten.

Kilde

Anonym5
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Garpen] #2437976 13/09/2017 13:21
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg tviler på at regnestykkene tar med alt som følger av energibruk og forurensing knyttet til kildesorteringen (de har ikke gått ordentlig inn for å gjøre de helt marginale effekttallene enda mindre).
Og med så lave tall er normalt feilmarginen høyere ICON_WINK

Som kjent er det miljømessig bedre å kaste melkekartongen i restavfallet enn å kildesortere den.

Edit: Har de for eksempel tatt med produksjon av alle de ulike type søpledunkene og superfancy skuffene som nordmenn setter inn nye av hver gang de pusser opp et kjøkken?

Redigert av anonym22; 13/09/2017 13:24.
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: anonym22] #2437977 13/09/2017 13:25
sveinaa Offline
More than words
More than words

Miljøtiltak med små effekter er et blindspor.

Da ender man opp med tvang og det vinner ikke frem politisk ICON_SMILE

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: anonym22] #2437980 13/09/2017 13:31
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg tviler på at regnestykkene tar med alt som følger av energibruk og forurensing knyttet til kildesorteringen (de har ikke gått ordentlig inn for å gjøre de helt marginale effekttallene enda mindre).
Og med så lave tall er normalt feilmarginen høyere ICON_WINK

Som kjent er det miljømessig bedre å kaste melkekartongen i restavfallet enn å kildesortere den.

Edit: Har de for eksempel tatt med produksjon av alle de ulike type søpledunkene og superfancy skuffene som nordmenn setter inn nye av hver gang de pusser opp et kjøkken?

Dette blir litt sånn man ser ikke skogen for bare trær etter min mening. Rent teoretisk; tror du større interesse og bevissthet rundt miljøet er fornuftig?

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: sveinaa] #2437981 13/09/2017 13:34
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: sveinaa
Rent teoretisk; tror du større interesse og bevissthet rundt miljøet er fornuftig?

Vi har kildesortert i tjue år eller så (Oslo o.a. større byer vesentlig kortere). Større interesse og bevissthet rundt miljøet vet jeg ikke om det har gitt, det er iallfall ikke nok effekt av et såpass omfattende tiltak.

Det var en miljøbølge på begynnelsen av nittitallet også. Da var målet å bl.a. få ned forbruket (bruk og kast) og satse på kollekttivt. Akkurat som nå. Forbruk og privatbilisme og i enda større grad flytrafikken har økt massivt siden den gang. Og økt etter at vi begynte å kildesortere også ICON_WINK Jeg vil tro ganske mange tror at det gjør en forskjell (av betydning) å kildesortere, kjøpe kortreist mat, økologisk mat osv., mens de samtidig som de har blitt flinkere med disse (høyst tvilsomme) tiltakene har økt sin miljøbelastning betraktelig gjennom økt forbruk, bilkjøring og flyreiser.

Redigert av anonym22; 13/09/2017 13:54.
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: anonym5] #2437990 13/09/2017 14:44
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: pontiff
Jeg er faktisk ikke sikker på om den er bitteliten engang ICON_WINK

Joda, den er bitteliten:

- Bussenes bruk av biogass fra matavfall i Oslo sparer 0,02 prosent av norske utslipp.
- Kildesortering og gjenvinning av plast fra husholdninger sparer 0,09 prosent av samlede norske klimautslipp.
- Gjenbruk av plast kan spare olje, men Bruvolls regnestykke viser at man maksimalt kan spare 0,04 prosent av norsk oljeutvinning på denne måten.

Kilde

Interessant, men ikke så uventa. Jeg innbiller meg at søppelsortering kan ha noen målbare effekter, men har ingen kilde for det. Likevel virker det logisk for meg at:
- Resirkulering av aluminium sparer energi
- Sortering av giftig / miljøskadelig avfall er bra
- Sortering av matavfall og tekstiler gir noe lavere utslipp av gasser som metan fra søppeldeponier.

Men det er helt klart at lavere forbruk, mindre kjøttspising, mer gjenbruk og reparasjon og mindre transport og flyreiser er enormt mye viktigere. Det får liksom aldri blitt bra å kjøpe fire ferdigslitte olabukser i året i stedet for å kjøpe en rådenim hvert andre eller tredje år, uansett hvor mye du resirkulerer.

Redigert av lektorHaugen; 13/09/2017 14:47.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Garpen] #2437993 13/09/2017 14:54
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hovedmotivet for kildesortering må vel være å spare og gjenbruke ressurser. Klimagevinsten er en eventuell bonus.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: GeirK] #2438101 14/09/2017 07:15
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: GeirK

Skal vi få til et skifte til noe mer miljøvennlig trenger vi et samfunn med stor verdiskapning i privatsektor sånn at inntektene til staten opprettholdes. Dette later det til at få forstår.

Ja. Jeg lurer på hvor mange som jobber i offentlig sektor egentlig reflekterer over hvor lønna deres kommer fra.

Ansatte i offentlig sektor skal tenke at lønnen deres er et resultat av deres egen verdiskaping, på lik linje med privat ansatte.

Jeg har venner og familie som jobber som lærere og sykepleiere og de trenger ikke reflektere annerledes over lønnen sin enn andre.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: skiraffen] #2438122 14/09/2017 08:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: skiraffen

Skal vi få til et skifte til noe mer miljøvennlig trenger vi et samfunn med stor verdiskapning i privatsektor sånn at inntektene til staten opprettholdes. Dette later det til at få forstår.

Ja. Jeg lurer på hvor mange som jobber i offentlig sektor egentlig reflekterer over hvor lønna deres kommer fra.

Ansatte i offentlig sektor skal tenke at lønnen deres er et resultat av deres egen verdiskaping, på lik linje med privat ansatte.

Jeg har venner og familie som jobber som lærere og sykepleiere og de trenger ikke reflektere annerledes over lønnen sin enn andre.

Ja - men verdiene de skaper materialiseres først i penger som kan hentes ut i lønn når de kommer det private næringslivet tilgode. Uten en privat sektor mangler dette leddet og det blir ingen lønn til noen i det offentlige uansett hvor mye verdier de skaper.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: GeirK] #2438124 14/09/2017 08:36
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Hvor mye verdiskapning blir det i privat sektor hvis vi ikke har offentlige skoler osv.? Den nordiske modellen regnes for å være ganske vellykka. At Norge er verdens beste land skyldes ikke akkurat privat sektor alene.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: GeirK] #2438126 14/09/2017 08:39
Tex Offline
Besatt
Besatt
Uten en privat sektor mangler dette leddet og det blir ingen lønn til noen i det offentlige uansett hvor mye verdier de skaper.

Ikke nødvendigvis. Man kan ha statseide bedrifter og annen statlig virksomhet som genererer store inntekter. Statlige oljeselskaper, f.eks.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: skiraffen] #2438127 14/09/2017 08:42
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: skiraffen

Dette må balanseres. Så lenge man har en politiskdebatt der mange er mot privat eierskap og for dyre tiltak for å skåne miljøet så bør alle tenke på dette. I alle fall om man har et snev av solidaritet mot kommende generasjoner...

Redigert av sveinaa; 14/09/2017 08:50.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: anonym22] #2438129 14/09/2017 08:49
sveinaa Offline
More than words
More than words
Hvor mye verdiskapning blir det i privat sektor hvis vi ikke har offentlige skoler osv.? Den nordiske modellen regnes for å være ganske vellykka. At Norge er verdens beste land skyldes ikke akkurat privat sektor alene.

Den nordiske modellen er god. Spørsmålet er vel litt om offentlig sektor skal være like stor som i Sverige eller i Norge regnet opp mot antall ansatte per innbygger.

Uten olje hadde ikke Norge vært der vi er i dag. Tror man noe annet så er man i nærheten av det jeg vil kalle "å leve ut en livsløgn".

Norge har nok pga. oljeinntektene kunne ta politiske valg som er litt både i "pose og sekk". Jeg tror blant annet mye av distriktspolitikken i Norge er basert på dette.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: sveinaa] #2438130 14/09/2017 08:53
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det er litt vanskelig å se hvordan det der er et svar på det jeg skrev. Så da følger jeg heller ikke opp med et svar til deg på det.

Jeg svarte kun til GeirK for å informere ham om at privat sektor ikke lever i et vakuum.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Garpen] #2438132 14/09/2017 08:55
sveinaa Offline
More than words
More than words
Hadde venstresiden jobber med å få bort "misunnelses-tankegangen" (janteloven) så hadde vi komme langt. Bare at utgangspunktet for individet er at man skal beregne sin egen verdi opp mot andres rikdom er jo helt bak mål. Spesielt når man vet at lykke ikke har en sammenheng med rikdom. Det som er viktig fore individets lykke er at basisbehovene er dekket, og ikke at man kan poste bilder på FB fra Granca med ny Iphone...!

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: anonym22] #2438133 14/09/2017 08:57
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det er litt vanskelig å se hvorfon det der er et svar på det jeg skrev. Så da følger jeg heller ikke opp med et svar til deg på det.

Jeg svarte kun til GeirK for å informere ham om at privat sektor ikke lever i et vakuum.

Det er en presisering. Så får du velge hvordan du forholder deg til den.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: sveinaa] #2438134 14/09/2017 08:58
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Bare at utgangspunktet for individet er at man skal beregne sin egen verdi opp mot andres rikdom er jo helt bak mål.

Hvilken sammenheng har det med venstre vs. høyre?

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: sveinaa] #2438136 14/09/2017 08:59
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det er litt vanskelig å se hvorfon det der er et svar på det jeg skrev. Så da følger jeg heller ikke opp med et svar til deg på det.

Det er en presisering. Så får du velge hvordan du forholder deg til den.
Presisering av hva? Du poster jo bare noe helt annet. Hvorfor? Har jeg noensinne sagt at jeg er tilhenger av stor offentlig sektor?

Redigert av anonym22; 14/09/2017 09:01.
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: sveinaa] #2438139 14/09/2017 09:03
Tex Offline
Besatt
Besatt

Den nordiske modellen er god. Spørsmålet er vel litt om offentlig sektor skal være like stor som i Sverige eller i Norge regnet opp mot antall ansatte per innbygger.

Er det riktig å snakke om en nordisk modell når de økonomiske forutsetningene er så forskjellige i de nordiske land?
Se på Finland:
Omtrent samme befolkning som Norge, omtrent samme bosetningsmønster.
Omtrent samme velferdsordninger /ytelser som i Norge (litt dårligere på noen områder, de driver ikke med kontantstøtte og slikt)
Like godt helsevesen som i Norge tror jeg. Bedre offentlig skole (har jeg hørt).
Mange av de samme utfordringer når det gjelder f.eks. infrastruktur i krevende natur. I det hele tatt mye som er sammenlignbart.
Men - og her kommer poenget:
Alt dette får de til med et statsbudsjett som er under halvparten av det norske, og uten en euro i oljeinntekter!

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: sveinaa] #2438142 14/09/2017 09:07
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Hadde venstresiden jobber med å få bort "misunnelses-tankegangen" (janteloven) så hadde vi komme langt. Bare at utgangspunktet for individet er at man skal beregne sin egen verdi opp mot andres rikdom er jo helt bak mål. Spesielt når man vet at lykke ikke har en sammenheng med rikdom. Det som er viktig fore individets lykke er at basisbehovene er dekket, og ikke at man kan poste bilder på FB fra Granca med ny Iphone...!

Hva i all verden har dette med janteloven å gjøre?

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Tex] #2438143 14/09/2017 09:09
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Den nordiske modellen beskriver jo det som er felles (til tross for ulike økonomiske forutsetninger).

http://forskning.no/land-og-regioner-mar...rdiske-modellen

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: anonym22] #2438145 14/09/2017 09:12
sveinaa Offline
More than words
More than words
Bare at utgangspunktet for individet er at man skal beregne sin egen verdi opp mot andres rikdom er jo helt bak mål.

Hvilken sammenheng har det med venstre vs. høyre?

Jeg påstår at det er resultat av "likhetstankegangen", og at man feilaktig skaper en oss/dem situasjon. Utgangspunktet vil uansett aldri bli likt. Se bare til tidligere østblokken, Syd-Amerika og andre steder sosialisten har fått herje fritt. Regimene og enkeltpersoner har jo sittet med sugerører ned i statskassa...

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: sveinaa] #2438147 14/09/2017 09:17
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
OK. Ja, det gjelder alltids noen i Rødt.
Men akkurat det jeg siterte deg på hørtes ut som noe som er vel så vanlig blant døtre av Høyrevelgere på beste vestkant.

Redigert av anonym22; 14/09/2017 09:19.
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: anderssb] #2438148 14/09/2017 09:19
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: anderssb

Hva i all verden har dette med janteloven å gjøre?

En skal ikke stikke seg ut. Alle er like. Osv.

Om livet går til helvete så er ikke den eneste muligheten å sitte å klage over at alle andre har mer enn en selv samtidig som en gir samfunnet ansvaret. Det er faktisk sånn at det går an å nullstille og starte på nytt. Gårsdagens feilgrep er morgendagens erfaringer (Og langt fra bestemmende for veien videre.)!

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: anonym22] #2438150 14/09/2017 09:24
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Offentlig- og privatsektor er litt som skilandslaget. Privatsektor er løperene mens offentligsektor er trenere, smørere og andre støttespillere.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: sveinaa] #2438167 14/09/2017 11:14
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Uten olje hadde ikke Norge vært der vi er i dag. Tror man noe annet så er man i nærheten av det jeg vil kalle "å leve ut en livsløgn".

Norge har nok pga. oljeinntektene kunne ta politiske valg som er litt både i "pose og sekk". Jeg tror blant annet mye av distriktspolitikken i Norge er basert på dette.

Sveits er ikke en oljenasjon, men har BNP per innbygger som nær matcher Norges, så å anta at Norge uten oljen nødvendigvis hadde vært så mye annerledes blir en overforenkling.
Hadde ikke Norge funnet olje hadde vi vært tvunget til å satse bredere på andre næringsveier, og på lang sikt kanskje kommet enda bedre ut av det enn nå.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: sveinaa] #2438177 14/09/2017 11:51
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
"Janteloven" er Aksel Sandemoses beskrivelse av hvordan arbeiderklassen undertrykker seg selv. Når folk bruker dette som et argument mot arbeidet for sosial utjevning, blir det omtrent som når Trumpegutten roper "fake news".

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Torshov-Simen] #2438180 14/09/2017 12:05
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Torshov-Simen

Sveits er ikke en oljenasjon, men har BNP per innbygger som nær matcher Norges, så å anta at Norge uten oljen nødvendigvis hadde vært så mye annerledes blir en overforenkling.
Hadde ikke Norge funnet olje hadde vi vært tvunget til å satse bredere på andre næringsveier, og på lang sikt kanskje kommet enda bedre ut av det enn nå.

Da kan du kanskje forklare hvorfor Norge ble hengende etter i etterkrigstiden? Økonomien skjøt jo først fart etter at vi fant olje...

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Garpen] #2438188 14/09/2017 12:32
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Vi burde gjort som Sverige. Satset på 2 hester og hoppet over på riktig hest rett før den ene falt. Og så etterpå fordømme nasisme, Men først etter å ha solgt masse jernnmalm til Tyskerne da.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: anonym22] #2438190 14/09/2017 12:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det er litt vanskelig å se hvordan det der er et svar på det jeg skrev. Så da følger jeg heller ikke opp med et svar til deg på det.

Det har jeg heller ikke på påstått. Det er en gjensidig avhengighet.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Side 12 av 15 1 2 10 11 12 13 14 15

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå