Terrengsykkel.no promoterer stikutting
|
Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting
[Re: neistein]
19/09/2017 10:54
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Det snakkes om to forskjellige filmer her. Den ene ligger på Insta og er tatt fra Røverkollen på Romsås. Den andre som Tallak linker til er fra Mannen, Lofoten. Førstnevnte film går hovedsaklig på ferske stier lagd av syklister. Videoen det refereres til er denne: https://www.instagram.com/p/BYteKpZgGa0 så kan man heller lese kommentarfeltet der og gjøre seg opp en mening selv.
Redigert av knuthaug; 19/09/2017 10:55.
|
|
|
[Re: Tallak]
19/09/2017 10:59
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
baronKanon; det er på tide at du roer ned sarkasmen/ironien din litt nå. Jeg skjønner at du har sterke meninger om temaet men når man bare slenger ut meldinger og beskyldninger uten å kommunisere med de involverte faller det på sin egen urimelighet. Jeg har snakket masse med Brage om det aktuelle innlegget på Instagram og den saken har helt klart flere sider. For eksempel at det ikke er en sti for fotgjengere men laget for sykling. Jeg ønsker ikke å gå inn i en flere siders diskusjon her, bare komme med min side av saken.
Selvfølgelig har en sak flere sider. Min største bekymring med den Røverkollen-videoen, som det ikke virket som noen av Brages "team" klarte å se, er signaleffekten den typen sykling sender til brages 40k følgere på instagram, hvorav en del ganske sikkert er under 18 år. Ja, den stien er nygravd av syklister, for syklister, men andre stier er ikke det. Den stien tåler det kanskje (jeg er uenig) men andre stier gjør det definitivt ikke. Den stien har kanskje ikke fotgjengere, men andre har det og kombinasjonen av tungt regnvær og flikking i svingene er uheldig, spør du meg, spesielt når det kommer fra et forbilde for mange unge syklister. Mannen-videon i seg selv er mye mindre ille enn den Røverkollen-filmen etter min mening, men alt har en signaleffekt.
Redigert av knuthaug; 19/09/2017 11:07.
|
|
|
19/09/2017 11:02
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Saken er vel at du, Brage, makken med flere er forbilder for mange av dagens og framtidens stisyklister. Mange av de som ser videoen vil aldri lese din forklaring her. Uansett om de har lest forklaringen eller ikke, vil nok en del synes dette ser utrolig kult ut og kopiere det de ser i videoen. Det er vel det som er problematisk, og ikke akkurat denne roostingen på denne stien isolert sett. Jeg har ikke sett den aktuelle videoen, Men etter hva jeg kan forstå så kommer det ikke fram av videoen at roostingen var arrangert på en måte som dere anser som bærekraftig for stien. Dette er jo noe dere kanskje kan lære av til fremtidige filmer. Kanskje informere i filmen hva som er greit å gjøre på sti, eller du kan kanskje lage en egen "how to" video for bærekraftig triksing på sti/film. Jeg håper dette framstår mer som konstruktivt og ikke negativt. Jeg er av den oppfatningen at stisykling trenger kule og fete videoer som du og dine venner er gode til å lage, samtidig som den trenger syklister som bruker stien på en fornuftig måte, noe jeg er helt sikker på at dere gjør.
|
|
|
[Re: knuthaug]
19/09/2017 11:05
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Ble litt matt av å lese det kommentarfeltet.
Vi gjør som vi vil, for vi er de unge og kule. Dere gæmliser kan bare knipe igjen og leke byrokrati, ass.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
19/09/2017 11:09
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Vi gjør som vi vil, for vi er de unge og kule. Dere gæmliser kan bare knipe igjen og leke byrokrati, ass. I den forbindelse kan det vel nevnes at "ABVestavik" som kommenterer ikke er Brage, men faren hans.
|
|
|
19/09/2017 11:10
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
baronKanon; det er på tide at du roer ned sarkasmen/ironien din litt nå. Jeg skjønner at du har sterke meninger om temaet men når man bare slenger ut meldinger og beskyldninger uten å kommunisere med de involverte faller det på sin egen urimelighet. Jeg har snakket masse med Brage om det aktuelle innlegget på Instagram og den saken har helt klart flere sider. For eksempel at det ikke er en sti for fotgjengere men laget for sykling. Jeg ønsker ikke å gå inn i en flere siders diskusjon her, bare komme med min side av saken. Dette er "argumentasjon" jeg har blitt møtt med i forbindelse med andre videoer, kan ta resten på pm.
|
|
|
[Re: knuthaug]
19/09/2017 11:14
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Vi gjør som vi vil, for vi er de unge og kule. Dere gæmliser kan bare knipe igjen og leke byrokrati, ass. I den forbindelse kan det vel nevnes at "ABVestavik" som kommenterer ikke er Brage, men faren hans. Ja, skjønte det etter hvert. Kunne egentlig droppet "unge" over, sånn sett.
|
|
|
[Re: GeirK]
19/09/2017 11:21
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det store problemet er de mellom 30 og 50 som prøver å sykle som Brage Dra å se på en utforkonkurranse, så skjønner dere hvor få unge som egentlig driver med denne type sykling....
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
19/09/2017 11:23
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det store problemet er de mellom 30 og 50 som prøver å sykle som Brage Dra å se på en utforkonkurranse, så skjønner dere hvor få unge som egentlig driver med denne type sykling.... Det er få som sykler sånn i konkurranse, fordi det ikke går fort nok  (og det er få som sykler sånn i konkurranse, siden det er få som konkurrerer utfor...)
|
|
|
19/09/2017 11:24
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
For eksempel at det ikke er en sti for fotgjengere men laget for sykling. Hvem er det som har laget stien og når ble den laget?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: baronKanon]
19/09/2017 11:24
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det store problemet er de mellom 30 og 50 som prøver å sykle som Brage Dra å se på en utforkonkurranse, så skjønner dere hvor få unge som egentlig driver med denne type sykling.... Det er få som sykler sånn i konkurranse, fordi det ikke går fort nok  (og det er få som sykler sånn i konkurranse, siden det er få som konkurrerer utfor...) Tipper Brage sykler fortere enn deg med og uten slæææddd 
|
|
|
19/09/2017 11:26
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Problemet er godt voksne som tar med seg grovt utstyr de ikke trenger ut i skogen... Ikke at ungdommen leker og er i opposisjon...
|
|
|
[Re: simenf]
19/09/2017 11:27
|
Tallak
Ivrig
|
Ivrig
Ja, det var det partiet jeg tenker på.
Nå kjenner ikke jeg den aktuelle stien, men på videoen så det ut som om det var en typisk vandresti. I tillegg møtte dere jo også på en turgåer. Det er ikke åpenbart at den første stien IKKE var samme stien som dere roosta på, og der er nok derfor dere får reaksjoner.
Det er klart at videoen provoserer når vi jobber så beinhardt med å senke konfliktnivået mellom turgåere og stisyklister - det skjønner du helt sikkert også, Are. Jeg har full forståelse for at folk reagerer forskjellig på denne videoen. Og ikke minst, jeg har stor respekt og er enig i mesteparten av det NOTS står for og jobber med (er medlem) Denne "turgåeren" du referer til er forøvrig vår egen fotograf Nils-Erik Bjørholt som har tatt alle bildene fra helga. De 10-15 andre turgåerne vi møtte på turen ble alle tatt hensyn til og de fleste tok bilder og kommenterte ivrig på aktivitetene (utenfor rekkevidde av mine GoPro's)
InstaVIMEO2023 Forestal Siryon lett eMTB Ibis Ripley AF Ibis Ripmo Ibis Oso
|
|
|
19/09/2017 11:27
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
For eksempel at det ikke er en sti for fotgjengere men laget for sykling. Hvem er det som har laget stien og når ble den laget? Og grunneier har gitt tillatelse, selvfølgelig! (?)
|
|
|
19/09/2017 11:28
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Dra å se på en utforkonkurranse, så skjønner dere hvor få unge som egentlig driver med denne type sykling.... Antall deltakere i en utforkonkurranse sier noe om hvor mange unge som driver med sti-/endurosykling fordi...?
|
|
|
19/09/2017 11:33
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Med slike holdninger får man jo nesten lyst til å forby Enduro o.l. på blåsti.
Fortsetter gutta i samme stil blir resultatet uansett lukkede løyper. Vær så god.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
19/09/2017 11:36
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Problemet er godt voksne som tar med seg grovt utstyr de ikke trenger ut i skogen... Ikke at ungdommen leker og er i opposisjon...
Det er større enn dette. Det er ukultur med at det er greit å bygge hvor man vil (gjerne på blåmerket sti). Slædding er "kult" (helt sikkert, skulle gjerne slædda mye mer, men holder meg til grusvei og asfalt til det), scandi flick er innafor, "innkjøring" av stier er godkjent måte å få til en god sti som varer lenge (eller er det det?)... Tror dessverre mange henter litt for mye inspirasjon fra Dudes of Hazzard og 50to01 og de videoene som lages der man finner en passe bakke med jordbunn, og graver litt og harver opp en svingelinje. Men så er spørsmålet: - har de gutta gjort det et sted det er mange folk som ferdes? - Har de fått lov? - Eier de kanskje grunn selv? - er de gode forbilder? Mange av dem er dritgode, og dette kan skyldes at de får øvd på herjekjøring, men det er ikke greit å ta seg til rette, mener nå jeg! For et par år siden var det en sommerutgave av Fri Flyt som tok for seg å bygge sti, og der mener jeg det ble skrevet i klartekst at man må jo huske å spørre om lov, men det tar bare så mye tid og styr, så det er jo bare å bygge og håpe man ikke blir busta (i den duren. Husker ikke om det var fra intervjuobjekt eller redaksjonelt, bare at jeg reagerte). Flotte holdninger ute og går.
|
|
|
[Re: Loki]
19/09/2017 11:37
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Med slike holdninger får man jo nesten lyst til å forby Enduro o.l. på blåsti.
Fortsetter man i samme stil blir resultatet uansett lukket løyper. Vær så god. Kan fort bli til det. Mitt bidrag er mer at det blir for dumt å være "40" #enduro frelst å skylde på ungdommen... Alle som drar med seg grov redskap ut i naturen har et ansvar.
|
|
|
[Re: baronKanon]
19/09/2017 11:40
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det er større enn dette. Det er ukultur med at det er greit å bygge hvor man vil (gjerne på blåmerket sti). Slædding er "kult" (helt sikkert, skulle gjerne slædda mye mer, men holder meg til grusvei og asfalt til det), scandi flick er innafor, "innkjøring" av stier er godkjent måte å få til en god sti som varer lenge (eller er det det?)... Tror dessverre mange henter litt for mye inspirasjon fra Dudes of Hazzard og 50to01 og de videoene som lages der man finner en passe bakke med jordbunn, og graver litt og harver opp en svingelinje. Men så er spørsmålet: - har de gutta gjort det et sted det er mange folk som ferdes? - Har de fått lov? - Eier de kanskje grunn selv? - er de gode forbilder? Mange av dem er dritgode, og dette kan skyldes at de får øvd på herjekjøring, men det er ikke greit å ta seg til rette, mener nå jeg! For et par år siden var det en sommerutgave av Fri Flyt som tok for seg å bygge sti, og der mener jeg det ble skrevet i klartekst at man må jo huske å spørre om lov, men det tar bare så mye tid og styr, så det er jo bare å bygge og håpe man ikke blir busta (i den duren. Husker ikke om det var fra intervjuobjekt eller redaksjonelt, bare at jeg reagerte). Flotte holdninger ute og går. Sånn er det. Når jeg var ung så rappa vi materialer og bygde skateramp slutten av 80 og start 90 tallet... Ungdommen bare er sånn...
|
|
|
19/09/2017 11:41
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Brage er ungdom i alder, men som proffsyklist er han noe ganske annet.
|
|
|
[Re: anonym22]
19/09/2017 11:42
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Brage er ungdom i alder, men som proffsyklist er han noe ganske annet. En rebell?
|
|
|
19/09/2017 11:42
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Problemet er godt voksne som tar med seg grovt utstyr de ikke trenger ut i skogen... Ikke at ungdommen leker og er i opposisjon... Er du ironisk nå? Jeg har passert 50 og drar til stadighet rundt i skogen med 160mm vandring i hver ende. Hva er problemet?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
19/09/2017 11:44
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
For eksempel at det ikke er en sti for fotgjengere men laget for sykling. Hvem er det som har laget stien og når ble den laget? ` Gidder du svare på dette, Tallak?
|
|
|
19/09/2017 11:47
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Problemet er godt voksne som tar med seg grovt utstyr de ikke trenger ut i skogen... Ikke at ungdommen leker og er i opposisjon... Er du ironisk nå? Jeg har passert 50 og drar til stadighet rundt i skogen med 160mm vandring i hver ende. Hva er problemet? Jeg er ikke ironisk. Mener du at du pga. din alder ikke har et ansvar? Eller at det bare er ungdom som driver med herjing??? Generelt mener jeg i alle fall godt voksne har et vel så stort ansvar for sine handlinger som ungdommen... Du kan jo egentlig mye om dette. Nå spør jeg for å lære. Sliter grove utfordekk mer eller mindre på naturen enn lette xc dekk. Forutsetter lik syklingen??
Redigert av sveinaa; 19/09/2017 11:47.
|
|
|
19/09/2017 11:51
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Brage er ungdom i alder, men som proffsyklist er han noe ganske annet. En rebell? Et forbilde. Som har proffe folk rundt seg.
|
|
|
19/09/2017 11:52
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Kan fort bli til det. Mitt bidrag er mer at det blir for dumt å være "40" #enduro frelst å skylde på ungdommen...
For min del skylder jeg ikke på ungdommen, men på et forbilde som sender dårlige signaler. Tilfeldigvis er dette forbildet bare 18 år og det fører egentlig bare til at jeg skrur ned kritikken mange hakk på grunn av ungdommelig overmot. Men kritikken hadde vært akkurat den samme om det var et forbilde på 40 år som sto for de dårlige signalene.
|
|
|
19/09/2017 11:53
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Mener du at du pga. din alder ikke har et ansvar? Eller at det bare er ungdom som driver med herjing??? Generelt mener jeg i alle fall godt voksne har et vel så stort ansvar for sine handlinger som ungdommen... Hmm. Er det noen som har sagt noe annet? Snarere er vel det poenget, at både unge, middelaldrende, proffer og amatører har samme ansvaret.
|
|
|
19/09/2017 11:55
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
For eksempel at det ikke er en sti for fotgjengere men laget for sykling. Hvem er det som har laget stien og når ble den laget? ` Gidder du svare på dette, Tallak? Usikker på om Tallak vet det, men det er gjeng godt voksne menn som utbedrer/lager litt stier i området rundt Røverkollen i Oslo. Det var en NOTS-guidet tur der tidligere i år som jeg også var med på. Veldig usikker på om noen av de folka er aktive her. Det er vel en del av teknikken som er brukt som ikke er helt i henhold til NOTS-boka, men det er nå så. Grunneierstatus er jeg usikker på.
|
|
|
19/09/2017 11:57
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
For eksempel at det ikke er en sti for fotgjengere men laget for sykling. Hvem er det som har laget stien og når ble den laget? ` Gidder du svare på dette, Tallak? Hvis han gidder, så lurer jeg egentlig mer på denne stien:
|
|
|
|
|