Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hurtigkoblinger og stramming.

Hurtigkoblinger og stramming. #2431786 22/08/2017 20:27
P
PushT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Hvor mye påvirkes egentlig hjulstilling i forhold til deraileure/girskiftere og bremser ved tilstramming av hurtig-koblinger ?
Beklager for potensielt dumt spørsmål, men jeg har to relativt nye hendelser som bakgrunn for at jeg spør:
- Jeg får tilbake sykkel fra verksted med ny montert demper(15mm thru axel). Bremsene er da samtidig blitt sentrert, og hjulet spinner meget godt.
Så merker jeg da at hk er litt løs, og strammer fjæren i hurtigkoblinga. Når jeg da låser koblingen igjen og spinner hjulet, har da plutselig noe forskjøvet seg ørlite, og bremseskiva stoppes relativt fort av subbing mot bremsekloss på den ene siden.
Hvor skjer forskyvning i dette tilfellet ? Med thru axel er det kanskje ikke noe stort problem når man først har spent opp fjæra på hurtigkoblingen, men det bringer meg til neste hendelse:
- Tok av hjul bak og byttet dekk ,10x135mm med qr. Setter det så på igjen, og skrur til mutter før jeg klemmer til hurtigkobling så den sitter passe hardt. Jeg er ikke noen pingle.
Når jeg tar en liten prøvetur merker jeg fort at både bremseskive subber, og at kjedet hopper ørlite på girene?!
I denne situasjonen blir jeg litt frustrert, fordi det potensielt kan være meget lite gunstig ute på tur/trening.
Dette har jeg opplevd før også, men ganske markert nå ved dette tilfellet. Jeg tar av hjulet, setter det godt inn i drop-outs, og prøver igjen. Samme resultat.
Så løser jeg opp mutter en del, før jeg låser hurtigkobling på nytt. Denne gangen synes ikke jeg at koblingen sitter spesielt godt, men da plutselig sitter giringen igjen, og bremsen subber ikke.
Er det noen enkel og grei metode for å sikre seg den samme tilstrammingen på et bakhjul med 10x135 qr , hver gang man tar av og på hjulet ?
Og skal dette være slik, eller er det bare girene som har blitt justert når hurtigkoblingen var slakk ?
Igjen, beklager for eventuelt dumt spørsmål. Jeg HAR merket meg at visse hurtigkoblinger er mye bedre enn andre - så tråd her på forum. Men er det virkelig snakk om så store toleranser ?

Redigert av PushT; 22/08/2017 20:51.
Re: Hurtigkoblinger og stramming. [Re: PushT] #2431793 22/08/2017 20:50
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
At QR er "feilmontert" når ny sykkel hentes er min erfaring at er helt standard. Tipper det skyldes at de fester hjulet når sykkelen henger i stativet. Det funker ikke.

Jeg setter sykkelen på bakken, få akselen godt på plass, og lener meg med press over setet når jeg strammer til. Da blir det så likt det kan hver gang. Det skal svært lite til for å få litt bremsesubb riktignok, men såpass at det girer dårlig skjer ikke med mindre man er helt kløne.

Re: Hurtigkoblinger og stramming. [Re: anonym22] #2431795 22/08/2017 20:57
P
PushT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Sitat: anonymous22
At QR er "feilmontert" når ny sykkel hentes er min erfaring at er helt standard. Tipper det skyldes at de fester hjulet når sykkelen henger i stativet. Det funker ikke.

Jeg setter sykkelen på bakken, få akselen godt på plass, og lener meg med press over setet når jeg strammer til. Da blir det så likt det kan hver gang. Det skal svært lite til for å få litt bremsesubb riktignok, men såpass at det girer dårlig skjer ikke med mindre man er helt kløne.

Da må jeg i så fall gå ut ifra at girene var justert ved slakk kobling ?
Jeg er ikke så kløne at jeg ikke greier å finne omtrentlig samme tilstramming for hvert bytte :-)
I så fall vil jeg komme til å kjøpe en god Mavic hurtigkobling, stramme den ordentlig til, så justere girene og derfra kan jeg i hvert fall ha et temmelig stabilt oppsett ?

Redigert av PushT; 22/08/2017 21:03.
Re: Hurtigkoblinger og stramming. [Re: PushT] #2431798 22/08/2017 21:03
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Riktig, det var det jeg prøvde å si. Butikken har feilmontert QR, og deretter stilt gir og bremser.

Når du gjør det riktig, med sykkelen på bakken, blir det ganske så likt hver gang. Likt nok for giret, men noen ganger kan man få ørlite bremsesubb, siden det er lite å gå på der.

Re: Hurtigkoblinger og stramming. [Re: anonym22] #2431803 22/08/2017 21:14
P
PushT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Sitat: anonymous22
Riktig, det var det jeg prøvde å si. Butikken har feilmontert QR, og deretter stilt gir og bremser.

Når du gjør det riktig, med sykkelen på bakken, blir det ganske så likt hver gang. Likt nok for giret, men noen ganger kan man få ørlite bremsesubb, siden det er lite å gå på der.

Takker! Det høres logisk ut.
Jeg tenker nesten at det hadde vært på sin plass med en ny type mutter på de hurtigkoblingene. Klare, tydelige gjennomboringer inn mot markert aksling, slik at man kunne få det helt presist. Da kunne man også hatt referanseverdier.

Redigert av PushT; 22/08/2017 21:15.
Re: Hurtigkoblinger og stramming. [Re: PushT] #2431809 22/08/2017 21:23
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Gjennomgående akslinger er vel løsningen ICON_WINK
Men en god QR, som f.eks. Shimanos, hjelper en del. For egen del er det bare på bremser med svært lav toleranse at jeg opplever det som et problem.

Re: Hurtigkoblinger og stramming. [Re: PushT] #2431850 23/08/2017 06:23
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Absolutt ikke dumt spørsmål. Jeg opplever stadig at hjul er litt feilstilt i rammen når de kommer til meg for justering/reparasjon. Jeg setter alltid sykkelen på bakken og løser ut hurtigkoblingene og strammer igjen (som anonymous22). Da er du sikker på at det er ordentlig på plass og sentrering av kaliper og justering av gir kan begynne.

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Hurtigkoblinger og stramming. [Re: PushT] #2432222 23/08/2017 22:03
RoyK Offline
Besatt
Besatt
…og har du betalt godt for å få en jobb halvveis gjort, er det kanskje greit å klage litt, for så å lære å gjøre jobben sjøl nesten gang ICON_WINK

Re: Hurtigkoblinger og stramming. [Re: PushT] #2432232 24/08/2017 00:57
P
PushT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Takk for respons! Sakte men sikkert lærer man :-)

Moderator  support