Jeg (bom-?)kjøpte et Maxxis Chronicle 29+-dekk (120 tpi Exo) i vår. Har prøvd å selge det, men markedet virker labert, så jeg har satt det på med slange på fordekket mitt. Orker ikke å grise unødig med guffe hvis dekket ikke skulle være egnet for sykkelen min.
Slangen veide piskadø meg 370 gram. Det er jo faktisk tyngre enn dekkene jeg kjørte på 26" for noen år siden. Hvordan vil det påvirke sykkelen? Er chronicle med og uten slange å regne som to forskjellige dekk eller vil jeg få et inntrykk av egnetheten med slange?
Grunnen til skepsisen er at jeg har "bare" 29mm innerbredde på hjulene mine og profilen på 3.0-dekket blir nokså rund. Men det ble langt fra så ille som jeg hadde trodd på forhånd.
Du verden, Dan. Du leker ikke sykkeltur. Eller er det kanskje akkurat det du gjør? Uansett godt å se at det finnes folk som sykler så mye og så variert.
Når det gjelder dekk: Jeg har bare én sesong på Bontrager Chupacabra, og jeg sykler lite i gjørme, men jeg er nok mer begeistra for dem enn enkelte andre er. Det kan komme av av jeg sykler lite i gjørme, særlig nedover, og at jeg bruker fatbike med 4.8 om jeg skal sykle i regn eller på veldig glatte stier. Likevel opplever jeg at Chupacabra gir temmelig godt grep under de fleste forhold, i alle fall om de kjøres med lite luft. Selv bruker jeg snaut 12 psi i bakdekket og gjerne ned mot 9 framme, og det er stort sett nok til at det ikke blir gjennomslag (med min kjørestil og mine 75 kg kroppsvekt). Rullemotstanden er likevel upåklagelig, og grepet likeså. Dessuten føler jeg at jeg må ned i så lavt trykk for å maksimalt ut av komforten i de brede dekkene. Jeg har prøvd en del med høyere trykk, men det blir ikke så bra, synes jeg. Alt i alt føler jeg at så lenge jeg kan sette på Chupacabra, er jeg nokså fornøyd med utvalget i 29x3. At dekkene er svært enkle å motere slangeløst og ikke lekker en dråpe guffe, er heller ikke dumt.
Men joda, det hadde vært bra om Schwalbe kunne lage noen Addix-dekk i 29x3, sånn til de våteste dagene.
Jeg (bom-?)kjøpte et Maxxis Chronicle 29+-dekk (120 tpi Exo) i vår. Har prøvd å selge det, men markedet virker labert, så jeg har satt det på med slange på fordekket mitt. Orker ikke å grise unødig med guffe hvis dekket ikke skulle være egnet for sykkelen min.
Slangen veide piskadø meg 370 gram. Det er jo faktisk tyngre enn dekkene jeg kjørte på 26" for noen år siden. Hvordan vil det påvirke sykkelen? Er chronicle med og uten slange å regne som to forskjellige dekk eller vil jeg få et inntrykk av egnetheten med slange?
Grunnen til skepsisen er at jeg har "bare" 29mm innerbredde på hjulene mine og profilen på 3.0-dekket blir nokså rund. Men det ble langt fra så ille som jeg hadde trodd på forhånd.
Chronicle i 27,5x3.0 overrasket meg positivt i sommer da jeg lånte fruens el-sykkel. Disse dekkene hadde overraskenede godt grep på svaberg og var supre på barnålsstier. Ikke halvgæli på litt fuktig grunn heller. Merket at bremseegenskapene ikke er i nærheten av mine Minion i 2.8, men allikevel.... Byttet nå for høst-været. Nå som det har vært en del våtere, så pakker dekket seg litt for lett. Ble NN i 3.0 på henne nå.
Chronicle i 27,5x3.0 overrasket meg positivt i sommer da jeg lånte fruens el-sykkel. Disse dekkene hadde overraskenede godt grep på svaberg og var supre på barnålsstier. Ikke halvgæli på litt fuktig grunn heller. Merket at bremseegenskapene ikke er i nærheten av mine Minion i 2.8, men allikevel.... Byttet nå for høst-været. Nå som det har vært en del våtere, så pakker dekket seg litt for lett. Ble NN i 3.0 på henne nå.
Spørsmål - hvordan er volumet på Minion i 2.8 sammenlignet med Chronicle i 3.0? Grepsmessig er ikke NN 3.0 mye å skryte av på vått synes jeg, hører gjerne fra deg på om de har bedre grep på glatt enn maxxis.
Jeg synes nobby nic 2.8 biter bra på vått svaberg. Men fortsatt ikke i nærheten av minion 2.3 eller magic mary 2.4. Er ikke helt overbevist om at bredere alltid er bedre på typiske høststier.
Min erfaring så langt er at Chronicle funka bra i fjor, men på lavt trykk f.eks 15/12 psi. ble kun kjøpt i mangel av andre enn Schwalbe i 3.0. Kombo'n Highroller/Rekon i 3C er en del bedre, går litt opp i trykk siden de er så altfor små (måler 67/68mm) @ 18/15 psi, men highrollere er beklageligvis bare tilgjengelig i 2.8 for oss europeere enn så lenge. Schwalbe TS synes jeg har litt følelse av plastikk/skumgummi, men det funker ganske bra. Har forventninger til highrollere i 3.0, evt Vee crown gem, men disse er like godt tilgjengelige i norge som highrollere i 3.0. Får legge til at jeg sykler sti, grusvei er uinteressant i denne sammenheng, og det er kos & leik som gjelder
Jeg synes nobby nic 2.8 biter bra på vått svaberg. Men fortsatt ikke i nærheten av minion 2.3 eller magic mary 2.4. Er ikke helt overbevist om at bredere alltid er bedre på typiske høststier.
Det er gummiblandingen som setter grepet på vått, ikke bredden. Ihvertfall i min erfaring. Som sagt så var jeg mest interessert i hvordan NN griper sammenlignet med nevnte Maxxis dekk. Har dem selv i 3.0 og synes de ikke er bra nok som høstdekk.
Min erfaring så langt er at Chronicle funka bra i fjor, men på lavt trykk f.eks 15/12 psi. ble kun kjøpt i mangel av andre enn Schwalbe i 3.0. Kombo'n Highroller/Rekon i 3C er en del bedre, går litt opp i trykk siden de er så altfor små (måler 67/68mm) @ 18/15 psi, men highrollere er beklageligvis bare tilgjengelig i 2.8 for oss europeere enn så lenge. Schwalbe TS synes jeg har litt følelse av plastikk/skumgummi, men det funker ganske bra. Har forventninger til highrollere i 3.0, evt Vee crown gem, men disse er like godt tilgjengelige i norge som highrollere i 3.0. Får legge til at jeg sykler sti, grusvei er uinteressant i denne sammenheng, og det er kos & leik som gjelder
Jeg syklet høsten og vinteren på Crown Gem 3.0. De går antagelig på sykkelen igjen nå. Nobby Nic har blitt svært slitt gjennom en sesong. Dvs, ikke på toppen av knottene, men sidene blir fort stygge. Crown Gem har holdt seg langt bedre, selv om sideveggene har blitt ganske slitt, det er lite gummi utenpå veven i dekket.
Jeg har fått satt på Maxxis Minion DHF/DHR 2.8 Maxterra på den nye sti-hardtailen. Montert opp slangeløst på felg med 35mm innvendig bredde.
Siden jeg er skadet i ene hånden må jeg sykle superforsiktig og ikke så fort, men et par inntrykk har jeg fått.
* Supergrep i oppovercrux og off camber fuktige røtter. Har aldri kjent på maken, og jeg er ganske godt vant (kjører Conti Trail King/der Baron Project ellers) * Ruller ikke bra på asfalten på hjemturen (som forventet). Merket ikke noe til det på sti i det tempoet jeg kunne holde. * Enkle å sette opp slangeløst, potte tett fra første sekund uten noen lekkasje i sidevegg eller noe slikt * Tror jeg målte bredden på casing til ca 65 mm på de felgene, så de er ikke så veldig store for å være 2.8-dekk
Jeg har fått satt på Maxxis Minion DHF/DHR 2.8 Maxterra på den nye sti-hardtailen. Montert opp slangeløst på felg med 35mm innvendig bredde.
Siden jeg er skadet i ene hånden må jeg sykle superforsiktig og ikke så fort, men et par inntrykk har jeg fått.
* Supergrep i oppovercrux og off camber fuktige røtter. Har aldri kjent på maken, og jeg er ganske godt vant (kjører Conti Trail King/der Baron Project ellers) * Ruller ikke bra på asfalten på hjemturen (som forventet). Merket ikke noe til det på sti i det tempoet jeg kunne holde. * Enkle å sette opp slangeløst, potte tett fra første sekund uten noen lekkasje i sidevegg eller noe slikt * Tror jeg målte bredden på casing til ca 65 mm på de felgene, så de er ikke så veldig store for å være 2.8-dekk
Ai, det hørtes jo veldig bra ut, helt til jeg leste om dimensjonen. Mener jeg målte mine NN til 80mm. Jeg kunne godt hatt mindre dekk, om det ikke var for at sykkelen blir så lav under kranken. 65mm vil senke nesten 8mm i verste fall, litt avhengig av trykk selvsagt.
i det store utland koster maxxis + dekk i underkant av 70 euro
Finnes DHF 2.8 egentlig tilgjengelig? DHR er vel bakdekkspesifikt.
Har bestilt et stk nobby nic nå og tror egentlig jeg skal prøve med det foran og bak, selv om det frister litt med noe grovere. Men har et håp om at det blir allround nok til at det funker på alt av stisykling året rundt. Jeg sykler som kjent ikke så hardt eller bajas.
Ja, jeg har som sagt vært ganske happpy emdet lille jeg har testet med nn 2.8 bak og rr 2.8 foran. Så spent på hvordan det blir. Men helt opp i tilsvarende grep som jeg har hatt med skikkelige klissedekk på 29 tror jeg ikke det blir.
Det er gummiblandingen som setter grepet på vått, ikke bredden. Ihvertfall i min erfaring. Som sagt så var jeg mest interessert i hvordan NN griper sammenlignet med nevnte Maxxis dekk. Har dem selv i 3.0 og synes de ikke er bra nok som høstdekk.
både bredde og mønster har innvirkning på grepet på vått. Kontaktflate har innvirkning på friksjon, og mønster har også "trinn" å gripe med. Samt at mønster også har innvirkning på kontaktflaten.
Spørsmål - hvordan er volumet på Minion i 2.8 sammenlignet med Chronicle i 3.0? Grepsmessig er ikke NN 3.0 mye å skryte av på vått synes jeg, hører gjerne fra deg på om de har bedre grep på glatt enn maxxis.
Minion volumet er litt mindre enn chronicle. Men har minion på 40mm felger, og Chr på 35mm. Ingenting slår Minion på grep. Er også litt stødigere sidevegger enn på minion, enn på NN. NN passer nok fruen best mtp hastighet og komfort. Hun drar ikke akkurat av dekken i doseringer, men jeg opplever at de tynne sideveggene gir bedre komfort i terrenget.
Jeg har god erfaring med Butcher i 2.3 fra før, så har litt lyst til å teste det også. Er heller ikke ueffen på noe fra Vee, da Silica gummi på fatbiken har overgått alt annet på rot, sva og stein-glatte høststier for meg.
Greg Minnaar har drevet med DHR2 foran og bak i DH. Jeg har kjørt med alle kombinasjoner av disse to, og de funker særdeles bra... forutsigbare og gir selvtillit ned, og har godt grep opp. Jeg foretrekker 2.5 DHF, men 2.3 DHR2 er like bra som DHF foran om ikke bedre.
GAMLE DHR var et spesifikt bakdekk, og var generelt ubrukelig der også. DHR2 deler bare navn, er et totalt forskjellig dekk.
* Tror jeg målte bredden på casing til ca 65 mm på de felgene, så de er ikke så veldig store for å være 2.8-dekk
Ai, det hørtes jo veldig bra ut, helt til jeg leste om dimensjonen.
Det var det jeg husket, kan finne fram skyvelæret og gi deg noe helt sikkert når jeg kommer hjem i kveld.
Minion DHF+ 2.8 27.5 på 35 mm innerbredde-felg (Ibis 738): * Bredde casing 65 mm * Bredde knaster 68 mm * Høyde casing over felgkant ca 56 mm (vanskelig å måle supernøyaktig med skyvelæret)
Til sammenligning, Continental Trail King 2.4 26" på Mavic EX721 (ca 25mm innerbredde tror jeg) * Bredde casing 60 mm * Bredde knaster 59 mm (dvs dekksiden går på utsiden av knastene) * Høyde casing over felgkant ca 51 mm (igjen, øyemål på skyvelæret)
Jeg forstår jo hvorfor plussdekk ikke føles som noen kjempestor overgang etter mange år på Rubber Queen/Trail King Jeg kjenner jo at det er større dekk, men bare litt.
både bredde og mønster har innvirkning på grepet på vått. Kontaktflate har innvirkning på friksjon, og mønster har også "trinn" å gripe med. Samt at mønster også har innvirkning på kontaktflaten.
Kontaktflate og mønster har betydning, men ikke i nærheten av gummiblanding. Jeg har hatt langt bedre grep med seige 2,4 dekk enn brede 4,8 dekk. Slik jeg opplever det er derfor gummi viktigere.
Kontaktflate og mønster har betydning, men ikke i nærheten av gummiblanding. Jeg har hatt langt bedre grep med seige 2,4 dekk enn brede 4,8 dekk. Slik jeg opplever det er derfor gummi viktigere.
+1
Det nytter ikke med hard gummi om man forventer godt grep, særlig ikke på flater som f.eks svaberg hvor man ikke har nytte av lavt trykk og dekk som former seg etter terrenget. Ikke på skrå røtter heller, hard gummi vil skli mer enn seig gummi selv om den harde gummien er bredere. Svupp!
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS