Har problem med å få av pedalarmene på hardtailen... Var på biltema og kjøpte avdrage, men etter å ha funne ut at kranklageret er hult inni (slik at avdrageren ikkje kan skrues mot noe..) så sitter fremdeles armene der de gjorde før helgen.. Hva trenger jeg egenlig for å få av dævelskapen... Er det noe mer som skal løsnes enn senterskrua før jeg begynner å slite og dra...:-)
-------------------------------------
Bedre å være gul og blå enn grønn...
Re: demontering av pedalarmer
[Re: grønn]
#24206617/10/200510:49
Du har sannsynligvis et isis kranklager, og da er akslingen av ganske stor diameter. Siden du nå har investert i Biltema krankavdrager, så er løsningen å fikse deg noe som jeg kaller en tæsj. Altså et legeme som er større i diameter enn den hule akslinga. Jeg fiksa min av an stor skrue. Etterpå skrur du så på krankavdrageren som vanlig, og presser krankarma av akslingen. PS! Det er ikke noe mer som skal gjøres før kranken er av, enn å løsne senterskruen.
Her kan du se den: Beklager elendig bildekvalitet, umulig å finne makrofunksjon uten fungerende LCD-skjerm. lengde: 1,5cm diameter:1,1 cm ca(Har ikke skyvlær)
Som nevnt tidligere i tråden: Du bør ha en tæsj. Dette bør en god sykkelbutikk ha på lager. Men dersom du ikke finner det, så kan det funke med en passende skive, en ti-øring, skrue med rundt hode, eller noe annet fint.
som sleggemekaniker liker eg å slå på ting..., men til og med eg føler at dette ikkje er rette plassen å få utløp for min innestengte aggresjon... Men litt småbanking har eg selvfølgelig allerede prøvd..:-) funket dårlig...
-------------------------------------
Bedre å være gul og blå enn grønn...
Re: demontering av pedalarmer
[Re: grønn]
#24207517/10/200515:00
...eller du kan stikke på en sykkelsjappe og kjøpe BBB sin krankarmavdrager til den lille sum av ca 120 spenn. Den har en adapter som forvandler den fra standrad til isis-type avdrager ved hjelp av en skive med kulelås. Kjapt, trygt og BBBillig.