Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt?
|
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt?
[Re: Sepeda]
11/08/2017 13:40
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Trådstarter leser nok ikke denne tråden lenger. Er det noen som har nevnt sopp i tråden? Jeg har både veganer- og vegetarbarn og bruker mye sopp når jeg skal lage mat til alle.
|
|
|
[Re: Tange]
11/08/2017 13:43
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Trådstarter leser nok ikke denne tråden lenger. Er det noen som har nevnt sopp i tråden? Jeg har både veganer- og vegetarbarn og bruker mye sopp når jeg skal lage mat til alle. Konsensus eller ei. Sopp kan smake godt.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Hæ?]
11/08/2017 13:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Daniel Kahnemann? Meg bekjent har han aldri forsket spesifikt på "den jevne lærer". Han og Tversky har vel først og fremst sett på hvilke faktorer som medfører at man opplever lykke og hvordan man begrunner sine valg? Han har ikke forsket på den jevne lærer. Han har forsket på det jevne mennesket og avdekket så store kognitive svakheter (som de fleste ikke er klar over selv) at deres anektotiske observasjoner på ingen måte trenger å reflektere virkeligheten. Dette gjelder feiere, ingeniører, bussjåfører og lærere.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Tange]
11/08/2017 13:54
|
GeirK
More than words
|
More than words
Lite sannsynlig at de fant på dette selv, men fikk det fra forskere som står bak disse formidlere.
Jeg tror de fikk de av noen synsere som utga seg for å være forskere. Typisk norsk eksempel er vel lobotomi. I bruk i Norge inn i oljeladeren, men ikke særlig basert på grundig vitenskapelig grunnlag.
Årelating og tarmskylling er også eksempler på groteske utslag av hva medisinsk ekspertise kunne komme med før man forstod at de vitenskaplige prinsippene måtte anvendes også i medisinen. Nå er det den alternative "medisinen" som har overtatt den type praksis.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
11/08/2017 14:25
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Daniel Kahnemann? Meg bekjent har han aldri forsket spesifikt på "den jevne lærer". Han og Tversky har vel først og fremst sett på hvilke faktorer som medfører at man opplever lykke og hvordan man begrunner sine valg? Han har ikke forsket på den jevne lærer. Han har forsket på det jevne mennesket og avdekket så store kognitive svakheter (som de fleste ikke er klar over selv) at deres anektotiske observasjoner på ingen måte trenger å reflektere virkeligheten. Dette gjelder feiere, ingeniører, bussjåfører og lærere. Så da er spørsmålet for meg hva "det jevne mennesket" er. Det er dette som er litt tveegget ved forskning - å forske generelt gir nettopp generaliseringer. Om jeg har en elev på 180 cm og en elev på 160 cm som skal ha skolegenser, kjøper jeg ikke to gensre som passer til en på 170 cm. Men om jeg forsker på det, blir 170 cm høyden til "den jevne elev". Anekdotiske historier ER nettopp virkeligheten. Men virkeligheten er ikke lik fra tilfelle til tilfelle. Å forske på menneskers liv, for så å trekke konklusjoner, må jo i beste fall være risikosport i dagens egosentriske, populistiske verden?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
11/08/2017 14:25
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Ja, det kan du ha rett i. Men det tilsier da istedet at du understøtter dine egne meninger med irrasjonelle argumenter, og det er jo ikke så veldig bra heller.
Der ser jeg ikke den logiske sammenhengen i argumentasjonen din. Gidder du elaborere? Du er klar over at du har et argument som ikke er holdbart i en diskusjon, men bruker det samme for å rettferdiggjøre ditt eget standpunkt. Det er helt greit for min del ;-)
|
|
|
[Re: sveinaa]
11/08/2017 14:37
|
erlingba
.
|
.
Trådstarter leser nok ikke denne tråden lenger. Er det noen som har nevnt sopp i tråden? Jeg har både veganer- og vegetarbarn og bruker mye sopp når jeg skal lage mat til alle. Konsensus eller ei. Sopp kan smake godt. Ikke lett å følge med når en tråd blir "GeirK'et". Sopp er ganske fint og gir mye umami. Det blant annet hovedingrediensen i Quorn. Men sopp inneholder også ofte gift, så man bør la være å tygge i seg enorme mengder. Kantarell er vel en av de få soppene man anser som helt trygge. Sjampinjong inneholder litt gift, så om man skal spise mye av det bør soppen kokes først og vannet helles av. Det tar litt tid å få endret matlagingsvanene og det er fort gjort å bare bytte ut kjøtt med bønner, linser eller annet. Gjør man det blir man ganske fort lei. Anbefaler alle som skal prøve litt flere kjøttfrie middager å skaffe noen kokebøker, lese noen vegetarblogger og prøve seg litt frem med litt utradisjonelle retter.
|
|
|
[Re: skiraffen]
11/08/2017 14:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du er klar over at du har et argument som ikke er holdbart i en diskusjon, men bruker det samme for å rettferdiggjøre ditt eget standpunkt.
Det er helt greit for min del ;-)
Nei - inntil du gir meg noen detaljer forstår jeg ikke hva du mener.
|
|
|
11/08/2017 14:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
Anekdotiske historier ER nettopp virkeligheten.
Nei - de er menneskers INNTRYKK av virkeligheten. Som i mange tilfeller kan være riv ruskende galt. https://www.nrk.no/dokumentar/xl/den-forraederske-hukommelsen-1.13512390
|
|
|
[Re: erlingba]
11/08/2017 14:44
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det tar litt tid å få endret matlagingsvanene og det er fort gjort å bare bytte ut kjøtt med bønner, linser eller annet. Gjør man det blir man ganske fort lei. Anbefaler alle som skal prøve litt flere kjøttfrie middager å skaffe noen kokebøker, lese noen vegetarblogger og prøve seg litt frem med litt utradisjonelle retter.
Jeg tror gradvis nedtrapping er greia. Selv om man ikke kommer eller vil komme helt i mål, har man jo allerede gitt et bidrag. Vi har bestemt oss for å ha en kjøttfri middag i uka. Vi får likevel i oss nok protein.
|
|
|
11/08/2017 14:56
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Ok. Jeg ser den. Så da blir spørsmålet for meg; hvilke forskere klarer å se bort fra sine inntrykk i sin forskning? Alt av forskning tolkes, analyserers og siles gjennom et menneskes persepsjonsapparat. Som altså ikke er pålitelig.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
11/08/2017 14:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ok. Jeg ser den. Så da blir spørsmålet for meg; hvilke forskere klarer å se bort fra sine inntrykk i sin forskning? Alt av forskning tolkes, analyserers og siles gjennom et menneskes persepsjonsapparat. Som altså ikke er pålitelig. Det er nesten umulig. Derfor er den vitenskaplige metode utviklet for å jobbe seg rundt alle disse svakhetene samtidig som andre må gå studiene i sømmene og replikere dem med utgangspunkt å få dem til å feile. http://www.sciencemag.org/careers/2012/07/how-collaborate
|
|
|
[Re: ganskefort]
11/08/2017 17:37
|
gabbar
Entusiast
|
Entusiast
Har vært veggis siden 2003, hvor jeg spiste fisk vinterstid. For min del går det mye i pasta. Italienske kjøkken er bra på vegetarmat, og har ofte ikke så kompliserte oppskrifter - om man ikke ønsker det. Som mange andre, ble det mye ost og andre melkeprodukter i begynnelsen. Fant etterhvert it at jeg har laktose intoleranse, så nå går det i harde oster og laktosefri melk.
Når det gjelder bønner/linser anbefales det indiske kjøkken. Ingen er bedre, men meksikanske er ikke langt unna.
Lykke til
|
|
|
11/08/2017 17:58
|
gabbar
Entusiast
|
Entusiast
Så det var nevnt litt rundt soya, I begynnelsen av tråden. Vær forsiktig med for mye av det. Soya fremmer produksjonen av østrogen, så om du ikke er interessert i store pupper fra bon bon, følger du rådet 😉 Jeg aner ikke hvor mye som er 'ok', men jeg unngår det når jeg kan /finnes noe annet
|
|
|
[Re: gabbar]
11/08/2017 18:03
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Soya fremmer produksjonen av østrogen, så om du ikke er interessert i store pupper fra bon bon, følger du rådet Blir ikke mer feminin av å spise soya 
|
|
|
11/08/2017 18:14
|
ØyNe
Veteran
|
Veteran
Veggis-tacos er nettopp inntatt her i huset. Bruker bønner i stedet for kjøttdeig, iblandet godt med hvitløk og tacosmakspulver. Kjempegodt, og jeg har aldri savnet kjøttet.
|
|
|
[Re: ØyNe]
11/08/2017 18:21
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Bønner/bønnestuing er jo godt og helt rett til taco og fajitas. Ikke så texmexfan selv, men må jo på kjøret med småbarna  . Aner ikke hva slags tacosmakspulver du bruker, men framfor det vanlige (som jeg synes lukter gammel svette), kan jeg anbefale Masala Magic Niru's Tandoori Paste. Kjøper denne på Spar, så da er den sikkert å få på andre Norgesgruppen-butikker av littt størrelse. http://www.masalamagic.com/product/nirus-tandoori-paste/
|
|
|
[Re: anonym22]
11/08/2017 18:34
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Masala Magic Niru's Tandoori Paste. Litt fortjent reklame: Kvinnen bak Masala Magic er hyggelige Niru Kumra, som du kan møte i fine lokaler i Helgesensgate i Oslo. Hun har utmerkede kokekurs og har også utgitt kokeboken Indisk mat på norske fat. Arrangerer selskaper/mottagelser med velsmakende mat så vel som catering for 15+ personer. Anbefales.
|
|
|
[Re: gabbar]
11/08/2017 18:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Så det var nevnt litt rundt soya, I begynnelsen av tråden. Vær forsiktig med for mye av det. Soya fremmer produksjonen av østrogen, så om du ikke er interessert i store pupper fra bon bon, følger du rådet 😉 Hvilken kunnskap støtter du deg på her?
|
|
|
[Re: anonym22]
11/08/2017 18:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
Bønner/bønnestuing er jo godt og helt rett til taco og fajitas. Ikke så texmexfan selv, men må jo på kjøret med småbarna  . Aner ikke hva slags tacosmakspulver du bruker, men framfor det vanlige (som jeg synes lukter gammel svette), kan jeg anbefale Masala Magic Niru's Tandoori Paste. Kjøper denne på Spar, så da er den sikkert å få på andre Norgesgruppen-butikker av littt størrelse. http://www.masalamagic.com/product/nirus-tandoori-paste/ Tacokrydderet lager jeg selv av spisskummen støtt i morter eventuelt med bittellitt korianderfrø behandlet på samme måten pluss litt salt og litt sukker.
|
|
|
[Re: Sepeda]
11/08/2017 19:12
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Masala Magic Niru's Tandoori Paste. Litt fortjent reklame: Kvinnen bak Masala Magic er hyggelige Niru Kumra, som du kan møte i fine lokaler i Helgesensgate i Oslo. Hun har utmerkede kokekurs og har også utgitt kokeboken Indisk mat på norske fat. Arrangerer selskaper/mottagelser med velsmakende mat så vel som catering for 15+ personer. Anbefales. Hun hadde en stand på butikken for noen år siden, der kona fikk tacotipset.
|
|
|
[Re: erlingba]
11/08/2017 19:33
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Trådstarter leser nok ikke denne tråden lenger. Er det noen som har nevnt sopp i tråden? Jeg har både veganer- og vegetarbarn og bruker mye sopp når jeg skal lage mat til alle. Konsensus eller ei. Sopp kan smake godt. Ikke lett å følge med når en tråd blir "GeirK'et". Sopp er ganske fint og gir mye umami. Det blant annet hovedingrediensen i Quorn. Men sopp inneholder også ofte gift, så man bør la være å tygge i seg enorme mengder. Kantarell er vel en av de få soppene man anser som helt trygge. Sjampinjong inneholder litt gift, så om man skal spise mye av det bør soppen kokes først og vannet helles av. Holder å la de ligge i kjøleskapet en ukes tid.
|
|
|
11/08/2017 20:22
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Du er klar over at du har et argument som ikke er holdbart i en diskusjon, men bruker det samme for å rettferdiggjøre ditt eget standpunkt.
Det er helt greit for min del ;-)
Nei - inntil du gir meg noen detaljer forstår jeg ikke hva du mener. Du har sikkert rett og jeg feil. Bruker ikke mer tid på dette.
|
|
|
12/08/2017 05:01
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
|
|
|
[Re: skiraffen]
12/08/2017 06:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du har sikkert rett og jeg feil. Bruker ikke mer tid på dette. Det kan godt være omvendt, men litt vanskelig å vite når du ikke greier å forklare hva du mener. Og når du etter flerer forsøk, ikke får det til, er det nok like greit å gi seg.
|
|
|
12/08/2017 07:28
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Lite sannsynlig at de fant på dette selv, men fikk det fra forskere som står bak disse formidlere.
Jeg tror de fikk de av noen synsere som utga seg for å være forskere. Og jeg tror de fikk det fra (no)en forsker(e) som uttalte seg om noe de ikke hadde forsket på men som ble tatt for god fisk av andre fordi forskeren alt hadde etablert seg som autoritet. Typisk norsk eksempel er vel lobotomi. I bruk i Norge inn i oljeladeren, men ikke særlig basert på grundig vitenskapelig grunnlag.
Årelating og tarmskylling er også eksempler på groteske utslag av hva medisinsk ekspertise kunne komme med før man forstod at de vitenskaplige prinsippene måtte anvendes også i medisinen. Nå er det den alternative "medisinen" som har overtatt den type praksis. Ja, det var vel omtrent det jeg skrev tidligere, det har blitt vesentlig mindre av dette de siste tiåra, men lobotomereing ennå noe som foregikk i din og min levealder. Et eksempel på lekfolk som trumpfer forskerne er Jansky og Reber og deres arbeid med radioastronomi. Et eksempel på når jeg mener lekfolk med rette kan sette konsensus (norsk) tilside, eller i hvert fall stille spørsmål ved den er alkohol-under-18-debatten. Forskingen som vistes til handlet om barn fra familier med alkoholinntaksproblemer. Forskning på mange andre områder viser en tendens til at barn tar etter foreldre og sånt sett var det ikke en bombe. Men når forskningen ikke tok med familier hvor foreldrene aldri er fulle (heller ikke når barna ikke er tilstedet) ble forskningen ufullstendig etter bla. min mening. Nyere forskning viser at det var riktig å være kritisk her og at konsensusen ikke er (burde være) like konkluderende lenger enn den var.
|
|
|
12/08/2017 18:54
|
perbl
More than words
|
More than words
Tacokrydderet lager jeg selv av spisskummen støtt i morter eventuelt med bittellitt korianderfrø behandlet på samme måten pluss litt salt og litt sukker. Du mangler kanel! En like viktig del av mitt tacokrydder som spisskummen. Etter at jeg oppdaget hvor digg kanel er på endel annet enn grøt, har jeg blitt veldig fan av litt kanelhint på tacoen.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
12/08/2017 19:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
|
|
|
07/09/2017 17:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
|
|
|
07/09/2017 18:43
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sniker meg stille og rolig inn i tråden, og spør om det er noen her som har prøvd noen av disse vegetarburgerne som fås kjøpt i butikken? Er det noen som smaker skikkelig godt? Eller kanskje det er noen som har en oppskrift på på en god"veggis burger"?
|
|
|
|
|