Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oppdal til uken - Innspill?

Oppdal til uken - Innspill? #2430681 19/08/2017 10:03
noblefart Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Guttetur ble avlyst, men hadde ikke lyst til å gi slipp på innvilgede dager. Har blitt anbefalt Oppdal av en stisykkel-venn (som dessverre ikke kan bytte pappa-uken) og bestilt togbillett til striven og meg. Drar torsdag og har fire hele dager til stisykling. Overnatter i sentrum og er ute etter varierte turer. Både i lengde og vanskelighetsgrad. Må vel også tenke på gondolbane som er åpen i helgen. Har dessverre ikke syklet like mye som før pga utbygging siste året. Formen er forøvrig ok, men er litt redd for å gå amok og ødelegge resterende dager.

Kom gjerne med innspill og kjører gjerne sammen med andre en eller flere dager.

Har tilgang til Oppdal-boka så må kanskje begynne å lese den....

Vennlig hilsen, Noblefart
Re: Oppdal til uken - Innspill? [Re: noblefart] #2432327 24/08/2017 08:50
O
odins Offline
Fersking
Fersking
O
Mye å velge i her, men en flott runde som kan sykles fra sentrum er Hevlesekspressen. Real klatring oppover både på grus og sti, deretter lang og variert nedkjøring med bla. en del håndbygde doserte svinger. Den kan kombineres med Gullstien litt lenger sør i dalen for en dagstur.
Kan også anbefale Stortrollrunden for en mer xc-aktig runde (men fortsatt med glimrende nedkjøringer) med utgangangspunkt i sentrum. Alle turene er beskrevet i boka, så du får studere litt på toget ICON_SMILE

Re: Oppdal til uken - Innspill? [Re: noblefart] #2432339 24/08/2017 09:13
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Jeg sykla hevleskespressen og ble skikkelig skuffa! Den stien er jo nesten ikke brukt! Tidvis kun noen pinner som hinter hvor stien går. De bygde elementene kan sikkert bli bra, men virker uferdig og litt røffe.

Re: Oppdal til uken - Innspill? [Re: Skjelven] #2432343 24/08/2017 09:18
O
odins Offline
Fersking
Fersking
O
Den har blitt utbedret og brukt mer i det siste, syns den er bra nå

Re: Oppdal til uken - Innspill? [Re: odins] #2432350 24/08/2017 09:40
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Veldig veldig mye bra stier på Oppdal. Både med basecamp i sentrum, og med litt kjøring (Hostostradan nord for Oppdal, Orkelsjø-området på østsida ++)

Bra du har boka. Bruk gjerne mtpmap.no i tillegg
Stikk innom VPG i sentrum, kanskje spanderer de kaffe på deg.

God tur! Sikkert unødvendig å si, men husk å ta hensyn til folk, selv om oppdalinger stort sett er veldig trivelige trenger de ikke kjøres over for det ICON_WINK

Bjørn

Re: Oppdal til uken - Innspill? [Re: odins] #2432353 24/08/2017 09:44
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: odins
Den har blitt utbedret og brukt mer i det siste, syns den er bra nå

Måneds tid siden jeg testa! Skjedd ting etter det?

Re: Oppdal til uken - Innspill? [Re: Skjelven] #2432366 24/08/2017 10:10
O
odins Offline
Fersking
Fersking
O
Blitt syklet en del i hvert fall, men enig i at den er litt utydelig noen steder.

Re: Oppdal til uken - Innspill? [Re: noblefart] #2432540 24/08/2017 18:47
perbl Offline
More than words
More than words
Jeg ville kanskje prioritert å få prøvd litt ulike områder om du ikke har vært i bøgda tidligere.

En tur i sentrumsområdet/Kåsen/Våttåhaugen/Svarthaugen/Nyseterstien/Hevlesekspress (usikker på standen på denne nå, da jeg ikke har sykla den siden i fjor, og da var den nok ikke det feteste du fant i området).

En tur mot Skaret/Rauhovdin-området, f.eks noen turer på de ulike stiene på Rauhovdin eller Bårdsfjellet.

Storlidalen, Høa/Storbekkhøa.

Ramshøpiken/Hostostradaen

Per B.
Re: Oppdal til uken - Innspill? [Re: noblefart] #2432846 25/08/2017 17:36
noblefart Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hei! Denne tråden var død, trodde jeg....:) Fikk meg en fin tur til Våttåhaugan i dag med inspirasjon fra VPG. Fin utsikt, men mest spennende var midtpartiet. Tok sentrumstien flere ganger. "Freeridestien" (nesten parallell) har kanskje større potensial, men lider av flere våtområder der noe bør gjøres. Den er merket som turvei, men led med en hollansk familie som havnet i dette myrhelvete. Man skryter av sauene som lager stier, men selv med mtbapp havnet jeg i finfin multemyr der det skulle vært rødsti i nedre partiet. Resten stemte bra. Må skaffe meg krumkaker... I morgen blir det gondol til toppen og vil vurdere innspill for de neste dagene. Som det ser ut nå blir det ikke problem å fylle dagene, vil ta de "ytre" områdene neste gang med bil. Koser meg alene på tur og sykkelen står selvfølgelig nyvasket for i stua ICON_SMILE

Re: Oppdal til uken - Innspill? [Re: noblefart] #2433504 28/08/2017 11:55
noblefart Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Fantastiske 4 dager i Oppdal - og for et vær! Ble som nevnt Våttåhaugen med div stier dag 1. Hårete Stølhøa med div stier dag 2. 8+ timer med stimoro dag 3. Begynte litt traurig med tidenes orienteringsfeil og havnet over tregrensen på vei til Veslehornet, heldigvis var det finfin tur ned og det gikk kjapt over til rosinen i pølsa: Rauhovdin (nesten alt er superb). Der traff jeg til overmål min navnebroder som visste om denne tråden og ville sykle sti med meg ICON_SMILE Her er det et vell av muligheter og boka viser bare litt. mtbmap mer, men fant et endurokart som viste enda mer. Navnebroder var selvfølgelig en kjernekar og visste enda mer om stisykling og IPA enn meg. Fikk til og med skyss hjem og da var kl halv sju ICON_SMILE Litt utmattet i dag og har fått meg en fin tur til Svarthaugen. Kommer tilbake!

Re: Oppdal til uken - Innspill? [Re: noblefart] #2433546 28/08/2017 13:32
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Takker for gode ord, det var supertrivelig å treffe deg, og svært artig å sykle og tulle rundt. Akkurat passe useriøs sykling, sånn som jeg trives med.

Redigert av ØysteinS; 28/08/2017 13:37.
Re: Oppdal til uken - Innspill? [Re: noblefart] #2611623 04/06/2020 09:48
C
csondbo Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
C
Tenker meg til Oppdal om et par uker. Blir der i 4 dager. Er det de samme tipsene i denne tråden som gjelder, eller er det ikke så mye som er sykkelbart ennå?

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå